June 17, 2004
Hej, har en liten projekt i skolan.
Det som ska kopplas in är 8st lcds.
3st våningar, 2st i varje våning + 2st uppehållsrummet.
Vi har tillgång till många datorer, ca 400mhzare.
Vi vill helst använda oss av dom men det går utan också.
Vi ska sända film clips/tv/reklam på alla lcdna, samma sak ska synas på alla lcdna.
Krav: Färg, Ska sändas utan lagg, Ljud ska funka, vi ska kunna kontrollera alla lcds via en server dator.
Om det blir tex strömavbrott så ska vi inte behöva gå runt i alla 8st lcd/datorer(om vi använder oss av sådana) och ställa in dom igen, dom ska kunna ansluta sig automatiskt och gå igång.
Vad finns det för sätt vi kan bygga detta på?
Program som vi kan använda av? det som vi har kollat är vlc streaming(?) via nätverket.
Tack till alla svar.
July 18, 2001
kör LTSP (ltsp.org) och autostarta openoffice impress (samma som powerpoint) som då på nått vis drar igång en rullande presentation som du har gjort i förhand.
på mitt gamla gymnasium hade de nått liknande system och det funkade bra. (en dator som matade ut allt i tv-nätet på skolan och tvapparater som visade infon)
June 17, 2004
Hur funkar openoffice impress med tv?
Vi har ett krav på att den ska kunna sända tv kanaler, tex om det är OS så ska vi kunna sända det i alla lcds.
Ska man kanske byta program imellan till nått annat?
Till vilken isåfall?
Hur ska jag få ut bilden till alla skärmar/datorer och samtidigt kunna styra dom med en dator?
October 16, 2003
Om LCDerna har tuners så kan ni ju använda en RF-modulator med SCART-ingång och antennanslutningar (in & ut).
Och koppla in den i video-ut om ni har det på nån av datorerna...
October 16, 2003
dree wrote: Gör inte som dom gjorde på en flygplats. Köpte in massor med lcd skärmar.
Men dom ställde inte in någon färgskiftning eller något liknande så alla brändes fast.
Kan lcder brännas fast ens? Jag kan tänka mig att vissa pixlar kanske "hänger" sig, men det är väl bara att köra detdär programmet som "masserar" upp pixeln?
August 7, 2001
Bogus wrote: [quote=dree]Gör inte som dom gjorde på en flygplats. Köpte in massor med lcd skärmar.
Men dom ställde inte in någon färgskiftning eller något liknande så alla brändes fast.
Kan lcder brännas fast ens? Jag kan tänka mig att vissa pixlar kanske "hänger" sig, men det är väl bara att köra detdär programmet som "masserar" upp pixeln?
Brännas var nog fel ord där.
Men dom blev obrukbara iallafall efter det.
Flygplatser och liknande rekommenderas att ha färgbyte var 30:e minut.
1 Guest(s)