August 11, 2005
wojt wrote: [quote=NES_Boy][quote=csm101][quote=Dehman][quote=Coalan]Var finns namnlistan som man skriver på för att få bort den?
Undrar jag också. Vanillia Coke är nog det dumaste Coca Cola gjort. Förstöra en gudadryck. Borde vara dödsstraff på det. :z
Håller med, smakade en gång och det var en gång för mycket.
Varför ändra på ett koncept som hållit i ungefär hundra år?
Fast att de tog bort kokainet ur originalreceptet är väl enda ändringen som jag anser vara ok 😀
Har det ens varit kokain i coke? Vad jag har förstått så var det bara en växt som bara växte på ställen som på nått sätt hade någong ting att göra med kokain :bok:
kokablad
Exakt, och från kokablad kan man utvinna en extrakt som kan renas till kokain. Var ju egentligen menat att CC skull vara en uppfriskande energidryck för idrottsmän...
Men har för mig att det togs ur receptet någon gång i början på 1900-talet (1902 har jag för mig).
csm101 wrote:
Exakt, och från kokablad kan man utvinna en extrakt som kan renas till kokain. Var ju egentligen menat att CC skull vara en uppfriskande energidryck för idrottsmän...
Men har för mig att det togs ur receptet någon gång i början på 1900-talet (1902 har jag för mig).
Jasså??
Vill minnas att det var menat som en universalmedicin mot feber/huvudvärk men även som en uppiggande dryck....
Pemberton var väl apotekare om jag inte är helt galet ute..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=csm101]
Jasså??
Vill minnas att det var menat som en universalmedicin mot feber/huvudvärk men även som en uppiggande dryck....
Pemberton var väl apotekare om jag inte är helt galet ute..
Det har du helt rätt i, jag blandade ihop CC med Vin Mariani och han gjorde energidrycker med kokain i först redan 1863.
Intressant nog var det just denna dryck som Pemberton "snodde/lånade/kopierade" och kom fram till CC på slutet. Enda anledningen till att Pmberton tog bort alkoholen från grundreceptet var pga alkoholförbudet som ägde rum i Atlanta.
Så ska man vara petnoga så är det egentligen inte Pemberton som grundade drycken, han förbättrade den bara.
September 25, 2005
Vanilla coke, ett skämt som inte många ville ha..
Jag är glad att det är borttaget från hyllorna, tog fel en gång och trodde jag fått fel på smaksinnet..
Usch och tvi vad fel det smakade..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)