May 17, 2002
yazaka wrote: Min polare snackade om att han hade en hemsida där man kunde skriva in sin längd, vikt, ålder etc. samt hur mycket av vad man druckit. Senare skulle man få en tid tills all alkohol försvunnit ur kroppen.
Är det någon som sitter på denna hemsida? får inte tag på honom:(
Jag kommerihåg den där kalkylatorn, var Råd&Rön eller någon i den stilen som hade en web-baserad promillekalkylator för något år sedan. Har för mig att de fick ganska hård kritik för den så jag tror de tog bort den.
November 22, 2001
hez_guess wrote: Har för mig man kan räkna lite löst: "2cl sprit förbränns per timme".
(rätta mig gärna om jag har fel, är verkligen inte 100%)Men så beror det på vikt, längd, ålder, ämnesomsättning, hur van kroppen är på att hantera alkohol osv.
Stämmer.
Normalförbränning är 2cl per timme.
Dock kan jag inte komma ihåg om det var ren sprit eller 40%-ig det var beräknat på.
Lättast och säkrast är att ge fasen i bilen hela dagen efter.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 17, 2002
Vitamin-C wrote: jag kör på en enkel regel, rör inte bilen på minst 12 timmar.
känner man fortfarande sig lite dåsig, låt den helt enkelt vara om möjligt
men självkalrt så spelar det roll hur mycket du har druckit
12h från det att du tog sista klunken? 12h från det att du vaknat? 12h från det att den ev. bakfyllan har släppt? 12h från det att din andedräkt har slutat döda?
March 14, 2001
Krqagyzzz wrote: [quote=Vitamin-C]jag kör på en enkel regel, rör inte bilen på minst 12 timmar.
känner man fortfarande sig lite dåsig, låt den helt enkelt vara om möjligt
men självkalrt så spelar det roll hur mycket du har druckit
12h från det att du tog sista klunken? 12h från det att du vaknat? 12h från det att den ev. bakfyllan har släppt? 12h från det att din andedräkt har slutat döda?
Har man festat ordentligt så räcker då inte några 12h från sista klunken iaf.
Man gör bäst i att undvika att köra bil dagen efter.
October 10, 2004
Json_81 det borde väl vara rensprit? en 5.0% öl är väl 5% rensprit ?
jag har inga problem att inte röra bilen under dagen och efter dagen. Men att gå ut tex. en fredag kväll ta 2-3 öl, känna sig lite salongsberusad. Ta sig hem sova och sen köra bil på eftermiddagen. I mina ögon så lär det gå, men jag har ingen aning.
January 13, 2003
yazaka wrote: [quote=beta]70cl = 35h
4,6% öl = 4cl sprit, = 2h
24*4=48h
Så häver man i sig en platta bärs på fredagskvällen så är man inte nykter förän på söndagskvällen. Silken avtändning. :E
sen finns det 0.33cl burkar, 0.5cl burkar och 5l fat :/ Är det räknat per liter isf?
Oj, förlåt, 4,6% 33cl öl motsvarar 4cl sprit. Så 1l öl är ca 12cl sprit.
January 22, 2002
2cl sprit i timmen är beräknat på 40% sprit. Å samma tumregel säger även att du inte ska börja räkna förbränningen förän du slutar dricka. Alltså om du börjar dricka 17.30 å häver i dig totalt 14 cl sprit fram till 01.00 så är du inte körklar förän 08.00.
Dock börjar man ju förbränningen i kroppen så snart alkohol tillförs. Mitt förslag är ju att så länge man är så osäker att man behöver räkna, alt testa med nån billiga alkometer så ska man ge fan i att köra.
May 17, 2004
Krqagyzzz wrote: 12h från det att du tog sista klunken? 12h från det att du vaknat? 12h från det att den ev. bakfyllan har släppt? 12h från det att din andedräkt har slutat döda?
sista kunken
Snorch wrote: Har man festat ordentligt så räcker då inte några 12h från sista klunken iaf.
Man gör bäst i att undvika att köra bil dagen efter.
därför så sa jag att det beror på hur mycket man har druckit.
1 Guest(s)