Pyramidspel|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Pyramidspel
Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
sp_UserOfflineSmall Offline
563218
March 7, 2004 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

zubbe wrote: [quote=Pojo]Ett tips det är ACN som kommer från USA.

Jo, men han skriver telefoni o.s.v., ACN säljer väl bara telefoni?

nja inte speciellt bra...

va nära på att gå med i ett sånt där för ~4-5 år sen, man skulle värva 7st och fick tillbaks 3ggr insatsen (7000kr) sen fick man viss procent av vad som värvar...
Ändrade mig i sista stund, vilket va tur för de försvann spårlöst och massor med fiolk blev utan pengar, sen har ja inte hört nåt mer..
Har glömt vad de hette...

niro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 360
563225
March 7, 2004 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har gått med i det där, fick hela presentationen för cirka fyra månader sen, och eftersom det var från en nära kompis så gick jag med. Inkluderat bland de 5000 kronorna får man aktier för 300 Euro (hur fan gör man ett sånt tecken?!). Enligt min kompis så ska dessa aktier redan idag ha ett värde utöver mina utgifter, alltså "du har redan tjänat igen dina pengar". Visst säger jag, inga problem så länge pengarna inte åker i sjön. Så jag väntade, aktien skulle släppas den första januari. Icke.

Så jag ringde upp honom och frågade vad som hänt. Fick förklaringen att det tydligen inte gått så bra p.g.a att de inte hade gjort bokslut än. Visst, sa jag, kan ju inte så mycket om sånt där.

Efter en månads tystnad från Seven och min kompis fick jag ett samtal av honom. Nu var det tydligen dags för ett Seven-säljar-möte (?!). Efter en timmes "halleluja-praise-Seven"-predikan fick vi ställa frågor. Bland de uppsträckta händerna återfanns min, jag frågade; "Hur går det med aktierna?". Svaret jag fick var samma som från min kompis, "bokslut osv", med ett tillägg att den ska släppas på måndag, det var då fredag. Kanon, måndag morgon går jag till teven och slår på text-TV, hittar nada, samma på Dn.se. Ringer kompisen och får till svar att det kommer dröja yttligare en och en halv vecka innan den "släpps". Dock fick jag ett betryggande svar att han visste vad aktien stod i, fast fick självklart inte berätta, och sa att jag tjänat igen pengarna flera gånger om.

Det har nu gått en vecka sen dess, får se hur det blir.

Btw, jag har nog inte den... den orken att sälja telefoni till mina kompisar och vänner, håller mig till aktie-delen.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
563233
March 7, 2004 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

? (hittas på "E" knappen håll in "Alt Gr" på samma gång)

Seven ja det är lite vad ska man säga de försöker hålla upp förtroendet med att säga vänta en veckan den aktien tror jag inte mycket på när den kommer ut på marknaden.

niro
Kommer du hit ofta?
Medlem
563242
March 7, 2004 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Sant, jag är själv en mycket frågvis och misstänksam person, dock tror jag på vänner. Får hoppas på att aktierna ger utdelning.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
563244
March 7, 2004 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ehh pyramidspel är väl olagligt i sverige?

Miller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 646
563245
March 7, 2004 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad tycker ni om detta då?
http://www.worldgamesinc.com
Någon som känner till det?

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
563251
March 7, 2004 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Pyramidspel (och mlm) går ut på att lura sina polare, problemet med dem är också att när man har betalat 5000kr blir man väldigt övertygande mot sina polare om att det är bäst, och att det fungerar. För inte många som har lätt för att erkänna sina mistag.

Föresten, vad har ni (om några) för erfarenhet av ACN? Jag har inga planer på att gå med men en kompis och hans flickvän som ringer mycket till varandra skall gå med.

ViU
Member
Medlem
563253
March 7, 2004 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: ehh pyramidspel är väl olagligt i sverige?

ja,rena pyramidspel är olagliga i Finland (och antagligen Sverige) dock går de runt dessa lagar genom att sälja saker och ta överpris istället.

niro
Kommer du hit ofta?
Medlem
563254
March 7, 2004 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte ett pyramidspel, på pappret. Kalla det vad du vill, MLM är lagligt.

ViU
Member
Medlem
563268
March 7, 2004 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

niro wrote: Det är inte ett pyramidspel, på pappret. Kalla det vad du vill, MLM är lagligt.

MLM är den lagliga versionen av pyramidspel

GardenGnome
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 138
563272
March 7, 2004 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Miller wrote: Vad tycker ni om detta då?
http://www.worldgamesinc.com
Någon som känner till det?

Var det inte de som förklarades som olagliga? Just för att det var lotteri/pyramidspel?

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
563275
March 7, 2004 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

niro wrote: Det är inte ett pyramidspel, på pappret. Kalla det vad du vill, MLM är lagligt.

Lagligt ja, men de finns en del andra aspekter att ta med i diskussionen. Jag har haft en del vänner som blivit så pass förändrade utav sitt deltagande i dessa företag. Så pass påflugna och besvikna utav ett Nej från min sida att vi nu inte längre har någon kontakt.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
563437
March 8, 2004 - 6:09 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ju lite skillnad om du är med i ACN med ett teleabonnemang eller om du går med för att börja sälja.

niro
Kommer du hit ofta?
Medlem
563446
March 8, 2004 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=niro]Det är inte ett pyramidspel, på pappret. Kalla det vad du vill, MLM är lagligt.

MLM är den lagliga versionen av pyramidspel

Det är det jag säger ju.

niro
Kommer du hit ofta?
Medlem
563447
March 8, 2004 - 6:43 am
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: [quote=niro]Det är inte ett pyramidspel, på pappret. Kalla det vad du vill, MLM är lagligt.

Lagligt ja, men de finns en del andra aspekter att ta med i diskussionen. Jag har haft en del vänner som blivit så pass förändrade utav sitt deltagande i dessa företag. Så pass påflugna och besvikna utav ett Nej från min sida att vi nu inte längre har någon kontakt.

Mycket möjligt, bara så jag gör det klart vill jag säga att jag inte på något sätt försvarar Seven eller liknande MLM-organisationer. I'm only in it for the money. (Aktierna)

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
563481
March 8, 2004 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: Det är ju lite skillnad om du är med i ACN med ett teleabonnemang eller om du går med för att börja sälja.

Precis! Jag har ACN som förstahandsval när jag ringer och det kostade inga 5000 kr att gå med. Det är först när man ska börja tjäna på "pyramiden" och rekrytera folk så måste man skaffa sig en licens som kostar 5000 kr eller vad det var.

Kenrih
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
563526
March 8, 2004 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle aldrig ge mig in i något sådant här, vad man än kallar det. I botten står det alltid ett fåtal personer och hovar in hinkvis med pengar. Hinkvis av ens egna pengar. Skulle mycket hellre spela bort dem på lotto, då går åtminstone en liten del av dem till välgörande ändamål (svensk idrott). Dessutom kan det då gå så här http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6

Skulle pyramidspel fungera skulle vi alla redan vara med i ett flertal. Vi skulle också känna en hel del personer som tjänat mycket pengar genom dem. Känner du någon som lever gott på pyramidspel? Jag gör det inte.

Jag skulle inte heller ringa med dem, även om de var billigast. De fåtal kronor som jag sparar ger jag hellre till ett företag vars ägare inte cyniskt lurar allmänheten på sina sparade pengar.

niro wrote: Dock fick jag ett betryggande svar att han visste vad aktien stod i, fast fick självklart inte berätta, och sa att jag tjänat igen pengarna flera gånger om.

Innan en aktie handlas så kan man inte säga någonting om kursen. För att du ska kunna tjäna pengar på dina aktier så måste det finnas en köpare till dem. Frågan är vem som vill köpa dem och till vilket pris? Hur hög din kompis än säger att kursen är så kvittar det, det är priset som du får ut när du säljer som betyder något, och jag är rädd att det kommer att vara mycket lägre än priset du betalade när du köpte dem. Det skulle inte heller förvåna mig om det är de som startat det hela som köper tillbaka dem (till ett lägre pris så klart).

Mitt förslag: eftersom din kompis säger att de står så högt, fråga om du inte får sälja dem. Du orkar ju inte bry dig om telefonin och om du får ut det som han säger så har du gjort en bra vinst. Gapa inte över för mycket, det är då det oftast går åt skogen.

/Kenrih

niro
Kommer du hit ofta?
Medlem
563534
March 8, 2004 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Kenrih wrote:
[quote=niro] Dock fick jag ett betryggande svar att han visste vad aktien stod i, fast fick självklart inte berätta, och sa att jag tjänat igen pengarna flera gånger om.

Innan en aktie handlas så kan man inte säga någonting om kursen. För att du ska kunna tjäna pengar på dina aktier så måste det finnas en köpare till dem. Frågan är vem som vill köpa dem och till vilket pris? Hur hög din kompis än säger att kursen är så kvittar det, det är priset som du får ut när du säljer som betyder något, och jag är rädd att det kommer att vara mycket lägre än priset du betalade när du köpte dem. Det skulle inte heller förvåna mig om det är de som startat det hela som köper tillbaka dem (till ett lägre pris så klart).

"Dock fick jag ett betryggande svar..." <--Ironi. Jag är som sagt en misstänksam person, förmodligen så får jag inte se de där pengarna någonsin igen. Vill bara varna alla andra innan fler gör samma misstag. Som du sa så kan man inte säga något om aktierna innan de släpps, hur ska jag formulera mig för att ställa min kompis mot väggen? Jag tänker inte ge mig utan en fight iaf, det är ju trots allt 5000 kr. MVH / Adam

Kenrih
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
563541
March 8, 2004 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

niro wrote:
"Dock fick jag ett betryggande svar..." <--Ironi.

Mitt fel, det gick inte riktigt fram. Problemet med internet...

niro wrote: Som du sa så kan man inte säga något om aktierna innan de släpps, hur ska jag formulera mig för att ställa min kompis mot väggen? Jag tänker inte ge mig utan en fight iaf, det är ju trots allt 5000 kr.

Kan du inte säga att du verkligen behöver det där pengarna till något annat som är mycket viktigt? Datorn kan ha gått sönder, bilmotorn skurit, diskmaskinen läcker eller flickvännen gör slut om ni inte åker till Karibien? Om han verkligen är din kompis så borde han ställa upp och åtminstone försöka hjälpa dig. Han är säkert själv bunden av en massa avtal (och han har väl satsat mer pengar än dig) men han kan i alla fall försöka.

Hoppas du får tillbaka dina pengar.

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
563892
March 8, 2004 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

jag hade inte hoppat på det, skulle starta eget isof

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 39
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL