prov, data kunskap|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
prov, data kunskap
nobody
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 10, 2005 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

som vanligt sent ute, när det gäller plugg;). Dataprov imorrn.
skulle därför gärna vilja ha hjälp med lite frågor 🙂

1. Är det sant att cpu står för "central processing unit" och innefattar både minne och processor? Trodde det bara var processor.

2. Vad är en "buss" Vet ju att processorn har en buss, och att den ska stämma med minnet, men itne vad det e och varför.

3. vilket år var det intel lanserade en petium som räknade fel ibland?

Tacksam för svar 🙂

piiiise //Jakob

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
975760
November 10, 2005 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

1. ja central prossesing unit = cpu. jag skulle inte vilja påstå att cpun, prossesorn altså, skulle ha för mycket minne att leka med.
2. (direckt taget från wikipedia)
Front side bus är namnet på en processors databuss. Den styr hur snabbt processorn kan kommunicera med de andra komponenterna i datorn.

trean kan jag inte svara på. men jag skulle vilja ge dig ett länktipps, Susning.nu och Sv.wikipedia.org (eller en.wikipedia.org om du vill veta mer, dock på engelska). annars så kan du använda mirc kanalen också om du vill ha lite snabbare svar då det alltid sitter någon där, nordichardware @ quakenet

Pulchi
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 150
975762
November 10, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

pastar lite från vad vi har upplagt på internet på vårt gymnasuim. blir ett långt inlägg 😉

Bussar är något som behövs för att transportera information mellan olika komponenter, antingen inuti Processorn eller mellan processorn och andra komponenter på (eller anslutna till) moderkortet.
En buss är fysiskt ett antal parallella ledare som förbinder olika komponenter. Man använder en ledare för varje bit som behöver överföras samtidigt. Man kan till exempel ha en 32-bitars adressbuss.
Den består då av 32 parallella ledare som går från processorn till minnet. Det ligger således i sakens natur att det är svårare (och lätt blir dyrare) att konstruera kretskort med stora bussar. Oftast bestämmer processorns konstruktion hur stora bussarna ska vara.

Det finns två typer av bussar: inre och yttre.

De inre används för att transportera information mellan processorns inre komponenter. Ofta har dessa bussar högre överföringshastighet och annan struktur än bussarna "utanför" på moderkortet. Bussar består av ett antal ledningar som transporterar datan. Den inre bussen (systembussen), arbetar med en hastighet på 66MHz, 100MHz och 133MHz beroende på processor, men jag tror inte att det dröjer länge tills den går ännu fortare.

De yttre bussarna användes (oftast av processorn) för att kommunicera med yttre enheter, såsom minne och I/0 enheter. (Se nedan).

På de flesta PC-datorers moderkort kan det finnas flera olika fabrikat eller standarder av bussar. (ex ISA, PCI och AGP buss).
Gemensamt för de flesta busstyperna (standarderna) är att de egentligen består av tre buss-funktioner.
Dessa är Databuss, Kontrollbuss och Adressbuss.

Databuss. Databussen överför information fram och tillbaka mellan de olika kretsarna i systemet. Så till exempel förmedlar den data från en in-krets (tangentbord, mus) till mikroprocessorn och från mikroprocessorn till minnet. Den är dubbelriktad, vilket innebär att den kan överföra data i båda riktningarna. Databussen är nästan alltid en så kallad tbree-state-buss (med trenivå-logik, dvs den använder tre spänningsnivåer i stället för två), så att den kan användas tillsammans med DMA-enheter.
DMA står för Direct Memory Access, direkt minnesåtkomst. Det är en teknik med vilken vissa enheter, t ex bildskärmen, kan hämta data direkt från primärminnet utan att ta vägen genom processorn. På det sättet kan processorn avlastas en rutinmässig men krävande del av sitt arbete.

Kontrollbuss bär på sammanhållande signaler (ordergivning) mellan processorn och alla de enheter som är anslutna till de olika bussarna. Typiska signaler på kontrollbussen är läs, skriv, avbrotts, återställnings och kviteringssignaler av olika slag.

Adressbuss börjar i processorn och bär adresser till de enheter som är anslutna till databussen. Om adressbussen är ex. 24 bitar bred, kan den adressera 16 Mbyte minne. Adressbussen används alltid tillsammans med databussen för att ange källan till destinationen för data som överförs på databussen.

Bussdrivkretsar.

Om man har många komponenter som ska använda bussarna, eller har flera busstyper, kan det ibland vara nödvändigt att lägga till speciella bussdrivkretsar.
Det är databussen som bestämmer hur systemet är uppbyggt. På en skiss av ett mikroprocessorsystem är databussen alltid utritad. Adressbussen kan finnas med ibland, men kontrollbussen nästan aldrig.

På moderkortet skiljer man vidare på den lokala bussen och expansionsbussen.

Den lokala bussen är trafiken på själva moderkortet, främst mellan Processorn, Cacheminnet och Arbetsminnet. De två mest livaktiga standarderna för lokala bussar är VESA och PCI.

Expansionsbussen, är den buss som har kontakt med de olika kortplatserna på moderkortet. Denna buss har oftast "klockats ned" och jobbar inte lika fort som den lokala bussen. MCA, EISA och ISA är bussenstandarder som räknas dit. Det är egentligen bara expansionsbussen man har möjlighet "att se" i form av de olika kontakterna för expansionskort som finns på moderkortet.

De flesta moderna datorer har tre busstyper (standarder) på moderkortet ex. EISA, PCI och AGP buss.

MCA bussen utvecklades av IBM i mitten av 1980 talet och påminner till sin konstruktion en del om dagens PCI-buss. IBM tog ut avgift till alla som ville använda busskonceptet, vilket i princip ledde till att man blev ensam om att använda den.... I PC-datorer är busstypen i dag mycket sällsynt.

EISA bussen var ett försök att göra en snabbare buss än ISA. Man lockade med att moderkort med EISA platser också skulle passa till ISA kort. Kontakterna (och korten) för bussen hade därför dubbla lager med kontakter. EISA finns i dag mest i enstaka Servrar.

VL (Vesa Logic) bussen var vanlig i början av 90 talet och fungerade som ett komplement till ISA-bussen. VL-bussen finns fortfarande kvar på de flesta moderkort för Intels 486 processor, men i och med att Pentium gjorde entré försvann VL-bussen snabbt från datorerna.
VL bussen är en 32 bitars buss med en max överföringshastighet på 130 Mbyte (liknande prestanda som PCI-bussen, se tabellen nedan.) Denna standard (VL1) kan ha max tre kortplatser. Ju fler kortplatser som utnyttjas desto långsammare går det. En ny standard (VL2) finns nu med 10 kortplatser o högre överföringshastig.

Den gamla ISA-bussen från början av 80-talet med sina åtta megahertz klockfrekvens och möjligheten att skicka 16 bitar data åt gången finns faktiskt ännu kvar på de flesta moderkort. Främst för anslutning av ljudkort och ett och annat nätverkskort - men ändå...

Numera användes istället PCI-bussen som är en snabb 32-bitarsbuss med en klockfrekvens på 33 megahertz. Det finns också två mindre vanliga varianter, en med 64 bit bussbredd och en med 66 megahertz klockfrekvens. Det är via PCI-bussen som dataöverföringar till och från komponenter som grafikkort, nätverkskort och hårddisk sker. Den vanliga PCI-bussen kan som mest överföra 132 megabyte data per sekund (32 bitar = 4 byte x 33 000 000). Med nya tekniker som 100-megabits nätverkskort och hårddiskar med Ultra-ATA gränssnitt kan det bli trångt även i PCI bussen och det är bland annat den nya grafikbuss-standarden AGP ska råda bot på.

Den nya AGP-porten påminner om PCI-bussen. Den kan överföra 32 bitar i taget, men har dubbelt så hög klockfrekvens som PCI, det vill säga 66 megahertz. Bara det gör att AGP-porten klarar att överföra 264 megabyte data per sekund (4 byte x 66 000 000). AGP kan dessutom överföra data både vid den stigande och fallande sidan av en klockcykel, till skillnad från PCI-bussen som bara överför data vid den fallande sidan. Det här gör att överföringshastigheten med AGP blir hela 1066 megabyte per sekund. Alltså betydligt snabbare än PCI-bussens 132 megabyte per sekund.

Så fungerar PROCESSORER, CPU

Processorn är datorns hjärna. Den kallas även CPU (Central Processor Unit).

CPU: n ansvarar för att styra och beräkna de flesta uppgifterna i en dator. CPU: n är den centrala delen i en dator som ansvarar för att alla delar samverkar och fungerar.

Processorn arbetar i huvudsak med att utföra instruktioner, göra olika sorteringar och beräkningar, och transporterar olika data mellan hårddiskar, RAM-minnen, grafikkort m.m.

Ju snabbare processorn man har, desto snabbare kan instruktioner utföras av processorn.

En CPU består av flera stycken transistorer, där varje transistor har två lägen av eller på. Detta gör att CPU:n använder det binära talsystemet i grunden för alla beräkningar, eftersom det är baserat på 0 eller 1 vilket lätt kan tolkas som av eller på vilket är de enda lägen en transistor kan ha och därför är det enda CPU:n kan räkna med. Nu för tiden består en processor av tiotals miljoner transistorer. T ex har en Pentium 4, 55 miljoner transistorer.

En CPU har enligt von Neumann datorn en väg att kommunicera mot resten av datorn och det är via systembussen, man brukar kalla den koppling som CPU: n har mot systembussen för extern databuss eller bara databuss.

de var lite om cpu och bussar. vet inte vad som är av intresse så de blev lite långt om bussar 😀

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
975765
November 10, 2005 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

1. CPU Central Processing Unit ja, CPU är CPU processor, RAM är minnet, 2 olika saker, men däremot så ahr nyare AMD processorer en integrerad minnescontroller, men det innefattar inte RAM också bara för det.
2. bussen är anslutningen mellan CPU, RAM, grafikport (AGP eller PCI-E) och sydbryggan (har sydbryggan har hand om integrerade kretsar så som ljud, LAN, USB, och instickskort i PCI platserna)
3. ingen aning, varför ska man behöva kunna det? jag laddade ner ett video klipp en gång där det var ett skämt omd et där, jag visste inte om det var sant eller på hittat, snubben från KTH satte ihopp en hexadecimal femtiograds ekvation med en stor parameter och fick ett boxningsslag i ansiktet av skärmen 😛

btw. fick MVG i den kursen (och PC kursen)

Vitamin-C
Member
Medlem
975769
November 10, 2005 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Pulchi, kan jag få en länk till din informations källa 😀

nobody
Kommer du hit ofta?
Medlem
975770
November 10, 2005 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

TACK! 😀

Men i mitt "häfte" står det att cpu = central processing unit är ett namn för både minnet i datorn, ram minnet, internminnet, och själva processorn.

stämmer det?

en 4:e fråga.

en dator som räknar i 32 bit kan beräkna 32 bit * antalet hertz den har, alltså tex 300mhz =
300 000 000 hz * 32?

Vitamin-C
Member
Medlem
975772
November 10, 2005 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

ditt häfte skall äldas upp, nu! snabbt och på momangen. den där kursen är ett skämt som aldrig borde ha skapats. mins den dagen då min kära syster trodde att hon var ducktig då hon kunde använda word...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
975773
November 10, 2005 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

nobody wrote: TACK! 😀

Men i mitt "häfte" står det att cpu = central processing unit är ett namn för både minnet i datorn, ram minnet, internminnet, och själva processorn.

stämmer det?

Nej, helt uppåt väggarna.

nobody wrote: en 4:e fråga.

en dator som räknar i 32 bit kan beräkna 32 bit * antalet hertz den har, alltså tex 300mhz =
300 000 000 hz * 32?

Ja. Dela den siffran med 8 om du vill ha byte istället för bit.

//Andreas

Poontus
Member
Medlem
975777
November 10, 2005 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

jag hoppas att din lärare inte är som en i min skola.
det som står i läroboken är det som gäller, bokens ord är lag, är boken 10 år gammal? står det fel? det spelar ingen roll.
"vi lever i ett samhälle, vi betalar skatt"
"du kan inte äta korv och tro att det är kebab"
"ni som inte är bra på mattematik leder till samhällets undergång"
han stavade kock: kåk, en i klassen sa att han hade skrivit fel, en stunds funderande, han sa "aha" och ändrade till kåck
man lär sig ingenting.....

nobody
Kommer du hit ofta?
Medlem
975795
November 10, 2005 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

nej, vet den suger, hon säger massa skit som inte stämmer.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
975805
November 10, 2005 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Var det inte nån P3'a som var felräknande när den nyligen släppts??
Vill minnas något sånt..

*Edit*
Lite fel ute tror jag..
Var tydligen den "vanliga" Pentium..

"KNOWN CPU BUGS"
"PENTIUM - One of the most famous and most known bugs is the Pentium FPU flaw / bug discovered by a a mathematician in October 1994. This bug involved the Pentium incorrectly performing floating-point calculations with certain number combinations, with errors anywhere from the third digit on up. This issue does not occur on 120MHz and above Pentium computers however is known to occur on Intel Pentiums 100MHz and below.

Ways of testing your Pentium CPU to determine if it has the Pentium flaw.

Correct Answer
962,306,957,033 / 11,010,046 = 87,402.6282027341

Incorrect Answer
962,306,957,033 / 11,010,046 = 87,399.5805831329

Correct Answer
4,195,835 / 3,145,727 = 1.33382044913624100

Incorrect Answer
4,195,835 / 3,145,727 = 1.33373906890203759

Another way of testing for this flaw is to use Microsoft Excel and enter the following formula:

=4195835-((4195835/3145727)*3145727)

When entering this formula you should receive a returned result of 0."

Finns lite mer om detta HÄR

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

nobody
Kommer du hit ofta?
Medlem
975806
November 10, 2005 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

det va nått sånt, pentium buggen,

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
975822
November 11, 2005 - 1:09 am
sp_Permalink sp_Print

Alla processorer räknar fel.......om de blir för varma 😉

Delph1 wrote:
[quote=nobody]en 4:e fråga.

300 000 000 hz * 32?

Ja. Dela den siffran med 8 om du vill ha byte istället för bit.

//Andreas

Räkna ut vad? bit per sekund? Kan ju inte bara ha med frekvensen att göra...isf skulle ju Intel vara snabbast på allt, och Celeron 2GHz vara lika snabb som Athlon64 på 2GHz.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
975838
November 11, 2005 - 6:03 am
sp_Permalink sp_Print

Datakunskap (Ja, data, inte dator) är ett skitämne som borde avlivas.
Jag gick på den första lektionen, när han sade "Också öppnar ni startmenyn, det är den där knappen på den blåa randen längst ner" så bestämde jag mig för att aldrig mer gå dit.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
975840
November 11, 2005 - 6:17 am
sp_Permalink sp_Print

Från vad jag har läst i den här tråden, så är Datakunskap == en Windows XP-manual, i skolform. Va i helvete?!

Pulchi
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 150
975844
November 11, 2005 - 6:32 am
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: Pulchi, kan jag få en länk till din informations källa 😀

finns inga länkar :p de bara står i en aktivitet i ett ställe som kallas pingpong 😀 så ja ser bara texten, inga länkar tyvärr.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
975846
November 11, 2005 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

Sådana roliga frågor fick inte vi i vår datakunskapkurs. 🙁 Vi fick bara sitta och arbete med word, excel och powerpoint. :E

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
975864
November 11, 2005 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Sådana roliga frågor fick inte vi i vår datakunskapkurs. 🙁 Vi fick bara sitta och arbete med word, excel och powerpoint. :E

Samma här. Samt Access.

Poontus
Member
Medlem
975871
November 11, 2005 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

på IT-Gymnasiet där jag går så är ju alla på en hyffsat bra nivå så vi sket i word och gjorde lite mer avancerade saker, typ hur man använder olika säktjänster och alla saker man kan skriva för att begränsa träffarna till relevanta träffar, sen Exel och Powerpoint, datasäkerhet, var säkert något mer vi höll på med som jag har glömt

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
975873
November 11, 2005 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Från vad jag har läst i den här tråden, så är Datakunskap == en Windows XP-manual, i skolform. Va i h*****e?!

stämmer bra, för det finns ju inget annat operativsystem som är bra? 🙄

vi frågade om vi kunde få lära oss lite nyttigare saker när jag läste den kursen, men han svarade alltid att det inte ingick i kursen :/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 72
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL