Rakapparat eller rakhyvel? Irriterad hud.|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rakapparat eller rakhyvel? Irriterad hud.
Kaffe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
sp_UserOfflineSmall Offline
1183743
March 6, 2008 - 1:13 am
sp_Permalink sp_Print

ha:cl wrote: skulle med behöva lite hjälp med detta.

Är 15 år (92a) och har rakat mig i snart 2 år, tidig, ja. Det har gott asbra fram tills nu i vinter. Hela min hals är rödprickig.

Brukar raka mig mothårs och byter hyvel relativt ofta. Rakar mig i dushen med rakgel.

Nu den senaste månaden har jag kört att bara raka medhårs, en betydlig skillnad, många röda prickar i borta. Men vad har hänt? Jo, en enorm finansamling har bildats på halsen, som svider som fan och ser allmänt skum ut.

Tror ni på rakvatten på halsen efter rakning?

Ge gärna tips!

Ursäkta bumpningen av tråden. Jag hade ett par problemfria år med rakning. Använder en Gilettehyvel (sån med fem blad) och antingen deras gel eller icas lödder. Jag har de senaste månaderna drabbats av mycket små finnar och rodnad på halsen som jag börjar bedöma som väldigt jobbigt. Inte kul att gå ut så vilket leder till att jag oftast bär halsduk utanför lägenheten.
Någon som har nån idé på salva/metod eller annat som kan hjälpa mig? Jobbigt att drabbas av "hals-acne" vid 18 års ålder 🙁

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1183744
March 6, 2008 - 3:16 am
sp_Permalink sp_Print

Kaffe wrote: Ursäkta bumpningen av tråden. Jag hade ett par problemfria år med rakning. Använder en Gilettehyvel (sån med fem blad) och antingen deras gel eller icas lödder. Jag har de senaste månaderna drabbats av mycket små finnar och rodnad på halsen som jag börjar bedöma som väldigt jobbigt. Inte kul att gå ut så vilket leder till att jag oftast bär halsduk utanför lägenheten.
Någon som har nån idé på salva/metod eller annat som kan hjälpa mig? Jobbigt att drabbas av "hals-acne" vid 18 års ålder 🙁

Bytt blad?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1183752
March 6, 2008 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

Som det sagts innan, raka dig i eller direkt efter att du duschat. Huden och håren är mjuka då.

//Andreas

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1183785
March 6, 2008 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Som det sagts innan, raka dig i eller direkt efter att du duschat. Huden och håren är mjuka då.

//Andreas

Raka dig även medhårs, dvs uppefrån och ner. Raka dig åt andra hållet för att ta bort det som inte kom med vid första draget.

Kaffe
Medlem
1183788
March 6, 2008 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Byter blad minst varje vecka, eller oftare. Rakar mig alltid i samband med dusch och alltid medhårs, plus lite mothårs med det som inte kom med först.
Känner mig maktlös 🙁

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1183829
March 6, 2008 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

kör lite vanligt stioxyl (aknekräm) efter at du rakat. efter ca 1 vecka ser du nog skillnnad. 😀

Andreas Galistel
Member
Medlem
1183837
March 6, 2008 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Kaffe wrote: Byter blad minst varje vecka, eller oftare. Rakar mig alltid i samband med dusch och alltid medhårs, plus lite mothårs med det som inte kom med först.
Känner mig maktlös 🙁

Uppkommer "såren" direkt vid rakning eller i efterhand? Provat ordentligt rakvatten?

//Andreas

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1183842
March 6, 2008 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag började faktiskt att raka uppåt lite här nu, då stubben e så grov att den inte försvinner om man bara rakar nedåt.

Efter detta så blev huden extremt irriterad dagen efter, ser ut som myggor har bitit mig på halsen. 😕

Kaffe
Medlem
1183859
March 6, 2008 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Uppkommer "såren" direkt vid rakning eller i efterhand? Provat ordentligt rakvatten?

//Andreas

Såren blir snarare av sönderrakade finnar, hurvida finnarna kommer med rakningen eller ej vet jag inte. Måste nämligen raka mig minst varannan dag för att inte se ut som fan. Det där med rakvatten har jag dålig koll på. Köpte nån Axe eller vad det heter idag. Har mailat med Gents.se också som rekomenderade mig nått skitdyrt rakvatten för 350 kr som jag skall prova. Hoppas på det bästa 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
1183865
March 6, 2008 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

350kr för rakvatten är inte direkt dyrt, men du bör nog prova något vanligt aknemedel som finns på Apoteket med.

//Andreas

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1183885
March 6, 2008 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag rakar mig alltid innan duschen, men nu efter att ha läst tråden ska detta ändras 🙂

Därimot så rakar jag mig dagen innan jag behöver vara rakad, just för att under sömnen så ska huden hinna återställa sig. Inga problem med irritationer what so ever. Därimot så blir huden lite fetare än vanligt och det räcker att man kliar sig en gång på halsen så infekteras det = akne.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1183888
March 6, 2008 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Den rakapparaten du visar i första inlägget fick jag mig i julklapp och den är helt Ok ! 🙂

Som någon sa här får du inte direkt en babylen hud om du inte håller på en liten stund vilket jag testade.. men sådant är drygt i längden så vill du ha babylen hud direkt är det rakhyvel som gäller och då kör jag Gilette Fusion med / och ibland med gilette fusion rakgel.. inga märken efter direkt. Kanske kliar i någon dag men inget mer.

Men som sagt det är olika från person till person med hud och allt vad det heter så kontakta någon på Apoteket så du får en rätt salva att använda efteråt så löser det sig..

A och O när man rakar sig: Raka ALDRIG torrt.. huden ska alltid vara fuktig vid rakning.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1183974
March 7, 2008 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Man måste raka titt som tätt med den för att den inte ska "rycka" håret.
Och jag tycks få lite irritation av den också på halsen.

Kört i duschen med krämen som är i och tyckte nästan att det var bättre att raka torrt men med krämen, dvs inte i duschen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 360
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL