January 8, 2005
Det var ett bra tag sen jag gjorde lumpen, ca 7 år sen.
Men än idag, oavsätt tidpunkt och jag hör följande låt:
Så får jag sjuka flashbacks och känner mig fången.
Varför ? ja de som inte gjorde värnplikten och utsattes för det här vet nog ändå om att vi inom försvaret utbildades i tortyr och förhörstekniker etc etc
Jag själv fick uppleva 5-6h (vilket betraktas som ganska kort tid) med denna låt i repeat på hög volym.
Samtidigt ståendes med luva på huvudet (så man såg inget) och ganska avklädd och bakbundna händer. Det var lite metall ljud och någon arabisk låt i bakgrunden med.
Jag har inte märkt av några andra direkta men psykiskt, iaf inte som ter sig så uppenbart. Så lite förvånad att det kan hålla i sig så länge. Ganska lärorikt iofs. Det får en att börja förstå lite hur personer som utsats för psykiskt trauma på riktigt, faktiskt kan reagera ganska kraftigt om de utsetts för liknande situationer igen.
Någon annan som delar detta eller varit med om något liknande?
April 13, 2007
Jag har blivit utredd för posttraumatisk stress men inte fått diagnosen. Men ganska ofta får jag upp känslor från förr genom att småsaker påminner mig. Kan vara en doft, ett ord, en sak mm. Försöker undvika en hel del, vilket kan bli problematiskt. Har fortfarande mardrömmar varje natt, ibland väldigt våldsamma å blodiga.
Är inte förvånad att det sitter i för dig, det är väldigt starka känslor man får.
November 27, 2003
Jag har väl något liknande kanske från tiden när jag låg på sjukhuset efter jag opererade nacken. Vissa saker väcker väldigt starka känslor, dock är det åt båda hållen. Jag får lite spöksmärtor och ibland tycker jag stygnen verkar sitta kvar i ärret.
Annars lyssnade jag på mycket Ebba Grön och Thåström under tiden på sjukhuset och eftersom det var vår ute just då blir det att man lyssnar på just dessa i princip varje vår. Det ger positiva associationer, men det är helt och hållet känslobaserat 🙂
//Andreas
Har väldigt svårt för att höra på Kiss och Heavens on fire.. Ploppar bara upp eländiga minnesbilder av dåligt sex och ett fult fruntimmer i skallen då.
:spy:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 27, 2010
Jag låg mycket på sjukhus som liten, på barnavdelningen där småbarn skrek hela tiden.
Eftersom jag hade ont och mådde dåligt samtidigt så kan jag inte längre höra barnskrik utan att själv vilja skrika rakt ut och börja må illa/få ont i kroppen.
Minns att jag som 6-7åring låg och fantiserade på sjukhuset om att stoppa ner ungarna i påsar och dränka dem i badkaret som pappa dränkte kattungar.
Needless to say, jag borde inte bli far.
June 11, 2001
Just musik är väldigt lätt att koppla samman med olika situationer, därför ska man inte lyssna på ny musik i dåliga situationer. Jag har visserligen inte gjort lumpen men har några låtar med dålig erfarenhet till, desa har jag kunnat förbättra genom att kunna lyssa på fragment av låtarna i bra situationer och när jag har varit i miljöer där det har varit personer jag kan lita på. Då har låtarna blivit neutrala och i vissa fall positiva. Kanske fungerar för dig också.
1 Guest(s)