Rätt med kortavgifter?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rätt med kortavgifter?
a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 19, 2006 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Har letat och letar just nu, om vad som egentligen gäller vid kortköp på "småbutiker". Har fått information om att detta togs bort i januari-06 pga de värdetransportrån som var. Men jag hittar ingen information om detta, som jag kan stödja mig på. Har dock fått fram att VISA har regler som gäller att handlaren inte får ta ut avgifter men Mastercard har det inte. Den informationen fick jag av en tidningsartikel och skulle hellre vilja läsa om det från en instutition. Så vet ngn ngt om det så är jag tacksam.

EDIT: Hittade denna länk
http://www.webforum.nu/printth.....p?t=135924

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1052097
June 19, 2006 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har också hört att man inte får ta ut några avgifter för kortköp. Men stöter ändå på det väldigt ofta.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1052118
June 19, 2006 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

affärer får inte ta ut avgift på kortköp

http://www.webforum.nu/showthr.....kortavgift

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1052121
June 19, 2006 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har bara stött på det på någon enstaka pizzeria. Då säger de ju iallafall till innan så man har ju ett val.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1052131
June 20, 2006 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: affärer får inte ta ut avgift på kortköp

http://www.webforum.nu/showthr.....kortavgift

Hur är det med barer? De flesta verkar ta avgift här. 5kr, blir ganska dyrt i längden. >_< Sen tar min bank ut en avgift på 10kr varje gång man tar ut från automat som inte är deras.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1052148
June 20, 2006 - 4:52 am
sp_Permalink sp_Print

Har bara stött på det en gång vad jag kan komma på just nu. Det var på American takeaway i Leksand. Men då sa han till i förväg att det kostade en femma extra. Han tjatade som tusan

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1052164
June 20, 2006 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

Om det skulle vara förbjudet, kan vi inte börja med att anmäla svenskaspel, då de klipper en på 3 sura kronor varje gång.:(

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1052172
June 20, 2006 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Brukar vara så att butiker inte vill dra kort för mindre belopp då deras egna förtjänst blir mindre eller kanppt någon alls.

Som man ser på många caféer i stan så tar de ut kortavgifter på 5:- om man handlar under t.ex. 50:-

Därför innan många backade från att ha Amex då det tog ut för höga avgifter ansåg många.

Exempel på avgift som företag får ta om du betalar med kort.

Svenska kort Kredit-/Betal-/Utländska kort
2-4kr/transaktion (ingen procentsats)*

Kredit-/Betal-/Utländska kort
2-4kr/transaktion + 2-4%*

Men de vinner också på att de slipper hantera lösa pengar, bortsett från de cefé ägarna som vill stoppa det i fickan.
Som man märkt flera ggr så har inte vissa caféer någon kortterminal och då känner man på sig direkt att de vill hassla med pengarna.

Men om du går och köper en dosa snus för 25:- och vinsten för affären är 5:- så får det betala 4:- i transaktions kostnad samt så brukar de alltid finnas procentsats på det så går det i princip back på att sälja dosan med snus om det tar betalt med kort.

Sen så t.ex. konsum och ica arbetar med väldigt mycket mindre vinnstmarginaler per vara samt att de troligen har special deal eftersom du kan köpa ett tugummi för 5:- och betala med kort utan att de bryr sig, samt att man gärna får ta ut pengar hos dem också.

Surt men sannt, fatta hur mycket pengar de tjänar på varje person som handlar med kort, sen kortavgifter för att få ha kortet osv osv.

Men sen så kan det finnas fördelar med att betala med kort som t.ex. om du köper en resa med det så får du en viss försäkring igenom kortet.

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
1052203
June 20, 2006 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Ringde till Babs på föreningssparbanken, de säger att VISA har avtal som gör det olagligt att ta extra betalt då man betalar med kort. Mastercard och Maestro har inte det förbudet. Dock så har nu alla handlare som använder sig av Babs terminaler skrivit avtal på att de inte får lägga på en kortavgift oavsett typ av kort. Så de begår ett avtalsbrott de som lägger på en avgift.
Det föreningsbanken rekommenderade var att man skulle dels ta slippen och dels kassakvittot och där skall det framgå att det inte är inkluderat i varupriset. Dvs om man köpt en pizza så skall man få ett kvitto där det står: Mat 50:-, kortavgift 3:-. Då krediterar föreningssparbanken (om man använder sig av deras kort, annars tar man kontakt med den banken man har VISA kortet med) om man faxar dessa två, så tar de kontakt med den aktuella butiken.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1052205
June 20, 2006 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Men frågan är ju om man inte hellre betalar 3kr extra på något ställe som man inte kanske betalar med kort på så ofta istället för att affären i fråga skippar kortbetalning helt pga att de tjänar så dåligt på det..?
Jag personligen hatar kontanter och betalar alltid med kort..

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
1052353
June 20, 2006 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Frågan om de verkligen gör det? Vad kostar det inte i tid att räkna kassan i slutat av dagen, risken för rån, risken för misstag med kontanthantering av växelkassa, kostnaden för bankbox och insättningsavgifter.

Skulle du resonera likadant om de sa att det kostade extra att betala med mynt för att butiken var tvungen att investera i en större kassaapparat.

Att driva en affärsrörelse innebär alltid kostnader, men islutänden skall det gå med vinnst annars har verksamheten inte en lönande affärsidé. Jag kan inte gå med på att stå för butikens kostnader som det innebär att ha en kortmaskin. Dels för att de skrivit ett avtal med de som tillhandahåller tjänsten samt för att VISA förbjudit att det skall kosta extra. Jag betalar redan min kostnad för att ha mitt VISAkort, varför skall jag även betala för butikens kostnad?

Det har blivit en defacto standard att acceptera dessa avgifter för att man "alltid" har gjort det.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1052356
June 20, 2006 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag vet får man iaf inte lov att ta betalt på visa kort. Man kan anmäla dom till visa så de får sitt uh vad kallar man det, tillstånd? att ta betalt med visa indraget. Har gjort det på flera ställen redan 😀

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1052361
June 20, 2006 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Om inte folk protesterar kommer kortavgifterna att fortsätta. Jag kommer i fortsättningen säga till när jag betalar med kort. Tack för upplysningen!

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1052411
June 21, 2006 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

a01marev wrote: Jag betalar redan min kostnad för att ha mitt VISAkort, varför skall jag även betala för butikens kostnad?

Jag håller med dej om detta, men det jag tycker är sjukt är det faktum att bankerna kräver en avgift av deras kunder (vi konsumenter och affärsägare) på nått som bankerna i slutändan tjänar pengar på. Det är ju inte så att det går dåligt för bankerna precis...

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
1053862
June 26, 2006 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Dock så vill ju alla ha betalt; hyresägaren som äger fastigheten, leverantören av de olika varorna osv osv.

Isf borde jag kunna kräva en billigare dricka bara för att kylskåpet står på en yta av 1m2 av totala lokalytan, varför skall jag betala för ett påslag på den som skall täcka alla kostnader med butiken?

Om man nu skall hårddra det hela...

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1053976
June 27, 2006 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

På små livs så brukar de ta 5:- avgift eller liknande för att det kostar dem själva. Jag brukar få betala det ibland med mitt VISA kort.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1054013
June 27, 2006 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

a01marev wrote: Dock så vill ju alla ha betalt; hyresägaren som äger fastigheten, leverantören av de olika varorna osv osv.

Isf borde jag kunna kräva en billigare dricka bara för att kylskåpet står på en yta av 1m2 av totala lokalytan, varför skall jag betala för ett påslag på den som skall täcka alla kostnader med butiken?

Nu är jag nog inte med riktigt, grejjen är väl att kortavgiften är nått som vissa handlare felaktigt tar ut när du handlar med kort. Avgiften för allt det som du nämner ingår ju i priset på varan du köper eller speccar din handlare upp massa avgifter för lokal osv på ditt kvitto?

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1054057
June 27, 2006 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

a01marev wrote: Dock så vill ju alla ha betalt; hyresägaren som äger fastigheten, leverantören av de olika varorna osv osv.

Intressant argument faktiskt.

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
1054151
June 27, 2006 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=a01marev]Dock så vill ju alla ha betalt; hyresägaren som äger fastigheten, leverantören av de olika varorna osv osv.

Nu är jag nog inte med riktigt, grejjen är väl att kortavgiften är nått som vissa handlare felaktigt tar ut när du handlar med kort. Avgiften för allt det som du nämner ingår ju i priset på varan du köper eller speccar din handlare upp massa avgifter för lokal osv på ditt kvitto?

Det jag menar är att handlaren tar ut en extra avgift för jag väljer att handla med kortet, varför ingår inte just den agiften på min vara precis som alla andra avgifter som tillkommer med att driva en butik, det är väl mest där frågan ligger. Eftersom varan som handlas har ett påslag för att täcka upp de kostnader som uppkommer för att driva butiken, varför det tillkommer ännu en extra kostnad beroende på hur jag väljer att betala.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 172
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL