Rätt att förbjuda burka|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rätt att förbjuda burka
Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
sp_UserOfflineSmall Offline
442322
October 24, 2003 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: Nej det är verkligen inte samma sak.
Troligtvis har du en jacka för det är kallt.
Skulle du ränna runt med en vikingahjälm i skolan i Afghanistan dock...

nja, det är ju inte riktigt samma sak, med tanke på att folk inte gör det här hemma heller.
Däremot om du är tjej, och flyttar till ett muslimskt land så väcker du nog en del uppståndelse om du inte skyler ansiktet.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
442328
October 24, 2003 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan säga er att muslimska kvinnor är speciella, har aldrig träffat någon som man kan snacka något normalt utan att de börjar bete säg att det är redan gifta och försöker dölja sitt hår.

Tycker till och med att de borde ta av sina sjalar, burka är ju overklill 😛

Hör jag ordet burka så börjar jag tänka taliiiiban kvinnor som bor i bergen

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
442332
October 24, 2003 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker helt klart att det är rätt beslut.

Skulle tjejer/kvinnor från Sverige komma till deras länder så skulle de vara tvungna att ha burka osv. Då ska de bannemej vara tvungna att ta av sig sin burka och allt det här.

Bara vad jag tycker. 😕

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
442333
October 24, 2003 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Om de har burka får vi kalla dem jävla bl***e, för de får kalla oss jävla rasist, svenne m.m. när vi har en tröja med en Sverigeflagga på. =/

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
442338
October 24, 2003 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Invandrarna får anpassa sig till sveriges seder och bruk, inte tvärt om.

En sak jag kan hålla med dig om catstyle 😉

De är väl inte bara invandrare som har Islam som sin tro?...

Detta har inte att göra med hudfärg eller från vilket land man kommer. Detta handlar om religion.

Svenskar tar minsann inte seden dit de kommer heller. Är ett jävla folk till att svina så fort de åker på semester tex. och JA jag är svensk, men inte full utav fördomar.

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
442339
October 24, 2003 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Om de har burka får vi kalla dem j**la bl***e, för de får kalla oss j**la rasist, svenne m.m. när vi har en tröja med en Sverigeflagga på. =/

Håller med dig.. stämmer ju faktiskt. :arg:

affe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
442448
October 24, 2003 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL wrote: bra jonte. Man går ju inte direkt omkring med en vinterjacka i Afghanistan om man skulle flytta dit, nästan samma grej.

'

tror det skulle vara bättre att jämföra med att bära en mjölner runt halsen... det är ju ändå en religion.. 🙂

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
442462
October 24, 2003 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Stjälvklart ska man förbjuda burkan, varför ska man ens diskutera det? För övrigt ogillar jag de flesta religionerna..

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
442469
October 24, 2003 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste faktiskt det här tidigare idag
http://tv4goteborg.se/visa/?ID=285455

Jag tycker att de ska få bära burqa under raster med mera, men under lektionstid ska de visa ansiktet som alla andra elever måste göra. Vi ska respektera deras religion, men det får inte gå till överdrift. För skulle vi tvinga dem till att helt sluta använda sin heltäckande klädsel, kan man ju själv tänka sig hur det skulle kännas om man vore svensk tjej i ett muslimskt land och där tvingades ta på sig sån't där. Rimligare idé vore ju i så fall kompromissa och t ex bära långbyxor. Muslimerna måste helt enkelt kompromissa och förstå att de leker i svensk sandlåda.

Om jag flyttade in hos en kompis så skulle nog inte han gilla om jag gick omkring naken hela tiden, även om jag vore nudist. För är det hans lägenhet så är det ju hans regler som gäller. Skulle det inte passa så skulle jag ju få flytta eftersom jag måste respektera hans hem.

Förstår inte att de så ihärdigt håller på sin religion som varit uttryck för kvinnligt förtryck under så många år.

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
442473
October 24, 2003 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast: Dina exempel är så konkreta och bra så man undrar ju varför inte resten av Sverige tänker så. Inget ironiskt menat.. du har så rätt.

Den med lägenheten är ju så träffande så det finns inte..

JAG har svårt att fatta hur man kan tro så hårt på en religion, men å andra sidan har ju inte jag haft samma uppväxt och strikta regler som de har haft. 😕

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
442475
October 24, 2003 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote:
Jag anser att alla religoner är "dumma"

Håller fullständigt med.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
442476
October 24, 2003 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: [quote=BelGarath] Jag anser att alla religoner är "dumma"

Håller fullständigt med.

Jag med.
Men det kanske beror på att jag inte tror på nånting.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
442595
October 25, 2003 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote:
Svenskar tar minsann inte seden dit de kommer heller. Är ett j**la folk till att svina så fort de åker på semester tex. och JA jag är svensk, men inte full utav fördomar.

Men det är väl skillnad på att åka på semester och att bosätta sig i ett land? Svenskar som har flyttat utomlands anpassar väl sig till det landets lagar, regler o seder?
hur skulle det se ut om en svensk flytta till england o krävde att få köra på höger sida av vägen?

Öwall
Member
Medlem
442599
October 25, 2003 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote:
Förstår inte att de så ihärdigt håller på sin religion som varit uttryck för kvinnligt förtryck under så många år.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det inte är deras egna val, utan att de har en far som tvingar dem att använda sådan klädsel.

Ogrebeast
Member
Medlem
442601
October 25, 2003 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=Ogrebeast] Förstår inte att de så ihärdigt håller på sin religion som varit uttryck för kvinnligt förtryck under så många år.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det inte är deras egna val, utan att de har en far som tvingar dem att använda sådan klädsel.

Sjukt att de använder religion som ett sätt att styra folk. Fast det gjorde iofs kyrkan här i Sverige för några hundra år sen också, men ändå.

Öwall
Member
Medlem
442605
October 25, 2003 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=Öwall][quote=Ogrebeast] Förstår inte att de så ihärdigt håller på sin religion som varit uttryck för kvinnligt förtryck under så många år.

Sjukt att de använder religion som ett sätt att styra folk. Fast det gjorde iofs kyrkan här i Sverige för några hundra år sen också, men ändå.

Frågan är vad som är bäst, att småflickor har burka eller försöker imitera Britney Spears =)

Ogrebeast
Member
Medlem
442610
October 25, 2003 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: Frågan är vad som är bäst, att småflickor har burka eller försöker imitera Britney Spears =)

True laugh

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
442752
October 25, 2003 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: Kvinnoförnedring
Dum religon

tycker du nunnor blir förnedrade åsså?

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
442780
October 25, 2003 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom får ju välja...

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
442787
October 25, 2003 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=Öwall][quote=Ogrebeast] Förstår inte att de så ihärdigt håller på sin religion som varit uttryck för kvinnligt förtryck under så många år.

Tänk er hur det skulle kännas att flytta till ett land där de är lika avancerade som vi kommer att bli år 2400.. Då kommer ni allt få det svårt att anpassa er.. Sedan är det ganska otroligt att vi i Sverige är så extremt mycket mer utvecklade än de flesta i mellanöstern.. Den moderna civilisationen utvecklades där för 6000 år sedan och det märks knappt att de har utvecklats något..

Anledningen till att vi inte tror på någon religion är väl att vi är tillräckligt intelligenta för att förstå att alla sagor som religionerna berättar är bara det.. Sagor..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 347
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL