rasistisk|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
rasistisk
Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 29, 2004 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

vad menas med rasism. bara för man har rakat huvud så blir man kallad rasist. tors hammare är förknippat med rasism varför det. tors hammare för exempel härstamar från asaguden tor och symboliserar för mej vad asagudana tyckte och tänkte. men har i dag blivit mer ett smycke. som nazisterna försöker att förknipa med dom själva. ang rakade huvuden så kan det förknippas med rasism men jag kan inte först varför man inte kan gå med rakat huvud och/eller en tor hammare utan att någon gång då och då bli kallad rasist. jag har inte rakat huvud men jag äger en tors hammare. men jag är inte rasist/nazist för det. så fort man tjafsar eller bråkar med en "invadrare" så blir man nästan alltid kallad "jävla rase"
varför det. man kan inte säja neger men vad ska man kalla "dom"
mörkhyade kanche har ingen aning vad ska man kalla en invadrare från afrika som är kolsvart. säger jag neger så blir jag kallad rasist. jag blir inte sur om någon kallar men viting men säger jag svarting då är jag rasist. jag är inte rasist/nazist. men jag har rätt att mindre tycka om vissa personer. men jag kan hata ashmud lika mycket som kalle. jag blir kallad raist när jag hatar ashmud men inte när jag hatar kalle

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
556589
February 29, 2004 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

rasist= person som har (systematiska) rasfördomar.

Alla kan vara rasister oavsett hudfärg...

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
556591
February 29, 2004 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådana här disskutioner uppskattas inte av moderatorerna.

Var ju så gamle catstyle blev bannad *tänker tillbaks på den gamla goda tiden*

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
556594
February 29, 2004 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

jag anser att mörkhyade personer anväder rasism som en förolämpnig mot vithyade så fort man inte håller med en. så klart det finns omvänd rasism. det kommer alltid att finnas. OBS min uppgift är inte att förolämpa någon.

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
556607
February 29, 2004 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan inte minnas senast jag hade en konversation med en invandrare.

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
556610
February 29, 2004 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

copulator wrote: jag anser att mörkhyade personer anväder rasism som en förolämpnig mot vithyade så fort man inte håller med en. så klart det finns omvänd rasism. det kommer alltid att finnas. OBS min uppgift är inte att förolämpa någon.

det är ett exempel jag menar inte att alla invandrare tjasfar men dom flesta jag har träffat har varit kaxiga men det finns några invandrare som jag känner ganska bra eller jätte bra som aldrig bråkar utan beter sej som folk.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
556621
February 29, 2004 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det är ju bara en vag förknippning....
som paralell kan man dra att bara för att man kammat håret från vänster till höger och har mustash så är man hittler menar samma sak där...

Varför kallas alla utlänningar för turkar då det faktist är andra grupper/nationalliteter som är majoriteten...

Tyvärr är det så att vissa drar ner ryckte på vissa saker...

Izomatic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 757
556629
February 29, 2004 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med om att man ska få kalla folk turkar eller negrer om de nu är det. Att däremot ha tex rakat huvud och bomberjacka eller dyl. skulle aldrig falla mig in. Jag vet att många har det utan att vara rasister, men jag tycker det är fel. För mig är det som att springa runt med en svasticka, utan att vara nazist. Jag kan tycka att symbolen ser bra ut estetiskt, men tanken bakom den gör att jag avstår.

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
556636
February 29, 2004 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

d e nog inget vi kan komma ifrån...

ja känner både invandrare o "infödda svenskar" som beter sig som folk
o ja känner folk från båda "grupper" som beter sig som om alla ska lyda deras minsta vink

en kille i en parallellklass kallade mig för rasse när ja blockerade hans slag mot mig... d tyckte han va en provocering...

ja vet inte om folk från mellanösten e mer irriterande än andra eller om d helt enkelt e så att man har lättare att komma ihåg den "irriterande turken" än den "irriterande svennen"

d finns alltid olika personligheter, oavsett varifrån man kommer...
visst finns d olika kulturer, men ja säger inte att den ena e bättre än den andra

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
556645
February 29, 2004 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

suck... detta gäller för denna topic: http://www.ebaumsworld.com/for.....itive5.jpg

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
556801
February 29, 2004 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Stupid Ass wrote: en kille i en parallellklass kallade mig för rasse när ja blockerade hans slag mot mig...

Jag hoppas du slog tillbaka?

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1576
556882
February 29, 2004 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Stupid Ass]en kille i en parallellklass kallade mig för rasse när ja blockerade hans slag mot mig...

Det får man inte. Då är det ju rashat... Vi får bara slåss med vita personer.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
556884
February 29, 2004 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

caged wrote: [quote=CoLiC][quote=Stupid Ass]en kille i en parallellklass kallade mig för rasse när ja blockerade hans slag mot mig...

Det får man inte. Då är det ju rashat... Vi får bara slåss med vita personer.

Jag blev förstummad av att jag just insåg att du uttalade dig korrekt...

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
556899
February 29, 2004 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

men i helvete den här tråden (en liknande) har redan varit uppe för länge sedan, och där berättades det bla varför det inte är okej att kalla en svart person neger, men okej att kalla en vit person viting...

det har o göra med att neger är ett så laddat ord, eftersom det har använts under 400 år av slavherrar för att förtrycka och att skilja "negerna" från människorna... du bryr dig inte om nån kallar dig viting men blir helt förbryllad när folk inte vill blir kallade neger... vad konstigt... när du kallar svarta för negrer så visar du ditt stöd för slaveriet och omänskligförklarandet av flera miljoner människor... när nån kallar dig viting så är det ett skämt

copulator wrote:
man kan inte säja neger men vad ska man kalla "dom"

vad sägs om MÄNNISKA? att kalla "dem" svarta går också bra, för det är ju den hudfärgen "de" har...

här är ett exempel:
"Igår när jag fick till kiosken så såg jag en svart snubbe med en glass" om du vill betona att personen är svart

"Igår när jag fick till kiosken så såg jag en snubbe med en glass" om du vill betona att du såg en person med en glass

edit:

copulator wrote: tors hammare är förknippat med rasism varför det

tja gå in på vilken högerextrem sida som helst så ser du bilder på vikingar o tors hammare... det är inte dom onda invandrarna som valt att ha den som symbol, det är rassarna

^Morbid^
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
557051
February 29, 2004 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Stor bokstav efter punkt. I övrigt så får du nog härda ut de e som de e...

RollCage83
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
557122
March 1, 2004 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

Att torshammare, bomberjackor, rakat huvud mm är lite laddat är ju ganska lätt att förstå, dom riktiga rasisterna använder ju det och det är ju självklart att sådan klädsel asocieras med rasism då, man behöver inte vara rasist för att ha det, men det är inget konstigt med att folk tror det.

Men att man sedan knappt kan säga emot en invandrare och att man absolut inte får tycka illa om dom är en annan sak, förjävligt att det skall vara så. Precis som du säger, man får tycka illa om Kalle men inte om Achmed.

Bortredigerad politisk propaganda. Läs forumets regler.
/UndaC

Ryktet säger att man inte får ha sånna här diskussioner på nordichardware, men ryktet säger också att man kan fortsätta dom här

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
557127
March 1, 2004 - 12:26 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote:
det har o göra med att neger är ett så laddat ord, eftersom det har använts under 400 år av slavherrar för att förtrycka och att skilja "negerna" från människorna...

Är det inte skillnad på Nigger och Negro/Neger? Nigger är väll mer skällsordet medan Neger inte är lika laddat?
Dom färgade jag pratat med har iaf bekräftat detta...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
557143
March 1, 2004 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

Håll diskussionen på en mogen nivå nu gubbar.
Dessutom, det mesta i den här diskussionen har redan varit uppe på väggen tidigare.

1. Anledningen att Tors hammare osv. associeras med rasism är precis samam anledningen som att hakkorset förknippas med nazism: grupperna har gjort det till deras symboler.
Inte så svårt att förstå och givetvis beklagligt om man nu tycker att torshammare eller hakkors är ofantligt snygga men inte delar reasisters/nazisters uppfattning.
Vill man ändå bära symbolerna trots att man inser att det kan feltolkas så får man får man vara beredd på just feltolkningar.

2. Angående att kalla någon neger.
För det första, personen är en person, en kille eller en tjej. En människa. Precis som keffing säger, om du tvunget måste ha med vilket etniskt ursprung en person har när du bildar en mening så kan det ju finnas anledning att undra vad det egentligen är du vill få fram med det du säger.
Dessutom: alla mörkhyade är inte negrer.
Och slutligen: "Viting" har ingen eller iaf. väldigt minimal negativ värdeladdning. "Svarting" har däremot det. Du kanske inte håller med den generella värdeladdningen som samhället genom årens lopp gett vissa ord men helt ärligt så är det 100% ovidkommande eftersom språket inte är ditt utan allmänhetens.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
557149
March 1, 2004 - 12:56 am
sp_Permalink sp_Print

Izomatic wrote: Jag håller med om att man ska få kalla folk turkar eller negrer om de nu är det. Att däremot ha tex rakat huvud och bomberjacka eller dyl. skulle aldrig falla mig in. Jag vet att många har det utan att vara rasister, men jag tycker det är fel. För mig är det som att springa runt med en svasticka, utan att vara nazist. Jag kan tycka att symbolen ser bra ut estetiskt, men tanken bakom den gör att jag avstår.

Jo, så är det ungefär för mig på 1:a maj oxo. Allt detta vajjande med röda fanor som påminner mig om de miljoner människor som fick sätta livet till i kommunismens namn.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
557152
March 1, 2004 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
1. Anledningen att Tors hammare osv. associeras med rasism är precis samam anledningen som att hakkorset förknippas med nazism: grupperna har gjort det till deras symboler.

Jag ska absolut inte säga emot här, men det är alltid "in the eye of the beholder" som problemet ligger. Om vi inte ser en torshammare som en symbol för nazism så är det inte det. VI är problemet (med "vi" menar jag oss icke nazister/rasister). Jag förknippar torshammaren med vikingar och så vitt jag vet så har inte många vikingar träffat en neger i sina dagar. Det är bara vår lika dåliga förmåga att packa ihop grupper, individer och tyckande under symboler/hudfärg/klädstil/etc som är problemet. Faktum är att vi alla är lika goda kålsupare. Skrik "utrota alla rasister" och det är bevisat in absurdum.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL