Rätt eller fel att förbjuda elevkostnader i skol|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rätt eller fel att förbjuda elevkostnader i skol
Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
sp_UserOfflineSmall Offline
884860
May 6, 2005 - 2:21 am
sp_Permalink sp_Print

Eller så kan staten donera 150kr per elev varje termin till en fond för teaterutflyter osv. och skära ned på andra värdelösa bidrag... lyxfängelse ngn?

Summor runt 20kr känns rent löjliga att ens diskutera (de extremfall då detta spelar in är så FÅ att man faktisk får bortse från dem, ngn måtta får det faen vara). Men kan hålla med om att när det stiger mot 50-100/elev så borde det finnas billigare alternativ för de som vill.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
884863
May 6, 2005 - 3:56 am
sp_Permalink sp_Print

Drinitiev wrote: [quote=obelix] Nämen kalas...

Här har vi en som har erfarenhet från alla Sveriges högstadieskolor och elever.

Säg mig, hur lång tid tog det för dig att sammanställa denna undersökning som visar att mobbing inte förekommer på grund av dessa orsaker i högstadiet?

Ursäkta mig.. men jag har gått på flera hög och mellanstadieskolor på olika platser i Svergie och går fortfarande på en av dom.
Och av nån anledning känns det som om jag då har bättre koll på läget än folk som är 30+ ( inte bara du tänker på många andra också)
Och det som skapar mobbning är inte hur man har det hemma(oftast) utan det är personligheten/personkemin.

Har varit minst en person i varje klass och paralellklass som varit mer utanför än andra... och berodde i nästan varje fall på att den personen försökta paswsa in, men har inga möjligheter till det... pga dom värderingar osv som dom fått hemifrån av föräldrar och omgivning.

Jag har t.e.x helt andra värderingar än de flesta vuxna och barn här i Umeå då jag är uppväxt i Västerås där lärare, elever och vänner var helt annorlunda.. Jag har dock förhållandevis lätt för att anpassa mig så...

Men i min klass finns det en kille... som inte riktigt passar in, och han är väl lite utanför och man undviker honom hellst. Och det har inget med hans klädstil,utseende eller hem att göra... utan att han helt enkelt har en stil som inte riktigt passar in i den omgivningen...

Sånt skapar mobbning... inte en 100-lapp

Bara för att jag råkar vara +30 så innebär inte det per automatik att jag inte vet hur det är.

Dels så har jag varit i den åldern själv, dels så har jag släktingar och vänner vars barn är i den åldern på lite olika platser i landet.

Och tro mig, eller rättare sagt, jag vet att det kan vara en orsak till mobbing.

obelix
Member
Medlem
884865
May 6, 2005 - 3:59 am
sp_Permalink sp_Print

Drinitiev wrote: En hundring kan nästan alla skrapa ihop... och då tänker jag på barn i 7:an-9:an för det är då det är mest aktuellt...
Sen är det ju självklart bäst om klassen själv arbetar ihop det.... och det finns många klasser som gjort det, b.la min storasysters, min halvbrorsas och min styvbrorsas ( min paralellklass) Och det funkar bra...

Pingen, ja hon hade jobb men låg som sagt oftast på 10 000 minus ( max) på kontot och min morfar har betalat skitmkt så ja jag vet hur det är o ha lite pengar. Och med alla generösa bidrag så är det bara en minimal skillnad mellan hennes lön och socialbidrag etc.. och jag kunde ju inte åka så vad spelade det för roll iaf? Det var iof lite mer än 100kr det handlade om då...

hursomhellst, regeln är bara löjlig, och finns inte mycket att säga emot...

en klass fråga? men vafan är ju idioti att skaffa barn på osäkra grunder, j**la egoistiskt också.
Som att gå och låna 1 mille och köpa bil och andra svindyra grejjor när man tillsvidareanställd med 10k i månaden före skatt... alla fattar att man inte har råd men man gör det iaf, för det ska ju inte vara en klassfårga att ha svindyr bil 80" plasma tv och rolex-klockor?

Ni kommer klaga på jämförelsen men det är ju så? Ett barn är ett enormnt ansvarstagande och en fet räkningen på dörren varje dag.

Hur j**la sjysst är det att sabba för 98% av alla elever? när dom nog mer än gärna hjälper dom 2 sista % att också haka på.

Om vi säger att vi är en klass på 25 pers och man ska iväg till ett äventyrsbad en heldag i en närliggande stad...

Det kostar 100kr/elev och totalt 2500kr.
24 av eleverna har utan problem råd och då är det 100kr kvar att betala... för en till elev.. ni tror inte att dom andra då betalar mindre än en femkrona till för att få med honom då? om det är skillnaden mellan att få åka och inte?
Och att samla ihop en 20:a varje månad.. fan panta burkar eller nått... snåla på en middag så är det fixat... j**la bullshit skitregel

Sen finns det ju givetvis områden i svergie där lite fler inte har råd, och därför är det väl ganska vettigt om det är upp till varje skola och bestämma sånt här...

Kan lova er att sånt här INTE är en HUVUDANLEDNING till mobbning, men kan i enstaka fall vara ett påslag, men gör då varken från eller till. Punkt slut.

Men du, det finns ingen huvudanledning, mall eller handbok till hur mobbing ska gå till, och vilka orsaker som är bra.

Fast det har ni kanske hittat på däruppe i Umeå, för mig veterligt så finns det inget säkert sätt att slippa detta helvete.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
884892
May 6, 2005 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Fast det har ni kanske hittat på däruppe i Umeå, för mig veterligt så finns det inget säkert sätt att slippa detta h*****e.

Nja det säkraste sättet är väl att kunna döda på 42 sätt utan att använda händerna. 😎
Annars finns det inget säkert sätt.
När jag gick i skola så var det väl oftast så när skolan hade nån aktivitetsdag att de som ville åka på en betald resa gjorde det de som inte ville eller inte hade pengar var vid skolan då det ordnandes andra aktiviteter där.

Drinitiev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 368
885080
May 6, 2005 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote:

När jag gick i skola så var det väl oftast så när skolan hade nån aktivitetsdag att de som ville åka på en betald resa gjorde det de som inte ville eller inte hade pengar var vid skolan då det ordnandes andra aktiviteter där.

Och jag fattar inte varför man inte kan ha det så? De flesta skolor har ju haft det så och det funkar bra...

Och obelix... yrkar fortfarande på att i särklass vanligaste anledning är till mobbning är att den ena ( den "mobbade" ) försöker passa in, men gör det på lite mysko sätt och dom andra eleverna tykcer att den personen är allmänt psyk i skallen för det. Har jävligt mkt erfarenhet av det i min omgivning. Och visst fälls det kommentarer/blickar ibland angående udda kläder och händelser/familj men det är LÅNGT IFRÅN lika vanligt, och inte lika "allvarligt". Har inte alls samma följder om nån säger: "men shit hurfan kan han ha kjol på sig? men sen är han ju lite mysko.." om en punkare som hade det en dag och har lite saker för sig, än om man börjar tracka nån för hur dom är rent personlighetsmässigt.

som en lysande exempel har vi en kille i min klass.. ( som skinner gjorde en tråd om förut.. han som aldrig duscha på gympan ) Han försöker få igång konverstioner ibland men på fel sätt, snackar om orelevanta saker, ställer frågor som passar ett spädbarn och är allmänt otrevlig, irreterande och ja.. äcklig. Själv försöker jag ju vara så trevlig jag kan mot han men går ju inte alltid... dock finns det vidsa somretar han mer... Och på hans gamla skola var det värre, dom sprayyade tillexempel bögjävel på hans hus... Då fick han byta skola osv osv.. Det är denna typ av mobbning som är i särklass vanligast och värst... och då känns det löjligt att börja förbjuda sånna här friluftsdagar... när 98-99% av eleverna är emot det.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
885131
May 6, 2005 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Drinitiev wrote: [quote=Pojo]

Och jag fattar inte varför man inte kan ha det så? De flesta skolor har ju haft det så och det funkar bra...

Och obelix... yrkar fortfarande på att i särklass vanligaste anledning är till mobbning är att den ena ( den "mobbade" ) försöker passa in, men gör det på lite mysko sätt och dom andra eleverna tykcer att den personen är allmänt psyk i skallen för det. Har jävligt mkt erfarenhet av det i min omgivning. Och visst fälls det kommentarer/blickar ibland angående udda kläder och händelser/familj men det är LÅNGT IFRÅN lika vanligt, och inte lika "allvarligt". Har inte alls samma följder om nån säger: "men shit hurfan kan han ha kjol på sig? men sen är han ju lite mysko.." om en punkare som hade det en dag och har lite saker för sig, än om man börjar tracka nån för hur dom är rent personlighetsmässigt.

som en lysande exempel har vi en kille i min klass.. ( som skinner gjorde en tråd om förut.. han som aldrig duscha på gympan ) Han försöker få igång konverstioner ibland men på fel sätt, snackar om orelevanta saker, ställer frågor som passar ett spädbarn och är allmänt otrevlig, irreterande och ja.. äcklig. Själv försöker jag ju vara så trevlig jag kan mot han men går ju inte alltid... dock finns det vidsa somretar han mer... Och på hans gamla skola var det värre, dom sprayyade tillexempel bögjävel på hans hus... Då fick han byta skola osv osv.. Det är denna typ av mobbning som är i särklass vanligast och värst... och då känns det löjligt att börja förbjuda sånna här friluftsdagar... när 98-99% av eleverna är emot det.

Menar du nu att du har 98-99% av eleverna i ryggen på dig då eller?

eller menar du att 98-99% inte stödjer mobbning?

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
885153
May 6, 2005 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Drinitiev: Pengar kan mycket väl ha att göra med att man inte passar in, och därmed automatiskt blir mobbad som du själv säger. Man har inte råd med kläder som alla andra. Man har inte råd med leksaker och andra prylar som alla andra har o.s.v.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
885197
May 6, 2005 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

fel

Drinitiev
Kommer du hit ofta?
Medlem
885210
May 6, 2005 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic: menar att 98% är emot förbudet mot sånna här friluftsdagar, är blands det roligaste som händer i skolan, inte fota man får chansena tt göra sånt här med klassen poch synd att man blir ifråntagen det.

Sardaukar... men oftast är det faktiskt andra skäl än kläder och vad man äger som är anledningen.. att man drar överdrivna historier om sina 720`s på skateboard och liknande gör att man inte tas på allvar och folk ogillar en, efterosm du fattar att personen bara snackar dynga. Och när den personen börjar moppsa uppsig och hävda att det visst e sant så blir folk allmänt irreterade, tycker personen är en idiot och vill inte ha med han/hon att göra...

Ett bra typexempel.. inte alltid mobbarna som är idioter i grunden... dock finns ju dom klassiska grejjorna fortfarande i viss utsträckning, dock oftast denna som uppmärksammas: glasögonormarna, tandställningarna, spinkiga,tjocka, punkare, fjollor och bögar. Men är faktiskt inte lika vanlig..

aja egentligen inte det disskutionen handlar om.. men det är faktikst jävla osjysst och helt enkelt taskigt mot eleverna att ha ett sånt här förbud

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
885221
May 7, 2005 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

Drinitiev wrote: Nomic: menar att 98% är emot förbudet mot sånna här friluftsdagar, är blands det roligaste som händer i skolan, inte fota man får chansena tt göra sånt här med klassen poch synd att man blir ifråntagen det.

Sardaukar... men oftast är det faktiskt andra skäl än kläder och vad man äger som är anledningen.. att man drar överdrivna historier om sina 720`s på skateboard och liknande gör att man inte tas på allvar och folk ogillar en, efterosm du fattar att personen bara snackar dynga. Och när den personen börjar moppsa uppsig och hävda att det visst e sant så blir folk allmänt irreterade, tycker personen är en idiot och vill inte ha med han/hon att göra...

Ett bra typexempel.. inte alltid mobbarna som är idioter i grunden... dock finns ju dom klassiska grejjorna fortfarande i viss utsträckning, dock oftast denna som uppmärksammas: glasögonormarna, tandställningarna, spinkiga,tjocka, punkare, fjollor och bögar. Men är faktiskt inte lika vanlig..

aja egentligen inte det disskutionen handlar om.. men det är faktikst j**la osjysst och helt enkelt taskigt mot eleverna att ha ett sånt här förbud

Det handlar inte om att ta ifrån dom friluftsdagarna, det handlar om att hitta på kostnadsfria alternativ som ändå är bra. Det verkar du ha missat, och nej, jag tror definitivt inte du har 98-99% bakom dig. inte ens 50% skulle jag tro.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
885272
May 7, 2005 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Där jag och herr drinitiev går så brukar det vara ungefär 10 olika alternativ på friluvsdagen. 2 av dom brukar vara betalalternativ, dom andra 8 är grats. När vi frågade läraren som höll i allt så sade hon att ungefär en tredjedel av eleverna for på något av betalalternativen resten stannade hemma. Detta beror på att alternativen hemma var inte bara promenad utan också annat som elver tycker är kul t.ex. brännboll, bowling, boxercise, en dag på ishallenm en dag på badmintonsatadion mm. Jag kan förstå om man tar bort det om det t.ex. finns Skidbacke (kostnad) eller gå en promenad (gratis). Men jag anser att det är upp till skolorna om man ska ha frilufsdag eller inte. Som på våran skola har dom löst det förbannat bra. Man är knappast ensam om man tar något gratisalternativ då 2/3 av skolan också tar något av dom.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
885292
May 7, 2005 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Där jag och herr drinitiev går så brukar det vara ungefär 10 olika alternativ på friluvsdagen. 2 av dom brukar vara betalalternativ, dom andra 8 är grats. När vi frågade läraren som höll i allt så sade hon att ungefär en tredjedel av eleverna for på något av betalalternativen resten stannade hemma. Detta beror på att alternativen hemma var inte bara promenad utan också annat som elver tycker är kul t.ex. brännboll, bowling, boxercise, en dag på ishallenm en dag på badmintonsatadion mm. Jag kan förstå om man tar bort det om det t.ex. finns Skidbacke (kostnad) eller gå en promenad (gratis). Men jag anser att det är upp till skolorna om man ska ha frilufsdag eller inte. Som på våran skola har dom löst det förbannat bra. Man är knappast ensam om man tar något gratisalternativ då 2/3 av skolan också tar något av dom.

Bra gjort av skolan men långt ifrån alltid detta finns tyvärr.

//Andreas

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
885310
May 7, 2005 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Varenda gång jag haft friluftsdag så har det funnits gratisalternativ.

Drinitiev
Kommer du hit ofta?
Medlem
885334
May 7, 2005 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: Det handlar inte om att ta ifrån dom friluftsdagarna, det handlar om att hitta på kostnadsfria alternativ som ändå är bra. Det verkar du ha missat

Jag har inte missat någonting, har vart mkt aktiv på vår skola och pratat med elevråd,idrottslärare mfl om det här då jag tycker det är skit.
Som skinner skrev kan man mkt väl ha kostnadsfria alternativ på sidan om som också är kul bredvid dom som kostar... Jag ska t.e.x nästa onsdag då vi har friluftsdag ha beachvolleyboll/bodypump ( :bgrin: ) Men jag fattar inte varför man inte kan ha kvar dom saker som kostar, t.e.x badhus på sidan om som vi haft hela tiden... Funkar ju skitbra.

Nomic wrote:
jag tror definitivt inte du har 98-99% bakom dig. inte ens 50% skulle jag tro.

Då kan du komma o göra en enkät då så får du se verkligheten.

Nu känns det som jag har sagt mitt i denna tråd, försökte bara få er att se det ur en elevs synvinkel.

obelix
Member
Medlem
885335
May 7, 2005 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Drinitiev wrote: [quote=Nomic]Det handlar inte om att ta ifrån dom friluftsdagarna, det handlar om att hitta på kostnadsfria alternativ som ändå är bra. Det verkar du ha missat

Jag har inte missat någonting, har vart mkt aktiv på vår skola och pratat med elevråd,idrottslärare mfl om det här då jag tycker det är skit.
Som skinner skrev kan man mkt väl ha kostnadsfria alternativ på sidan om som också är kul bredvid dom som kostar... Jag ska t.e.x nästa onsdag då vi har friluftsdag ha beachvolleyboll/bodypump ( :bgrin: ) Men jag fattar inte varför man inte kan ha kvar dom saker som kostar, t.e.x badhus på sidan om som vi haft hela tiden... Funkar ju skitbra.

Nomic wrote:

Nu känns det som jag har sagt mitt i denna tråd, försökte bara få er att se det ur en elevs synvinkel.

Som jag ser det så ska man ha möjligheten att välja mellan alla alternativen, inte bara dom man har råd med.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
885368
May 7, 2005 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

98% av eleverna kanske står bakom, men inte 98% av föräldrarna.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
885375
May 7, 2005 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Som jag ser det så ska man ha möjligheten att välja mellan alla alternativen, inte bara dom man har råd med.

Inget mot dig obelix, men detta ämne/tråd faller nog under jämställdhets sverige. allt ska vara så jämställt osv att det till sist inte funkar.
Tycker allt inom sverige i dagens läga har blivit att det ska vara så jävla jämställt. Inga stora bilar in i städerna, kvinnorna har det för dålig. Skolan ska inte få ha nån klass skillnad osv.

Varför bara måste man ändra på allt.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
885396
May 7, 2005 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Drinitiev][quote=Nomic]Det handlar inte om att ta ifrån dom friluftsdagarna, det handlar om att hitta på kostnadsfria alternativ som ändå är bra. Det verkar du ha missat

Nomic wrote:

Ska vi göra lika dant på bilmarknaden också? En 240 ska absolut kosta lika mycket som en TVR (Ja, eller inte).

Det du inte värkar förstå är att samhället är orättvist. Har man inte råd med en 100 lapp till badhuset så kan man ju fara och bowla. Ser faktiskt inte problemet på skinners/drinitievs skola. Hade förstått om det var bad eller promenad men nu finns det ju vettiga gratisalternativ och dessutom tar 2/3 av eleverna dom, så man är ju knappast ensam.

Är det som på skolan som skinner menar så förstår inte jag varför man ska förbjuda dom som kostar.

obelix
Member
Medlem
885400
May 7, 2005 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: [quote=obelix][quote=Drinitiev][quote=Nomic]Det handlar inte om att ta ifrån dom friluftsdagarna, det handlar om att hitta på kostnadsfria alternativ som ändå är bra. Det verkar du ha missat

Nomic wrote:

Ska vi göra lika dant på bilmarknaden också? En 240 ska absolut kosta lika mycket som en TVR (Ja, eller inte).

Det du inte värkar förstå är att samhället är orättvist. Har man inte råd med en 100 lapp till badhuset så kan man ju fara och bowla. Ser faktiskt inte problemet på skinners/drinitievs skola. Hade förstått om det var bad eller promenad men nu finns det ju vettiga gratisalternativ och dessutom tar 2/3 av eleverna dom, så man är ju knappast ensam.

Är det som på skolan som skinner menar så förstår inte jag varför man ska förbjuda dom som kostar.

Kul och se att du gör skäl för namnet, för en mer dåraktig jämförelse får man leta efter.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
885402
May 7, 2005 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dåren][quote=obelix][quote=Drinitiev][quote=Nomic]Det handlar inte om att ta ifrån dom friluftsdagarna, det handlar om att hitta på kostnadsfria alternativ som ändå är bra. Det verkar du ha missat

Nomic wrote:

Kul och se att du gör skäl för namnet, för en mer dåraktig jämförelse får man leta efter.

Men det jag vill få fram är att världen är inte rättvis. När det finns vettiga gratisalternativ så förstår inte jag varför man skulle förbjuda betalalternativen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 369
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL