Problem med fråga!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med fråga!
Niklas.Andersson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
Member Since:
November 7, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 4, 2006 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är såhär en av mina vänner sålde ett fullt fungerande grafikkort.
Som gick i antistat påse osv o lämnades över till en köpare och 1000kr gavs över .. Köparen påstår sig direkt efter när han fått kortet säger att han inte har köpt denna vara utan en annan .. Han hade inte läst annonsens o var besviken på detta. Men hade han finläst i annonsen så stog allting o detta kunde min kompis visa. Och 10minuter senare så påstår han sig att kortet inte fungerar och kräver alla pengar tillbaka

Ok min kompis kan köpa detta att det kan ha hänt .. Men frågan är
om kortet nu inte fungerar igen vad kan man säga o göra
jag anser att min kompis borde få tillbaka pengarna som han betalade i frakten plus att köparen borde kunna ge en liten summa tillbaka då kortet inte fungerar längre

KOm med synpunkter osv vad hade ni gjort? och vad är en rimlig summa att betala tillbaka

Och vad säger polisen egentligen om affärer över nätet händer verkligen något?

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
December 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1011293
February 4, 2006 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

om han sålde ett fullt fungerande kort, men köparen vill lämna tillbaka samma, men nu trasigt, kort, ska den första ägaren givetvis ha full ersättning för kortet, inte mindre! det svåra är väl att bevisa att det funkade från början

mrra
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
Member Since:
August 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1011298
February 4, 2006 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det är som han säger att kortet fungerade när han skickade så ska han inte ge tillbaka pengarna. Inte en chans att jag skulle gjort det. Och köparen kan inte heller kräva pengarna tillbaka om dom inte skrev något slags personlig kontrakt vid affären

Niklas.Andersson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
Member Since:
November 7, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1011300
February 4, 2006 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

martinffs jag förstår men den lagliga aspekten .. min kompis betalar hellre tillbaka än att få polisen på sig för vad jag vet så brukar den som betalat pengar ha fördel

mrra
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
Member Since:
August 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1011329
February 4, 2006 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Niklas.Andersson wrote: martinffs jag förstår men den lagliga aspekten .. min kompis betalar hellre tillbaka än att få polisen på sig för vad jag vet så brukar den som betalat pengar ha fördel

Han kan ju inte få polisen på sig när han inte gjort något

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1011353
February 4, 2006 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara säga till polaren att fråga köparen hur han hanterade kortet när han monterade det, använde han antistatarmband m.m., om han inte gjorde det är det bara för polaren din att säga köparen hanterade det fel och får skylla sig själv..

Antistatarmband är inget jag använder men man kan alltid använda det som agrument när något går sönder.. 🙂

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
Member Since:
September 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1011583
February 5, 2006 - 1:59 am
sp_Permalink sp_Print

Gör ju inget om köparen är lite specfik angående hur det är sönder heller. Om någon här på forumet skrev "Mitt grafikkort är sönder, hjälp" och inget mer, så skulle ju inte jag bry mig iaf. 🙂

Felen som köparen får kan ju bero på vad som helst, till exempel felaktig hantering av köparen, allmänn inkompatibilitet med systemet, fullmåne, gud vet vad. I desa fall så har ju inte säljaren gjort något fel.

Om man nu är så pass nojig över sådana här saker så bör köparen köpa saker från butiker med öppet köp, reklamationsmöjlighet och sådana fina saker.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 331
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL