May 17, 2002
Jag tog körkortet för ca 5 år sedan. Då gällde det att man blir av med körkortet för minsta lilla trafiköverträdelse som ger minst böter av någon sort. Alltså, typ om du kör 1km/h för fort och du träffar en nitisk trafikpolis 🙂
Sen kanske det har ändrats de senaste åren då??
December 29, 2003
airman wrote: Jag tog körkortet för ca 5 år sedan. Då gällde det att man blir av med körkortet för minsta lilla trafiköverträdelse som ger minst böter av någon sort. Alltså, typ om du kör 1km/h för fort och du träffar en nitisk trafikpolis 🙂
Du var nog rätt grundlurad då.....för så var det inte...
October 31, 2003
airman wrote: Jag tog körkortet för ca 5 år sedan. Då gällde det att man blir av med körkortet för minsta lilla trafiköverträdelse som ger minst böter av någon sort. Alltså, typ om du kör 1km/h för fort och du träffar en nitisk trafikpolis 🙂
Det berodde nog på Milenniumbuggen.(?)
November 29, 2003
Har svårt att tänka mig att dom har ändrat det.
February 16, 2005
om jag fattat allt rätt så är det så här, under prövotiden ska du bedömmas exakt som alla andra men i de fall där en person utan prövotid blir av med sitt körkort i mindra än 12 månader får denna tillbaka sitt körkort utan att nya prov måste avläggas, blir en person med prövotid av med sitt kort så måste vederbörande ta om det, sen om poliserna i fält bedömmer dig hårdare kan inte hjälpas.. eller jo du kan överklaga polisens beslut i domstol...
February 4, 2003
Johan Nicklasson wrote: om jag fattat allt rätt så är det så här, under prövotiden ska du bedömmas exakt som alla andra men i de fall där en person utan prövotid blir av med sitt körkort i mindra än 12 månader får denna tillbaka sitt körkort utan att nya prov måste avläggas, blir en person med prövotid av med sitt kort så måste vederbörande ta om det, sen om poliserna i fält bedömmer dig hårdare kan inte hjälpas.. eller jo du kan överklaga polisens beslut i domstol...
Ungefär så har jag väl fått för mig med.
Men ifall man blir stoppad av Polisen och inte "erkänner" (skriver under och erkänner sig skyldig) så måste en åklagare sätta dit dig inför en domtstol.
Det är inte ens säkert att dem gör det, eftersom det krävs ganska mycket bevis ofta. Så om man är osäker hurvida Polisen har bevis så ska man inte skriva på ett förelägande.
Men jag är inte riktigt säker. Det bästa är ju att inte chansa överhuvudtaget och försöka köra relativt lagligt. Men alla är vi "busar" och får ta vårt kasst.
December 29, 2003
Johan Nicklasson wrote: om jag fattat allt rätt så är det så här, under prövotiden ska du bedömmas exakt som alla andra men i de fall där en person utan prövotid blir av med sitt körkort i mindra än 12 månader får denna tillbaka sitt körkort utan att nya prov måste avläggas, blir en person med prövotid av med sitt kort så måste vederbörande ta om det, sen om poliserna i fält bedömmer dig hårdare kan inte hjälpas.. eller jo du kan överklaga polisens beslut i domstol...
Helt rätt och riktigt!
February 16, 2005
sen tycker inte jag det är så mycket att bråka om, körde man för fort kan man väl stå för det.. inte värt å bråka om tycker jag.. fick 1400 en gång (enda gång) de var surt som fan men jag har skärpt mig lite sen dess... grejjen var att den gången trådde jag verkligen att det var 90.. det var vist 70... 92km/h = 1400 = 1gb i ram + 2 stockar snus tänk på det
October 22, 2002
Odehn wrote: Det är väl andra regler för dom som till exempel går Fordon transport? Kompisen åkte dit för fortkörning, 120 på 50-väg. Hans körkort blev bara indraget i 6 månader plus böter.
Andra regler är det nog inte. Dock så kan man få indragningstiden förkortad om man t.ex behöver körkortet i jobbet om man är oumbärlig för företaget osv.
Grundreglerna är dom samma, sen finns det förmildrande omständigheter som det så fint heter
1 Guest(s)