November 29, 2001
En man hoppar på sin bebis tills den bokstavligt talat krossas:
Hans straff: 18 månader. Med lite "gott beteende" kommer han ut efter ett år om inte tidigare.
En polisman spöar en demonstrant med knytnävar:
Hans staff: inget, det var "svårt för polisen att bedöma om det behövdes tilltas en sådan nivå av våld eller ej".
En 22 årig demonstrant "styr upp" göteborgkravallerna:
Straff: 5 år och böter. För att visa ett exempel. Aha så där har vi den morallektionen: stampa ihjäl dina barn med demonstrera inte.
En dörrvakt spöar tre ungdomar:
Polisen tillkallas men bedömer att det inte har skett något orätt. Istället häktar de en av ungdomarna eftersom han "verkar bråkig".
Polisens agerande vid göteborgsdemonstrationerna går ostraffat hittills.
MEN, om du snor pengar och åker dit. Om du blir anhållen för bedrägeri ja då jävlar får du se på andra bullar.
Så nästa gång ni ska göra ett brott, stampa ihjäl en bebis och slå ner minderåriga. Så länge ingen förlorar hårdvaluta eller någon tjänsteman blir skadad det så är det lugnt.
Och sen vafan e det här med den rånarliga bestående av öststatsmän som rånar kvinnor på över 80 samtliga med rulator?!
Ibland skulle man fan önska att man bodde i ett land där Sharia tillämpas så att man kunde stympa de jäklarna.
Ännu bättre deportera dem till något krigsdrabbat land där de kan få smaka granatsplitter till frukost.
Personligen har jag ungefär noll tillit till varken våra polistjänstemän eller vårt rättsystem.
Alla poliser är inte rötägg såklart, men problemet verkar ju vara att även de "goda" polismännen håller rötäggen om ryggen om någon upptäcker deras beteende.
Att inte det blir upplopp när en man stampar ihjäl sin bebis och kommer undan med det är fan skandal. Vad är det för jävla zombies som styr detta landet?
Och det här man såg nu senast om mannen som gick till polisen med heroin som hans kompis prackat på honom: dömd till 5 års fängelse, FÖR VAD?!?!?! vaaaafaaaan
Och en man som hade inbrott i sin villa där hans kriminella bror valde att förvara vapen: också fängelse ocg dömd för häleri nu. det var han själv som kontaktade polisen.
Sist jag var ute fick en vän stryk och vi ringde då polisen. Gissa vem poliser tar in till stationen: killen som fick stryk såklart.
(Dörrvakt som spöade honom så där har ni förklaringen...)
Som med allt annat så gäller det väl att vara välförmögen svensk man i 40-50 årsåldern för att bli behandlad med någon som helst rättvisa.
*ventilerar*
February 9, 2002
Måste säga att jag håller med dig UndaC.
En människas liv och dess rättigheter är ruskigt underställda kapitalets rättigheter i västvärldens sk. demokratier.
Att kapitalism (i modererad form) är det mest effektiva ekonomiska systemet råder det väl inget större tvivel om, men att låta marknadsfundamentalismen gå så långt att rättssystemet till och med värderar kapital högre än folks liv, då talar vi om en kapitalets diktatur och inte en demokratisk kapitalism.
December 25, 2000
NBK wrote: Måste säga att jag håller med dig UndaC.
En människas liv och dess rättigheter är ruskigt underställda kapitalets rättigheter i västvärldens sk. demokratier.
Att kapitalism (i modererad form) är det mest effektiva ekonomiska systemet råder det väl inget större tvivel om, men att låta marknadsfundamentalismen gå så långt att rättssystemet till och med värderar kapital högre än folks liv, då talar vi om en kapitalets diktatur och inte en demokratisk kapitalism.
Effektivt? Vill vi bo i ett "effektivt" samhälle istället för i ett jämställt? Kapitalismen bygger på utnyttjande, se bara på alla fabriker i låglöneländerna. Det må vara sant att vi hjälper dem att bygga upp sina länder (lite iaf), men jag är mycket intresserad av vad som händer när u-länderna kommer upp till vår standard och kräver samma saker som vi gör?
Priserna skuter i höjden och ingen har råd att köpa något? Börskrash?
Nu skulle jag gärna skriva en avhandling om detta men jag är tvungen att skriva musikrecension och plugga musikprov. 🙂
November 29, 2001
🙁
har varit en lång rad av sjuka saker med sveriges polis/rättsystem på senaste
undrar om något kommer förändras eller om det bara ska tugga på i samma takt
sen är det är svårt inpå gränsen till omöjligt att sätta dit poliser för brott är också helt sjukt
det funkar ju uppenbarligen inte med det system vi har idag, vi måpste införksaffa någon instans som är helt utomstående som bedömer dessa fallen
jag kan på rak arm räkna upp minst 5 pers som fått stryk av poliser HELT utan anledning (och då menar jag verkligen helt utan anledning) som jag känner
jag själv är en av dem
fick smaka på batongen av en snut eftersom han tyckte jag verkade hotfull och han anklagade mig för att ha krossat glasrutor på en stor affär här i Lund
efter att de dragit iväg i sin lilla pikebuss efter att ha pucklat på mig lite gick jag till affären för att se.. ja vad... tre helt intakta rutor, inte en skråma någonstans
när jag försökte anmäla det hela slutade det med att ingen på Lunds polisstation kunde få fram namnet på vem det kunde vara som gjort det eftersom alal höll varandra om ryggen och ljög och därmed hände inget och det hela bara lades ner
det värsta exemplet var en tjejkompis till mig som fick stryk av tre poliser samtidigt när hon var 15 bast efter att ha kallat en av dem för något så pass oskyldigt som "kålhuvud"
(anledningen till att hon sa det var för att han la en kommentar om hennes mor som är alkoholist vilket polisen också var medveten om eftersom som han haft med den familjen att göra förr)
det där slutade med att de tre poliserna blev frikända på grund av att tjejen hade varit "hotfull, kränkande och provocerande"
hur långt ska poliser och vaktern akunna gömma sig bakom luddiga saker som att de känt sig "hotade"?
det är ju givetvis ett utsatt yrke
men när tre poliser kan misshandla en liten 15 årig tjej på grund av att de kände sig hotade så undrar man ju
July 2, 2001
@Undac,
Som vanligt, jag håller med dig i mycket du skriver. Men just Göteborgskravallerna är en öm tå. Att en demonstrant får fängelse är fel, men den person du pratar om är ingen demonstrant. Att ingen polis blir fälld... Tja, ska någon polis bli fälld så är det ju Håkan Jaldung (Ledningsgruppen). Men det är ett svårt jobb, och ska polisen kunna fortsätta utföra ett svårt jobb så måste det krävas mycket innan en polis blir fälld.
NBK wrote:
Bra att vi är överens, jag anser också att kapitalism i modererad form otvivelaktigt det mest effektiva systemet i modern tid. Men kan inte du förklara för mig varför du strider MOT kapitalismen istället FÖR att stödja den modererade formen?
EDIT: quotestrul
July 8, 2001
69link wrote:
Som vanligt, jag håller med dig i mycket du skriver. Men just Göteborgskravallerna är en öm tå. Att en demonstrant får fängelse är fel, men den person du pratar om är ingen demonstrant. Att ingen polis blir fälld... Tja, ska någon polis bli fälld så är det ju Håkan Jaldung (Ledningsgruppen). Men det är ett svårt jobb, och ska polisen kunna fortsätta utföra ett svårt jobb så måste det krävas mycket innan en polis blir fälld.
jag tror att poliserna skulle behöva bättre utbildning för sånt här. deras agerande va ofta långt från professionellt, även om situationen va ganska extrem.
jag hatar dessa chefer som inte tar sitt ansvar!
November 27, 2002
jag läste i tidningen för ett tag sen om en kille som blivit bestulen på sin moped. pappan blev förbannad och gav sig ut för att leta rätt på den. efter ett tag hittade han den skyldige i full färd att måla om mopeden. pappan kom iaf överens med tjuven om att han skulle få tillbaka mopeden utan att dem gjorde en anmälan. några dagar senare fick pappan reda på att han blivit anmäld för att ha tagit tillbaka mopeden utan lov. Det slutade med att pappan fick betala böter samt rättegångskostnaderna allt för att han tog tillbaka mopeden "utan att ha frågat" om lov först... sjukt. man vet inte om man ska skratta eller gråta. 😕
November 29, 2001
69link wrote: @Undac,
Jo jag håller med om att det i detta fallet är främst beslutsfattarna som ska åka. Men poliser som leker mini-Hitler ska man inte heller acceptera.
Där fanns väldigt många fall av grovt övervåld och stor provokation från polisens sida som också hängde på enskilda polisers agerande. De ska man inte se genom fingrarna bara för att det är ett utsatt yrke och en utsatt sitation anser jag personligen.
Hur som helst så är det sjuka proportioner när en "uppviglare" får nästan tre gånger så långt straff som en barnamördare.
Personligen tycker jag inte det ska krävas "mycket" för att en polis ska bli fälld.
Samma regler och rättigheter bör gälla alla oavsett karriärsval.
Visst ska poliserna inte vara i en sådan situation där de inte kan utföra sina jobb för rädslan för en anmälan om tjänstefel.
Men samtidigt duger de inte att de alla nynnar på Shaggys "It wasn't me" när de verkligen trampat i klaveret.
Det är ju något grundläggande fel inom poliskåren om det finns någon orskiven regel om att aldrig sätta dit en kollega som gjort fel.
Om de inte ens klarar att hålla sig på lagens sida inom polisen hur ska de då kunna ta sig an samhället på ett acceptabelt sätt.
November 4, 2001
affe wrote: jag läste i tidningen för ett tag sen om en kille som blivit bestulen på sin moped. pappan blev förbannad och gav sig ut för att leta rätt på den. efter ett tag hittade han den skyldige i full färd att måla om mopeden. pappan kom iaf överens med tjuven om att han skulle få tillbaka mopeden utan att dem gjorde en anmälan. några dagar senare fick pappan reda på att han blivit anmäld för att ha tagit tillbaka mopeden utan lov. Det slutade med att pappan fick betala böter samt rättegångskostnaderna allt för att han tog tillbaka mopeden "utan att ha frågat" om lov först... sjukt. man vet inte om man ska skratta eller gråta. 😕
Det är ju faktiskt olagligt. Ifall en tjuv snor en cykel av dig. Nästa dag ser du en kille cykla på din cykel, med exakt det där klistermärket du har på höger sida av övre ramröret. Du springer ifatt och sliter ner honom från cykeln sen tar du cykeln och cyklar hem. Senare visar det sig att det inte var din cykel det var inte alls samma klistermärke det hade bara sett ut så vid första anbklicken, då har du begått ett brott. Därför är lagen skriven så, du får ju t.ex. avbryta thuven när den begår brottet, men ifall den redan blivit stulen och du ser den igen, får du istället ringa efter polis.
lite trött kanske skrevs lite luddigt men jag hoppas att det jag menar framgår.
August 9, 2001
Undac en sak jag tycker du glömmer bort är att skriva om den extrema situationen poliserna befann sig under EU-toppmötet i
Göteborg för att inte nämna att stenar och annat bråten ven genom luften och som defintivt äventyrade andras säkert.
Jag tycker att använder ligister vandaliseringsmetoder till att uttrycka sitt missnöje, då förtjänar de att tas hårt och illa.
Sen att oskyldiga demonstranter drabbas av polisernas ibland kraftiga övervåld är beklagligt och givetvis
så skall de bli dömda på lika vilkor och de skall även få chansen till att få försvara sig så som alla andra.
January 5, 2002
Hur skulle samhället se ut om alla tog lagen i egna händer?
Vuxna män som stjäl mopeder av ynglingar och lokala miliser som ger sig ut för att hämnas ett dött barn... Nej, ni får fan lugna ner er. Det svenska rättssystemet är tyvärr som det är, ekonomiska brott lyfts upp och prioriteras.
Att en man som stampar ihjäl sitt barn får arton månaders fängelse är mycket tragiskt. Att våldtäktsmän och deras jurister lyckas få gruppvåldtäkter rubricerade som sexuella utnyttjanden för att sedan så gott som slippa undan påföljder är lika tragiskt det. Att en grupp ynglingar skär halsen av en annan ung man och sedan döms till böter för det är skrämmande.
Poäng ett; det svenska rättsystemet är helt åt helvete vad gäller brott mot kött och blod.
Göteborgskravallerna är ett vida diskuterat ämne. Min personliga åsikt är att man måste skilja på demonstranter och våldsverkare. Jag har absolut ingenting emot demonstrationer, men när anarkister börjar angripa polismän och vandalisera staden så går det för långt. Då är det nästan så att man ställer sig bakom polismän som "sprättar bort id-märkningen, fäller ner visiret och börjar veva". Demonstranter gör då bäst i att antingen ta hand om packet själva eller flytta sig ur vägen, och det var precis det som hände. Kom inte och säg att den där Hannes som blev skjuten i buken förde en laglig demonstration när det skedde.
Poäng två; våldsverkare skall inte få förekomma under demonstrationer, och jag har absolut ingenting emot att packet får smaka på batongen.
Mannen som gick till polisen med heroin som hans kompis prackat på honom vet jag ingenting om, men det framstår för mig som om han har grova problem med logiken.
Du traskar in på polisstationen med massa heroin och säger "det är inte mitt, det är min polares". Hur jävla dum får man egentligen vara? Jag menar, det föreligger ett par konkreta fakta; att innehav av heroin är olagligt samt att du - i besittning av heroin - traskade in på en polisstation. Synd grabben, men det är upp till dig att motbevisa. Har du då inte en bra advokat så är du körd.
Poäng tre; lämna inte över heroin till polisen med meddelandet "det är min polares" om du inte har rejäl advokatuppbackning.
November 29, 2001
snyde wrote: 1. Nej, ni får fan lugna ner er. Det svenska rättssystemet är tyvärr som det är, ekonomiska brott lyfts upp och prioriteras.
2. Du traskar in på polisstationen med massa heroin och säger "det är inte mitt, det är min polares". Hur j**la dum får man egentligen vara? Jag menar, det föreligger ett par konkreta fakta; att innehav av heroin är olagligt samt att du - i besittning av heroin - traskade in på en polisstation. Synd grabben, men det är upp till dig att motbevisa. Har du då inte en bra advokat så är du körd.
1. Så man ska inte reagera? Bara acceptera?
Tror knappast någon här hade tänkt ta lagen i egna händer.
2. Mannen had ei detta fallet fått en förfrågan om en polare kunde lämna ett paket hemma hos honom.
Visst det går väl bra.
När han sen kollade vad som fanns i paketet insåg han att det var heroin.
Då uppmanade han sin polare att ta bort det men när han vägrade gick han till polisen med det.
Men i vilket fall så varför i hela helvete skulle han gå till polisen om det VAR hans eget?
Skulle snarare säga att det är din logik som falerar här.
Hur ofta tror du en mördare knallar in på polisstationen för att bara säga "tjena asså bara så ni vet så var det inte jag som mördade fru Bengtsson men här är mordvapnet iaf"?
60 månader för att man har förhindrat några kilo heroin från att komma ut i vårt samhälle där ungdomars missbruk ständigt ökar.
18 månader för att hoppa ihjäl sin bebis.
Seems fair and square to me. 🙄
Verkar som en del missade själva poängen där pappan faktiskt pratade med tjuven om att få tillbaka mopeden.
Om tjuven säger "här, jag har din moped du kan få tillbaks den", då ska man väl fan inte åka dit för att man tar emot den?
Det är en himla skillnad om pappan senare sett mopeden stå parkerad någonstans och då dyrkat upp låset o tagit tillbaka den. (Det hade kunnat vara fel moped, den kunde ha blivit såld till någon som köpt den i god tro osv.) Nu var ju inte situationen så.
Att pappan lyckades "hitta tjuven" tyder ju också på att pojken som blev bestulen var väl medveten om vem tjuven var.
Visst måste man ha princip som man håller på inom lagen, men när man ignorerar sunt förnuft och bara rider på paragraferna så funkar inte rättssystemet tillfredställande.
November 29, 2001
McKinley wrote: Undac en sak jag tycker du glömmer bort är att skriva om den extrema situationen poliserna befann sig under EU-toppmötet i
Göteborg för att inte nämna att stenar och annat bråten ven genom luften och som defintivt äventyrade andras säkert.
Jag tycker att använder ligister vandaliseringsmetoder till att uttrycka sitt missnöje, då förtjänar de att tas hårt och illa.
Sen att oskyldiga demonstranter drabbas av polisernas ibland kraftiga övervåld är beklagligt och givetvis
så skall de bli dömda på lika vilkor och de skall även få chansen till att få försvara sig så som alla andra.
Jag syftar inte på alla situationer under demonstrationen. Att kasta sten på polisen är inget jag ställer mig bakom på något sätt.
Men polisen gav sig på många som var UPPENBART oskyldiga under demonstrationerna vilket man också bara förklarat bort genom att poliserna känt sig hotade.
Tex. frivillig vårdpersonal, ungdomarna på chillerska, journalister och som du nämnt: oskyldiga demonstranter.
Sen har jag fått höra rätt många gånger att de vanliga demonstranterna borde va gått därifrån.
Kan nog garantera att de personerna inte var på plats elelr känne rnågon som var det.
Med poliser som tränger på från alla väderstreck en panikartad folkmassa i rörelse och en fruktansvärd trängsel...
det var knappast tal om att komma undan om man inte han göra det precis innan allt bröt ut.
Aja jag tycker både vandalerna och polisen betedde sig som idioter, men nu var det ju inte det här tråden handlade om.
February 9, 2002
69link wrote: @Undac,
[quote=NBK] Att kapitalism (i modererad form) är det mest effektiva ekonomiska systemet råder det väl inget större tvivel om, men att låta marknadsfundamentalismen gå så långt att rättssystemet till och med värderar kapital högre än folks liv, då talar vi om en kapitalets diktatur och inte en demokratisk kapitalism.
Bra att vi är överens, jag anser också att kapitalism i modererad form otvivelaktigt det mest effektiva systemet i modern tid. Men kan inte du förklara för mig varför du strider MOT kapitalismen istället FÖR att stödja den modererade formen?
EDIT: quotestrul
Vem har sagt att jag strider mot kapitalismen? Du måste ha uppfattat min USA-kritiska logga och inlägg som kritik mot det kapitalistiska systemet, under den förutfattade meningen att USA är kapitalismens idealtyp.
Jag vet inte hur detaljerad jag orkar bli så här mitt i natten, men den amerikanska kapitalismen är knappast någon moderat form av kapitalism, utan en avart som inte bara undergräver fri konkurrens genom att främja monopolbildning, utan också systematisk skapar oheliga allianser mellan näringsliv och politik.
Dessa två faktorer (bl.a.) skapar en oligarkisk topp-styrd ekonomi i stil med det planstyrda kommunistiska systemet, där femårsplaner utarbetades av politiker och företagsledare för industrier som hade mått bättre av att dynamiskt reagera på marknaden.
Några principiella exempel på den oligarkisa topp-styrda kapitalismen:
Starka monopol använder sig av lagen för att eliminera sina mer konkurrenskraftiga (men mindre kapitalstarka och politiskt inflytelserika) konkurrenter (ex. MS); de skruvar politiska beslut så att de gynnar den egna industrin, trots att den borde förnyas och effektiviseras för den allmänna ekonomins och det allmännas bästa (ex. oljeindustrin, som effektivt blockerar varje beslut som kan leda till större användande av förnyelsebar energi); kapitalstarka monopol ger sig in i branscher som de inte har några egentliga förutsättningar för (förutom sitt kapital) jämfört med konkurrenterna på marknaden, och köper med sin kapitalstyrka ett nytt monopol (ex. MS med X-Box); Monopolistiska koncerner som är inblandade i flera industrier än sin basverksamhet, använder sin monopolställning på ett område till att få in kapital (ex. genom prishöjningar) för att bekosta ett annat, icke-lönsamt, verksamhetsområde som ett annat, mer specialiserat företag bättre hade kunnat ta hand om (ex. Telia); etc.
Ett sådant kapitalistiskt system är inte en riktig kapitalism (iaf inte enligt den definition av kapitalism jag fick intutat i mig på Handels här i Gbg), utan liknar i sin ineffektivitet snarare en toppstyrt totalitärt ekonomiskt system, typ kommunismen. Den stora skillnaden är snarast att Sovjets kommunism var monopolistisk, medan USAs kapitalism snarare är oligarkisk (typ kungarike vs. feodalsamhälle).
Det som gör kapitalismen så effektiv är alltså dess oslagbara förmåga att reagera snabbt på marknaden (utbut och efterfrågan). Ju närmare marknaden en ekonomisk aktör befinner sig, desto mer medveten är han om kunders behov etc., och desto större blir sannolikheten att han ändrar sitt utbud därefter. Ju längre ifrån beslutsfattare befinner sig från den, med sina femårsplaner och långsiktiga ekonomiska företagsstrategier, desto mer inflexibel och ineffektiv blir ekonomin.
Det amerikanska ekonomiska systemets ineffektivitet uppvägs bara till en viss del av den spirande entreprenörsanda som finns i ett land utan historia, där inga uråldriga konventioner trycker ner den fria viljan, och där den kulturella tomheten tvingar varje individ att upphöja sig själv till gud under sin livstid. Denna entreprenörsanda, som svenskar knappt kan förstå med sina jantelagar, men våra arabiska invandrare personifierar med 18 timmars dygn i sina pizzerior, skapar en darwinistisk evolution av företag och arbetskraft som leder till framsteg, TROTS den i grunden ineffektiva avarten av "kapitalism" (oligarkiskt topp-styrt).
Det uppvägs också av en annan viktig faktor, nämligen det mänskliga lidandet. Alla de framgångar som de få företag som lyckas åtnjuter vilar inte bara på benen av de företagare och arbetare som dukade under i kampen (det sociala skyddsnätet är nästan obefintligt i USA, så analogin till ben och död kan mycket väl vara mer bokstavlig än bildlig), utan också på arbetarnas livegenskap. Den stora kakan går till ägarna av det investerade kapitalet (feodalherrarna), medan en mycket liten del går till löner (självklart beroende på vilken typ av arbetare det är). Men med livegenskap menar jag framförallt att det inte finns en rimlig möjlighet att hävda sin rätt emot en arbetsgivare, då fackföreningar i praktiken är förbjudna.
Med en modererad form av kapitalism menar jag snarare en ekonomisk modell som liknar den socialistiska vi i teorin har i Sverige. Den är på inget sätt perfekt, men om vi fortsätter på det teoretiska planet lite till, så är ett bra ekonomiskt system enligt min mening ett som håller isär de politiska och ekonomiska aktörerena; har lagar och regler för att främja konkurrensen; lämnar verksamheter som man enligt mäsklig etik och moral ej borde profitera på (folks liv - alltså ex. sjukvården) till staten; låta medborgarna gemensamt (alltså staten) finansiera storslagna projekt som i fri form kommer att gynna ekonomin, men som om man låter ett företag ta ut avgifter för det kommer att hämma den ekonomiska utvecklingen (ex. bredbandsutbyggnaden som ger och kommer att ge otroliga samhällsvinster vs. telias/sekvensias försök att ta ut en kostnad på denna infrastruktur som skulle utesluta en hel del av det svenska folket från denna); ha lagar och regler för hur anställda får behandlas och vilka rättigheter de har; ha ett fungerande och tillräckligt socialt skyddsnät, dels av medmänsliga skäl, men också för att slippa en ökad kriminalitet och ytterligare samhällskostnader i form av fler poliser, större fängelse etc (en kostnad som antagligen ligger i nivå med vad socialbidragen kostar sverige - även om man inkluderar den ofta förespråkade bland moderatkretsar negativa effekten socialbidrag har på ett lands arbetsvilja, något som är absurt, då socialbidraget ligger på ynkliga nivåer jämfört med en redig lön) -- Men i övrigt låta de kapitalistiska krafterna hantera marknaden bäst de vill.
Alltså allt det som Sverige (och i viss mån USA) PÅSTÅR sig stå för.
November 29, 2001
Ja se jäklar, du va mig då en vältalig herre.
Håller med dig på i princip samtliga punkter förutom att jag anser att dagens socialbidrag (och andra bidrag för den delen) ligger lite för nära reservationslönen.
Plus att det helt enkelt är för lätt för vilken slö idiot som helst att bara parasitera på de arbetande.
Vet tonvis med folk i min ålder som av ren kräsenhet tar bidrag istället för att jobba eftersom de tillgängliga jobben är för "tråkiga".
Personligen skurar jag hellre toaletter än lever på andras pengar och har även gjort det under kortare perioder (skurat toaletter that is).
Större och rimligare krav för att få bidrag och till viss del sänkta bidrag.
Sen borde bidragen anpassas mer efter behov.
Givetvis skulle ökade krav och större anpassning av bidragsnivåer leda till adminsistrativa kostnader, med det skulle kanske också skapa lite fler icke-artificiella jobb här och var (ok då, inte så många att tala om egentligen men men ;)).
Speciellt för unga människor utan barn så är det alldeles för lätt att vara slacker i Sverige...
February 9, 2002
ViU wrote: [quote=NBK]Måste säga att jag håller med dig UndaC.
Effektivt? Vill vi bo i ett "effektivt" samhälle istället för i ett jämställt? Kapitalismen bygger på utnyttjande, se bara på alla fabriker i låglöneländerna. Det må vara sant att vi hjälper dem att bygga upp sina länder (lite iaf), men jag är mycket intresserad av vad som händer när u-länderna kommer upp till vår standard och kräver samma saker som vi gör?
Priserna skuter i höjden och ingen har råd att köpa något? Börskrash?
Nu skulle jag gärna skriva en avhandling om detta men jag är tvungen att skriva musikrecension och plugga musikprov. 🙂
Vad som gör kapitalism (alltså inte den typ av imperialistiska, rasistiska och topp-styrda "kapitalism" som västvärlden tillämpar i stor utsträckning) effektiv är att den reagerar snabbt på marknaden. Denna flexibilitet gör att resursslöseriet blir mindre, eftersom man inte på förhand bestämmer att under fem år så ska vi producera snickers med russin, och efter två år så kommer hela världen på att de hatar russin-snickers, men va fan, maskinerna är inställda på fem jäkla år, så det är bara att knipa ihop och käka de äckliga små fanstygen (eller slänga bort dom - alltså resursslöseri).
Riktig kapitalism är eg. inte det som i första hand förknippas med moderater i sverige, då de i huvudsak suktar efter den monopolbildande kapitalistiska modellen á la USA, som bevarar privilegier och koncentrerar kapital. Vi talar om i första hand den naturliga mänskliga viljan att lämna något till de varelser som odödliggör våra egna gener - våra barn. Det finns många mänskliga drivkrafter, varav en effektiv är pengar (som är en abstraktion av det grundläggande behovet överlevnad, och som i perverterad form blir girighet - en ännu starkare och okontrollerbar drivkraft). Men vår dödlighet tvingar oss till empati, åtminstone för vår egen avkomma, och vi vill alltså lämna lite skit efter oss.
Problemet med ett ekonomiskt system som tillåter ekonomiska imperium (företag, kapital etc) gå i arv är att kapitalet inte längre förvaltas av den person som har de bästa förutsättningarna för det, utan av en genetiskt utarmad version av den person som en gång i historien lyckades göra sig denna förmögenhet.
Vi har ju ett skräckexempel på det i USA, där GW Bush, en man välkänd för sitt bristande intelligens och omdöme, inte bara har fått ett stort olje-imperium av sin pappa, utan även hela landet i sin hand i och med presidentpostern.
Här i Sverige behöver vi förstås bara titta åt vår egen adel och våra väldresserade cirkusapor - kungafamiljen - för att hitta otaliga exempel på enorma kapital som förvaltas av genetiskt degraderade (ja, då adel är en minioritet, och gifte sig nästan uteslutande sinsemellan i historisk tid, så är deras genpol ungefär i samma storleksordning som vårt vargbestånd. I praktiken kan man alltså tala om incest, något som faktiskt skapar genetiska defekter, såsom dyslexi, talsvårigheter, etc. etc. - genetisk utarmning. Ta en titt på kungen för att förstå vad jag snackar om.) kopior av de stora starka män som en gång i tiden roffade åt sig dessa imperium.
Ok, jag hårddrar det lite (men bara lite) med genetiken, men bara för att komma åt dom med samma vapen som de använder för att rättfärdiga sin högfärdighet - nämligen sitt blåa blod.
Ta några mindre kontroversiella exempel, Kamprads söner, eller fettot som just dog...vad hette den mediemogulen...ja, hans barn ska ju nu ta över hans medieimperium. Vafan, det finns väl hur många som helst som kan sköta det bättre än dom, och som skulle göra ett svenskt företag som påverkar tusentals människors liv mycket mer effektivt.
Idealiskt vore förstås om alla människor hade lika goda (dock ej identiska - måste ju finnas någon kulturell pluralitet som skapar kreativitet) förutsättningar från början, och fick utnyttja det bäst de ville. En hög arvsskatt, och inga möjligheter att lämna efter sig ett stort företag till sina barn, är en bra början.
Nä, riktig kapitalism är egentligen bara insikten om att marknadens utbud och efterfråga (alltså inte lagarna kring dem, och de sociala konsekvenserna bla. bla. bla) regleras bäst på låg nivå, och att detta skapar minst resursslöseri.
1 Guest(s)