March 15, 2004
Nu är det så här att vi har fått stora problem med vår fina Volvo 760 -89.
Först så sprack kylaren en gång, sen lagade vi det med "kylarfix" sen så sprack det också. Då antog vi att hålet var större än vad vi trodde. Då kontaktade vi en gammal god vän. Som bytte kylaren åt oss. Nu en halv vecka senare så sprack den nya kylaren. SÅ nu börjar vi misstänka att det inte är helt kylarens fel. Vad kan det vara som får kylaren att spricka?
Den senaste gången var den konstigaste då sprack den efter några minuter man stängt av bilen (tror jag, dom sa så). Det small ganska högt iallafall och vattnet forsade ut.
Hur i hela friden kan en splitter ny orginal volvo kylare spricka? Vad är det i motorn som kan orsaka detta?
December 24, 2002
Låter som genomströmningen av vattnet inte är så bra. Antagligen är termostatet defekt, så blir vattnet för varmt och trycket för högt. Så till slut klarar inte kylaren stå emot trycket så spricker den någonstans eller någon slang släpper. Testa byt termostatet !
Edit: Kom på att det kan vara trycksäkringen också. Vet inte om den modellen har expansionkärl, om det inte finns ett sådant sitter trycksäkringen i kylarlocket. Om du inte bytte till ett nytt kylarlock samtidigt som du bytte kylare, så byt den med samt termostatet.
March 15, 2004
Loggo wrote: Låter som genomströmningen av vattnet inte är så bra. Antagligen är termostatet defekt, så blir vattnet för varmt och trycket för högt. Så till slut klarar inte kylaren stå emot trycket så spricker den någonstans eller någon slang släpper. Testa byt termostatet !
Edit: Kom på att det kan vara trycksäkringen också. Vet inte om den modellen har expansionkärl, om det inte finns ett sådant sitter trycksäkringen i kylarlocket. Om du inte bytte till ett nytt kylarlock samtidigt som du bytte kylare, så byt den med samt termostatet.
okej. det låter som nåt. misstänkte att det var nåt med trycket osv.
men bilen har ett expansions kärl, det är det enda stället där man kan fylla på vätska.
men den där trycksäkringen. vart sitter den om man har expansionskärl då? är det den lilla plastbiten man tar bort när man fyller på? eller sitter den nån annanstans på expansionkärlet?
December 24, 2002
Om du har expansionkärl så är den trycksäkringen. Den fylls ju ungefär till hälften så då kan trycket expandera i den tomma delen av kärlet. På äldre bilar där man fyller på vattnet direkt i kylaren så finns det ingenstans för trycket att ta vägen om det blir för högt. Därför finns det en säkerhetsventil i locket som släpper ut trycket om det blir för högt.
March 15, 2004
Loggo wrote: Om du har expansionkärl så är den trycksäkringen. Den fylls ju ungefär till hälften så då kan trycket expandera i den tomma delen av kärlet. På äldre bilar där man fyller på vattnet direkt i kylaren så finns det ingenstans för trycket att ta vägen om det blir för högt. Därför finns det en säkerhetsventil i locket som släpper ut trycket om det blir för högt.
jaha. hmm.. hoppas ingen har fyllt på det för fullt. finns ju en max nivå vid hälften ungefär. ska dra ut och kolla nu hur det står till med bilen.
November 29, 2003
om du har tur så ede termostaten men i vanliga fall ede topplockspackningen eller toppen som ger trykk i systemet testa o byt termostaten och om det inte hjälper så tyvärr blir det lite dyrare och ha lös locket till påfyllningen så trycket kommer ut där om det finns så slipper ni köpa ny kylare varje ggn..
June 14, 2006
KAn vara ytterligare en sak som gör att kylaren blåser. Att toppackningen har gått och kompression går ut i kylkanalerna. Scenariot i värsta fall ser ut som så att:
Trycksäkringen(Locket på exp kärl) har varit fast och inte släppt ut det skadliga övertrycket i kylsystemet. Det är alltid övertryck i ett kylsytem för detta höjer kylvätskans kokpunkt. OM det blir för högt tryck pga att locket är tätt så kan trycket bli såpass att det blåser toppackningen mellan cylinder och kylkanal. Locket är fortfarande tätt, men nu får du dessutom ut kompression i kylsystemet... BANG! Kylet ryker.
Vad kan man göra?! Jo kolla först så oljan inte är missfärgad grå, eller att det är gråa klumpar i kylvattnet. Slå igång maskin men skruva inte på locket till exp kärl. Låt motorn stå o gå tills den når rätt arbetstemp. Kolla så du har rätt vattennivå igen. Sen gasar du först lite, sen lite mer o mer... Bubblar vattnet ur exp kärlet som tusan så har du def toppackning. Du ser även att packningen är paj om bilen ryker onormalt mycket vitt...
March 15, 2004
Karhu wrote: KAn vara ytterligare en sak som gör att kylaren blåser. Att toppackningen har gått och kompression går ut i kylkanalerna. Scenariot i värsta fall ser ut som så att:
Trycksäkringen(Locket på exp kärl) har varit fast och inte släppt ut det skadliga övertrycket i kylsystemet. Det är alltid övertryck i ett kylsytem för detta höjer kylvätskans kokpunkt. OM det blir för högt tryck pga att locket är tätt så kan trycket bli såpass att det blåser toppackningen mellan cylinder och kylkanal. Locket är fortfarande tätt, men nu får du dessutom ut kompression i kylsystemet... BANG! Kylet ryker.
Vad kan man göra?! Jo kolla först så oljan inte är missfärgad grå, eller att det är gråa klumpar i kylvattnet. Slå igång maskin men skruva inte på locket till exp kärl. Låt motorn stå o gå tills den når rätt arbetstemp. Kolla så du har rätt vattennivå igen. Sen gasar du först lite, sen lite mer o mer... Bubblar vattnet ur exp kärlet som tusan så har du def toppackning. Du ser även att packningen är paj om bilen ryker onormalt mycket vitt...
Har precis varit ute och hållt på lite, och har gjort som du sa.
Först så kom jag ut såg jag att kylaren var inte sprucken som dom sa. Utan det var en slang som satt över kylaren, slangen innan den går in till termostaten (tror jag).
Men så tog jag och lagade det lite provosoriskt så inte vattnet forsade ut. Det läckte bara lite.
Men då märkte jag att trycket fortfarande blev väldigt stort i expansionskärlet och läckte ut där. Sen lyckades jag se en luftslang från luftfiltret som gick in i motorn (en liten en som såg ut att komma ifrån kylaren/fläkten) Den hade gått av. Så jag tog och lagade den lite provosoriskt med.
Jag körde igång igen på samma sätt. och nu så överfylldes inte expansionskärlet längre. Utan det läckte bara lite ur den provosoriska (älska det ordet) lagningen.
Så jag undrar. Är problemet löst? Måste skaffa nya riktiga slangar och så men kan det vara som du säger att nån mer packning har gått sönder?
Eftersom att expansionkärlet inte längre överflödar så borde det ju inte vara det?
Uppskattar verkligen all hjälp från er, morsan blir snart galen på alla bilar vi har.
December 3, 2004
Gör ett kompressions prov så kan du utesluta topplocket.
Görs såhär:
Skruva loss ALLA tändstift, annars märks inte läckage mellan cylindrar heller.
Tryck/skruva dit kompressions mätaren, be någon vrida nyckeln och mät alla cylindrar.
Är något värde konstigt eller för lågt så kan det vara problemet.
Kolla även på tändstiften, om de ser väldigt vita/torra ut så har du hittat felet.
Om inte annat så är det bara en trasig vattenpump/termostat.
Karhu wrote: Jo kolla först så oljan inte är missfärgad grå, eller att det är gråa klumpar i kylvattnet.
Oljeblandat vatten blir mer brunt, hursomhelst så märks det oavsett färg om något mystiskt kommit ner i motorn 😉
Men bara för att toppackingen gått så betyder det inte att den läker mellan cylinder/vatten/olja utan kan vara så pass tur att det bara är mellan cylinder/vatten.
1 Guest(s)