April 1, 2003
Catstyle wrote: Dom får ju välja...
mm...det är frivilligt att dom drar på sig sin fula nunnedräkt...
samma sak med islam, vissa drar på sig burkor o slöjor helt frivilligt! om inte arabländernas regering tillät att kvinnorna inte behövde ha de på sig skulle ändå minst 80% använda det ändå...så det är inte så mkt förtryck som många tror..men till en viss del...
July 19, 2001
oxiswoofer wrote: [quote=Catstyle]Dom får ju välja...
mm...det är frivilligt att dom drar på sig sin fula nunnedräkt...
samma sak med islam, vissa drar på sig burkor o slöjor helt frivilligt! om inte arabländernas regering tillät att kvinnorna inte behövde ha de på sig skulle ändå minst 80% använda det ändå...så det är inte så mkt förtryck som många tror..men till en viss del...
Jo de får ju välja.. Men det finns ju ändå en risk att det blir våldtagna eller ihjälhuggna av släkten för att de inte har på sig ett tält..
November 9, 2002
religions-frihet...
om man kommer från nån afrikansk stam, där alla måste springa omkring nakna me hak-kors målade på hela kroppen...
annars blir man straffad av den fruktade guden "UndaC"
skulle man få göra så här då?
EDIT: givetvis e messmör mellan skinkorna obligatoriskt i den stammen
January 28, 2003
Jerry wrote: Jag tycker det är betydligt sundare och mindre kvinnoförnedrande att bära burka än att inte bära någonting alls (den västerländska modellen.)
va?? 😮
jag har så jävla svårt att hålla med dig så det finns inte...
så det är mindre kvinnoförnedrande att dom måste skyla sig för att inte synas än att dom ska synas och man ska se vem det är??
BMB!! (bort med burkan)
btw; har ni inte funderat över hur muslimska kvinnor klarar att gå på typ marknader å sånt där alla har burka?
June 18, 2001
MrWeizel wrote: [quote=Jerry]Jag tycker det är betydligt sundare och mindre kvinnoförnedrande att bära burka än att inte bära någonting alls (den västerländska modellen.)
va?? 😮
jag har så j**la svårt att hålla med dig så det finns inte...
så det är mindre kvinnoförnedrande att dom måste skyla sig för att inte synas än att dom ska synas och man ska se vem det är??
Jag talar om exploatering.
August 22, 2005
Jerry wrote: [quote=Catstyle]Inte om man måste.
Och inte om man blir straffad om man vägrar.
Du vill alltså förbjuda det därför att du inte vill att flickorna ska bli tvingade att bära den? De som vill bära den då?
Nej det har ingenting med saken att göra.
Du tyckte det var sundare att tvinga på kvinnor slöja/burka, medans jag tyckte det var sundare när de får välja själva.
June 18, 2001
Catstyle wrote: [quote=Jerry][quote=Catstyle]Inte om man måste.
Och inte om man blir straffad om man vägrar.
Du vill alltså förbjuda det därför att du inte vill att flickorna ska bli tvingade att bära den? De som vill bära den då?
Nej det har ingenting med saken att göra.
Du tyckte det var sundare att tvinga på kvinnor slöja/burka, medans jag tyckte det var sundare när de får välja själva.
Åh, var det vad jag menade?
September 11, 2002
Jag är inte troende.
Trots det tycker jag att det är flera här som totalt nedvärderar inte bara religioner, utan också religiösa människor. Det verkar nästan som om ni tror att tro är något man kan avhandla på lunchrasten. Jag håller inte med. Tro och troende är fruktansvärt komplicerade frågor.
De här två tjejerna som det handlar om säger själva säger att de vill bära burka. Tycker ni inte att det är lite konstigt då ni direkt antar att de är tvingade eller hjärntvättade till att ha den åsikten?
Om en tjej offentligt säger att hon vill vara med i en porrfilm så kommer det direkt en grupp kvinnor som kallar sig feminister och säger att tjejen inte är förmögen att göra det valet själv utan att hon är påverkad av den mansdominerade världen.
Jag föraktar sådana "feminister" eftersom de så lätt kan nedvärdera någons egna fria val utan att ens fundera på att det skulle kunna vara ett fritt val. På samma sätt tycker jag att det är löjligt att ens försöka sitta här med dagisargument och töntiga liknelser och avgöra varför de här två tjejerna bär burka, och om det är rätt eller inte. Ni verkar inte ens ha en tanke på att det skulle kunna vara deras egna fria vilja, eller att de faktiskt uppfattar sin religion på det viset.
Argumentet att "burkan gör att det inte går att få kontakt med eleven" är dessutom bara en löjlig undanflykt för att slippa diskutera problemet. Jag slår vad om att hela det argumentet började med att EN ensam lärare uttalade sig så. Jag slår också vad om att efter EN enda skoldag så var hela lärarkåren inklusive skolledningen på den berörda skolan "överens" om att argumentet stämde. Allt för att slå vakt om sitt revir, och slippa förändra saker och ting... *suck*
September 11, 2002
HELIX wrote: Det är svårt att undervisa om man inte har ögonkontakt med eleverna.
Man har ju visst ögonkontakt... ögonen syns, det är resten som inte gör det.
Hur gör de som undervisar blinda då?
Undervisning som är web-baserad? Är den också egentligen en paradox som inte kan finnas till eftersom ingen ögonkontakt sker mellan lärare och elev?
Vem som helst som någonsin har pratat i telefon med en annan människa vet att det inte behövs ögonkontakt för att veta om personen i andra änden har förstått vad man sa eller inte.
Den lärare som nte klarar av att avgöra om en elev har förstått bara för att den eleven har burka - den läraren anser jag inte vara behörig för fem öre. Tänk efter lite!
En vanlig elev som får instruktioner av en lärare får skylla sig själv om han/hon inte säger till läraren när han/hon inte förstår. Samma sak är det med dessa två elever som vill bära burka i skolan. Om de inte säger till när de inte förstår, då får de väl skylla sig själv precis som alla andra. Där är det ingen skillnad. Men att som lärare påstå att man inte kan avgöra om de förstår eller inte bara på grund av burkan?!
Pffft.. störtlöjligt!
February 21, 2003
Bar-Code wrote: De här två tjejerna som det handlar om säger själva säger att de vill bära burka. Tycker ni inte att det är lite konstigt då ni direkt antar att de är tvingade eller hjärntvättade till att ha den åsikten?
Om en tjej offentligt säger att hon vill vara med i en porrfilm så kommer det direkt en grupp kvinnor som kallar sig feminister och säger att tjejen inte är förmögen att göra det valet själv utan att hon är påverkad av den mansdominerade världen.
Bra parallell och viktigt att vara medveten om att det kan vara så!
Bar-Code wrote: Argumentet att "burkan gör att det inte går att få kontakt med eleven" är dessutom bara en löjlig undanflykt för att slippa diskutera problemet. Jag slår vad om att hela det argumentet började med att EN ensam lärare uttalade sig så. Jag slår också vad om att efter EN enda skoldag så var hela lärarkåren inklusive skolledningen på den berörda skolan "överens" om att argumentet stämde. Allt för att slå vakt om sitt revir, och slippa förändra saker och ting... *suck*
Varför argumenteringen startade är faktiskt mindre viktigt i sammanhanget, även om din teori tyvärr är mycket sannolik. Diskussionen skulle ändå kommit upp med tanke på att den leder till mer vettiga frågeställningar angående t ex identifieringsbekymmer. De ska kunna visa ansiktet åtminstone för läraren i början av lektionen för att intyga läraren om att det verkligen är de som kommer dit.
February 21, 2003
Bar-Code wrote: Vem som helst som någonsin har pratat i telefon med en annan människa vet att det inte behövs ögonkontakt för att veta om personen i andra änden har förstått vad man sa eller inte.
Där är du faktiskt ute och snurrar lite. För pratar man med en person så kommunicerar man ju via ljud. Och man markerar ofta med förstående "hmm", "ja just det" mm för att visa att man förstått. Är det t ex tyst i andra änden av luren så har man ju ingen aning om personen förstått eller inte eftersom man inte har något att gå på. Säger han däremot "öööhh" så förstår man ju att personen inte riktigt förstått det hela.
Om vi ser till situationen i klassrummet så används ju faktiskt hela ansiktet som uttrycksmedel. Det är ju inte bara ögonen man läser av som lärare. Jag har själv undervisat mycket och känner så väl till alla tecken som visar om eleverna förstått eller inte, även om de försöker dölja det. Skyler man sedan hela ansiktet förutom ögonen så blir det faktiskt MYCKET svårare att se om personen förstått eller inte. Det enda man har att gå på då är om personen helt plötsligt blir stel i kroppsspråket, ögonbrynen höjs eller om ögonen fladdrar fram och tillbaks över tavlan + väldigt diffusa signaler. Och är det så att man bara står och pratar och inte använder tavlan har man ännu mindre symptom att gå på. Och döljer burqan ögonbrynen så krävs det en väldigt god signaltydare för att se om personen förstått. Vi svenskar är ju faktiskt inte uppväxta i den kulturen och på sätt inte naturligt lärt oss att "läsa av" människor i burqa.
Men jag tycker faktiskt att de själva ska få avgöra om de ska få ha burqa på sig under lektionen eller inte. De får skylla sig själva ifall de inte förstår och läraren inte uppfattar det. Däremot ska de vara skyldiga att identifiera sig vid lektionsstart.
3 Guest(s)