September 11, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=Bar-Code]Vem som helst som någonsin har pratat i telefon med en annan människa vet att det inte behövs ögonkontakt för att veta om personen i andra änden har förstått vad man sa eller inte.
Där är du faktiskt ute och snurrar lite. För pratar man med en person så kommunicerar man ju via ljud. Och man markerar ofta med förstående "hmm", "ja just det" mm för att visa att man förstått. Är det t ex tyst i andra änden av luren så har man ju ingen aning om personen förstått eller inte eftersom man inte har något att gå på. Säger han däremot "öööhh" så förstår man ju att personen inte riktigt förstått det hela.
Om vi ser till situationen i klassrummet så används ju faktiskt hela ansiktet som uttrycksmedel. Det är ju inte bara ögonen man läser av som lärare.
I sådana fall är jag inte alls ute och snurrar. Jag håller med dig om allt det du skriver här ovan. Visst har man tusen gånger fler signaler att gå på om man står öga mot öga med en person som man pratar med jämfört med att bara höra personen tala i en telefonlur. Jag tror att du förstod egentligen vad jag menade med telefonexemplet 🙂
Jag tror helt enkelt att väldigt många lärare som har engagerat sig i frågan inte ens tänkt på att kroppsspråk och ögonkontakt inte existerar över en telefonförbindelse men att det går hur bra att förstå varandra ändå. Det blir svårare! Visst! Men det går fortfarande.
Ogrebeast wrote: Jag har själv undervisat mycket och känner så väl till alla tecken som visar om eleverna förstått eller inte, även om de försöker dölja det. Skyler man sedan hela ansiktet förutom ögonen så blir det faktiskt MYCKET svårare att se om personen förstått eller inte. Det enda man har att gå på då är om personen helt plötsligt blir stel i kroppsspråket, ögonbrynen höjs eller om ögonen fladdrar fram och tillbaks över tavlan + väldigt diffusa signaler. Och är det så att man bara står och pratar och inte använder tavlan har man ännu mindre symptom att gå på. Och döljer burqan ögonbrynen så krävs det en väldigt god signaltydare för att se om personen förstått. Vi svenskar är ju faktiskt inte uppväxta i den kulturen och på sätt inte naturligt lärt oss att "läsa av" människor i burqa.
Men jag tycker faktiskt att de själva ska få avgöra om de ska få ha burqa på sig under lektionen eller inte. De får skylla sig själva ifall de inte förstår och läraren inte uppfattar det.
Håller med om alltihop. Om de två flickorna vill ha burqa på sig ska de bara vara medvetna om att de själva får ta ansvar för att kommunicera med läraren om vad de behöver hjälp med.
Ogrebeast wrote: Däremot ska de vara skyldiga att identifiera sig vid lektionsstart.
Ett helt och hållet vettigt argument. Sen kan man diskutera detaljer - till exempel om det är nödvändigt att de ska identifiera sig vid varje lektion, eller om det räcker att de identifierar sig inför prov och liknande. Men det är inte så svårt att förstå varför det skulle kunna behöva göras sådana identitetskontroller.
August 21, 2001
Sköt dig själv och skit i andra..
Om grannen min vill smörja in sig i smör och dansa runt tallen, så gör det mig absolut ingenting, då det inte drabbar mig. Det skadar ingen.
Vill tjejen i skolbänken bredvid klä sig som en ninja, då får hon väl göra det. Drabbas hennes betyg av det så är det väl hennes problem. Inte mitt.
Vill ni lägga energi på något, då kan ni börja diskutera könsstympning istället, som drabbar småflickor, varesig de vill det eller inte.
November 29, 2001
Catstyle wrote:
Nej det har ingenting med saken att göra.
Du tyckte det var sundare att tvinga på kvinnor slöja/burka, medans jag tyckte det var sundare när de får välja själva.
Du tycker det är sundare att låta dem välja själv och vill därför förbjuda dem att använda den i skolan?
Ett problem som jag ser det är att inom vissa familjer är traditioner så pass djupt rotade att kvinnor inte "kan" ta anställning på företag som förbjuder burka och inte "kan" gå i skolor där det är förbjudet.
November 29, 2001
Catstyle wrote: Det kommer sluta med att varenda jäkel täcker ansiktet för att ha roligt / jävlas / som protest.
Man får ha regler och diciplin i skolan, och har några heltäckande burka ska alla få täcka hela ansiktet.
Kom igen, nu gör du dig mer korkad än vad du är.
Det ÄR tillåtet just nu.
Så nå, går alla runt med maskerade ansikten idag?
June 18, 2001
HELIX wrote: Men hur i helsike kan det vara förnedrande för kvinnor att INTE ha ett svart tält på sig i 40gradig värme??
Jag menade alltså "ingenting" alls på hela kroppen. Du vet, bara magar, stringbikini etc.
Men jag har ingenting emot det ( :bgrin: ), och jag har heller ingenting emot sjalar.
June 18, 2001
Catstyle wrote: Det kommer sluta med att varenda jäkel täcker ansiktet för att ha roligt / jävlas / som protest.
Man får ha regler och diciplin i skolan, och har några heltäckande burka ska alla få täcka hela ansiktet.
Du tyckte ju att det var sundare om man fick välja själv.
September 11, 2002
ruski2 wrote: men jag VILL ha keps o mössa på mig, men det får jag ju inte, även fast det bara täcker håret o inget mer.
Jag vill få en miljon kronor, men det får jag inte. Trist. Världen är orättvis.
Du kan komma tillbaka när du tror att din religion påbjuder dig att bära keps och mössa för att hedra din gud. Fram till den dagen är det över huvud taget inte samma sak som att de här två tjejerna vill bära burqa.
July 19, 2001
Uuh.. det är ganska stor skillnad att få använda någonting som man redan har och att få något av extremt värde...
För övrigt så är det ganska stor skillnad på web baserad undervisning och undervisning då man sitter i samma rum.. Sedan finns det ju burkor som täcker ansiktet. De får titta ut genom ett nät..
September 11, 2002
HELIX wrote: Uuh.. det är ganska stor skillnad att få använda någonting som man redan har och att få något av extremt värde...
Jag tror att du förstår vad jag menade. Huvudmeningen med inlägget var att påpeka att det inte är jämförbart att vilja bära keps och att vilja bära burqa. På samma sätt som att det inte är jämförbart att komma till Sverige som muslim och att åka till ett muslimskt land iförd en vikingahjälm (och andra konstiga jämförelser som har gjorts hittills i den här tråden).
HELIX wrote: För övrigt så är det ganska stor skillnad på web baserad undervisning och undervisning då man sitter i samma rum..
Ja, visst är det en jättestor skillnad. Men det spelar ingen roll i det här fallet.
Ett av syftena med det inlägget jag gjorde var att visa att förståelse inte måste bygga på ögonkontakt eller att man kan se kroppsspråket hos den man för en konversation med. Det håller jag fast vid.
Jag håller också fast vid att om flickorna tillåts bära sina burqor så får de också ta ett större ansvar själva för att kommunicera med läraren om de har problem eller vill ha hjälp (förutsatt att läraren inte tycker att han/hon kan se det själv). Svårare än så är det faktiskt inte. Så nu har jag löst det problemet. Stackars skolledning som har så svårt för att komma fram till en så otroligt komplicerad lösning...
HELIX wrote: Sedan finns det ju burkor som täcker ansiktet. De får titta ut genom ett nät..
Ja det gör det. Men om du har tittat på TV-intervjuer med de två flickorna så är det inte sådana burkor som de har. Inte för att det spelar särskilt stor roll egentligen. De kan väl föra en konversation med sin lärare och vice versa oavsett om deras ögon är täckta eller inte.
June 13, 2001
tja, ska vi ta ett lass med svenskar och flytta till deras land, slå upp en stor fallos-symbol,(midsommarstång) Gå runt i shorts och t-shirt och sjunga på svenska, äta både gris och lammkött med en massa annat junk, sen supa oss så fulla vi kan och gå runt och skråla och spotta på gatorna... Om vi får det så får dom gärna ha burk på huvudet
November 16, 2002
Jerry wrote: [quote=Catstyle]Inte om man måste.
Och inte om man blir straffad om man vägrar.
Du vill alltså förbjuda det därför att du inte vill att flickorna ska bli tvingade att bära den? De som vill bära den då?
JAg kanske vill ha keps lr nån annan form av huvudbonad på mig i skolan men inte får jag det så varför ska dessa människor få ha det
PGA av deras religion, men nu är det så att sverige inte har det som dem har i hårda muslimska länder så varför ska dem tvingas ha sådant på sig
tycker detta är bra, men jag vet inte hur det blir med polisen som det har varit mkt snack om att dem ska få ha turban o såndär burke vilket är FRUKTANSVÄRT för polisen skall vara en neutral ordningsmakt
January 28, 2003
Metz wrote: tycker detta är bra, men jag vet inte hur det blir med polisen som det har varit mkt snack om att dem ska få ha turban o såndär burke vilket är FRUKTANSVÄRT för polisen skall vara en neutral ordningsmakt
den dagen det händer lär stora delar av poliserna säga upp sig, och jag ska fan bli grundare och partiledare för "Förbjud religiöst rotade huvudbonader"
5 Guest(s)