Projektarbete: Förslag?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projektarbete: Förslag?
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
sp_UserOfflineSmall Offline
1229943
July 13, 2009 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Ah, så ni får det? Fick inte vi annat än i undantagsfall. Själva samarbetet i grupp ansågs vara centralt.

vi hade nog tvärtom, tror att så gott som alla eller dom flesta jobbade ensamma på min skola, kompisar som jag pratat med som gått på andra skolor har även dom jobbat ensamma och även ens bror. men det varierar nog mycket från skola till skola

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1229957
July 13, 2009 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv spelade jag FM på mitt projektarbete. Gick galant.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1229965
July 13, 2009 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Gör en marknadsundersökning där du undersöker varför amerikanarna fortfarande har så stora tunga damsugare där motor och pump är monterat i själva handtager och varför H20-vac som TV-Shop nu marknadsför presenteras som en "ny revolutionerande uppfinning".

Hehe, rolig tanke.

Json_81 wrote: Jag skulle vilja se en undersökning på varför vissa politiker kan bli avsatta för samma sak som gör någon annan till partiledare...

Ontopic: Är teknik uteslutet? Något schysst styrsystem från datorn?

Det är inte uteslutet men man måste få in något av de ämnen som vi har, tror dock att det är gränsfall på det där.

ojdå wrote: Ah, så ni får det? Fick inte vi annat än i undantagsfall. Själva samarbetet i grupp ansågs vara centralt.

Vi får göra som vi vill, jobba själva eller i grupp 🙂

Till alla andra: Vill ni diskutera politik kan ni skapa en tråd med det ämnet, det är alldeles för offtopic för att passa in i denna tråden. Tack.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
1229972
July 13, 2009 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Även om jag skulle få för mig att göra något sådant skulle skolan säga nej. wink

Du kan göra den under nån täckmantel så klart. o.O

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1229988
July 14, 2009 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

En ozon svävare kanske?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1230012
July 14, 2009 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Dator som övervakar och styr klimatet i en bio-svär, typ tropisk minidjungel

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1230026
July 14, 2009 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Du glömmer inte att det var den röda sidan med Bodström i spetsen som drog igång skiten?

Men visst har du en bra poäng, känns jäkligt tråkigt att det inte ser ut att finnas något bra alternativ att rösta på nästa val. Rödgröna är uteslutet, men den blå sidan lockar inte lika mycket längre. PP känns inte helt stabilt heller om de inte tar tag i lite fler frågor.

Men jag blir hellre övervakad än straffskattad och sen antagligen ändå övervakad.

Ontopic: Jobbat o spanat efter ny TV. Jäkla djungel 🙁

Absolut inte, han är ingen favorit han heller, men det ursäktar inte vad nuvarande regering gjort för att kunna tränga in i våra privatliv.

Med det svaga styret som finns i Vänsterblocket så är det knappast konstigt att MP och C har gått fram så mycket.

Jag har hellre ett land där alla är med, än där några får chansen.

Poontus wrote: arbetarparti? ja, jag som jobbar har fått mycket mer pengar, att dom som fuskar till sig bidrag får det sämre, rätt åt dom, att dom som verkligen är sjuka, synd om dom men dom kanske försöker komma tillbaka till arbetet lite tidigare.
sen så är vi mitt i en finanskris så då är det ju svårt att genomföra saker som kostar pengar, jag tycker att Sverige ändå har klarat sig förhållandevis bra jämfört med andra länder.

Jag har inte märkt något större skillnad inkomst och inte heller har någon i min omkrets snarare tvärtom i så fall tack vare deras omläggningar av husskatt och annat som bara gynnat höginskomsttagare och andra med högre än normallön. De med snitt eller under snittlön har nog snarare fått det sämre, men i det stora hela är ju den gruppen inte så viktig...

sen att vi har vår skräpvaluta det är ju det svenska folkets fel.

Instämmer.

rösta SD

Ett enfrågeparti utan utomnationella frågor? Jo men det löser nog våra problem med EU...

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1230040
July 14, 2009 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: ag har inte märkt något större skillnad inkomst och inte heller har någon i min omkrets snarare tvärtom i så fall tack vare deras omläggningar av husskatt och annat som bara gynnat höginskomsttagare och andra med högre än normallön. De med snitt eller under snittlön har nog snarare fått det sämre, men i det stora hela är ju den gruppen inte så viktig...
//Andreas

Skitsnack, jag räknade lite på hur mycket som skiljer, runt 50 000 per år för mig och min sambo ihop (fastighetsskatt inräknad).
Och vi är inga höginskomstagare, och vi har ingen central lyxvilla.

Alla som jobbar har fått mer pengar. Visst, höginkomstagare har fått mer, eller rättare sagt, staten tar lite mindre från dem, men det hör väl till charmen med procentuell skatt?

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1230042
July 14, 2009 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1, jag skulle nog ha lagt till en smiley för att förtydliga ironin med det sista 😉

Shikar
Member
Medlem
1230066
July 14, 2009 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Dator som övervakar och styr klimatet i en bio-svär, typ tropisk minidjungel

Vad skulle det krävas för program-kunskaper och hårdvara för något sådant? Ungefärlig budget som skulle behövas?

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1230073
July 14, 2009 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1: Låter nästan som om att du tycker att det är fult att tjäna mer pengar än vad genomsnittspersonen gör? Det är bra att höginkomsttagare får lite reducerade skatter, så att de stannar kvar och skattar i Sverige. Sen som Json redan har påpekat så har vi procentuell skatt i Sverige, ska procentsatsen hela tiden ökas så att man inte har möjlighet att tjäna mycket pengar tycker du?

Shikar: Skulle nog inte behövas mycket. Några sensorer och ett PLC system tex.

Shikar
Member
Medlem
1230074
July 14, 2009 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Delph1: Låter nästan som om att du tycker att det är fult att tjäna mer pengar än vad genomsnittspersonen gör? Det är bra att höginkomsttagare får lite reducerade skatter, så att de stannar kvar och skattar i Sverige. Sen som Json redan har påpekat så har vi procentuell skatt i Sverige, ska procentsatsen hela tiden ökas så att man inte har möjlighet att tjäna mycket pengar tycker du?

Shikar: Skulle nog inte behövas mycket. Några sensorer och ett PLC system tex.

Ok, kunskapen för en sådan idé, inget avancerat eller så?

Coore
Member
Medlem
1230075
July 14, 2009 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blir så avancerat du väljer att göra det. Jag menar du kan ju feta på med riktiga PID regleringar etc, men det kanske är lite overkill. Men du lär inte hinna bli någon ninja på PLC etc på 100h, så håll dig till något enklare.

Shikar
Member
Medlem
1230076
July 14, 2009 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Det blir så avancerat du väljer att göra det. Jag menar du kan ju feta på med riktiga PID regleringar etc, men det kanske är lite overkill. Men du lär inte hinna bli någon ninja på PLC etc på 100h, så håll dig till något enklare.

Precis, det här är ju bara idéer. har några andra själv som jag funderar på också. Vill gärna kombinera teori/praktik så jag inte behöver skriva så extremt mycket.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1230112
July 15, 2009 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

EDIT:

Skit samma.

Coore
Member
Medlem
1230116
July 15, 2009 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: EDIT:

Skit samma.

Bra att du hade vett nog att strunta i det, du vet ju att jag aldrig kan ge mig. :heart:

Andreas Galistel
Member
Medlem
1230243
July 17, 2009 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Bra att du hade vett nog att strunta i det, du vet ju att jag aldrig kan ge mig. :heart:

Jag har bara bättre saker för mig helt enkelt 😉

//Andreas

Shikar
Member
Medlem
1230279
July 18, 2009 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Fler förslag är alltid kul! 🙂

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1230292
July 19, 2009 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skev helt enkelt en rapport om datorns utveckling, från begynnelsen till nuet (5 år sen )...

Sen för att få in lite praktiskt in i projektet så skrev jag också en sektion med överklockning, då använde jag en AMD prolle och kylde med flytande kväve, en liten bilaga och en slutsats kring hur man kan pressa mer ut av dagens (5 år sedan gamla prollar) processorer.

tog mig antagligen en vecka totalt att färdigställa rapporten och överklockningsresultaten.

Valde min databas lärare som "lärare" för projektet.

Fick MVG för, som sagt, en veckas arbete...

du kan väl göra något liknande, krångla inte till det och dra inte på dig för mkt fysiskt arbete och var nogrann med din rapport, proffessionellt språk och ordentlighet räcker långt i gymnasiets rapporter.

Shikar
Member
Medlem
1230296
July 19, 2009 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: Jag skev helt enkelt en rapport om datorns utveckling, från begynnelsen till nuet (5 år sen )...

Sen för att få in lite praktiskt in i projektet så skrev jag också en sektion med överklockning, då använde jag en AMD prolle och kylde med flytande kväve, en liten bilaga och en slutsats kring hur man kan pressa mer ut av dagens (5 år sedan gamla prollar) processorer.

tog mig antagligen en vecka totalt att färdigställa rapporten och överklockningsresultaten.

Valde min databas lärare som "lärare" för projektet.

Fick MVG för, som sagt, en veckas arbete...

du kan väl göra något liknande, krångla inte till det och dra inte på dig för mkt fysiskt arbete och var nogrann med din rapport, proffessionellt språk och ordentlighet räcker långt i gymnasiets rapporter.

Jag hade faktiskt något liknande i tankarna. Tack för tipset.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 359
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL