November 27, 2003
Inser att min nuvarande rakhyvel börjar bli lite sliten och det är dags för en ny. Efter att ha läst runt lite inser jag att utbudet på hyvlar, rakgeler, lödder, balsam, osv. är ganska så stort så det vore ganska intressant att höra vad folk använder och vad de har att rekommendera 🙂
//Andreas
March 10, 2002
Det beror väl på vad du ska raka. 🙂 Till huvudet har jag en babyliss trimmer. Ansiktet Gillette Fusion och till övrig oönskad hårväxt blir det vanlig Mach 3.
Är nöjd med alla tre. Men funderar på att skaffa en rakapparat då jag inte orkar raka mig med hyvel alltid. Så om någon kan rekommendera en sådan. Helst utan tre huvuden.
January 7, 2006
Jag använder Gilette Fusion Power Phenom. Den funkar bra, dock är den lite klumpig jämfört med Mach 3. Men det är en bra rakhyvel och jag är nöjd 🙂
Jag växlar mellan att använda Nivea rakgel och American Crew Herbal Shave Cream. Jag gillar Nivea mest, men när det gäller aftershave så är American Crew bättre.
Rakapparat tycker jag är smidigt när jag har bråttom på morgonen, men resultatet blir klart sämre än med hyvel. Jag har en Philips 8240 som funkar helt okej, men jag tycker nog inte det är värt pengarna eftersom hyveln är så mycket bättre.
March 14, 2001
Jag använder Mach3.
Någon rakgel eller skum har jag inte hittat någon favorit. Tycker nog skum är något bättre än gel, ibland. Köpte nå billigt ICA-märke sist eftersom det inte fanns någon annan kvar just, den fungerar väl men är lite torr.
Rakapparat vore trevligt och lämpligt, men eftersom det blir bättre med rakning föredrar jag nog det.
För övrigt måste jag verkligen raka mig nu nåtag. 🙂
August 16, 2003
jar har rakat mig tidigare med Matodor3 från ÖB , Sensor Excel (Gillette) det har fungerat men jag har inte tid eller ork att hålla på med hyvel så jag kör rakapparat, jag har haft en Philips HQ7820 sedan julen 05 har varit supernöjd med den, använt så gott som dagligen på resa i lumpen ute i fält osv. batteriet har hållit minst 6 veckor åt gången, så det är kanske enda nackdelen att batteriet håller för bra så att jag hinner glömma bort var jag la laddaren tills nästa gång jag behöver ladda den, av just den anledningen så har jag nu köpt en ny rakapparat (orkade inte leta fram laddaren till den gamla) den nya är en HQ8270 från Philips dubbelt så dyr som min gamla men jag tyckte att jag hade råd med det, jag har inte så mycket erfarenhet av den än, den känns både dyr och billig samtidigt, den känns svag då den är så tyst men i själva verket så är den nog ganska så kraftig.
February 3, 2003
Använde jag mycket innan. Tog ett tag innan man var van att använda den, men det var en rätt skön känsla efteråt. Man fick inte samma "sandpappersyta" i ansiktet dagen efter.
Som lödder använder jag en raktvål och en rakborste av grävlingshår.
Kanske inte så mycket för att jag tycker det är bättre än vanligt rakskum eller gel, men det blir mycket trevligare att raka sig. (För att inte tala om att raktvålen luktar mycket bättre)
Tyvärr använder jag inte kniven så ofta längre, eftersom jag måste köpa nya blad. Så det får bli en gammal hederlig Mach 3, men bladen slits ut så j*vla snabbt.
October 16, 2003
Jag använder bara rakapparat, funkar bra, men funderar på att gå över till hyvel.
Senast jag glömde min rakapparat hos mor och far så var jag tvungen att köpa engångs hos affären på hörnet, då blev det bic soleil då det var det enda de hade :/
[Image Can Not Be Found]
Var lite skämmigt när man skulle betala :blink:
November 6, 2001
Jag använder en Wilkinson Quattro Titanium, går att beställa på http://www.efi.se/product.cfm?id=59. Tycker den funkar mycket bra, bladen håller längre än min gamla Mach3 Turbo.
Till huvudet en Philips QC5170, lättanvänd när man gör det själv.
September 7, 2003
Jag har en apparat (Braun 5770 tror jag) som jag använder när det ska gå snabbt / inte är så noga, men jag tycker inte den är så bra att jag skulle rekommendera den till andra.
När det ska göras ordentligt har jag en Mach 3 (som jag nog ska byta ut när det blir dags för nya blad), en grävlingsborste och Shave Cream från Body Shop som jag varmt kan rekommendera. Den passar åtminstone mig betydligt bättre än de gels, skum och tvålar jag testat.
Förresten, finns den Wilkinson Quattro Titanium att köpa i några butiker i Sverige eller måste man beställa från den där sidan?
1 Guest(s)