March 12, 2005
Igår grejade jag lite med datorn, hade bytt moderkort men den vägrade fungera så jag flytta tillbaka alla delar till min vanliga konfiguration. Sedan när jag skulle stoppa in bildkabeln i grafikkortet gick proppen och hela mitt rum släcktes ner.
Jaha tänkte jag, får väl byta propp. Gjorde det men sedan när jag satte på strömmen till nätförgrenaren så gick proppen igen. Försökte en andra gång och då gick nätförgrenaren men det dog när jag tände lampan istället.
Så jag undrar vad ni tror det kan vara? Jag hade inga kablar insatta i datorn alls utan monitorn var den första kabeln jag satte in. Ingen strömkabel till nätagget som dessutom också var avslaget. Strömkabeln till monitorn satt dock i. När jag bytte proppar hade jag alla kablar insatta i datorn för jag tänkte inte på att det antagligen är datorn som orsakar brytningen...
June 11, 2001
Om det bara var bildskärmen inkopplad så är det fel på bildskärmen, om den däremot var ansluten till grafikkortet betyder det att lådan har ett jodfel mot grafikkortet. Antagligen är det moderkortet eller en hårddisk eller DVD-enhet som korsluter med chassit.
Ommontering är bästa valet.
Om du har jodade uttag i rummet kolla med en jordfelsbrytare eller mätsticka mot ett metallrör som inte är målat, tex ett vattenelement, diskbänk eller vattenkran, självklart skall du inte ha någon vattendroppe där du mäter då det ger fel värden tänk på att det är jordstiftet och inte elen som skall mätas. Om jorningen är rätt skall mätaren lysa eller ge en signal.
Tänk på att en "penna" som mäter vart det går elledningar är något helt annat!
March 12, 2005
Det var precis när jag anslöt bildskärmen till grafikkortet som det small. Fast datorn var av utan någon strömkabel i. Endast bildskärmen hade strömkabel. Kan det ändå vara komponenterna som orsakar det? Eller tror du det är bildskärmen/kabeln?
Jag kan prova montera om grejerna. Menar du att jag ska t.ex. skruva ut nätagget och sedan in igen etc? Eller ta bort alla grejer ur chassit helt och hållet?
Jag har inga jordade uttag.
EDIT: Ska montera ut och in allt imorgon. Sedan ska jag testa ansluta med en annan bildskärm först. Men undrar bara om jag behöver montera ur processorn också?
March 12, 2005
Har nu monterat om allt och datorn funkar fint med en annan skärm. Ej testat min vanliga skärm ännu. Ska först testa att bara sätta i strömkabeln till monitorn. Sedan koppla den monitorssladd vars funkade till min dator. Om något felar så är det väl bildskärmen som är trasig helt enkelt.
1 Guest(s)