August 7, 2001
azN- wrote: Är det basic att vara homofob när man är datornörd eller?
Verkar som så. 🙁
En datornörd har inte sett så mycket utav världen(exkl WoW världen...) så dom skaffar sig en uppfattning utav det dom ser på tv.
Kan erkänna att jag var lite utav en homofob för 5år sen när man gick i gymnasiet men efter gymnasiet när man kom ut och såg lite utav världen och skaffade en del homosexuella polare så ändrades den uppfattning rätt rejält.
Jag ser inga problem att umgås med en homosexuell som heterosexuell.
Det har fungerat för mig i ett antal år.
Det är ju inte så att homosexuella är pilska robotar som automatiskt hoppar på alla killar dom ser.
August 9, 2005
dree wrote: Det är ju inte så att homosexuella är pilska robotar som automatiskt hoppar på alla killar dom ser.
Precis som att heterosexuella killar inte är pilska robotar och hoppar på alla tjejer som dom ser?
Nej, men jag fattar inte varför alla är homofober (ilg@dd, ge mig ett bättre uttryck). Om folk ska hålla på och döma någon, gör det efter man har träffat personen och ser till hur den personen är istället för att göra det innan och sen stirra blint på vad den personen har för läggning istället för att bry sig om personen.
kicking_kangaroo wrote: [quote=dree]Det är ju inte så att homosexuella är pilska robotar som automatiskt hoppar på alla killar dom ser.
Precis som att heterosexuella killar inte är pilska robotar och hoppar på alla tjejer som dom ser?
Nej, men jag fattar inte varför alla är homofober (ilg@dd, ge mig ett bättre uttryck). Om folk ska hålla på och döma någon, gör det efter man har träffat personen och ser till hur den personen är istället för att göra det innan och sen stirra blint på vad den personen har för läggning istället för att bry sig om personen.
Är det fel att tycka att något är fel? Är man per automatik en fobiker för att man anser något vara onormalt? Jag tycker fobi/fobiker börjar bli ett tämligen misshandlat ord.
Är man öht något för att man anser något vara onormalt?
Jag kan nog tyvärr inte leverera något ord angående hur jag känner vad det gäller det onormala. Jag tycker många saker är onormala, t.ex att folk gör inbrott, anses jag då lida av "inbrottsfobi"?
Jag ser det även som onormalt att det inte finns mat på bordet hos en del människor, klockren "svältofobi"?
Jag springer inte runt och pekar finger på homofiler eller flator ropandes "Du är onormal" precis. Men kommer det upp i diskussion där homolobbyn påstår att homofili är en normal företeelse, ja då reagerar jag. För att ånyo förklara min ståndpunkt i det hela:
Jag tycker homofili är en onormal läggning.
Jag tycker att homofilerna ska behandlas och bemötas som vilken människa som helst.
Jag är definitivt inte sjukligt rädd för homofiler.
Jag har aldrig hamnat i någon allvarligare dispyt med en homofil eller flata.
Jag känner flera homofiler som accepterar min ståndpunkt, men umgås inte regelbundet med dessa.
Jag tycker det verkar som om många flator och homofiler av rent provocerande skäl hånglar på öppen allmän plats.
Jag ser egentligen ingen anledning att diskutera homofili och normalitet, folk är som dom är.
Jag blir bara irriterad när det framställs som om att det vore normalt, i övrigt rör det mej inte i ryggen vad dom gör bakom lyckta dörrar.
*Edit*
Lite fundersam över att det öht finns en pridefestival.. Tenderar ju mer att vara en deklaration om att här är ett gäng som är onormala, och vi är stolta över det.
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
Folk får göra vad de vill med vilka de vill så länga alla inblandade är med på det.
Jag respekterar deras vilja tills de försöker få mig att ändra min uppfattning.
Just det här "I´m gay and proud of it" är mig fullständigt skitsamma då man _ska_ vara stolt över sin egen person.
Jag är precis likadan mot alla; det kvittar om du är homo- eller heterosexuell. är du kille och tar mig på arslet på klubben så får du räkna med att jag nitar dig precis lika hårt.
Slutsats: de får hoppa runt i rosa boa så mycket de vill, men de kan glömma att jag tänker särbehandla dem på något vis (både på gott och ont).
Och homofob är man inte när man tycker illa om homosexuella, utan när man är rädd för dem. Vitt skilda saker.
June 5, 2004
csm101 wrote:
Och homofob är man inte när man tycker illa om homosexuella, utan när man är rädd för dem. Vitt skilda saker.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Homofob
"mer allmänt, ett starkt ogillande av homosexualitet oavsett motiv"
azN- wrote: [quote=csm101] Och homofob är man inte när man tycker illa om homosexuella, utan när man är rädd för dem. Vitt skilda saker.
Det där är en av PK påhittad benämning, och saknar anknytning till fobier öht. Ett jäkligt dåligt och klantigt val av ett ord som inte känns relevant i något som helst sammanhang, förutom om någon nu ev. skulle drabbas av "homofobi" vilket jag tror är en relativt ovanlig sjukdom i diagnostiserad form.
Fobi (av grek. fobos, "fruktan"), "En fobi är en starkt överdriven rädsla för en sak eller en situation. Denna rädsla kan övergå i en panikattack när man utsätts för det man är överdrivet rädd för."
"Vanliga fobier är rädsla för spindlar, ormar, hundar, höjder, blod, sprutor och hissar."
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=azN-][quote=csm101] Och homofob är man inte när man tycker illa om homosexuella, utan när man är rädd för dem. Vitt skilda saker.
Det där är en av PK påhittad benämning, och saknar anknytning till fobier öht. Ett jäkligt dåligt och klantigt val av ett ord som inte känns relevant i något som helst sammanhang, förutom om någon nu ev. skulle drabbas av "homofobi" vilket jag tror är en relativt ovanlig sjukdom i diagnostiserad form.
Fobi (av grek. fobos, "fruktan"), "En fobi är en starkt överdriven rädsla för en sak eller en situation. Denna rädsla kan övergå i en panikattack när man utsätts för det man är överdrivet rädd för."
"Vanliga fobier är rädsla för spindlar, ormar, hundar, höjder, blod, sprutor och hissar."
Instämmer till fullo.
Och bara för att det står så i wikipedia betyder det längst inte att det är sant eller så det är.
En fobi innebär kort en överdriven rädsla.
Jag kan hata homosexuella men det betyder inte at jag är homofob.
Edit: fobi för hissar? Faller inte det under klaustrofobi?
csm101 wrote: [quote=ilg@dd][quote=azN-][quote=csm101] Och homofob är man inte när man tycker illa om homosexuella, utan när man är rädd för dem. Vitt skilda saker.
Instämmer till fullo.
Och bara för att det står så i wikipedia betyder det längst inte att det är sant eller så det är.
En fobi innebär kort en överdriven rädsla.
Jag kan hata homosexuella men det betyder inte at jag är homofob.
Edit: fobi för hissar? Faller inte det under klaustrofobi?
Och klaustrofobi är en ?
Antar att klaustro betyder instängd eller liknande på Grekiska.
August 11, 2005
ilg@dd wrote:
Och klaustrofobi är en ?
Sluta dumma dig nu
jag skrev ett arbete om fobier för några år sen och då listade jag upp alla fobier som fanns.
Fobi för hiss fanns inte med, därför jag undrade var du hade fått det från eftersom jag tror att det är klaustrofobi som syftas på.
csm101 wrote: [quote=ilg@dd]
Och klaustrofobi är en ?
Sluta dumma dig nu
jag skrev ett arbete om fobier för några år sen och då listade jag upp alla fobier som fanns.
Fobi för hiss fanns inte med, därför jag undrade var du hade fått det från eftersom jag tror att det är klaustrofobi som syftas på.
Du kan ju alltid testa att klicka på länken till sidan jag citerade tidigare.. Eller förresten, här är den i klartext.
--> http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3275
Du kan ha fobier mot/för många saker, t.ex hissar eller små rum, vilket torde gå under klaustrofobi precis som du skrev tidigare.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=csm101][quote=ilg@dd]
Och klaustrofobi är en ?
Sluta dumma dig nu
Du kan ju alltid testa att klicka på länken till sidan jag citerade tidigare.. Eller förresten, här är den i klartext.
Du kan ha fobier mot/för många saker, t.ex hissar eller små rum, vilket torde gå under klaustrofobi precis som du skrev tidigare.
Jo, men till skillnad från hissar så finns det specifika fobier för tex spindlar, ormar, torg, folksamlingar etc.
Men det finns ingen specifik fobi för just hissar. Att de däremot skriver hissar beror ju på att man inte brukar vara i andra trånga utrymmen (typ ventilationsrör, fängelsehålor och trånga underjordiska gångar:P vilket alla infaller under klaustrofobi, vilket du också skriver.)
January 10, 2005
csm101 wrote: [quote=ilg@dd][quote=csm101][quote=ilg@dd]
Och klaustrofobi är en ?
Sluta dumma dig nu
Jo, men till skillnad från hissar så finns det specifika fobier för tex spindlar, ormar, torg, folksamlingar etc.
Men det finns ingen specifik fobi för just hissar. Att de däremot skriver hissar beror ju på att man inte brukar vara i andra trånga utrymmen (typ ventilationsrör, fängelsehålor och trånga underjordiska gångar:P vilket alla infaller under klaustrofobi, vilket du också skriver.)
mja, håller nog med ilg@dd på hisspunkten. Har själv haft en stark fobi för hissar när jag var mindre. Och jag har inte någon sorts av klaustrofobi lr nått åt det hållet. Utan det var väll mest att jag var rädd för att hissen skulle släppa lr att dörren klämmer en och börjar åka :cy:. Kan säga att jag har släppt den fobin nu :P. Men jag är ingen fobi-expert.
Men back on topic kanske?
August 9, 2005
ilg@dd wrote: Är det fel att tycka att något är fel? Är man per automatik en fobiker för att man anser något vara onormalt? Jag tycker fobi/fobiker börjar bli ett tämligen misshandlat ord.
Jag kan nog tyvärr inte leverera något ord angående hur jag känner vad det gäller det onormala. Jag tycker många saker är onormala, t.ex att folk gör inbrott, anses jag då lida av "inbrottsfobi"?
Jag ser det även som onormalt att det inte finns mat på bordet hos en del människor, klockren "svältofobi"?
Jag springer inte runt och pekar finger på homofiler eller flator ropandes "Du är onormal" precis. Men kommer det upp i diskussion där homolobbyn påstår att homofili är en normal företeelse, ja då reagerar jag. För att ånyo förklara min ståndpunkt i det hela:
Jag tycker att homofilerna ska behandlas och bemötas som vilken människa som helst.
Jag känner flera homofiler som accepterar min ståndpunkt, men umgås inte regelbundet med dessa.
Jag tycker det verkar som om många flator och homofiler av rent provocerande skäl hånglar på öppen allmän plats.
Jag ser egentligen ingen anledning att diskutera homofili och normalitet, folk är som dom är.
Jag blir bara irriterad när det framställs som om att det vore normalt, i övrigt rör det mej inte i ryggen vad dom gör bakom lyckta dörrar.*Edit*
Lite fundersam över att det öht finns en pridefestival.. Tenderar ju mer att vara en deklaration om att här är ett gäng som är onormala, och vi är stolta över det.
🙄
Ta det lite lungt, jag bad dig bara om ett bättre uttryck efter som att jag håller med om att det är fel ord att använda och du skrev något om det innan. Skrev det inte som att du skulle försvara dig. Letade bara efter ett bättre uttryck.
Sen att det har gått lite långt om vilken sexuell läggning folk har. Varför inte bara se alla för det som dom är och inte bry sig så jävla mycket om hur någon vill utöva sina sexuella akter. Det finns så mycket idag att det som ansågs normalt förr är idag lika normalt som allt annat.
kicking_kangaroo wrote: [quote=ilg@dd]Är det fel att tycka att något är fel? Är man per automatik en fobiker för att man anser något vara onormalt? Jag tycker fobi/fobiker börjar bli ett tämligen misshandlat ord.
Jag blir bara irriterad när det framställs som om att det vore normalt, i övrigt rör det mej inte i ryggen vad dom gör bakom lyckta dörrar.*Edit*
🙄
Ta det lite lungt, jag bad dig bara om ett bättre uttryck efter som att jag håller med om att det är fel ord att använda och du skrev något om det innan. Skrev det inte som att du skulle försvara dig. Letade bara efter ett bättre uttryck.
Sen att det har gått lite långt om vilken sexuell läggning folk har. Varför inte bara se alla för det som dom är och inte bry sig så j**la mycket om hur någon vill utöva sina sexuella akter. Det finns så mycket idag att det som ansågs normalt förr är idag lika normalt som allt annat.
Som jag skrev tidigare: "Jag kan nog tyvärr inte leverera något ord angående hur jag känner vad det gäller det onormala."
Men "homoskeptisk" eller helt enkelt bara "default" kanske stämmer lite bättre.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=kicking_kangaroo][quote=ilg@dd]Är det fel att tycka att något är fel? Är man per automatik en fobiker för att man anser något vara onormalt? Jag tycker fobi/fobiker börjar bli ett tämligen misshandlat ord.
🙄
Sen att det har gått lite långt om vilken sexuell läggning folk har. Varför inte bara se alla för det som dom är och inte bry sig så j**la mycket om hur någon vill utöva sina sexuella akter. Det finns så mycket idag att det som ansågs normalt förr är idag lika normalt som allt annat.
Som jag skrev tidigare: "Jag kan nog tyvärr inte leverera något ord angående hur jag känner vad det gäller det onormala."
Men "homoskeptisk" eller helt enkelt bara "default" kanske stämmer lite bättre.
Men för helvete, gubben tycker inte om bögar av nån jävla anledning, måste man stämlpa honom med ett ord eller kasta honom i en kategori för det?
Ilgadd tycker inte om homosexuella punkt slut
INte ska han behöva hålla på och förklara sin ståndpunk hela tiden.
ViU wrote: Är det bara jag som tycker tråden har hamnat väldigt långt från vad den ursprungligen handlade om?
Nej.
2 Guest(s)