Rätt eller fel att förbjuda elevkostnader i skol|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rätt eller fel att förbjuda elevkostnader i skol
Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
sp_UserOfflineSmall Offline
884566
May 5, 2005 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Fel.
Vi fick ställa in vår klassresa pga. detta, det var någonting som alla ville göra och ingen hade något emot att lägga 200:-, men nejdå...
Detta borde vara upp till varje skola.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
884570
May 5, 2005 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

helt klart Fel!

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
884571
May 5, 2005 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=dåren]Så länge man kan stanna hemma eller det finns gratisalternativ så kan dom ta vad dom vill för aktiviteten.

Hur tror du barnet skulle känna sig om han/hon inte får följa med för dom inte kunde betala för det. Tror det andra barnen skulle reagera lite konstigt också och en möjlighet för mobbning finns. Barn fungerar ju så.

Jag tycker det inte ska totalförbjudas hur som helst. När det handlar om 20-30kr är det ju inte såå farligt. Men kanske blir värre för en låginkomsttagare när det stiger över 50kr och emot 100kr.

100:- är väl inte heller så farligt som engångskostnad...men "på min tid" samlade vi ihop 20:-/månad i mellanstadiet (3 år) och 100:-/mån i högstadiet (3 år). Det blir en hel del pengar.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
884572
May 5, 2005 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=macrus][quote=dåren]Så länge man kan stanna hemma eller det finns gratisalternativ så kan dom ta vad dom vill för aktiviteten.

Hur tror du barnet skulle känna sig om han/hon inte får följa med för dom inte kunde betala för det. Tror det andra barnen skulle reagera lite konstigt också och en möjlighet för mobbning finns. Barn fungerar ju så.

Jag tycker det inte ska totalförbjudas hur som helst. När det handlar om 20-30kr är det ju inte såå farligt. Men kanske blir värre för en låginkomsttagare när det stiger över 50kr och emot 100kr.

100:- är väl inte heller så farligt som engångskostnad...men "på min tid" samlade vi ihop 20:-/månad i mellanstadiet (3 år) och 100:-/mån i högstadiet (3 år). Det blir en hel del pengar.

Nej jag tycker inte det är så farligt. Men finns nog ensamstående föräldrar med fler än ett barn som är låginkomstagare, tänk om det är fler än ett barn som ska göra nåt också. Blir en del också.

Men jag tycker helt klart klassresa är något som ska få genomföras för att lägga lite pengar själv. Men så som aktiviteter som skolan bestämt eller lärarna inte ska vara några större kostnader. Skillnad på klassresa och andra aktiviteter.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
884578
May 5, 2005 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Bristen på förståelse och verklighetsförankring är slående ...

//Andreas

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
884587
May 5, 2005 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote:

En hundring kan vara skillnaden på mellan att få gå hjungrig eller inte för vissa familjer.

Drinitiev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 368
884590
May 5, 2005 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

det är självklart helt fel... det fattar alla som går i skolan men tyvär är det inte rätt personer som bestämmer.

Inte mkt att göra åt men det är ju förskräckligt...

Det skapar ingen mobbing situation... iaf inte på högstadiet då s¨ånna här grejjor är mest aktuella.
Att politiker ska ha någon koll på hur det påverkar eleverna är knappast troligt när inte ens lärarna har någon koll på vad som skapar mobbning och inte.

Slutsats: sånt här förbud är totalt idiotiskt.. och finns inte en enda anledning som är vettig som gör det mindre idiotiskt.

Tack för mig

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
884599
May 5, 2005 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Drinitiev wrote: det är självklart helt fel... det fattar alla som går i skolan men tyvär är det inte rätt personer som bestämmer.

Det skapar ingen mobbing situation... iaf inte på högstadiet då s¨ånna här grejjor är mest aktuella.
Att politiker ska ha någon koll på hur det påverkar eleverna är knappast troligt när inte ens lärarna har någon koll på vad som skapar mobbning och inte.

Slutsats: sånt här förbud är totalt idiotiskt.. och finns inte en enda anledning som är vettig som gör det mindre idiotiskt.

Tack för mig

Nämen kalas...

Här har vi en som har erfarenhet från alla Sveriges högstadieskolor och elever.

Säg mig, hur lång tid tog det för dig att sammanställa denna undersökning som visar att mobbing inte förekommer på grund av dessa orsaker i högstadiet?

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
884606
May 5, 2005 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt fel.

Att göra såhär är ju nästan värre än att införa skoluniformer.

Andreas Galistel
Member
Medlem
884611
May 5, 2005 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Enbart "ungdomar" vars föräldrar har råd yttrar och då är det givetvis fel ...

//Andreas

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
884628
May 5, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Enbart "ungdomar" vars föräldrar har råd yttrar och då är det givetvis fel ...

//Andreas

Blev det inte lite dubbelmoral där? Eller är det bara jag som inte fattade det där 😛

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
884645
May 5, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Drinitiev wrote: det är självklart helt fel... det fattar alla som går i skolan men tyvär är det inte rätt personer som bestämmer.

Tack för mig

Hur kan du vara så säker på att det inte skapar mobbning? Jag tror mycket väl det kan hända.

Drinitiev
Kommer du hit ofta?
Medlem
884689
May 5, 2005 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Nämen kalas...

Här har vi en som har erfarenhet från alla Sveriges högstadieskolor och elever.

Säg mig, hur lång tid tog det för dig att sammanställa denna undersökning som visar att mobbing inte förekommer på grund av dessa orsaker i högstadiet?

Ursäkta mig.. men jag har gått på flera hög och mellanstadieskolor på olika platser i Svergie och går fortfarande på en av dom.
Och av nån anledning känns det som om jag då har bättre koll på läget än folk som är 30+ ( inte bara du tänker på många andra också)
Och det som skapar mobbning är inte hur man har det hemma(oftast) utan det är personligheten/personkemin.

Har varit minst en person i varje klass och paralellklass som varit mer utanför än andra... och berodde i nästan varje fall på att den personen försökta paswsa in, men har inga möjligheter till det... pga dom värderingar osv som dom fått hemifrån av föräldrar och omgivning.

Jag har t.e.x helt andra värderingar än de flesta vuxna och barn här i Umeå då jag är uppväxt i Västerås där lärare, elever och vänner var helt annorlunda.. Jag har dock förhållandevis lätt för att anpassa mig så...

Men i min klass finns det en kille... som inte riktigt passar in, och han är väl lite utanför och man undviker honom hellst. Och det har inget med hans klädstil,utseende eller hem att göra... utan att han helt enkelt har en stil som inte riktigt passar in i den omgivningen...

Sånt skapar mobbning... inte en 100-lapp
-------------------------------------------------------------------------------------

Delph1 wrote: Enbart "ungdomar" vars föräldrar har råd yttrar och då är det givetvis fel ...

//Andreas

Japp, precis så. Då kan jag tala om för dig att jag bodde ensam hos min morsa i 10 år med min storasyster.
Och min morsa jobbar som audionom och har visserligen fått några lönehöjjningar senaste tiden men har fortfarande en urkass lön och hade förr en ännu lägre... alltid legat på minus på kontot och inte haft råd med något åt sig själv.
Jag kunde t.e.x inte åka till sälen som jag ville på min gamla skola... för min storasyster hade fått åka året innan, så jag var "sjuk" den dan. Så jag har inte levt ett rikt liv kan jag säga dig så ta inget för givet?
Nu bor jag hos min farsa och har det iof lite bättre men inget rikemansbarn alls.

Ursäkta om inlägget blev lite rörigt, men jag skrev ett jättefint och ordnat inlägg men sen började datorn grina som f*n så jag stängde av den gick ut och avreagerade mig i en timme innan jag kom in igen wink

SkuTiDuTi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 393
884698
May 5, 2005 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är surt som tusan enligt mig själv. Då jag är 15, går i 8:an nu och då min klass har samlat ihop pengar så vi kunde åka till diverse ställen så får vi tillbaks allt istället och får inte göra ett skit. Jo, om vi skulle baka och sälja en massa på stan och få pengar igenom där så kunde vi kanske, men nu är det lite försent för det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
884726
May 5, 2005 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Delph1]Enbart "ungdomar" vars föräldrar har råd yttrar och då är det givetvis fel ...

//Andreas

Blev det inte lite dubbelmoral där? Eller är det bara jag som inte fattade det där 😛

Nej, jag ser vad du menar nu. Jag slet för mina skolresor. Inte så mycket för att det inte fanns pengar hemifrån som att jag skulel lära mig att pengar växer inte på gräs 😉
Något många inte verkar fatta här.

Drinitiev wrote: *text*

Nu rör det sig fortfarande om mer än en hundralapp så jag delar inte dina resonemang där. Det är rätt hemskt att stänga ute några pga föräldrarna helt enkelt inte har råd.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
884744
May 5, 2005 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Men ärligt talat.
Det e fan itne en klassfråga at ha råd med en 20'a för ett föräldramöte.
Har man så taskig ekonomi bör man i regel inte ha skaffat barn från början.
Nog för att skilsmääsor o liknande kan ställa till det, men man bör ha någorlunda ekonomi för att skaffa barn.
Visst kan det finnas undantagsfall (dödsfall etc.) men inte så många.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
884760
May 5, 2005 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
Har man så taskig ekonomi bör man i regel inte ha skaffat barn från början.

Nä du har helt rätt! Har man en stabil ekonomi och vill ha barn så kan man se in 10år i framtiden och veta att man sitter på samma stabila stubbe då! :banghead:

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
884761
May 5, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Nog för att skilsmääsor o liknande kan ställa till det, men man bör ha någorlunda ekonomi för att skaffa barn.

Du talar emot dig själv. Läs texten ovan igen och fundera.

Drinitiev: Din morsa hade iallafall jobb. Tänk på de som inte har/hade det, vilket är en jävla massa.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
884773
May 5, 2005 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Rätt!

Fan heller att en eller flera ska behöva stanna hemma bara på grund av sina föräldrars, då har det fanimej gått för långt , DET i SIG är ju för fanimej mobbing.

Alternativt att man typ kan betala 20 spänn i månaden hela året istället så att man i slutet av året fått ihop en fin klasskassa och har råd att åka på en klassresa, 20 spänn är ju inte mycket... men helst inte ifall det går att undvika...

Fan heller att det ska vara en klassfråga att ha barn.

blir så jävla förbannad när jag läser sånt här, vågar inte skriva vad jag egentligen vill skriva.

Enda alternativet jag skulle vilja gå med på isåfall är att klassen på något sätt tjänade ihop pengarna själva, men dock tror jag att dagens "ungdom" som jag är en del av är alldeles förslappad. Såna här grejer i skolan hade kanske ändrat på det.

Drinitiev
Kommer du hit ofta?
Medlem
884828
May 5, 2005 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

En hundring kan nästan alla skrapa ihop... och då tänker jag på barn i 7:an-9:an för det är då det är mest aktuellt...
Sen är det ju självklart bäst om klassen själv arbetar ihop det.... och det finns många klasser som gjort det, b.la min storasysters, min halvbrorsas och min styvbrorsas ( min paralellklass) Och det funkar bra...

Pingen, ja hon hade jobb men låg som sagt oftast på 10 000 minus ( max) på kontot och min morfar har betalat skitmkt så ja jag vet hur det är o ha lite pengar. Och med alla generösa bidrag så är det bara en minimal skillnad mellan hennes lön och socialbidrag etc.. och jag kunde ju inte åka så vad spelade det för roll iaf? Det var iof lite mer än 100kr det handlade om då...

hursomhellst, regeln är bara löjlig, och finns inte mycket att säga emot...

en klass fråga? men vafan är ju idioti att skaffa barn på osäkra grunder, jävla egoistiskt också.
Som att gå och låna 1 mille och köpa bil och andra svindyra grejjor när man tillsvidareanställd med 10k i månaden före skatt... alla fattar att man inte har råd men man gör det iaf, för det ska ju inte vara en klassfårga att ha svindyr bil 80" plasma tv och rolex-klockor?

Ni kommer klaga på jämförelsen men det är ju så? Ett barn är ett enormnt ansvarstagande och en fet räkningen på dörren varje dag.

Hur jävla sjysst är det att sabba för 98% av alla elever? när dom nog mer än gärna hjälper dom 2 sista % att också haka på.

Om vi säger att vi är en klass på 25 pers och man ska iväg till ett äventyrsbad en heldag i en närliggande stad...

Det kostar 100kr/elev och totalt 2500kr.
24 av eleverna har utan problem råd och då är det 100kr kvar att betala... för en till elev.. ni tror inte att dom andra då betalar mindre än en femkrona till för att få med honom då? om det är skillnaden mellan att få åka och inte?
Och att samla ihop en 20:a varje månad.. fan panta burkar eller nått... snåla på en middag så är det fixat... jävla bullshit skitregel

Sen finns det ju givetvis områden i svergie där lite fler inte har råd, och därför är det väl ganska vettigt om det är upp till varje skola och bestämma sånt här...

Kan lova er att sånt här INTE är en HUVUDANLEDNING till mobbning, men kan i enstaka fall vara ett påslag, men gör då varken från eller till. Punkt slut.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 427
Currently Browsing this Page:
5 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL