July 14, 2004
obelix wrote: [quote=dåren][quote=obelix][quote=Drinitiev][quote=Nomic]Det handlar inte om att ta ifrån dom friluftsdagarna, det handlar om att hitta på kostnadsfria alternativ som ändå är bra. Det verkar du ha missat
Jag har inte missat någonting, har vart mkt aktiv på vår skola och pratat med elevråd,idrottslärare mfl om det här då jag tycker det är skit.
Som skinner skrev kan man mkt väl ha kostnadsfria alternativ på sidan om som också är kul bredvid dom som kostar... Jag ska t.e.x nästa onsdag då vi har friluftsdag ha beachvolleyboll/bodypump ( :bgrin: ) Men jag fattar inte varför man inte kan ha kvar dom saker som kostar, t.e.x badhus på sidan om som vi haft hela tiden... Funkar ju skitbra.
Nomic wrote:
jag tror definitivt inte du har 98-99% bakom dig. inte ens 50% skulle jag tro.
Då kan du komma o göra en enkät då så får du se verkligheten.
Nu känns det som jag har sagt mitt i denna tråd, försökte bara få er att se det ur en elevs synvinkel.
Som jag ser det så ska man ha möjligheten att välja mellan alla alternativen, inte bara dom man har råd med.
Ska vi göra lika dant på bilmarknaden också? En 240 ska absolut kosta lika mycket som en TVR (Ja, eller inte).
Det du inte värkar förstå är att samhället är orättvist. Har man inte råd med en 100 lapp till badhuset så kan man ju fara och bowla. Ser faktiskt inte problemet på skinners/drinitievs skola. Hade förstått om det var bad eller promenad men nu finns det ju vettiga gratisalternativ och dessutom tar 2/3 av eleverna dom, så man är ju knappast ensam.
Är det som på skolan som skinner menar så förstår inte jag varför man ska förbjuda dom som kostar.
Kul och se att du gör skäl för namnet, för en mer dåraktig jämförelse får man leta efter.
Word!
Mer trångsynta människor får man leta efter :arg:
January 12, 2004
dåren wrote: Men det jag vill få fram är att världen är inte rättvis. När det finns vettiga gratisalternativ så förstår inte jag varför man skulle förbjuda betalalternativen.
Visst är världen orättsvis ibland, men ska den även vara det när det gäller barn, ungdommar och obligatorisk aktivitet/närvaro?
Vad är vitsen med att ha aktiviteter som inte alla kan vara med på?
March 14, 2004
obelix wrote: [quote=dåren] Men det jag vill få fram är att världen är inte rättvis. När det finns vettiga gratisalternativ så förstår inte jag varför man skulle förbjuda betalalternativen.
Visst är världen orättsvis ibland, men ska den även vara det när det gäller barn, ungdommar och obligatorisk aktivitet/närvaro?
Förstår hur ni båda tänker.
Obelix: Lite off topic men tycker du att det är ok med klassresor?
February 16, 2004
obelix wrote: [quote=dåren] Men det jag vill få fram är att världen är inte rättvis. När det finns vettiga gratisalternativ så förstår inte jag varför man skulle förbjuda betalalternativen.
Nja som jag vet vissa skolor så har man flera aktiviteter men igentligen får ju alla vara med, men för att vara realistisk så har man flera för man kan inte ha 150 elever att rymmas i samma gymnastiksal för att spela innebandy på en plan. Så då man får några att spela forboll istället och ännu någon sak så gör det sakerna möjligt.
För handlar det om många elever så förstår ju nästan en 3 åring att alla inte kan göra samma sak så då funkar det bra att ha ett betalalternativ då inte så många väljer det och att det inte skulle gå att få iväg alla till samma aktivitet. Så man får en bättre uppdelning.
Det går inte att realisera rättvisan så bra i bara rätt och fel utan det måste också vara möjligt i verkligheten och inte bara i teorin.
January 12, 2004
skinner wrote: [quote=obelix][quote=dåren] Men det jag vill få fram är att världen är inte rättvis. När det finns vettiga gratisalternativ så förstår inte jag varför man skulle förbjuda betalalternativen.
Förstår hur ni båda tänker.
Obelix: Lite off topic men tycker du att det är ok med klassresor?
Det beror på hur den finansieras.
OM varje förälder måste betala en hundring i månaden per unge, så är jag emot.
Men om hela klassen tex ordnar olika evenemang där man tillsammans jobbar ihop pengar, eller om skolan står för hela notan så är jag för.
February 16, 2004
obelix wrote:
Men om hela klassen tex ordnar olika evenemang där man tillsammans jobbar ihop pengar, eller om skolan står för hela notan så är jag för.
Men tänk ett litet dilemma om de har jobbat ihop pengarna tillsammans men låt oss säga att det saknas 100 per elev för att det skall lyckas ska de då strunta i det eller betala?
January 12, 2004
Pojo wrote: [quote=obelix] Men om hela klassen tex ordnar olika evenemang där man tillsammans jobbar ihop pengar, eller om skolan står för hela notan så är jag för.
Men tänk ett litet dilemma om de har jobbat ihop pengarna tillsammans men låt oss säga att det saknas 100 per elev för att det skall lyckas ska de då strunta i det eller betala?
Om inte alla har möjligheten att lägga till en hundring, så kan man enkelt nog välja ett annat mål.
Eller så gör man som den smarta klassen, dom väljer mål efter pengarna.
October 18, 2004
Men obelix, om du hade gått i skolan idag som vi gör hade du fattat att det finns orättvisor i varenda grejj, scheman,cafeterian, mattiderna, gympan, betygsättningen arbetsfördelningen och det förekommer klasskillnader vare sig man har friluftsdagar/klassresor eller inte.
finns alltid någon som har en rik krösus till farsa som kan köpa en moppe för 20-30k medans en annan har råd med en för strax under 10k och en tredje får cykla. Ska då alla 3 skita i o köpa det och istället åka buss med busskort som dom givetvis fått av skolan?
Det är faktiskt sånt du predikar för genom dina *censur* inlägg. Jag vet att jag skulle sluta skriva här men ibland blir man så *censur igen* upprörd.
Kom o se verkligheten i skolorna innan ni uttalar sig! ( gäller inte bara dig obelix och nomic.... finns dom som lever efter teori lite här o där )
January 12, 2004
Drinitiev wrote: Men obelix, om du hade gått i skolan idag som vi gör hade du fattat att det finns orättvisor i varenda grejj, scheman,cafeterian, mattiderna, gympan, betygsättningen arbetsfördelningen och det förekommer klasskillnader vare sig man har friluftsdagar/klassresor eller inte.
finns alltid någon som har en rik krösus till farsa som kan köpa en moppe för 20-30k medans en annan har råd med en för strax under 10k och en tredje får cykla. Ska då alla 3 skita i o köpa det och istället åka buss med busskort som dom givetvis fått av skolan?
Det är faktiskt sånt du predikar för genom dina *censur* inlägg. Jag vet att jag skulle sluta skriva här men ibland blir man så *censur igen* upprörd.
Kom o se verkligheten i skolorna innan ni uttalar sig! ( gäller inte bara dig obelix och nomic.... finns dom som lever efter teori lite här o där )
😮
Att jämföra mopeder med buss har inte ett skit med saken att göra.
January 12, 2004
Drinitiev wrote: poängen var, bara för att en inte har råd med en fin moppe så ska ingen få köpa en och alla ska få åka buss istället. För att det skapar klasskillnad mellan barnen i skolan.
Kanske inte skriver hur tydligt som hellst men försöker man borde man ju kunna se vad jag menar.
Det är en rätt dum jämförelse.
utanför skolan så är det upp till var och en hur det ska vara, i skolan är man tvungen att vara och göra saker, hört talas om skolplikt?
March 14, 2004
obelix wrote: [quote=Drinitiev]poängen var, bara för att en inte har råd med en fin moppe så ska ingen få köpa en och alla ska få åka buss istället. För att det skapar klasskillnad mellan barnen i skolan.
Kanske inte skriver hur tydligt som hellst men försöker man borde man ju kunna se vad jag menar.
Det är en rätt dum jämförelse.
utanför skolan så är det upp till var och en hur det ska vara, i skolan är man tvungen att vara och göra saker, hört talas om skolplikt?
Visst men på våran skola är frilufsdagar frivilliga, du kan lika gärna vara kvar och jobba matte.
July 14, 2004
obelix wrote: [quote=Drinitiev]Men obelix, om du hade gått i skolan idag som vi gör hade du fattat att det finns orättvisor i varenda grejj, scheman,cafeterian, mattiderna, gympan, betygsättningen arbetsfördelningen och det förekommer klasskillnader vare sig man har friluftsdagar/klassresor eller inte.
😮
Att jämföra mopeder med buss har inte ett skit med saken att göra.
Vad han menar är att Fritid är en sak(det är då du använder moppen) och en annan i Skolan.
Och det där med skolklassen som sakna 100 spänn per skalle var ju bara löjligt och efterblivet(ja, det är vad jag tycker ditt inlägg var) för att vem fan väljer nåt man inte har råd med? typ som att jag har 50 spänn o köper glassen för 65, men oj, då kan jag inte betala i kassan... 🙄
sorgligt...
edit : förövrigt så går jag i åttan för tillfället och kör en moppe för precis över 10k 😉
March 10, 2002
obelix wrote: [quote=Nomic]Vad han menar är att Fritid är en sak(det är då du använder moppen) och en annan i Skolan.
Man kan fortfarande inte ha det som en jämförelse.
Men om vi säger såhär, det är en klassdag och klassen åker för att bada. Då kan man ha mat med sig eller gå till McDonald's för att äta. Enligt ditt resoneman så ska lilla Olof inte få gå att äta på McDonald's för att lilla Bosse har matsäck med sig?
October 18, 2004
Dehman wrote: [quote=obelix][quote=Nomic]Vad han menar är att Fritid är en sak(det är då du använder moppen) och en annan i Skolan.
Man kan fortfarande inte ha det som en jämförelse.
Men om vi säger såhär, det är en klassdag och klassen åker för att bada. Då kan man ha mat med sig eller gå till McDonald's för att äta. Enligt ditt resoneman så ska lilla Olof inte få gå att äta på McDonald's för att lilla Bosse har matsäck med sig?
bra.. det jag försökte få fram.. kom bara inte på något bätre exempel..Moppe hade ju bara lite med skolan o göra...
tänk dig att 3 moppar står bredvid varandra.. en svindyr, en mellan och en billig gammal ärvd moppe:P
barnet skulle ju då eventuellt kunna bli smått retad för det då, ska man förbjuda moppar på skolgården/ i närheten av skolan?
February 16, 2004
Nomic wrote:
Och det där med skolklassen som sakna 100 spänn per skalle var ju bara löjligt och efterblivet(ja, det är vad jag tycker ditt inlägg var) för att vem fan väljer nåt man inte har råd med? typ som att jag har 50 spänn o köper glassen för 65, men oj, då kan jag inte betala i kassan... 🙄sorgligt...
Läs läs och läs lite till.
Det var ju inte direkt att de skulle köpa nåt de inte hade råd med. Utan om de skulle lägga till egna pengar till det som de hade samlat ihop.
På vilket sätt är det löjligt och efterblivet.
om du har 15 spänn för lite kanske din kompis kan ge dig det eller en av dina föräldrar. (Du går ändå inte hemifrån utan mamma).
January 12, 2004
Pojo wrote: [quote=Nomic] Och det där med skolklassen som sakna 100 spänn per skalle var ju bara löjligt och efterblivet(ja, det är vad jag tycker ditt inlägg var) för att vem fan väljer nåt man inte har råd med? typ som att jag har 50 spänn o köper glassen för 65, men oj, då kan jag inte betala i kassan... 🙄
sorgligt...
Läs läs och läs lite till.
Det var ju inte direkt att de skulle köpa nåt de inte hade råd med. Utan om de skulle lägga till egna pengar till det som de hade samlat ihop.
På vilket sätt är det löjligt och efterblivet.
om du har 15 spänn för lite kanske din kompis kan ge dig det eller en av dina föräldrar. (Du går ändå inte hemifrån utan mamma).
Och vad är skillnaden om inte alla har råd?
1 Guest(s)