January 30, 2004
Tjo,
Har ett par 6x9 500w mds högtalare och ett roadgear 250w slutsteg. Men har ett litet problem. När jag har ljudet och bilen igång så hör man ett lite tjutljud typ, och det följer liksom med gasen. Så ju mer man gasar ju mer tjuter/viner det. Vad beror det på? ska man ha något filter eller nåt sånt?
Sen har jag en fråga till, hade tänkt att köpa en 12" baslåda också. Men tror inte det steget jag har nu räcker till. Vilket kan ni rekommendera?
January 30, 2004
Ok då har det säkert med jorden att göra som jag trodde. För jag har jordat väldigt dåligt och strömsladden och signalkablen sitter nära och dåligt. Får fixa det lite bättre. Men tror ändå att det kommer vara likadant eftersom min kompis har exakt samma ljud och han har dragit o kopplat allt perfekt. Så troligen behövs väl ett sånt filter då.
January 30, 2004
gilgo wrote: Dra strömmen på ena sidan av bilen och signalkabeln på andra sidan. Jorda ordentligt så nära steget som det går. Det bör lösa ditt problem. Tjutljudet kommer från strömkabeln och härstammar från generatorn. Störningen går över från strömkabeln till signalkabeln.
Jag har dragit dom på olika sidor redan, och jordningen är ca halv meter kabel och fastskruvad i chassit. Men det är färg där så kanske inte så bra kontakt. Ska fixa lite bättre jordning nu.
January 18, 2003
copy från mds hemsida
Det viner/tjuter i högtalarna när motorn är på, varför?
Det beror på att slutsteget och stereon inte har samma jordpotential mot batteriet eller att signalkabeln ligger för nära strömkabeln och på så sätt tar upp störningar. Om det knäpper när du byter låt på CD-spelaren samtidigt som det viner kraftigt när motorn är igång kan signaljorden vara trasig i CD-spelaren eller slutsteget. Trasig signaljord måste åtgärdas av serviceverkstad.
Åtgärder:
1. En bättre jordpunkt för slutsteget. Jordkabeln ska vara lika grov som strömkabeln och plåten ska slipas helt rent. Tänk på att inte jorda i punktsvetsat plåt.
2. Lågnivåkabeln och strömkabel ska dras på varsin sida om bilen, annars är risken för störningar stor.
3. Om inget av ovan hjälper kan MDS Jordisolator ta bort de sista störningarna.
1 Guest(s)