September 7, 2003
Jag skulle vilja veta vad det finns för för- och nackdelar med att ha ett luktsinne.
Som några vet så föddes jag utan fast jag liden ju inte direkt 😛
... men jag tänkte kolla upp hur man kan fixa lukten, fast först vill jag veta vad som är så bra med att HA ett luktsinne.
Fördelar att INTE ha är väl främst att du slipper känna doften av massa (vad jag tror är) skabbiga grejer. Jag har hört att monstermökar luktar fruktansvärt, men jag sitter lugnt kvar i rummet 😉
Så ... Lista upp det då !
October 1, 2002
Huh? - Luktsinnet gör ju enormt mycket för bl.a. smaken på mat.
Som bekant håller man för näsan om det är något VÄLDIGT äckligt man ska tvinga ner (antingen äckligt till smaken, lukten, eller både och). Fungerar utmärkt. Skulle känna mig gravt handikappad utan luktsinnet 😕
October 1, 2002
.doedels wrote: Ja kanske det... men jag har ju aldrig haft nåt luktsinne så jag vet inte hur det smakar med :S
Hah, så sant! 🙂
Utav nyfikenhet bara:
Vilka maträtter tycker du bäst om? (Har svårt att föreställa mig att en och samma maträtt skulle smaka likadant för oss två pga. lukten *kanske*)
Hoppas det är en relevant fråga :S
EDIT: Hoppas jag tolkade ditt svar rätt (därav frågan) - Eller är det så att du inte känner smak alls? 😮
November 9, 2002
.doedels wrote: men nu när jag inte har nåt luktsinne så märker jag inte att mjölken är sur så jag dricker den iaf ..
där e väl nästan den största nackdelen som inte e rent estetiskt...
visst e d kul o kunna känna doften av en kebabtallrik, eller känna på lukten att d e fisk i skolan så man i god tid hinner fundera på var man kan skaffa den där kebabtallriken... men d e inte livs-nödvändigt
men att inte känna lukten/smaken att mjölk e sur kan ju va rent hälsofarligt...
känner du inte smakskillnad på tex dåligt kött heller? kyckling?
för d kan ju va livsfarligt...
September 7, 2003
Okej. för att svara på några av era frågor:
1. Jag är född utan luktsinne, dvs jag har aldrig haft ett. Jag vet heller inte hur detta kan ha blivit, men min farfar har inget luktsinne fast han har haft det och det försvann för 10 år sedan. (hur vet jag ej)
2. Jag känner smak, då genom tungan. Jag tror det är att jämnföras med om man håller för näsan och äter för jag känner då ingen skillnad när jag gör det.
3. Men känner kvaliten på luften så men har ju lite koll på om det är fett skabb i ett rum.
4. Jag gillar kinamat väldigt mycket 😀
Men jag äter allt utom blodpudding, det smakar rätt skumt :S
Andra grejer jag gillar är ju som alla andra typ godis, semlor osv. Så vad man gillar är någ inga avvikelser från det normala ....
Jag tänkte på det, om man nu fixar sitt (mitt) luktsinne så kommer det vara grymt svårt/kul att bygga upp ett system om vad man tycker är gott och inte ... :S
EDIT: Nej maträtter smakar förmodligen inte lika dant för dig som för mig
September 7, 2003
Marcan- wrote: Känna lukten av tjejer är ju alltid najs 😉 Sen är det ju en fördel som andra sagt att kunna känna lukten av äckliga saker så man håller sig borta. Dessutom kan det ju vara bra att kunna känna doften av rök om det brinner nånstans?
Det där med att känna lukten av rök kan ju bidra till rätt förödande konsekvenser ... men jag är oftast med andra när jag "eldar" så det har itne varit några problem hitills.
November 9, 2002
om du nu får igång lukten på nått sätt så kommer du garanterat ha en otrolig tid en period i början...
allt som du aldrig förr känt kommer va fantastiskt...
även om d första du luktar på e mögliga gamla strumpor så kommer du nog bli helt farsinerad (stavning?) av ATT d luktar o att du kan känna d...
vi "normala" människor som fötts med alla sinnen i behåll kan nog inte tänka sig hur d skulle va o helt plötsligt ha ett nytt sinne som ger information som man aldrig har märkt förrut...
EDIT: "normala" människor va inte menat som nån förolämpning mot dig...
snarare tvärtom, du har en chans vi andra knappt kan drömma om
September 7, 2003
Stupid Ass wrote: om du nu får igång lukten på nått sätt så kommer du garanterat ha en otrolig tid en period i början...
allt som du aldrig förr känt kommer va fantastiskt...även om d första du luktar på e mögliga gamla strumpor så kommer du nog bli helt farsinerad (stavning?) av ATT d luktar o att du kan känna d...
vi "normala" människor som fötts med alla sinnen i behåll kan nog inte tänka sig hur d skulle va o helt plötsligt ha ett nytt sinne som ger information som man aldrig har märkt förrut...
EDIT: "normala" människor va inte menat som nån förolämpning mot dig...
snarare tvärtom, du har en chans vi andra knappt kan drömma om
Det ligger nog mycket sanning i det du säger.
Jag tror det skulle vara otroligt kul!
Och det där med normala människor, jag tar inte illa upp, det gör jag aldrig 😀
Det ligger ju trots allt sanning i dina ord
1 Guest(s)