February 16, 2004
obelix wrote: [quote=Pojo][quote=Nomic] Och det där med skolklassen som sakna 100 spänn per skalle var ju bara löjligt och efterblivet(ja, det är vad jag tycker ditt inlägg var) för att vem fan väljer nåt man inte har råd med? typ som att jag har 50 spänn o köper glassen för 65, men oj, då kan jag inte betala i kassan... 🙄
sorgligt...
Läs läs och läs lite till.
Det var ju inte direkt att de skulle köpa nåt de inte hade råd med. Utan om de skulle lägga till egna pengar till det som de hade samlat ihop.
På vilket sätt är det löjligt och efterblivet.
om du har 15 spänn för lite kanske din kompis kan ge dig det eller en av dina föräldrar. (Du går ändå inte hemifrån utan mamma).
Och vad är skillnaden om inte alla har råd?
Ungefär samma sak som tråden handlar om.
Sen var det ju deras gemensamma pengar som inte räckte och om de då skulle lägga till av egna.
Jag förstår ännu inte hur det är löjligt och efterblivet.
September 3, 2001
Helt rätt.
Men man ska dra en gräns klart och tydligt där det är en fritidsaktivitet och där det är skolaktivitet.
Till exempel så får man åka på resa men då har inte läraren ansvar för eleverna utan åker som en vän till eleverna, plus att resan eller utflykten inte ingår i betyget.
Man kan besöka ett museum o dyl. på fritiden men det ingår inte heller i betyg o läraren har inte heller ansvar och då får man ju väl betala själv om man vill åka med.
Ska det ingå i betyg ska det vara på skoltid då ska skolan få betala för utflykten, inkl matsäck. Man ska ju få mat från måndag till fredag av skolan. fattar inte varför dom luskar ur sig flera dagar om året för att eleverna ska ha matsäck till utflykten i stället.
Tycker inte att någon ska få bestämma över vad man gör med sina kamrater på fritiden.
September 5, 2001
optimuz wrote: Värdelöst, face the fucking fact, livet är inte rättvist! Klart man ska kunna åka på skolresor, j**la skitförslag!
Är det inte bättre med skolböcker? Bollar och datorer till barnen?
Sådant som konstruktivt hjälper folk att utbildas istället för att slösa pengar på skolresor?
October 18, 2004
Kom på en sak idag faktiskt när jag hade idrott.
För alla er som klagar på 100kr i avgivft 2 gånger om året.
Tänk på att ALLA elever är SKYLDIGA att ha gympakläder OCH SKOR!
Alla mina gympalärare har fått tokdamp om man inte har några skor, såväl inomhus som utomhus.
Sen finns det ju vissa områden som är undantag, men dom är ju få.
Kostar ju mkt mer med ett par bra dojjor än en klassresa...
January 12, 2004
Drinitiev wrote: Kom på en sak idag faktiskt när jag hade idrott.
För alla er som klagar på 100kr i avgivft 2 gånger om året.Tänk på att ALLA elever är SKYLDIGA att ha gympakläder OCH SKOR!
Alla mina gympalärare har fått tokdamp om man inte har några skor, såväl inomhus som utomhus.Sen finns det ju vissa områden som är undantag, men dom är ju få.
Jag trodde det var normalt med kläder i Umeå :-k
October 18, 2004
obelix wrote: [quote=Drinitiev]Kom på en sak idag faktiskt när jag hade idrott.
För alla er som klagar på 100kr i avgivft 2 gånger om året.Tänk på att ALLA elever är SKYLDIGA att ha gympakläder OCH SKOR!
Alla mina gympalärare har fått tokdamp om man inte har några skor, såväl inomhus som utomhus.Sen finns det ju vissa områden som är undantag, men dom är ju få.
Men alla kanske inte har råd med skor? om du nu klagar på klassresans 100kr.
Vanliga skor, vinterskor, inne gympa skor, utegympa skor och eventuellt nått mer.. vips och vi är uppe i rätt höga kostnader
January 12, 2004
Drinitiev wrote: [quote=obelix][quote=Drinitiev]Kom på en sak idag faktiskt när jag hade idrott.
Men alla kanske inte har råd med skor? om du nu klagar på klassresans 100kr.
Vanliga skor, vinterskor, inne gympa skor, utegympa skor och eventuellt nått mer.. vips och vi är uppe i rätt höga kostnader
Och du klarar inte av att göra den kopplingen till varför dom inte kanske har råd med en hundring?
October 18, 2004
Och du klarar inte av att göra den kopplingen till varför dom inte kanske har råd med en hundring?
Obelix, poängen är att man inte får ta ut en kostnad på 100kr för en klassresa men man får tvinga elever att köpa gympaskor för ca 500kr( ungefär vad ett billigt par kostar, köpt nya själv för ett tag sen)?
När man dessutom behöver 2 olika par skor blir det ju dubbelt så dyrt.?
Man kan inte ha sån dubbelmoral.
Regeln mot dom här 100kr funkar inte.. då kommer skolan bli tvingad att punga ut med massa andra avgifter för resor till/från skolan också.
Fattar inte hur folk som är för regeln tänker... Brukar förstå varför folk tycker på ett visst sätt, även om jag tycker det motsatta, men detta är ju vrickat...
January 12, 2004
Drinitiev wrote:
Obelix, poängen är att man inte får ta ut en kostnad på 100kr för en klassresa men man får tvinga elever att köpa gympaskor för ca 500kr( ungefär vad ett billigt par kostar, köpt nya själv för ett tag sen)?
När man dessutom behöver 2 olika par skor blir det ju dubbelt så dyrt.?
Man kan inte ha sån dubbelmoral.
Regeln mot dom här 100kr funkar inte.. då kommer skolan bli tvingad att punga ut med massa andra avgifter för resor till/från skolan också.
Fattar inte hur folk som är för regeln tänker... Brukar förstå varför folk tycker på ett visst sätt, även om jag tycker det motsatta, men detta är ju vrickat...
Och min poäng var att många måste ha kläder och skor, iaf där jag bor.
Det finns även dom som inte köper svindyra skor och kläder, det finns även dom som inte köper speciela idrottskläder för att ha i skolan.
October 18, 2004
inte kläder jag pratar om, men nån typ av gympa byxor behöver man ju, kan ju inte ha jeans eller dyl.
Och jag snackar inte om något svindyrt.
Jag snackar om skor på IDROTTEN.
Inte skor eller kläder på fritiden, fattar inte vad du fått det ifrån.
Man kan ju inte ha samma skor byxor+skor är ju nått man måste köpa, tröjjor kan man ju ha vilken som hellst nästan.
January 12, 2004
Drinitiev wrote: inte kläder jag pratar om, men nån typ av gympa byxor behöver man ju, kan ju inte ha jeans eller dyl.
Och jag snackar inte om något svindyrt.
Jag snackar om skor på IDROTTEN.
Inte skor eller kläder på fritiden, fattar inte vad du fått det ifrån.
Man kan ju inte ha samma skor byxor+skor är ju nått man måste köpa, tröjjor kan man ju ha vilken som hellst nästan.
Det finns gympadojor för under hundralappen, titta efter ordentligt så kommer tom du upptäcka det.
Man kan slänga ihop en gympaklädsel inkl skor för runt 150 spänn om man är driftig.
March 10, 2002
obelix wrote: [quote=Drinitiev]får man ett par byxor, 2 par skor och en träningsoverakksjacka för 150 kr..? Den snubben skulle jag bli väldigt imponerad av.
Du får ett par dojjor och träningsbrallor för 150 spänn.
Men man vill gärna ha grejor man faktiskt kan idrotta med också. Det är ganska stor skillnad på ett par skor för 100kr och 700-1000kr. Mina hälar hade förmodligen krasats sönder om jag köpt ett par skor för 100kr.
July 23, 2002
Json_81 wrote: Klurigt.
Fast jag tycker folk som inte har råd med 20:- till fika ska fundera på om de verkligen borde ha barn.
De kanske borde ansöka om retroaktiv abort eller vad menar du att de ska göra?
Frågan är dock svår att ta ställning till. Jag lägger ner min röst så länge.
January 12, 2004
Dehman wrote: [quote=obelix][quote=Drinitiev]får man ett par byxor, 2 par skor och en träningsoverakksjacka för 150 kr..? Den snubben skulle jag bli väldigt imponerad av.
Men man vill gärna ha grejor man faktiskt kan idrotta med också. Det är ganska stor skillnad på ett par skor för 100kr och 700-1000kr. Mina hälar hade förmodligen krasats sönder om jag köpt ett par skor för 100kr.
Det finns begagnat som är bra, kolla på tex myrornas.
June 18, 2001
optimuz wrote: Värdelöst, face the fucking fact, livet är inte rättvist! Klart man ska kunna åka på skolresor, j**la skitförslag!
Vilken sorts logik är detta då? Livet är inte rättvist, så du tycker vi bör låta bli att göra det mer rättvist.
Menar du att livet inte bör vara rättvist? Då är det inte fakta.
June 18, 2001
obelix wrote: [quote=Dehman][quote=obelix][quote=Drinitiev]får man ett par byxor, 2 par skor och en träningsoverakksjacka för 150 kr..? Den snubben skulle jag bli väldigt imponerad av.
Det finns begagnat som är bra, kolla på tex myrornas.
Du har ju själv sagt att även en liten konstnad kan göra en stor skillnad. Gäller inte samma sak här?
1 Guest(s)