June 5, 2007
CaaN wrote:
Jag gillar inte jakt på djur och tycker inte det ska vara tillåtet med pilbågsjakt. MEN. Pilarna går rakt igenom kroppen och fortsätter långt bakom. De "hänger inte i kroppen". Kolla på youtubefilmerna där bl.a. en snubbe skjuter en hjort på nära 100m. Jägarna berättar att med gevär så blir det en stor chock, kroppen trasas sönder av överljudschocken - en stor trubbig klubba som slås in i kroppen typ. Med pil så märks det knappt. Den går rakt igenom, som ett rakblad, och djuret förblöder ganska snabbt. Djuret märker knappt pilen, nästan. Pilspetsarna är rakbladsvassa och kan raka håret på armen. Det sägs att pilen är mycket skonsammare.
Det är rejält med drag i dom bågarna. Vad krävs det för bössa att jaga elefant? "Elefantbössa"? Ja, dessa bågar som används för elefant/giraff/flodhäst/etc jakt är ganska bra tryck i, oxå. Det är inte utgångshastigheten som är det enda viktiga, även den kinetiska energin är viktig. Och det har pilbågarna gott om. Det är mycket sällan som pilen inte går rakt igenom kroppen. Kolla på filmerna, där de skjuter i gele som är lika hårt som kött.
Jag har hållit på med bågskytte i över 14 år och jag kan nog definitvt säga att man inte kan skjuta ett djur på 100 meters håll, oavsett båge eller pilar. Det krävs större tur för att lyckas med det än att vinna 10 000 000:- på en trisslott. Efter att ha sett många amerikanska bågskyttefilmer så kan jag säga att de oftast är fejkade!
För att en pil ska vara snabbt dödande måste den träffa hjärtat eller någon stor åder. Annars kommer djuret sakta och plågsamt dö. Pilen har mycket rikigt hög kinetisk energi men träffas ett ben i kroppen på djuret kommer pilen att sitta kvar.
/Carl
Jag är skeptisk till dina uppgifter. Jag har läst på en hel del inför mitt (eventuella) bågskytteköp och har hängt mycket på amerikanska jaktsajter. Forumen kryllar av diskussioner där av bågjägare. Och somliga vill ha hög kinetisk energi, för att pilen ska gå rakt igenom benen. Andra tycker det viktiga är att träffa på rätt ställe - man ska inte träffa ben om man är bra. Och de flesta är överens om att man ska skjuta på nära håll, men det finns många inlägg om hur de skjutit hjort på långt håll. En snubbe hade lagt ut bete och sköt igenom två betande hjortar med samma pil. Så, antingen ljuger tusentals inlägg från privatpersoner, på massa olika jaktforum i USA - eller så har du inte provat riktig bågjakt med de allra senaste compoundbågarna. Eftersom bågjakt är förbjudet här, så...
Dessutom, för några år sen låg utgångshastigheten på en mycket bra compoundbåge runt 230fps - numera används mekanik civiliingenjörer som konstruerar compoundbågarna med avancerad fysik och beräkningsprogram och den bästa compoundbågen har en utgångshastighet på 350fps (IBO iofs, men ändå). Kort sagt, moderna compoundbågar är otroligt olika en vanlig träbåge (som du antagligen skjuter med) - de är ett under av ingenjörskonst. Med den modellen jag sköt, överförs 86% av energi till pilen!!! En maskin med 86% verkningsgrad alltså. Helt otroligt! En bilmotor tror jag har 40% verkningsgrad?. De nya compoundbågarna är verkligen High-tech faktiskt. En vanlig trä pilbåge som man gör själv - de bästa entuisast bågbyggarna kommer inte upp i mycket mera än 150fps. Och det räcker för att fälla älg.
Som sagt, jag är skeptisk till dina uppgifter. Antingen ljuger tusentals inlägg från olika privatpersoner, eller så har du inte provat riktig bågjakt med de senaste datordesignade compoundmodellerna. En 100punds båge räcker för att splittra skulderbladet på en älg, säger de.
Jag är även skeptisk till dina uppgifter att massa filmare har skapat autentiska dokumentärfilmer där de FEJKAR jaktscener. Det måste ju kosta en hel del. Varför gör man nåt sånt? Det kryllar av såna filmer (och böcker där jägare berättar sina jakter och vilka avstånd etc) på marknaden. Och alla har ingått en konspiration, där de kommit överens om att "nu fejkar vi massa filmer, så pilbågsindustrin får massa köp och då får vi procen och blir rika!" eller hur tänker de, menar du?
June 5, 2007
Ang wrote: En kula är brutalt mycket effektivare än någon pil.
De var några som skulle försöka göra det lagligt att jaga med båge sverige tror jag, var längesen, men iaf de hade ett TV-team med sig för att visa att det inte var svårt döda med båge.
men det gick åt h*****e, skadesköt björnen och sen springer björnen iväg med en massa pilar i sig.
Det kan inte varit en modern compoundbåge. De skjuter björnar på löpande band i USA med såna. Även grizzlys. Det var en som fällde en isbjörn faktiskt. Men det gick inge bra, den krävde 4 pilar tror jag, för han fick ingen bra träff. Till slut tog ett lungskott kål på björnen. Jägaren var tydligen helt redo, utan fick skjuta utan handske på handen. Frös den ordentligt, tydligen...
May 12, 2005
Jag är skeptisk till dina uppgifter. Jag har läst på en hel del inför mitt (eventuella) bågskytteköp och har hängt mycket på amerikanska jaktsajter. Forumen kryllar av diskussioner där av bågjägare. Och somliga vill ha hög kinetisk energi, för att pilen ska gå rakt igenom benen. Andra tycker det viktiga är att träffa på rätt ställe - man ska inte träffa ben om man är bra. Och de flesta är överens om att man ska skjuta på nära håll, men det finns många inlägg om hur de skjutit hjort på långt håll. En snubbe hade lagt ut bete och sköt igenom två betande hjortar med samma pil. Så, antingen ljuger tusentals inlägg från privatpersoner, på massa olika jaktforum i USA - eller så har du inte provat riktig bågjakt med de allra senaste compoundbågarna. Eftersom bågjakt är förbjudet här, så......
....
Jag skjuter med en av senare compoundbågarna och har lyckas vinna ett antal SM guld så jag vet lite vad jag pratar om...
När det gäller fejkade filmer så syftade jag främst på "uppvisningsfilmer" där de skjuter golfbollar och sånt, jaktfilmer är som du säger mera troligt äkta.
/Carl
November 27, 2003
CaaN wrote:
Jag är skeptisk till dina uppgifter. Jag har läst på en hel del inför mitt (eventuella) bågskytteköp och har hängt mycket på amerikanska jaktsajter. Forumen kryllar av diskussioner där av bågjägare. Och somliga vill ha hög kinetisk energi, för att pilen ska gå rakt igenom benen. Andra tycker det viktiga är att träffa på rätt ställe - man ska inte träffa ben om man är bra. Och de flesta är överens om att man ska skjuta på nära håll, men det finns många inlägg om hur de skjutit hjort på långt håll. En snubbe hade lagt ut bete och sköt igenom två betande hjortar med samma pil. Så, antingen ljuger tusentals inlägg från privatpersoner, på massa olika jaktforum i USA - eller så har du inte provat riktig bågjakt med de allra senaste compoundbågarna. Eftersom bågjakt är förbjudet här, så......
....
Jag skjuter med en av senare compoundbågarna och har lyckas vinna ett antal SM guld så jag vet lite vad jag pratar om...
När det gäller fejkade filmer så syftade jag främst på "uppvisningsfilmer" där de skjuter golfbollar och sånt, jaktfilmer är som du säger mera troligt äkta.
/Carl
Grattis får man väl säga 😉
Sen vill jag nog tillägga att man ska knappast sätta någon direkt större lit till skryt på forum. Det är just oftast bara skryt och tomma ord. Inget ont om jägare i stort, men det finns ett antal med stort penisavund bland dem och där är säkert historierna om vad de fällt och med vilka vapen ganska många och substansen i de historierna ganska obefintlig.
//Andreas
June 5, 2007
Delph1 wrote: [quote=CaaN]
....
/Carl
Grattis får man väl säga 😉
Sen vill jag nog tillägga att man ska knappast sätta någon direkt större lit till skryt på forum. Det är just oftast bara skryt och tomma ord. Inget ont om jägare i stort, men det finns ett antal med stort penisavund bland dem och där är säkert historierna om vad de fällt och med vilka vapen ganska många och substansen i de historierna ganska obefintlig.
//Andreas
Ok, så du menar att tusentals inlägg av oberoende olika personer på forumen i USA skryter och det är tomma ord? Alla har ingått någon konspiration alltså? Och de hetsar varandra till värre och värre historier om hur de skjuter vilt? Jag finner det föga troligt att alla ljuger. De är så samstämmiga allihopa. Jag förstår inte poängen med att tusentals personer sitter på forumen och skriver lögner, år efter år. Om man vill ljuga så spenderar man inte år med det, på ett forum? Man kanske nöjer sig med att slå i en person ett par lögner, men varför upprätthålla skenet och lögnerna i flera år? Och på ett forum, liksom där ingen bryr sig?
CAAN,
Om du säger så, så vet du nog vad du talar om. Men, mot dig har du tusentals personer som påstår att det går bra att jaga vilt med båge. Jag själv vet ingenting om sånt här. Vad är rimligast och troligast? Nån snubbe som påstår att han tagit SM guld som säger rakt emot tusentals personer? Jag vet inte i denna fråga. Men jag har sett youtube jaktfilmer, läst massor med inlägg, läst recensioner av de senaste bågarna där de provjagat med dem och beskrivit hur jakten gått och hur bra bågen var, sett att det finns massor med bågböcker där de jagat Big Five djuren i Afrika, pratat med pilbågsförsäljaren som ville sälja den och han har jagat med båge utomlands, etc. Du har mycket att väga upp om jag säger så. Men som sagt, jag vet inte vad jag ska tro längre.
November 27, 2003
Jag säger att det är mycket snack och lite bland verkstad bland en del inidivider, jag sa inte alla.
Just jägare litar jag desto mindre på just pga. penisavundet och den uppenbara klubben för inbördes beundran. Jag skulle vara väldigt kritisk bara, men jag säger på inga sätt att det inte går.
Rent vetenskapligt så är jag dock på Caans sida, det känns långt ifrån vettigt att jaga djur med båge och synnerligen korkat i största allmänhet.
//Andreas
April 18, 2003
Jo och Amos Persson sköt en älg med en bössa med öppet riktmedel han med men älgen sprang iväg så han blev lite förvånad att han missade på så kort håll. Han blev tvungen att stega upp och det var ju bara 1001 meter så han kunde inte förstå att han missat, men när han kom fram låg det 5 kilo kött på hygget. Då gick han hem och kolla till sibburatorn.
May 12, 2005
Det är inget snack om att det är möjligt att jaga med pilbåge! Det har väl gjorts i tusentals år, men jämfört med gevär är det otroligt mycket svårare! Det många använder som argument för bågjakt är just det att du måste komma så nära utan att djuret märker dig. Därav den extra spänningen!
Det största problemet är nog att tiden från det att du släpper iväg skottet till det att pilen träffar är på tok för lång jämför med ett gevär! På säg 100 meters avstånd kan det säkert ta 2 sekunder innan den träffar och då har antagligen djuret hunnit röra sig!
/Carl
February 19, 2004
CaaN wrote: Det är inget snack om att det är möjligt att jaga med pilbåge! Det har väl gjorts i tusentals år, men jämfört med gevär är det otroligt mycket svårare! Det många använder som argument för bågjakt är just det att du måste komma så nära utan att djuret märker dig. Därav den extra spänningen!
Det största problemet är nog att tiden från det att du släpper iväg skottet till det att pilen träffar är på tok för lång jämför med ett gevär! På säg 100 meters avstånd kan det säkert ta 2 sekunder innan den träffar och då har antagligen djuret hunnit röra sig!
/Carl
Det största problemet är ju helt klart att djuret inte dör lika snabbt av pil som kula! Inget annat!
Visst går det jaga med båge, djuret kommer att dö. Men inte direkt vilket är problemet. Sju pilar senare så dör djuret av blodförlust och smärta.
Helt sjukt. Hade jag velat ha spänning i livet, ja då är man man nog och åker till Irak och inte ge sig på försvarslösa djur som inte har någon som helst chans. Så satans töntigt med jakt så det finns inte och med båge?
June 5, 2007
CaaN wrote: Det är inget snack om att det är möjligt att jaga med pilbåge! Det har väl gjorts i tusentals år, men jämfört med gevär är det otroligt mycket svårare! Det många använder som argument för bågjakt är just det att du måste komma så nära utan att djuret märker dig. Därav den extra spänningen!
/Carl
92m/s = tar runt en sekund innan pilen når fram på 100m - det borde du haft en känsla/aning om, om du skjutit i 14år och har flera SM guld. Det är ungefär som jag som spelat gitarr i 15 år, skulle säga.... något helt barockt om gitarrer. När man sysslat med nånting i 15 år så har man en god känsla för vad som stämmer och reagerar direkt vid konstiga uppgifter.
Och, det är enorm kraft, pilarna går igenom det mesta. När du skriver saker som att man måste "skjuta på 10-20m" och att "pilen fastnar i kroppen" etc, så börjar jag tro att du inte vet vad du talar om. Faktiskt. Ingen som skjuter med moderna compoundbågar tror att en pil "fastnar i en kropp". Den går rakt igenom och fortsätter typ 100m till.
Nej, nånting säger mig att det inte stämmer när du säger att du tagit SM guld och skjutit i 14 år. Jag börjar misstänka att du diktat ihop allt. Du säger så många konstiga saker, som ingen riktig skytt skulle säga. Jag skulle kunna fråga dig saker här om bågskytte, som du inte skulle kunna ge bra svar på, tror jag.
February 19, 2004
Och, det är enorm kraft, pilarna går igenom det mesta. När du skriver saker som att man måste "skjuta på 10-20m" och att "pilen fastnar i kroppen" etc, så börjar jag tro att du inte vet vad du talar om. Faktiskt. Ingen som skjuter med moderna compoundbågar tror att en pil "fastnar i en kropp". Den går rakt igenom och fortsätter typ 100m till.
på det repportaget jag såg på tv så gick inte en jävla pil igenom och björnen som kutade iväg med en massa pilar i sig.
Tänk också på att den energi du spänner pilen med är den energi pilen kommer att träffa sit mål med. Med andra ord tror jag inte ett skit på att pilen kommer att gå igenom sitt mål och flyga ytterligare hundra m.
Ang wrote: [quote=CaaN]Det är inget snack om att det är möjligt att jaga med pilbåge! Det har väl gjorts i tusentals år, men jämfört med gevär är det otroligt mycket svårare! Det många använder som argument för bågjakt är just det att du måste komma så nära utan att djuret märker dig. Därav den extra spänningen!
/Carl
Det största problemet är ju helt klart att djuret inte dör lika snabbt av pil som kula! Inget annat!
Visst går det jaga med båge, djuret kommer att dö. Men inte direkt vilket är problemet. Sju pilar senare så dör djuret av blodförlust och smärta.
Helt sjukt. Hade jag velat ha spänning i livet, ja då är man man nog och åker till Irak och inte ge sig på försvarslösa djur som inte har någon som helst chans. Så satans töntigt med jakt så det finns inte och med båge?
Hur ofta har du sett t.ex en älg tvärdö knall och fall av kula? Det är inte speciellt ofta vill jag lova..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 5, 2007
Ang wrote:
på det repportaget jag såg på tv så gick inte en j**la pil igenom och björnen som kutade iväg med en massa pilar i sig.
Tänk också på att den energi du spänner pilen med är den energi pilen kommer att träffa sit mål med. Med andra ord tror jag inte ett skit på att pilen kommer att gå igenom sitt mål och flyga ytterligare hundra m.
Var det inte längesen du såg programmet? Vad använde de för båge? En kass båge med 150fps? Har du inte sett filmerna med de nya compoundbågarna jag länkade till? Där skjuter de igenom typ 1m gele (hårt som kött). Jag själv har ingen erfarenhet av bågjakt, men på forumen så kryllar det av inlägg där det är regel att pilen går rakt igenom och fortsätter långt bakom. Detta med en lätt båge. Det är ALLTID diskussioner där, om man måste ha en tungt spänd båge eller om det räcker med en lätt båge. Och alla skriver att de skjuter igenom hjortar mfl med en lätt båge. Så kontentan är att man måste inte ha en 100punds båge. Det räcker med 50-60pund om du vill skjuta rakt igenom hjortar. De hära nya compoundbågarna, är just: nya. De fanns inte för några år sen.
June 1, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Ang][quote=CaaN]Det är inget snack om att det är möjligt att jaga med pilbåge! Det har väl gjorts i tusentals år, men jämfört med gevär är det otroligt mycket svårare! Det många använder som argument för bågjakt är just det att du måste komma så nära utan att djuret märker dig. Därav den extra spänningen!
/Carl
Hur ofta har du sett t.ex en älg tvärdö knall och fall av kula? Det är inte speciellt ofta vill jag lova..
Precis. Nästan det enda som får t.ex en älg att stupa i backen direkt är om man skjutar av ryggraden på den.
January 28, 2003
kebabbert wrote: 92m/s = tar runt en sekund innan pilen når fram på 100m - det borde du haft en känsla/aning om, om du skjutit i 14år och har flera SM guld.
Eller så läser du på din fysik, och inser att 92m/s är utgångshastighet, absolut inte hastigheten du har efter 100m.
April 10, 2003
kebabbert wrote: [quote=Ang]
på det repportaget jag såg på tv så gick inte en j**la pil igenom och björnen som kutade iväg med en massa pilar i sig.
Var det inte längesen du såg programmet? Vad använde de för båge? En kass båge med 150fps? Har du inte sett filmerna med de nya compoundbågarna jag länkade till? Där skjuter de igenom typ 1m gele (hårt som kött). Jag själv har ingen erfarenhet av bågjakt, men på forumen så kryllar det av inlägg där det är regel att pilen går rakt igenom och fortsätter långt bakom. Detta med en lätt båge. Det är ALLTID diskussioner där, om man måste ha en tungt spänd båge eller om det räcker med en lätt båge. Och alla skriver att de skjuter igenom hjortar mfl med en lätt båge. Så kontentan är att man måste inte ha en 100punds båge. Det räcker med 50-60pund om du vill skjuta rakt igenom hjortar. De hära nya compoundbågarna, är just: nya. De fanns inte för några år sen.
Filmen som du länka till där dom testar pse-X mot andra bågar var det enbart en båge som fick pilen igenom och det var på väldigt nära avstånd.
May 12, 2005
kebabbert wrote: Jo det vet jag, men en pil borde inte tappa värst mycket i fart på den korta tiden, pga luftmotståndet. Vad kan det vara? Tappa 5m/s eller nåt sånt?
Pilen tappar massor med fart på 100 m. Inget snack om saken. Hade du nån gång skjutit så skulle du veta att det är stor skillnad på hur långt pilen går in i tavlan på 90 meter och 10 meter. Fråga nått du vill veta om bågskytte så ska jag svara. Jag är både tränare och aktiv skytt så det ska nog inte vara några problem...
Som tränare kan jag också säga att att försöker du lära sig skjuta båge med en 60 pounds compund kan du lika gärna låta bli. Får att få någorlunda teknik bör man skjuta med en lätt "vanlig" båge utan sikte i åtminståne ett halvår.
1 Guest(s)