Psykiska problem|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Psykiska problem
dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 21, 2005 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag nämnt tidigare i någon tråd har jag jobbat en hel inom psykiatrin, liksom obelix. Läste nu precis denna artikel på Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/vss/.....52,00.html

Aftonbladet wrote: Varför har Sverige varit så dåligt på att hantera självmord?
- Psykiska sjukdomar har alltid varit skambelagda och nedprioriterade.

Psykiska problem/sjukdomar?
Vad gör ni för skillnad på psykiska problem och psykiska sjukdomar? Vad innebär de olika begreppen för er?

Gräns för psykiska problem?
Det som jag tänkte ta upp är just synen på psykiska problem/sjukdomar. Vad är det ni ser som undre gräns för att man kan kalla det för ett psykiskt problem? Har man psykiska problem om man har svårt för att släppa förlustsorgen av en flickvän/pojkvän som gjort slut t ex? Eller har man psykiska problem om borstar tänderna 8 gånger om dagen?

Det här med vad folk har för uppfattning om var gränsen går är ju ganska viktigt. Vissa problem är ju såpass enkla att man bara behöver inse att man har ett problem, för att kunna lösa det själv genom den nyvunna insikten.

Vad kännetecknar en person med psykiska problem?
Vad tror ni är vanligt förekommande grundläggande egenskaper hos människor som råkar ut för psykiska problem? Har tjejer lättare för att få problem än killar? Är t ex mobbade personer mer benägna att få psykiska problem? Vilka stereotyper tror ni är mest benägna att få psykiska problem? Har singlar lättare för att hamna i depression än t ex de som kilar stadigt, eller är singlar friare att agera och således mindre ångestfyllda? Vad tror ni?

Allmän syn på psykiatri
Det är ju faktiskt lite skambelagt i Sverige att uppvisa tendenser till psykiska problem. I USA är det ju mångt och mycket en del av kulturen att besöka psykologer bara för att lufta tankar lite och hålla sig på rätt spår, bara i förebyggande syfte. I Sverige går man bara till psykolog om man redan har problem och det håller man tyst om. Skulle ni erkänna att ni gick hos en psykolog? Att besöka en kurator är ju ofta mer ok att erkänna, hur ser ni på det? Vad skulle krävas för att ni skulle besöka en psykolog på eget bevåg?

Skulle vilja höra vad ni tycker och tänker. Så svara på! 🙂

Obelix, du har halv munkavle här, ok? 😛 Du är alltför internt färgad som jag, och det är ju den allmänna bilden jag vill ha ut. 🙂

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
924670
July 21, 2005 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

:corn:

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
924675
July 21, 2005 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Typiskt, nu kom en "skilled in the art" iaf och gav lite "facit", 😛 Dock inte obelix...
Ni andra gemene man, låtsas inte om Jerrys inlägg när ni ser till er själva wink

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
924677
July 21, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

😳

Det var inte jag...

Jag har ingen praktiskt erfarenhet av arbete inom psykiatrin i alla fall, det är min ursäkt. 🙂

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
924703
July 21, 2005 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har ingen som helst aning om nånting inom det här egentligen, bara en uppfattning man fått från filmer å sånt 😛 + att ja e trött å säkerligen formulerar mej skumt..

problem/sjukdomar: problem är tillfälliga, sjukdomar bestående.

gränsen: när man inte klarar sej själv utan att försöka skada sej själv eller andra eller så..

min syn på psykiatrin: kom å tänka på såndära psykhus där alla patienter bara stå å hänger iklädda såndära vita dräkter 😛
å jag kan ju säga att det nog ska mkt till innan jag går till nån psykgubbe för å få hjälp.. känns så skambelagt för min del.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
924709
July 21, 2005 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Problem är när man snarare skapar problem för andra mer än vad det skadar en själv, lite suddigt formulerat känns det dock som :p

Den har jag hört en bra på, om man runkar en gång varje dag är det knappast ett problem, men när det är upp mot 7-8 gånger ska man nog tänka till :å

C-J...
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 242
924724
July 22, 2005 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

I lekmanstermer så antar jag att..

Psykiska problem är något övergående, medans psykiska sjukdomar är något som på något sätt måste behandlas för att "gå över".

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
924749
July 22, 2005 - 1:56 am
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote:
Har man psykiska problem om man har svårt för att släppa förlustsorgen av en flickvän/pojkvän som gjort slut t ex?

Verkligen inte! Att förlora någon man verkligen älskar även om det är att personen dör eller om personen i fråga inte vill se en mer är något väldigt många har svårt att komma över. Hur ser ni som jobbat inom detta på detta? Skulle vara kul att höra vad förlustsorg verkligen är eller hur man skall uttrycka sig.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
924752
July 22, 2005 - 2:18 am
sp_Permalink sp_Print

Well here goes nothing.

Låt folk hoppa ifall dom vill. Deras val.

Gräns: Så länge man inte skadar nån annan än sig själv så gör vad fan du vill, men pillar du nån annan... då jävlar... där vill jag ha gränsen.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
924794
July 22, 2005 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Som jag nämnt tidigare i någon tråd har jag jobbat en hel inom psykiatrin, liksom obelix. Läste nu precis denna artikel på Aftonbladet:

[quote=Aftonbladet]Varför har Sverige varit så dåligt på att hantera självmord?

Vad gör ni för skillnad på psykiska problem och psykiska sjukdomar? Vad innebär de olika begreppen för er?

/
Psykiska problem = Av tillfällig karaktär.
Psykisk sjukdom = Konstant sjukdomsbild.

Det som jag tänkte ta upp är just synen på psykiska problem/sjukdomar. Vad är det ni ser som undre gräns för att man kan kalla det för ett psykiskt problem? Har man psykiska problem om man har svårt för att släppa förlustsorgen av en flickvän/pojkvän som gjort slut t ex? Eller har man psykiska problem om borstar tänderna 8 gånger om dagen?

/
Det ovan nämda skulle jag nog klassa som psykiska problem, dvs tillfälliga problem.

Det här med vad folk har för uppfattning om var gränsen går är ju ganska viktigt. Vissa problem är ju såpass enkla att man bara behöver inse att man har ett problem, för att kunna lösa det själv genom den nyvunna insikten.

/
Jo..

Vad tror ni är vanligt förekommande grundläggande egenskaper hos människor som råkar ut för psykiska problem? Har tjejer lättare för att få problem än killar? Är t ex mobbade personer mer benägna att få psykiska problem? Vilka stereotyper tror ni är mest benägna att få psykiska problem? Har singlar lättare för att hamna i depression än t ex de som kilar stadigt, eller är singlar friare att agera och således mindre ångestfyllda? Vad tror ni?

/
Jag är säkert ute och cyklar, men mina erfarenheter är nog att tjejjer som haft en jobbig uppväxt (Mobbing, ölföräldrar) verkar ha mer problem.
Däremot om de har fast förhållande eller inte är inget jag märkt av, möjligtvis att de med en bra, förstående partner kan tyckas lugnare och med mindre problem.
Verkar som singlar har mer problem, ja.

Allmän syn på psykiatri
Det är ju faktiskt lite skambelagt i Sverige att uppvisa tendenser till psykiska problem. I USA är det ju mångt och mycket en del av kulturen att besöka psykologer bara för att lufta tankar lite och hålla sig på rätt spår, bara i förebyggande syfte. I Sverige går man bara till psykolog om man redan har problem och det håller man tyst om. Skulle ni erkänna att ni gick hos en psykolog? Att besöka en kurator är ju ofta mer ok att erkänna, hur ser ni på det? Vad skulle krävas för att ni skulle besöka en psykolog på eget bevåg?

/
Tanken har aldrig föresvävat mej.
Möjligvis om jag kände att jag vill ta livet av mej, men då för sonens skull.

/
Är definitivt ingen fena på detta, men har haft att göra med "psykiskt problematiska" fruntimmer.
😕

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
924989
July 22, 2005 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Som jag nämnt tidigare i någon tråd har jag jobbat en hel inom psykiatrin, liksom obelix. Läste nu precis denna artikel på Aftonbladet:

[quote=Aftonbladet]Varför har Sverige varit så dåligt på att hantera självmord?

Problem - Något tillfälligt som man oftast själv kan lösa, men att få professionell hjälp kan oftast hjälpa.
Sjukdom - När det gått så långt att professionell hjälp eller/och mediciner är ett måste för att kunna komma tillbaka till ett normalt liv.

Det som jag tänkte ta upp är just synen på psykiska problem/sjukdomar. Vad är det ni ser som undre gräns för att man kan kalla det för ett psykiskt problem?

Har man psykiska problem om man har svårt för att släppa förlustsorgen av en flickvän/pojkvän som gjort slut t ex?
Skulle jag inte kalla det, man kanske är psykiskt belastad eller stressad dock... men om man fortfarande hänger upp sig på det 5 år senare borde man nog se det som ett problem.

Eller har man psykiska problem om borstar tänderna 8 gånger om dagen?
Tvångsbeteende är väl ett ganska bekräftat psykologiskt problem, men det kan ju finnas i olika grader. T.ex. för många är det säkert ett tvångsbeteende att borsta tänderna 2ggr om dagen, men det märks inte lika tydligt och det är knappast något man måste rätta till för att kunna fungera som människa.

Beror väl på den psykologiska sjukdomen, men har för mig att mellan åldrarna 16-45 så är det vanligast. Även för mig att det är lita vanligare för killar då vi har en tendens att inte vilja prata om sådant, medäns kvinnor lever med det dagligen och generellt visar mera psykologiska "problem" så är det vanligare att killar hamnar över kanten så att det utvecklas till en sjukdom.

Allmän syn på psykiatri
Det är ju faktiskt lite skambelagt i Sverige att uppvisa tendenser till psykiska problem. I USA är det ju mångt och mycket en del av kulturen att besöka psykologer bara för att lufta tankar lite och hålla sig på rätt spår, bara i förebyggande syfte. I Sverige går man bara till psykolog om man redan har problem och det håller man tyst om. Skulle ni erkänna att ni gick hos en psykolog? Att besöka en kurator är ju ofta mer ok att erkänna, hur ser ni på det?

Jag skulle erkänna det för de som stog mig nära, men det skulle till att personen i fråga kände mig ordentligt innan jag berättade det, och även då skulle jag förmodligen ägna en ganska mycket tid åt att rättfärdiggöra mina besök.

Vad skulle krävas för att ni skulle besöka en psykolog på eget bevåg?

Det skulle krävas att jag kände att jag inte kunde bära mina psykologiska problem, men förmodligen skulle ngn behöva tvinga mig dit... lite svårt att svara på då jag aldrig haft minsta behov av psykolog, nog en av de absolut lyckligaste och mest bekymmerslösa personerna jag känner (vilket dock inte betyder att jag inte rannsakar den person jag är och alltid är medveten av mina val och dess följder).

Obelix, du har halv munkavle här, ok? 😛 Du är alltför internt färgad som jag, och det är ju den allmänna bilden jag vill ha ut. 🙂

...so how did i do :)?

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
925004
July 22, 2005 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skriver: Sinnessjukdom. Och hoppas att det retar dreamweaver och Obelix lika mycket som min bror. :bgrin:

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
925136
July 22, 2005 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: ...so how did i do :)?

Dåligt! Sök hjälp! 🙄

Just kidding! Du har klart sund insikt i det hela. 🙂

MoparPower wrote: Jag skriver: Sinnessjukdom. Och hoppas att det retar dreamweaver och Obelix lika mycket som min bror. :bgrin:

Tja, det retar inte mig. Men en patient skulle nog reagera över ordvalet om läkaren sa "Våra undersökningar visar att du är sinnessjuk!". laugh

Många säger här att psykiska problem kännetecknas av att de är övergående/tillfälliga. Så kan man inte ha utan psykiska problem som håller i sig livet ut? Eller blir de problemen automatiskt en sjukdom då?

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
925256
July 22, 2005 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=Elias667]...so how did i do :)?

Dåligt! Sök hjälp! 🙄

Just kidding! Du har klart sund insikt i det hela. 🙂

Woho! Psykologi A 4tw!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 118
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL