Rätt att förbjuda burka|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rätt att förbjuda burka
oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
sp_UserOfflineSmall Offline
442789
October 25, 2003 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: Dom får ju välja...

mm...det är frivilligt att dom drar på sig sin fula nunnedräkt...
samma sak med islam, vissa drar på sig burkor o slöjor helt frivilligt! om inte arabländernas regering tillät att kvinnorna inte behövde ha de på sig skulle ändå minst 80% använda det ändå...så det är inte så mkt förtryck som många tror..men till en viss del...

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
442790
October 25, 2003 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: [quote=Catstyle]Dom får ju välja...

mm...det är frivilligt att dom drar på sig sin fula nunnedräkt...
samma sak med islam, vissa drar på sig burkor o slöjor helt frivilligt! om inte arabländernas regering tillät att kvinnorna inte behövde ha de på sig skulle ändå minst 80% använda det ändå...så det är inte så mkt förtryck som många tror..men till en viss del...

Jo de får ju välja.. Men det finns ju ändå en risk att det blir våldtagna eller ihjälhuggna av släkten för att de inte har på sig ett tält..

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
442799
October 25, 2003 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

får man inte ha keps i en skolsal, så borde man inte få ha burka på sig.. punkt slut

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
442813
October 25, 2003 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

religions-frihet...

om man kommer från nån afrikansk stam, där alla måste springa omkring nakna me hak-kors målade på hela kroppen...
annars blir man straffad av den fruktade guden "UndaC"

skulle man få göra så här då?

EDIT: givetvis e messmör mellan skinkorna obligatoriskt i den stammen

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
442825
October 25, 2003 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Hahahahahahahahahahahahaha laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh

Skratt tårar laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
442835
October 25, 2003 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

ruski2 wrote: e inte det här typ.. Sverige?

jag får fan inte ens ha keps/mössa i skolan, då ska fan de inte få ha "burka".

exakt lärarna säger att de vill kunna se en i ögonen :wide:

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
442895
October 25, 2003 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är betydligt sundare och mindre kvinnoförnedrande att bära burka än att inte bära någonting alls (den västerländska modellen.)

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
442928
October 25, 2003 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte om man måste.
Och inte om man blir straffad om man vägrar.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
442985
October 25, 2003 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Jag tycker det är betydligt sundare och mindre kvinnoförnedrande att bära burka än att inte bära någonting alls (den västerländska modellen.)

va?? 😮

jag har så jävla svårt att hålla med dig så det finns inte...

så det är mindre kvinnoförnedrande att dom måste skyla sig för att inte synas än att dom ska synas och man ska se vem det är??

BMB!! (bort med burkan)

btw; har ni inte funderat över hur muslimska kvinnor klarar att gå på typ marknader å sånt där alla har burka? laugh

Jerry
Member
Medlem
443033
October 25, 2003 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: Inte om man måste.

Du vill alltså förbjuda det därför att du inte vill att flickorna ska bli tvingade att bära den? De som vill bära den då?

Jerry
Member
Medlem
443034
October 25, 2003 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Jerry]Jag tycker det är betydligt sundare och mindre kvinnoförnedrande att bära burka än att inte bära någonting alls (den västerländska modellen.)

va?? 😮

jag har så j**la svårt att hålla med dig så det finns inte...

så det är mindre kvinnoförnedrande att dom måste skyla sig för att inte synas än att dom ska synas och man ska se vem det är??

Jag talar om exploatering.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
443052
October 25, 2003 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Catstyle]Inte om man måste.

Du vill alltså förbjuda det därför att du inte vill att flickorna ska bli tvingade att bära den? De som vill bära den då?

Nej det har ingenting med saken att göra.
Du tyckte det var sundare att tvinga på kvinnor slöja/burka, medans jag tyckte det var sundare när de får välja själva.

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1468
443063
October 25, 2003 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

hur äter de mat i matsalen da?
i min skola så e det "oartigt" att ha mössa/keps på sig.

Jerry
Member
Medlem
443073
October 25, 2003 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: [quote=Jerry][quote=Catstyle]Inte om man måste.

Nej det har ingenting med saken att göra.
Du tyckte det var sundare att tvinga på kvinnor slöja/burka, medans jag tyckte det var sundare när de får välja själva.

Åh, var det vad jag menade?

Helix
Member
Medlem
443096
October 25, 2003 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Men hur i helsike kan det vara förnedrande för kvinnor att INTE ha ett svart tält på sig i 40gradig värme??

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
443199
October 26, 2003 - 2:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte troende.
Trots det tycker jag att det är flera här som totalt nedvärderar inte bara religioner, utan också religiösa människor. Det verkar nästan som om ni tror att tro är något man kan avhandla på lunchrasten. Jag håller inte med. Tro och troende är fruktansvärt komplicerade frågor.

De här två tjejerna som det handlar om säger själva säger att de vill bära burka. Tycker ni inte att det är lite konstigt då ni direkt antar att de är tvingade eller hjärntvättade till att ha den åsikten?
Om en tjej offentligt säger att hon vill vara med i en porrfilm så kommer det direkt en grupp kvinnor som kallar sig feminister och säger att tjejen inte är förmögen att göra det valet själv utan att hon är påverkad av den mansdominerade världen.
Jag föraktar sådana "feminister" eftersom de så lätt kan nedvärdera någons egna fria val utan att ens fundera på att det skulle kunna vara ett fritt val. På samma sätt tycker jag att det är löjligt att ens försöka sitta här med dagisargument och töntiga liknelser och avgöra varför de här två tjejerna bär burka, och om det är rätt eller inte. Ni verkar inte ens ha en tanke på att det skulle kunna vara deras egna fria vilja, eller att de faktiskt uppfattar sin religion på det viset.

Argumentet att "burkan gör att det inte går att få kontakt med eleven" är dessutom bara en löjlig undanflykt för att slippa diskutera problemet. Jag slår vad om att hela det argumentet började med att EN ensam lärare uttalade sig så. Jag slår också vad om att efter EN enda skoldag så var hela lärarkåren inklusive skolledningen på den berörda skolan "överens" om att argumentet stämde. Allt för att slå vakt om sitt revir, och slippa förändra saker och ting... *suck*

Helix
Member
Medlem
443202
October 26, 2003 - 3:17 am
sp_Permalink sp_Print

Det är svårt att undervisa om man inte har ögonkontakt med eleverna.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
443237
October 26, 2003 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Det är svårt att undervisa om man inte har ögonkontakt med eleverna.

Man har ju visst ögonkontakt... ögonen syns, det är resten som inte gör det.
Hur gör de som undervisar blinda då?
Undervisning som är web-baserad? Är den också egentligen en paradox som inte kan finnas till eftersom ingen ögonkontakt sker mellan lärare och elev?

Vem som helst som någonsin har pratat i telefon med en annan människa vet att det inte behövs ögonkontakt för att veta om personen i andra änden har förstått vad man sa eller inte.

Den lärare som nte klarar av att avgöra om en elev har förstått bara för att den eleven har burka - den läraren anser jag inte vara behörig för fem öre. Tänk efter lite!
En vanlig elev som får instruktioner av en lärare får skylla sig själv om han/hon inte säger till läraren när han/hon inte förstår. Samma sak är det med dessa två elever som vill bära burka i skolan. Om de inte säger till när de inte förstår, då får de väl skylla sig själv precis som alla andra. Där är det ingen skillnad. Men att som lärare påstå att man inte kan avgöra om de förstår eller inte bara på grund av burkan?!
Pffft.. störtlöjligt!

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
443528
October 26, 2003 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: De här två tjejerna som det handlar om säger själva säger att de vill bära burka. Tycker ni inte att det är lite konstigt då ni direkt antar att de är tvingade eller hjärntvättade till att ha den åsikten?
Om en tjej offentligt säger att hon vill vara med i en porrfilm så kommer det direkt en grupp kvinnor som kallar sig feminister och säger att tjejen inte är förmögen att göra det valet själv utan att hon är påverkad av den mansdominerade världen.

Bra parallell och viktigt att vara medveten om att det kan vara så!

Bar-Code wrote: Argumentet att "burkan gör att det inte går att få kontakt med eleven" är dessutom bara en löjlig undanflykt för att slippa diskutera problemet. Jag slår vad om att hela det argumentet började med att EN ensam lärare uttalade sig så. Jag slår också vad om att efter EN enda skoldag så var hela lärarkåren inklusive skolledningen på den berörda skolan "överens" om att argumentet stämde. Allt för att slå vakt om sitt revir, och slippa förändra saker och ting... *suck*

Varför argumenteringen startade är faktiskt mindre viktigt i sammanhanget, även om din teori tyvärr är mycket sannolik. Diskussionen skulle ändå kommit upp med tanke på att den leder till mer vettiga frågeställningar angående t ex identifieringsbekymmer. De ska kunna visa ansiktet åtminstone för läraren i början av lektionen för att intyga läraren om att det verkligen är de som kommer dit.

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
443534
October 26, 2003 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: Vem som helst som någonsin har pratat i telefon med en annan människa vet att det inte behövs ögonkontakt för att veta om personen i andra änden har förstått vad man sa eller inte.

Där är du faktiskt ute och snurrar lite. För pratar man med en person så kommunicerar man ju via ljud. Och man markerar ofta med förstående "hmm", "ja just det" mm för att visa att man förstått. Är det t ex tyst i andra änden av luren så har man ju ingen aning om personen förstått eller inte eftersom man inte har något att gå på. Säger han däremot "öööhh" så förstår man ju att personen inte riktigt förstått det hela.

Om vi ser till situationen i klassrummet så används ju faktiskt hela ansiktet som uttrycksmedel. Det är ju inte bara ögonen man läser av som lärare. Jag har själv undervisat mycket och känner så väl till alla tecken som visar om eleverna förstått eller inte, även om de försöker dölja det. Skyler man sedan hela ansiktet förutom ögonen så blir det faktiskt MYCKET svårare att se om personen förstått eller inte. Det enda man har att gå på då är om personen helt plötsligt blir stel i kroppsspråket, ögonbrynen höjs eller om ögonen fladdrar fram och tillbaks över tavlan + väldigt diffusa signaler. Och är det så att man bara står och pratar och inte använder tavlan har man ännu mindre symptom att gå på. Och döljer burqan ögonbrynen så krävs det en väldigt god signaltydare för att se om personen förstått. Vi svenskar är ju faktiskt inte uppväxta i den kulturen och på sätt inte naturligt lärt oss att "läsa av" människor i burqa.

Men jag tycker faktiskt att de själva ska få avgöra om de ska få ha burqa på sig under lektionen eller inte. De får skylla sig själva ifall de inte förstår och läraren inte uppfattar det. Däremot ska de vara skyldiga att identifiera sig vid lektionsstart.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 428
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL