May 25, 2007
ha:cl wrote: skulle med behöva lite hjälp med detta.
Är 15 år (92a) och har rakat mig i snart 2 år, tidig, ja. Det har gott asbra fram tills nu i vinter. Hela min hals är rödprickig.
Brukar raka mig mothårs och byter hyvel relativt ofta. Rakar mig i dushen med rakgel.
Nu den senaste månaden har jag kört att bara raka medhårs, en betydlig skillnad, många röda prickar i borta. Men vad har hänt? Jo, en enorm finansamling har bildats på halsen, som svider som fan och ser allmänt skum ut.
Tror ni på rakvatten på halsen efter rakning?
Ge gärna tips!
Ursäkta bumpningen av tråden. Jag hade ett par problemfria år med rakning. Använder en Gilettehyvel (sån med fem blad) och antingen deras gel eller icas lödder. Jag har de senaste månaderna drabbats av mycket små finnar och rodnad på halsen som jag börjar bedöma som väldigt jobbigt. Inte kul att gå ut så vilket leder till att jag oftast bär halsduk utanför lägenheten.
Någon som har nån idé på salva/metod eller annat som kan hjälpa mig? Jobbigt att drabbas av "hals-acne" vid 18 års ålder 🙁
October 22, 2002
Kaffe wrote: Ursäkta bumpningen av tråden. Jag hade ett par problemfria år med rakning. Använder en Gilettehyvel (sån med fem blad) och antingen deras gel eller icas lödder. Jag har de senaste månaderna drabbats av mycket små finnar och rodnad på halsen som jag börjar bedöma som väldigt jobbigt. Inte kul att gå ut så vilket leder till att jag oftast bär halsduk utanför lägenheten.
Någon som har nån idé på salva/metod eller annat som kan hjälpa mig? Jobbigt att drabbas av "hals-acne" vid 18 års ålder 🙁
Bytt blad?
November 27, 2003
Kaffe wrote: Byter blad minst varje vecka, eller oftare. Rakar mig alltid i samband med dusch och alltid medhårs, plus lite mothårs med det som inte kom med först.
Känner mig maktlös 🙁
Uppkommer "såren" direkt vid rakning eller i efterhand? Provat ordentligt rakvatten?
//Andreas
May 25, 2007
Delph1 wrote: Uppkommer "såren" direkt vid rakning eller i efterhand? Provat ordentligt rakvatten?
//Andreas
Såren blir snarare av sönderrakade finnar, hurvida finnarna kommer med rakningen eller ej vet jag inte. Måste nämligen raka mig minst varannan dag för att inte se ut som fan. Det där med rakvatten har jag dålig koll på. Köpte nån Axe eller vad det heter idag. Har mailat med Gents.se också som rekomenderade mig nått skitdyrt rakvatten för 350 kr som jag skall prova. Hoppas på det bästa 🙂
September 5, 2001
Jag rakar mig alltid innan duschen, men nu efter att ha läst tråden ska detta ändras 🙂
Därimot så rakar jag mig dagen innan jag behöver vara rakad, just för att under sömnen så ska huden hinna återställa sig. Inga problem med irritationer what so ever. Därimot så blir huden lite fetare än vanligt och det räcker att man kliar sig en gång på halsen så infekteras det = akne.
December 6, 2006
Den rakapparaten du visar i första inlägget fick jag mig i julklapp och den är helt Ok ! 🙂
Som någon sa här får du inte direkt en babylen hud om du inte håller på en liten stund vilket jag testade.. men sådant är drygt i längden så vill du ha babylen hud direkt är det rakhyvel som gäller och då kör jag Gilette Fusion med / och ibland med gilette fusion rakgel.. inga märken efter direkt. Kanske kliar i någon dag men inget mer.
Men som sagt det är olika från person till person med hud och allt vad det heter så kontakta någon på Apoteket så du får en rätt salva att använda efteråt så löser det sig..
A och O när man rakar sig: Raka ALDRIG torrt.. huden ska alltid vara fuktig vid rakning.
2 Guest(s)