Problem med ljud i bilen|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med ljud i bilen
FrantiC
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 138
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 7, 2005 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo,

Har ett par 6x9 500w mds högtalare och ett roadgear 250w slutsteg. Men har ett litet problem. När jag har ljudet och bilen igång så hör man ett lite tjutljud typ, och det följer liksom med gasen. Så ju mer man gasar ju mer tjuter/viner det. Vad beror det på? ska man ha något filter eller nåt sånt?

Sen har jag en fråga till, hade tänkt att köpa en 12" baslåda också. Men tror inte det steget jag har nu räcker till. Vilket kan ni rekommendera?

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
960092
October 7, 2005 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har ett så kallat generatorljud.....kolla så att du har bra jord.....har du dragit signalkabel och strömkabel till slutsteg brevid varandra så kan de bero på det oxå. Finns avstörningsfilter man kan sätta på signalkabeln.

FrantiC
Medlem
960106
October 7, 2005 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok då har det säkert med jorden att göra som jag trodde. För jag har jordat väldigt dåligt och strömsladden och signalkablen sitter nära och dåligt. Får fixa det lite bättre. Men tror ändå att det kommer vara likadant eftersom min kompis har exakt samma ljud och han har dragit o kopplat allt perfekt. Så troligen behövs väl ett sånt filter då.

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
960118
October 7, 2005 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Dra strömmen på ena sidan av bilen och signalkabeln på andra sidan. Jorda ordentligt så nära steget som det går. Det bör lösa ditt problem. Tjutljudet kommer från strömkabeln och härstammar från generatorn. Störningen går över från strömkabeln till signalkabeln.

FrantiC
Medlem
960122
October 7, 2005 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

gilgo wrote: Dra strömmen på ena sidan av bilen och signalkabeln på andra sidan. Jorda ordentligt så nära steget som det går. Det bör lösa ditt problem. Tjutljudet kommer från strömkabeln och härstammar från generatorn. Störningen går över från strömkabeln till signalkabeln.

Jag har dragit dom på olika sidor redan, och jordningen är ca halv meter kabel och fastskruvad i chassit. Men det är färg där så kanske inte så bra kontakt. Ska fixa lite bättre jordning nu.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
960123
October 7, 2005 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp ett DLS slutsteg 4 kanals så kan du ha alla högtalare på samma steg då det lär vara starkare än det slutsteget du har för det är ju ett lågprismärke. Har du inga högtalare i fram? Lär ju låta skit om du bara har högtalare i bak.

FrantiC
Medlem
960127
October 7, 2005 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, nej har inga högtalare fram men ska sätta in det. Vet bara inte vad man ska ha för några. Dom kan ju inte vara för klena om man har bra högtalare bak och en baslåda.

lindén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 400
960139
October 7, 2005 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

copy från mds hemsida
Det viner/tjuter i högtalarna när motorn är på, varför?

Det beror på att slutsteget och stereon inte har samma jordpotential mot batteriet eller att signalkabeln ligger för nära strömkabeln och på så sätt tar upp störningar. Om det knäpper när du byter låt på CD-spelaren samtidigt som det viner kraftigt när motorn är igång kan signaljorden vara trasig i CD-spelaren eller slutsteget. Trasig signaljord måste åtgärdas av serviceverkstad.

Åtgärder:
1. En bättre jordpunkt för slutsteget. Jordkabeln ska vara lika grov som strömkabeln och plåten ska slipas helt rent. Tänk på att inte jorda i punktsvetsat plåt.
2. Lågnivåkabeln och strömkabel ska dras på varsin sida om bilen, annars är risken för störningar stor.
3. Om inget av ovan hjälper kan MDS Jordisolator ta bort de sista störningarna.

FrantiC
Medlem
960150
October 7, 2005 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej tack så mycket. Tänkte inte på att det stod där.

lindén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 400
960154
October 7, 2005 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

va så lite så.
finns en hel del bra info där 🙂

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
960220
October 7, 2005 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

På tal om detta funderar jag på varför man inte ska jorda steget i stegets chassi mot bilens chassi? Eller kan man det? Mitt steg satt iaf på en träplatta så det inte kunde jordas mot plåten...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 262
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL