August 2, 2001
Det ska hållas två demonstrationer vid riksmötets öppnande, den 16 september. Talare och ungdomsförbund från hela det politiska spektrat kommer att vara där mm.
Den ena demonstrationen anordnas av Piratpartiet och handlar om att möta politikerna när de går till jobbet efter sommarledigheten. Den andra ordnas av Svart Måndag och är en mer regelrätt demonstration. Båda demonstrationerna kommer att sluta samman senare på dagen.
En bussresa från Göteborg till Stockholm ordnas också, samt ytterligare demonstrationer i Göteborg och Malmö.
Mer info finns på:
http://frapedia.se/wiki/16_sep.....ember_2008
http://frapedia.se/wiki/Demons.....ember_2008
April 24, 2007
Dehman wrote: Denna hypen kring FRA är nog bland det löjligaste jag varit med om. Visste inte att alla hade massa terroranknytningar som måste döljas!
ska regerginen bugga någon dvs lyssna på samtal och läsa igenom samtliga e-mails får ju staten banne mig ha någon misstanke och då bugga den personen, Sverige är ett neutalt land utan fiender (såvitt alla vet) och vi har inte ens blivit hotade på länge (till skillnad från danmark t.ex.)
För att citera Abraham Franklin: "Any nation that is willing to give up some of its freedom to gain some security deserves neither and will lose both." Kanske inte 100% ordagrannt men så lyder den på ett ungefär
August 2, 2001
Dehman wrote: Denna hypen kring FRA är nog bland det löjligaste jag varit med om. Visste inte att alla hade massa terroranknytningar som måste döljas!
Tycker inte du att man kan dra en gräns någonstans för vilka friheter en demokratisk stadsmakt egentligen bör få ta sig? Och är det inte rimligt att man drar den någonstans innan det handlar om att avlyssna allas kommunikation mot utlandet? Speciellt när det inte finns någon direkt hotbild, och regeringens främsta argument handlar om odefinierade "yttre hot". Tänk på att tex. Tysklands motsvarande signalspaningslag avser att avlyssna 10% av kommunikationen medan vår svenska lag avser att avlyssna 100%. Är det proportionerligt mot hotbilden?
Ha inte en övertro på svensk demokrati. Den kan också urvattnas.
March 13, 2008
I moderne tider kan vi bruke moderne metoder:
NH kan begynne med SSL
Vi andre kan sette opp tor noder, http://www.torproject.org/
**
Det sagt kommer nok denne loven til å bli stoppet av EUs menneskerettsdomstol. De stoppet iallefall England for den samme loven.
March 10, 2002
nXsty wrote: Tycker inte du att man kan dra en gräns någonstans för vilka friheter en demokratisk stadsmakt egentligen bör få ta sig? Och är det inte rimligt att man drar den någonstans innan det handlar om att avlyssna allas kommunikation mot utlandet? Speciellt när det inte finns någon direkt hotbild, och regeringens främsta argument handlar om odefinierade "yttre hot". Tänk på att tex. Tysklands motsvarande signalspaningslag avser att avlyssna 10% av kommunikationen medan vår svenska lag avser att avlyssna 100%. Är det proportionerligt mot hotbilden?
Ha inte en övertro på svensk demokrati. Den kan också urvattnas.
Kunde inte bry mig mindre. Vad har du att frukta? OH NEJ STATEN LÄSER MINA E-MAIL OCH LYSSNAR NÄR JAG PRATAR I TELEFON MED MIN FLICKVÄN!!!111!!
Tror du ens att staten kommer att avlyssna dig? Tror du att det kommer att påverka dig?
August 2, 2001
Dehman wrote: Kunde inte bry mig mindre. Vad har du att frukta? OH NEJ STATEN LÄSER MINA E-MAIL OCH LYSSNAR NÄR JAG PRATAR I TELEFON MED MIN FLICKVÄN!!!111!!
Tror du ens att staten kommer att avlyssna dig? Tror du att det kommer att påverka dig?
Nej det tror jag inte. Det handlar snarare om att de tar sig rätten att göra det när jag inte är misstänkt. Och det är oroväckande utveckling som på sikt kan det leda till ett otrevligt samhälle.
"Rent mjöl i påsen"-argumentet är för övrigt ruttet eftersom det grundar sig på antagandet att personlig integritet inte har något värde i sig.
August 2, 2001
anton41 wrote: Det sagt kommer nok denne loven til å bli stoppet av EUs menneskerettsdomstol. De stoppet iallefall England for den samme loven.
Jo antagligen kommer lagen att bli fälld. Men Europadomstolen för de mänskliga rättigheterna kan inte göra så mycket mer än att komma med en dom. De kan inte stoppa lagar. Politikerna måste själva välja att följa domen. Men förhoppningsvis är de smarta nog att göra det.
August 2, 2001
opA87 wrote: Allvarligt talat så bryr jag mig inte det minsta.
För det andra så bryr sig inte politikerna om vad som sägs och demonstreras för.. hur ofta ändrar regeringen något som det protesteras emot.
Du kan påverka mer än du tror. Våra tidigare protester har varit effektiva.
När EU ville förbjuda anonym bloggning och kräva registrering mm. protesterade vi genom att kontakta våra politiker i EU. Den dåliga biten av förslaget togs sedan bort. Just våra svenska politiker var inblandade i det (både m och s).
Demonstrationerna och protesterna mot FRA-lagen gjorde åtminstone att förslaget omarbetades och blev bättre, även om det fortfarande inte är tillräckligt.
Det fortsatta motståndet har även gjort det problematiskt för regeringen att lägga fram nya liknande förslag, tex. datalagringsdirektivet, som vissa medier har påpekat.
Som du ser går det visst att påverka. Bara man engagerar sig med andra. Även om vi inte lyckas stoppa FRA-lagen nu så har vi visat att det finns ett motstånd mot de här förslagen som inte går att ignorera.
March 13, 2008
Dehman wrote: Tror du ens att staten kommer att avlyssna dig?
Ja, det kommer de til å gjøre. Om ikke HVA du sier, så til HVEM du sier det til.
Dehman wrote: Tror du att det kommer att påverka dig?
Hvis Skype gir krypteringskodene/registerene sine til FRA kommer det nok til å ligge i bakhodet mitt iallefall.
Dette er på nivå med STASI arkivene.
October 7, 2004
Jag har inga terroranknytningar på toan men jag låser ändå dörren om mig när jag går dit. Man kanske vill ha ett privatliv även om man inte är terrorist?
F ö handlar lagen inte om terrorister och andra som vet hur man döljer sig och krypterar. Den handlar om Svensson, som inte vet hur man skyddar sig. Varför regeringen ska bugga Svensson vet jag inte. Att inte veta anledningen gör det inte mindre obehagligt.
October 7, 2004
Infosida om demonstrationerna i Gbg: http://frapedia.se/wiki/Demons.....ember_2008
Jag var först inställd på att delta men blir lite tveksam när jag ser att Vänsterpartiet, Kommunistiska Partiet, Proletärens FF och Revolutionär Kommunistisk Ungdom finns med bland arrangörerna. Kommunist-, nazist- och fasciststater har ju alltid varit glada för buggning och angiveri och har varken den minsta respekt för personlig integritet eller demokrati.
anton41 wrote: Det sagt kommer nok denne loven til å bli stoppet av EUs menneskerettsdomstol. De stoppet iallefall England for den samme loven.
EU lägger just nu press på Sverige att genomföra EU Data Retention Directive, http://www.idg.se/2.1085/1.177783 , som pushades av Thomas Bodström och Charles Clarke. Vi kan alltså knappast vänta oss något motstånd mot en bugglag från EU, snarast applåder.
April 24, 2007
xrvjorn wrote: Jag har inga terroranknytningar på toan men jag låser ändå dörren om mig när jag går dit. Man kanske vill ha ett privatliv även om man inte är terrorist?
F ö handlar lagen inte om terrorister och andra som vet hur man döljer sig och krypterar. Den handlar om Svensson, som inte vet hur man skyddar sig. Varför regeringen ska bugga Svensson vet jag inte. Att inte veta anledningen gör det inte mindre obehagligt.
=DO
1 Guest(s)