March 14, 2004
Som topic. Såg på ekonominyheterna nyligen. Hans Karlsson (sosse och arbetslivsminister) utalade sig om att dom privata arbetsgivarna gnäller för mycket när det gäller att arbetsgivarna måste betala 15% av den långtidssjuksrivnas sjukpenning. Detta enligt en ny lag som träder i kraft vid årssikftet.
Tycker du att det är rätt att arbetsgivaren måste betala dessa 15% av den anställdas eventuella sjukpenning?
Själv så tycker jag att det är helt åt helvete. Vad Sverige behöver idag är att småföretagen anställer. Men tror dom att folk blir mer sugna på att anställa när det redan idag är svindyrt?
February 21, 2003
de 15% kommer ju i slutet tas från framtida löneökningar
på samma sätt som arbetsgivaravgiften gjort...
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
March 11, 2003
obelix wrote: nackdelen, för mig, är att dom inte kommer vilja anställa en sådan som mig, dvs en som har varit långtidssjukskriven för dålig rygg.
Det enda alternativet kommer troligen att bli sjukpension eller soc.
Det är de arbetslösa som för ta stöten för det så överdrivna anställningsskyddet. I.o.m. att det idag knappt går att anställa någon, så blir konsulter, timanställning och folk från bemanningsföretag de enda lösningarna. Även om det blir dyrare än fasta anställningar i långa loppet, så finns det ingen småföretagare som vågar chansa på en osäker anställning.
September 13, 2004
skinner wrote: Som topic. Såg på ekonominyheterna nyligen. Hans Karlsson (sosse och arbetslivsminister) utalade sig om att dom privata arbetsgivarna gnäller för mycket när det gäller att arbetsgivarna måste betala 15% av den långtidssjuksrivnas sjukpenning. Detta enligt en ny lag som träder i kraft vid årssikftet.
Tycker du att det är rätt att arbetsgivaren måste betala dessa 15% av den anställdas eventuella sjukpenning?
Själv så tycker jag att det är helt åt h*****e. Vad Sverige behöver idag är att småföretagen anställer. Men tror dom att folk blir mer sugna på att anställa när det redan idag är svindyrt?
Tycker du det är rätt att resten av arbetstagarna skall betala de där 15 procenten i genom högre skatt?
Vilket man kan tänka sig att det kan bli.
March 11, 2003
ruf an wrote:
Tycker du det är rätt att resten av arbetstagarna skall betala de där 15 procenten i genom högre skatt?
Vilket man kan tänka sig att det kan bli.
Fast det är väl knappast bättre att man skall betala alla förtidspensionerade eller långtidssjukskrivna som knappast får ett jobb nu?
June 18, 2001
Komplicerat.
Vilka övriga incitament finns för att hålla med en bra arbetsmiljö som inte orsakar sjukskrivning?
Med en hög ersättningsnivå vid arbetslöshet ser jag inga problem med att minska på anställningstryggheten, men de två förslagen ser jag sällan tillsammans. Ofta vill man minska på båda, vilket innebär att man får välja mellan att slita häcken av sig på arbetet för att undvika att få sparken, och att leva på existensminimum.
March 11, 2003
Jerry wrote: Komplicerat.
Vilka övriga incitament finns för att hålla med en bra arbetsmiljö som inte orsakar sjukskrivning?
Med en hög ersättningsnivå vid arbetslöshet ser jag inga problem med att minska på anställningstryggheten, men de två förslagen ser jag sällan tillsammans. Ofta vill man minska på båda, vilket innebär att man får välja mellan att slita häcken av sig på arbetet för att undvika att få sparken, och att leva på existensminimum.
Det måste finnas balans i allt. Dock så är anställningsskyddet överdrivet idag, och man borde gjort något åt det för ett bra tag sedan.
En annan sak som det inte pratas om är alla de som inte har A-kassa. Hur bra är det för dem att ingen vill anställa? Hur lätt är det att komma in i systemet då?
January 20, 2002
Såg också det där på TV4.
Jag tycker inte det pga vad det finns för förutsättningar i dagsläget.
Tycker synd om småföretagarna.
Förstår inte hur politikerna tänker, speciellt sossarna.
Dem värkar bara vilja tjäna pengar till staten som dem själva får bestämma om...
July 11, 2002
Jag tycker fett synd om arbetsgivarna speciellt de små, att anställa en person. Att anställa fast kan vara mycket komplext. massa avgifter skall betalas: arbetsgivaravgifter, skatter, sociala avgifter, och nu 15% av ersättningen om jäkeln blir sjuk 🙁
Kan förstå varför Sverige inte går frammåt, och förstår verkligen varför många föredrar att anställa via bemmaningföretagen. "enkelt o snabb" speciellt o kicka någon som inte behövs, då kanske arbetaren anstränger sig.
Jag jobbade på ett företag där det var lika många konsulter/fastanställda under en tid, gissa vilka som arbetade bäst? konsulterna, de hade ständig "rädsla", och inte en person sjukskrev sig eller var sjuk under den tid jag arbetade !
October 31, 2003
Jerry wrote: Vad fint du formulerar dig - "de hade ständig 'rädsla'". Det är nästan så jag vill anställa någon från ett bemanningsföretag och se dem kräla. Ger en sådan mysig känsla i magen.
Som en kille på ett bemanningsföretag sa idag: "Det är ju inte så kul när de sparkar folk som jobbat i 35år och jag får jobba ett år till, man tar liksom deras jobb."
February 16, 2005
i de fall där man kan påvisa att sjukskrivningen kommer pga dåliga arbetsförhållanden eller bristande friskvård inom företaget, -JA!
Är Kalle/Lisa ute på fritiden å slår omkull på mc:n å blir sjukskriven pga. det så kan ju inte arbetsgivaren hållas ansvarig för det.
Rätt, för större företag, typ 150-200+, men inte för småföretagen tycker jag..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 29, 2004
Så klart inte! Spelar ingen roll om det är småföretag eller storföretag ingen ska behöva betala. Vårat familjeföretag betalar ca 30.000 per anställd och månad i olika skatter och avgifter till staten. Det är tillräckligt redan som det är! Blir någon långtidssjukskriven så måste vi sparka dom för att överleva!
2 Guest(s)