June 5, 2007
CaaN wrote: [quote=kebabbert]Pilen tappar massor med fart på 100 m. Inget snack om saken. Hade du nån gång skjutit så skulle du veta att det är stor skillnad på hur långt pilen går in i tavlan på 90 meter och 10 meter....
Det låter vettigt och sant. Det tänkte inte jag på. Nu säger du något som en van skytt skulle kunna säga, och du låter ganska lugn och självsäker. En lögnare skulle brusat upp. Så nu är jag inte alls lika säker på att du hittar på längre. Kanske talar du sanning?
För övrigt tänkte jag börja med en 70punds Guardian, ja. Varför ska jag inte börja så?
Jag har läst in mig lite på bågar men inte på pilar. Vad för pilar bör man köpa till en sån båge? Kolfiber? Aluminium? Märke? Vad ska man tänka på? Likaså sikte? Ska man använda avtryckare eller använda fingrarna?
June 5, 2007
Elefant fälld:
http://www.archerytalk.com/vb/.....p?t=507262
Det finns många trådar med foton på den sajten. Observera att jag är emot bågjakt.
Delph1 wrote: [quote=Coalan]"It was shot near dark. We went back the next day and found him."
Mysig natt för den elefanten ><
Varför jagar de dem förresten? For shits and giggles? 😡
Som den mesta jakten är det fråga om en penismätartävling 😉
//Andreas
Jajjamän, och sen sitter man och tvingar i sej köttet som råkar bli en restprodukt av jakten oavsett om paketet växt eller inte..
:banghead:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 12, 2005
kebabbert wrote: [quote=CaaN]Pilen tappar massor med fart på 100 m. Inget snack om saken. Hade du nån gång skjutit så skulle du veta att det är stor skillnad på hur långt pilen går in i tavlan på 90 meter och 10 meter....
Det låter vettigt och sant. Det tänkte inte jag på. Nu säger du något som en van skytt skulle kunna säga, och du låter ganska lugn och självsäker. En lögnare skulle brusat upp. Så nu är jag inte alls lika säker på att du hittar på längre. Kanske talar du sanning?
För övrigt tänkte jag börja med en 70punds Guardian, ja. Varför ska jag inte börja så?
Jag har läst in mig lite på bågar men inte på pilar. Vad för pilar bör man köpa till en sån båge? Kolfiber? Aluminium? Märke? Vad ska man tänka på? Likaså sikte? Ska man använda avtryckare eller använda fingrarna?
Anledningen att man inte ska börja med compund är att eftersom du har "let-off" (bågen blir lättare när du drar) på en sån så känner du inte så tydligt att du gör fel. Likaså måste du hitta din draglängd. En compund har en bestämd draglängd medan med en "vanlig" båge så drar du så långt du behöver. Med en compund kan du ha 2 tum för långt/kort utan att det känns konstigt men det blir fel i tekniken.
Vill du ändå börja med compund så tycker jag du ska ställa ner styrkan så mycket det går i början. Köper du en på 70 pond är den säkert ställbar ner till 40-50 pound. Sike, release (avtryckare) och stabilisator tycker jag nästan är ett måste med compund, det blir konstigt annars 🙂
Har du tänkt att jaga så ett pinnsikte att föredra men annars så tycker jag man ska ha ett med scope (förstoring). Ska du tävla får du inte använda pinnsikte.(man får endast ha en riktpunkt, ett pinnsikte har flera) Modell spelar ingen större roll, bara det är kraftigt nog för compund. Release är en smaksak, bara att testa vilken sort som känns bäst!
När det gäller pilar så kan du gå in här: http://www.eastonarchery.com/products.asp?show=chartsSelectors och välja "Shaft size selectors" och "Target arrows" för att få fram vilken dimension du behöver. Som nybörjare tyckar jag du kan börja med aluminiumpilar eller några billiga kolfiberpilar. Av erfarenhet så kan det gå åt en del pilar i början så nått billigt är att föredra innan du lärt dig ordentligt! 🙂 Kolfiber flyger mycket fortare än aluminium då dessa är lättare/tunnare så ska du skjuta långt är de bättre! Ett tips är att börja på nära håll! 🙂
Hoppas detta hjälper dig! Fråga gärna mer annars! Jag åker iväg på några dagars semester nu men jag svarar gärna när jag kommer tillbaka!
/Carl
June 5, 2007
CaaN wrote: [quote=kebabbert][quote=CaaN]Pilen tappar massor med fart på 100 m. Inget snack om saken. Hade du nån gång skjutit så skulle du veta att det är stor skillnad på hur långt pilen går in i tavlan på 90 meter och 10 meter....
Anledningen att man inte ska börja med compund är att eftersom du har "let-off" (bågen blir lättare när du drar) på en sån så känner du inte så tydligt att du gör fel. Likaså måste du hitta din draglängd. En compund har en bestämd draglängd medan med en "vanlig" båge så drar du så långt du behöver. Med en compund kan du ha 2 tum för långt/kort utan att det känns konstigt men det blir fel i tekniken.
Vill du ändå börja med compund så tycker jag du ska ställa ner styrkan så mycket det går i början. Köper du en på 70 pond är den säkert ställbar ner till 40-50 pound. Sike, release (avtryckare) och stabilisator tycker jag nästan är ett måste med compund, det blir konstigt annars 🙂
Har du tänkt att jaga så ett pinnsikte att föredra men annars så tycker jag man ska ha ett med scope (förstoring). Ska du tävla får du inte använda pinnsikte.(man får endast ha en riktpunkt, ett pinnsikte har flera) Modell spelar ingen större roll, bara det är kraftigt nog för compund. Release är en smaksak, bara att testa vilken sort som känns bäst!
När det gäller pilar så kan du gå in här: http://www.eastonarchery.com/products.asp?show=chartsSelectors och välja "Shaft size selectors" och "Target arrows" för att få fram vilken dimension du behöver. Som nybörjare tyckar jag du kan börja med aluminiumpilar eller några billiga kolfiberpilar. Av erfarenhet så kan det gå åt en del pilar i början så nått billigt är att föredra innan du lärt dig ordentligt! 🙂 Kolfiber flyger mycket fortare än aluminium då dessa är lättare/tunnare så ska du skjuta långt är de bättre! Ett tips är att börja på nära håll! 🙂
Hoppas detta hjälper dig! Fråga gärna mer annars! Jag åker iväg på några dagars semester nu men jag svarar gärna när jag kommer tillbaka!
/Carl
Ok, du har övertygat mig. Du verkar veta vad du sysslar med. Så jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag trodde att du hittade på. Det är inte lätt för en noob att veta nånting här i den stora världen! 😀
Du har bra råd och tips, och sånt tages tacksamt emot. Jag tänkte ställa ned den till 50-60pund först. Jag har även en draglängd på 27", enligt pilbågssäljaren. Det var bl.a. därför jag besökte honom, för nu vet jag det och kan bjuda på en Guardain över Ebay. En ny kostar 7700kr här, via Ebay kan man få en för runt 4000kr. Vad tror du om det? Via Ebay? Alternativt en PSE X force.
Som sagt, ursäkta igen för att jag tvivlade på dig. Som sagt, jag vet ingenting om sånt här.
April 10, 2003
Delph1 wrote: [quote=Coalan]"It was shot near dark. We went back the next day and found him."
//Andreas
Dagen dom börjar jaga storvilt med maximalt en kniv så kan jag gå med på att det är en sport.
Tyrfing wrote: [quote=Delph1][quote=Coalan]"It was shot near dark. We went back the next day and found him."
//Andreas
Dagen dom börjar jaga storvilt med maximalt en kniv så kan jag gå med på att det är en sport.
Jakt är för mej ett sätt ett billigt och trevligt sätt att fylla frysen på.. Naturupplevelsen och spänningen har knappast med kuklängden att göra, med reservation för 08'orna då..
Sport?? Det är väl 22 göbbar som kutar runt och jagar en boll.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 10, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Tyrfing][quote=Delph1][quote=Coalan]"It was shot near dark. We went back the next day and found him."
//Andreas
Jakt är för mej ett sätt ett billigt och trevligt sätt att fylla frysen på.. Naturupplevelsen och spänningen har knappast med kuklängden att göra, med reservation för 08'orna då..
Jag har dom som jagar innom släkten och har inget problem med den jakten du direkt beskriver (brukar bli väldans gott kött till en grillkväll). Dock var det mer trofejakten jag tänkte på som t,ex beskrevs i länken.
Kanske var lite väl otydlig i mitt förra inlägg.
January 12, 2004
ilg@dd wrote: Jakt är för mej ett sätt ett billigt och trevligt sätt att fylla frysen på.. Naturupplevelsen och spänningen har knappast med kuklängden att göra, med reservation för 08'orna då..
Jagar du själv?
Har, eller har haft planer på det då jag har jägarexamen och har tillgång till jaktmarker både här nere och uppe i norrland
obelix wrote: [quote=ilg@dd] Jakt är för mej ett sätt ett billigt och trevligt sätt att fylla frysen på.. Naturupplevelsen och spänningen har knappast med kuklängden att göra, med reservation för 08'orna då..
Jagar du själv?
Har, eller har haft planer på det då jag har jägarexamen och har tillgång till jaktmarker både här nere och uppe i norrland
Näe, inte nu för tiden.. Men kanske blir framöver, pappsen har ju lite skog och vill gärna att jag börjar, dock är det nere i Hälsingland..
September 12, 2001
ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd] Jakt är för mej ett sätt ett billigt och trevligt sätt att fylla frysen på.. Naturupplevelsen och spänningen har knappast med kuklängden att göra, med reservation för 08'orna då..
Jagar du själv?
Näe, inte nu för tiden.. Men kanske blir framöver, pappsen har ju lite skog och vill gärna att jag börjar, dock är det nere i Hälsingland..
Ääähhhh...det är inget att fundera på. Sätt igång nu och jaga varg för glatta livet. 😉
skiroy wrote: [quote=ilg@dd][quote=obelix][quote=ilg@dd] Jakt är för mej ett sätt ett billigt och trevligt sätt att fylla frysen på.. Naturupplevelsen och spänningen har knappast med kuklängden att göra, med reservation för 08'orna då..
Jagar du själv?
Ääähhhh...det är inget att fundera på. Sätt igång nu och jaga varg för glatta livet. 😉
Finns så glest av dom häromkring nu igen.. Kan inte förstå vart dom tagit vägen.. För typ ett år sedan sågs det varg halvofta här, pratades om 3-4 stycken i trakterna.
🙄
Och på markerna där nere i Hälsingland har ingen alls synts till vad jag vet.
March 14, 2001
ilg@dd wrote: [quote=skiroy][quote=ilg@dd][quote=obelix][quote=ilg@dd] Jakt är för mej ett sätt ett billigt och trevligt sätt att fylla frysen på.. Naturupplevelsen och spänningen har knappast med kuklängden att göra, med reservation för 08'orna då..
Jagar du själv?
Finns så glest av dom häromkring nu igen.. Kan inte förstå vart dom tagit vägen.. För typ ett år sedan sågs det varg halvofta här, pratades om 3-4 stycken i trakterna.
🙄
Och på markerna där nere i Hälsingland har ingen alls synts till vad jag vet.
Längre ner i Hälsingland mot Dalarna är det en hel hög med varg, men du kanske ha mark längre norrut/österut?
Snorch wrote:
Längre ner i Hälsingland mot Dalarna är det en hel hög med varg, men du kanske ha mark längre norrut/österut?
Jo, norra Hälsingland, i trakterna Bergsjö-Hassela.. Fast det är inte jag som har mark fär, det är farsgubben..
March 14, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Snorch] Längre ner i Hälsingland mot Dalarna är det en hel hög med varg, men du kanske ha mark längre norrut/österut?
Jo, norra Hälsingland, i trakterna Bergsjö-Hassela.. Fast det är inte jag som har mark fär, det är farsgubben..
Jaja tänkte nästan det.. Men dit är det väl endå inte så långt från dig, några mil kanske för en fin älgstek 😉
Snorch wrote: [quote=ilg@dd][quote=Snorch] Längre ner i Hälsingland mot Dalarna är det en hel hög med varg, men du kanske ha mark längre norrut/österut?
Jo, norra Hälsingland, i trakterna Bergsjö-Hassela.. Fast det är inte jag som har mark där, det är farsgubben..
Jaja tänkte nästan det.. Men dit är det väl endå inte så långt från dig, några mil kanske för en fin älgstek 😉
Nja, bara en 14-16 mil, inte speciellt långt..
March 14, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Snorch][quote=ilg@dd][quote=Snorch] Längre ner i Hälsingland mot Dalarna är det en hel hög med varg, men du kanske ha mark längre norrut/österut?
Jo, norra Hälsingland, i trakterna Bergsjö-Hassela.. Fast det är inte jag som har mark där, det är farsgubben..
Nja, bara en 14-16 mil, inte speciellt långt..
Oj lite längre än vad jag tänkte mig, men Bergsjö kanske låg utanför Hudiksvall ja, då blir det ju lite längre.. 😛
2 Guest(s)