December 17, 2005
Jag har 3% ränta på mina pengar. Och gör dessa insättningar under året, hur mycket kommer jag få i ränta då? Även tacksam om någon berättar hur det fungerar osv... Har sökt lite på nätet men inte funnit någon värdefull information..
Jan: 10.000:-
feb: 5000:-
mars - december: 4000:-/månaden
Totalt blir det 55.000:- + ränta = ?
Tacksam för svar / Bjornstrom
September 5, 2001
det beror lite på hur ofta pengarna föräntar sig. Om det är varje dag, en gång i veckan en gång i månaden eller 1 gång per år. Detta spelar in när du skall räkna hur mkt pengar du får ut. Men för att göra det enkelt så tar du de pengarna du satt in ex 55 000kronor * 1,03 i detta fallet med 3% ränta så ser du hur mkt du kommer att ha när pengarna gått upp 3 %
För att förklara kort vad ränta är för något så kan man säga att det är en sorts kompensation som du får för att du vart "snäll" och lånat ut pengar till den berörda personen/organisationen. Ofta så är det som så att ju högre risk du tar desto mer avkastning får du (högre ränta), och tvärt om.
Ve inte riktigt vad du vill veta men lite grundläggande info iaf.
Exempel:
55000 kr i början av året med 3% ränta som räknas/år. Så kommer du i slutet av året att ha 55000*1,03= 56650 kronor. Det har alltså stigit 1650kronor. Om det är bra eller dåligt är upptill dig och dina avkastningskrav. Åter igen, Risk/avkastning hänger ihop.
December 17, 2005
Edhunter wrote: det beror lite på hur ofta pengarna föräntar sig. Om det är varje dag, en gång i veckan en gång i månaden eller 1 gång per år. Detta spelar in när du skall räkna hur mkt pengar du får ut. Men för att göra det enkelt så tar du de pengarna du satt in ex 55 000kronor * 1,03 i detta fallet med 3% ränta så ser du hur mkt du kommer att ha när pengarna gått upp 3 %
För att förklara kort vad ränta är för något så kan man säga att det är en sorts kompensation som du får för att du vart "snäll" och lånat ut pengar till den berörda personen/organisationen. Ofta så är det som så att ju högre risk du tar desto mer avkastning får du (högre ränta), och tvärt om.
Exempel:
55000 kr i början av året med 3% ränta som räknas/år. Så kommer du i slutet av året att ha 55000*1,03= 56650 kronor. Det har alltså stigit 1650kronor. Om det är bra eller dåligt är upptill dig och dina avkastningskrav. Åter igen, Risk/avkastning hänger ihop.
mm fint.. Men visst är det så att man får mer om pengarna kommit in i Januari än i juli, då allt slutar i december? Jag är lite lost..
Hur gör man för att räkna ut exakt?
September 5, 2001
Bjornstrom wrote: [quote=Edhunter]det beror lite på hur ofta pengarna föräntar sig. Om det är varje dag, en gång i veckan en gång i månaden eller 1 gång per år. Detta spelar in när du skall räkna hur mkt pengar du får ut. Men för att göra det enkelt så tar du de pengarna du satt in ex 55 000kronor * 1,03 i detta fallet med 3% ränta så ser du hur mkt du kommer att ha när pengarna gått upp 3 %
Exempel:
mm fint.. Men visst är det så att man får mer om pengarna kommit in i Januari än i juli, då allt slutar i december? Jag är lite lost..
Hur gör man för att räkna ut exakt?
Det beror på hur ofta räntan räknas (compoundas, vet inte riktigt vad det heter på svenska). Räknas den 1gång per år spelar de tingen roll om du sätter in den i januari eller november.
Säg att du har 1000 kr i januari och sedan bestämmer du dig för att sätta in 1000kr varje månad. Räntan på 3% beräknas 1 gång i månaden då blir det:
1000*1,03+1000*1,03^2+1000*1,03^3+1000*1,03^4...........+1000*1,03^12
börjar bli lite sent nu så är inte helt säker på att jag har räknat rätt här skall tilläggas.
en formel som kan vara bra att komma ihåg är:
en fix summa på 1000kr säger vi, som du inte rör under året. Du har en nominell ränta på 3% men för att få ut den effektiva räntan så måste du ta 1000*(1+0,03^n/n) där n står för hur mångan gånger /år som räntan beräknas
January 6, 2006
December 30, 2005
Tror de flesta banker idag räknar per dag men anger räntan i ökning per år samt ger bara utdelning en gång per år. Dvs du får inte ränta på räntan under året som gått.
Vill du räkna ut den faktiska förräntingen får du kolla hur mycket pengar du har per dag och multiplicera med räntefaktorn delat med 365. Med 3% ränta per år blir det ca 0,00822% ränta per dag.
December 17, 2005
MULLVADEN wrote: Vad händer om jag går o vinner 10 miljarder på lotto. o lägger det på mitt Nordea sparkonto.
Ruinerar jag banken då med räntan?eller vem e det som ger mig cash?
varför ger banken gratis pengar till mig i form av ränta? vad tjänar dom på det?
Banken lånar väl ut dina pengar, åt idioter med hög ränta 😀
September 5, 2001
Edhunter wrote: För att förklara kort vad ränta är för något så kan man säga att det är en sorts kompensation som du får för att du vart "snäll" och lånat ut pengar till den berörda personen/organisationen. Ofta så är det som så att ju högre risk du tar desto mer avkastning får du (högre ränta), och tvärt om.
Sätter du in 10 miljarder på ditt sparkonto så blir banken mer än glad att betala dig den oftast låga ränta du får där, till skillnad mot vad dom får när dom i sin tur lånar ut pengar till "behövande" preics som Bjornstrom säger 😉
2 Guest(s)