Pros. and Cons. with Luktsinne ?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Pros. and Cons. with Luktsinne ?
fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
sp_UserOfflineSmall Offline
533720
February 5, 2004 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

får man fråga hur du skulle få tillbaka ditt luktsinne

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
533727
February 5, 2004 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Oj vad jobbigt att vara utan luktsinne. Det är det starkaste associativa sinnet vi har ju. Alltså det är det sinnet som är starkast bundet till minnet mm. 😕

.doedels: Har du råkat få i dig nåt som inte varit bra? För luktsinnet varnar ju för t ex ruttna saker som inte är så bra att få in i mun.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
533735
February 5, 2004 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

.doedels wrote:
EDIT: Nej maträtter smakar förmodligen inte lika dant för dig som för mig

#-o 😉

Det är ju en del som säger att man tänder på lukten hos folk

Righgor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 483
533739
February 5, 2004 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Som alla organismer på jorden är vi anpassade och alla organismers mål är att fortplanta sig och för att kunna göra det gäller det att överleva. Detta är programmerat i våra celler. Så luktsinnet är från början egentligen ett försvarsinne för att inte gå på något farligt. Om någonting luktar illa så vill inte vi / djuret inte dricka/äta det och på så vis har man antagligen undvikit att äta något skadligt t ex. Nu när människan har utvecklats vidare så har väl detta sinne minskat sin betydelse, men som sagt, att kunna undvika sur mjölk och sånt är ju fortfarande en bra grej. Sedan är det ju också en attraktiv grej =).

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
533740
February 5, 2004 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Som många här påpekar är ju luktsinnet bra som varning ibland, man känner om det luktar brännt å så även om man inte ser själva branden, när man ser den kan det ju vara försent.

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
533743
February 5, 2004 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: får man fråga hur du skulle få tillbaka ditt luktsinne

Det skall funka, man kan göra det mesta. Fast det är ju inte direkt någon statlig tjänst om vi säger så 😉

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
533749
February 5, 2004 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Oj vad jobbigt att vara utan luktsinne. Det är det starkaste associativa sinnet vi har ju. Alltså det är det sinnet som är starkast bundet till minnet mm. 😕

.doedels: Har du råkat få i dig nåt som inte varit bra? För luktsinnet varnar ju för t ex ruttna saker som inte är så bra att få in i mun.

Jo det var ju en bra fråga, men jag tror itne jag har fått i mig något som gett akut fara. Dock var jag inne på sjukhus och ledig från skolan i nästan tre månader när jag var 8 år och det är ingen som sagt vad det var för fel då :S (men det var nåt med magen har jag hört)

>coalan: njae, det vet jag inte. Jag har hört det men jag vet inte om man skulle tända med då 😉 isof är det ju en klar fördel!

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
533801
February 5, 2004 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför fick jag inte lukta på din soppa idag..? 🙁

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
533815
February 5, 2004 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

.doedels: Säker på att de inte klippte bollarna eller gjorde andra modifieringar? 😉

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
533829
February 5, 2004 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jobbigt utan luktsinne, men hellre det än att vara utan känseln, hörsel eller synen. 🙂
Om du nu får tillbaka luktsinnet måste jag faktiskt lägga till en negativ sak, min kusins man föddes också utan luktsinne, och när han var 23 fick han tillbaka det, helt plötsligt bara. Hans liv vart ett helvete det första året, eftersom det blir så mycket nytt för dig, svårt att förklara med det är trots allt ett helt nytt system du och din hjärna kommer uppleva så det kan bli lite förvirande och mentalt påfrestande.
Vara bara tvungen att skriva det, vill inte förstöra något

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
534526
February 6, 2004 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

fan, kan inte tänka mig ett liv utan luktsinnet

men dock är det det första sinnet jag hade valt bort..

syn, känsel och sedan hörsel är iaf de viktagaste för mig.

dock, hade man aldrig haft något luktsinne så hade man ju inte haft något att sakna heller..

men det (näst ;)) bästa som finns är ju att ligga brevid flickan och snusa på hennes hår =)

menmen, svår fråga det här.. ser dock nästan uteslutande nackdelar med att inte ha något luktsinne.

men samtidigt så är där 4st i min klass som luktar riktigt jävligt, känner verkligen att dom kommer in i klassrummet, eller det räcker att dom står 15 meter bort i korridoren 😕

Pierre C
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
534670
February 6, 2004 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: men samtidigt så är där 4st i min klass som luktar riktigt jävligt, känner verkligen att dom kommer in i klassrummet, eller det räcker att dom står 15 meter bort i korridoren 😕

Haha, har en sån i min klass jag me..

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
534679
February 6, 2004 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Pierre C wrote: [quote=MrWeizel]men samtidigt så är där 4st i min klass som luktar riktigt jävligt, känner verkligen att dom kommer in i klassrummet, eller det räcker att dom står 15 meter bort i korridoren 😕

Haha, har en sån i min klass jag me..

Jag också.

Ogrebeast
Member
Medlem
534699
February 6, 2004 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: men det (näst ;)) bästa som finns är ju att ligga brevid flickan och snusa på hennes hår =)

Håller helt med där. Otroligt att deras hår luktar så skönt. 🙂

En annan sak med luktsinnet som är väldigt intressant är att det är adaptivt, alltså att det anpassar sig. För utsätts man under en längre tid för en doft så neutraliseras den doften för näsan. Ett utmärkt exempel för min del är att jag jobbade i en ostbutik i några år. Första dagarna jag jobbade där så tyckte jag att stället luktade sur ost. Därefter så kunde jag inte känna den doften längre. Det kunde däremot min morsa göra när jag kom hem varje dag med kläder som för henne luktade möken, medans jag inte kände något. Men efter att jag slutat jobba där och återvände för ett besök efter några månader så kände jag den där sura doften igen.

Det är väl likadant för de som jobbar på reningsverk. När vi var där på studiebesök på högstadiet så hade man ständigt något klädesplagg för munnen och näsan för det luktade dynga, medans en anställd där rensade filter samtidigt som han stod och tuggade på en banan. Jag tror ju knappast att han kunde känna skitdoften om han nu kunde stå och äta under tiden.

Ytterligare ett exempel är min mors doft. Hon har alltid använt samma slags tvål och parfymer sen jag var liten. Men när jag växte upp så utsattes jag ju för det varje dag så då tänkte man inte på det. Det är först nu när man är äldre och flyttat hemifrån och då man inte träffar henne lika ofta som man slås av den hemmakänslan man får när man känner hennes doft. 🙂

Bärz
Member
Medlem
534701
February 6, 2004 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=MrWeizel]men det (näst ;)) bästa som finns är ju att ligga brevid flickan och snusa på hennes hår =)

Håller helt med där. Otroligt att deras hår luktar så skönt. 🙂

En annan sak med luktsinnet som är väldigt intressant är att det är adaptivt, alltså att det anpassar sig. För utsätts man under en längre tid för en doft så neutraliseras den doften för näsan. Ett utmärkt exempel för min del är att jag jobbade i en ostbutik i några år. Första dagarna jag jobbade där så tyckte jag att stället luktade sur ost. Därefter så kunde jag inte känna den doften längre. Det kunde däremot min morsa göra när jag kom hem varje dag med kläder som för henne luktade möken, medans jag inte kände något. Men efter att jag slutat jobba där och återvände efter några månader så kände jag den där sura doften igen.

Det är väl likadant för de som jobbar på reningsverk. När vi var där på studiebesök på högstadiet så hade man ständigt något klädesplagg för munnen och näsan för det luktade dynga, medans en anställd där rensade filter samtidigt som han stod och tuggade på en banan. Jag tror ju knappast att han kunde känna skitdoften om han nu kunde stå och äta under tiden.

Ytterligare ett exempel är min mors doft. Hon har alltid använt samma slags tvål och parfymer sen jag var liten. Men när jag växte upp så utsattes jag ju för det varje dag så då tänkte man inte på det. Det är först nu när man är äldre och flyttat hemifrån och då man inte träffar henne lika ofta som man slås av den hemmakänslan man får när man känner hennes doft. 🙂

Det är därför man vänjer sig med lukten i sitt hem, och att man alltid får höra kommentarer från kompisar när de kommer hem till sig? 🙂

Ogrebeast
Member
Medlem
534711
February 6, 2004 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL wrote: [quote=Ogrebeast]...

Det är därför man vänjer sig med lukten i sitt hem, och att man alltid får höra kommentarer från kompisar när de kommer hem till sig? 🙂

Doften av såpa hoppas jag hehe wink

Bärz
Member
Medlem
534717
February 6, 2004 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, alla hem har ju en unik doft enligt mina erfarenheter. Vet inte riktigt vad det luktar hos mig 🙂

DeDeath
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 404
534723
February 6, 2004 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

.doedels wrote:
Som några vet så föddes jag utan fast jag liden ju inte direkt 😛

Så du menar att du aldrig känt lukten av en riktig blöt fis?
Lider med dig! :whops:

Ogrebeast
Member
Medlem
534735
February 6, 2004 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

DeDeath wrote: [quote=.doedels] Som några vet så föddes jag utan fast jag liden ju inte direkt 😛

Så du menar att du aldrig känt lukten av en riktig blöt fis?
Lider med dig! :whops:

Nä, men han känner nog hur det lägger sig en saftig beläggning på lungrörsväggen. :spy:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 330
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL