June 30, 2001
Jag jobbade sommaren 05 och tjänade 30k. Nu när det är dags att deklarera så behöver jag tydligen inte göra det eftersom skatteverket fått in uppgift om att jag tjänat under 16k (gränsen för att slippa betala skatt).
Så jag mailade arbetsgivare och frågade varför. Enligt henne så har hon rapporterat in att jag bara tjänat 12k, varav skatt 3k (vilket jag får tillbaka automatiskt).
Hur ska man tolka detta. Myglar arbetsgivaren? Borde jag själv skicka in lönespecifikationer och riskera att få tillbaka mindre än 3k? Någon annan som tjänat ungefär lika mycket som vet hur mycket man borde få tillbaka på skatten om man inte jämkat?
May 7, 2004
Allt du tjänar under 16799kr/år får du behålla skattefritt, om du inte jämkat får du skatta men återfår beloppet vid dekleration.
Om du rapporterar in att du tjänat 30k så gör du skit för arbetsgivaren samtidigt som du får betala in pengar istället för att få tillbaka pengar.
Dock är ju detta skattefusk och inte tilllåtet.
August 7, 2001
Mathias wrote: Huh, så om jag rapporterar att jag tjänat mer än vad min arbetsgivare skickat in till skatteverket, så kan JAG bli skyldig att betala tillbaka? Isåfall fegar jag nog och tar mina 3000:-
Japp du får en rejäl restskatt då.
Det är upp till ditt samvete om du säger till eller inte.
2 Guest(s)