September 1, 2002
Jäkla skit.
Skulle skjutsa min jänta till skolan idag och när jag försökte öppna dörren på förarsidan märkte jag att låset har pajat på nåt skumt sätt.
Låset har krånglat lite under vintern p.g.a. kylan, dvs det har fryst fast så man inte kunde vrida om, men det hade jag ordnat med låsspray och grejer så det funkade som normalt igen.
Men nu är det inte samma problem. När jag trycker i nyckeln så kan jag vrida låset hur lätt som helst, utan någonsomhelst motstånd. Det snurrar bara runt i sin kolv och tar inte i nånting.
Annars brukar det vara ett motstånd och man känner att man skjuter in ett reglage av något sätt inne i låset som gör att centrallåset låser upp, men nu slinter bara åbäket.
Som tur är funkar låset på passagerarsidan så vi får väl temporärt använda den dörren för att låsa/låsa upp bilen.
Bilen är en VW Vento -92. Har testat att köra in lite mer låsspray/olja och stuvat omkring med nyckeln i låset, men utan resultat.
Vad fasiken är det som har gått sönder och vad kan jag göra för att fixa det? Nån som har koll?
December 16, 2003
Gamblor wrote: Cylindern snurrar inte runt helt utan stannar/tar stopp där den brukar, men det är inget motstånd medans man vrider.
Hmm, nån kanske har försökt sig på att sno stereon?
Låter som om staget från kolv till själva låstet hoppat av... bara att ta bort palenel och fixa.. småpilligt kan det vara och kanske bättre att vänta till våren än att stå med det där nu.
/Weeeee!
1 Guest(s)