Rättvisa skipad..?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rättvisa skipad..?
skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
sp_UserOfflineSmall Offline
860811
March 18, 2005 - 12:48 am
sp_Permalink sp_Print

Jag blir fanken mörkrädd...

Maken till så många primitiva inlägg i en och samma tråd är det sällan jag ser.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
860815
March 18, 2005 - 12:52 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dree] Då kan vi släppa ut alla Psykon då?

Ja, om dom är friska.

Annars så kommer dom inte ut.

Jo det är klart men har man mördat någon så ska man väl få ett straff?
Inte vård i 4år och sen släppas ut igen.
Enligt mig iallafall.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
860816
March 18, 2005 - 12:55 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=obelix][quote=dree] Då kan vi släppa ut alla Psykon då?

Ja, om dom är friska.

Enligt mig iallafall.

Lagen håller på att ses över nu.

det är på tal om att man ska antingen vårdas till man är frisk, eller så ska man in i fängelset om vårdtiden blir mindre än fängelsetiden.

Något man bör tänka på är det att dom som har en allvarlig psykisk störning inte är ansvariga för sin handling.

Dom handlar utifrån vad dom tror är det rätta, dom är inte ute efter att skada en människa eller begå ett brott.

dree
Member
Medlem
860817
March 18, 2005 - 12:59 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dree][quote=obelix][quote=dree] Då kan vi släppa ut alla Psykon då?

Ja, om dom är friska.

Enligt mig iallafall.

det är på tal om att man ska antingen vårdas till man är frisk, eller så ska man in i fängelset om vårdtiden blir mindre än fängelsetiden.

Något man bör tänka på är det att dom som har en allvarlig psykisk störning inte är ansvariga för sin handling.

Dom handlar utifrån vad dom tror är det rätta, dom är inte ute efter att skada en människa eller begå ett brott.

Japp det håller jag med om.
Men det är nog väldigt svårt att bedömma eftersom såpass många låtsas ha en psykisk sjukdom.

obelix
Member
Medlem
860818
March 18, 2005 - 1:08 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=obelix][quote=dree][quote=obelix][quote=dree] Då kan vi släppa ut alla Psykon då?

Ja, om dom är friska.

Enligt mig iallafall.

Men det är nog väldigt svårt att bedömma eftersom såpass många låtsas ha en psykisk sjukdom.

Det är en myt att det är många som spelar psykiskt sjuka, det går inte att lura sig till vård.

Det finns inga bevis på att någon har lyckats en enda gång.

om du känner till någon så får du gärna upplysa mig om det.

dree
Member
Medlem
860819
March 18, 2005 - 1:20 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dree][quote=obelix][quote=dree][quote=obelix][quote=dree] Då kan vi släppa ut alla Psykon då?

Ja, om dom är friska.

Enligt mig iallafall.

Det är en myt att det är många som spelar psykiskt sjuka, det går inte att lura sig till vård.

Det finns inga bevis på att någon har lyckats en enda gång.

om du känner till någon så får du gärna upplysa mig om det.

Såklart att det inte finns nåra bevis på att någon har lyckats lura till sig vård.
Har dom lyckats så har dom.
Men det är nog som du säger till viss del.
Så fort man ser ett mord på nyheterna blir alla sura när personen döms till vård.

obelix
Member
Medlem
860820
March 18, 2005 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:
Såklart att det inte finns nåra bevis på att någon har lyckats lura till sig vård.
Så fort man ser ett mord på nyheterna blir alla sura när personen döms till vård.

Lek med tanken att en person har lyckats lura till sig vård.
han kommer till vårdavdelningen, där blir han garanterat avslöjad.

Och skulle det framkomma att en person har fejkat och blivit dömd till vård.
Så tas det inte i beaktande om han är sjuk, han döms som helfrisk.

Det som sticker folk i ögonen är när dom som döms till vård kommer ut inom ett år.

Orsaken till det är att dom kan ha hamnat i vård innan rättegången och nästan är färdigbehandlade.
Och är dom det, så finns det ingen anledning att ha dom kvar i vården.

En sak man ska fundera på om lagen ändras till att man kan få både vård och efterföljande fängelsestraff är detta:

Du ser din gravida fru bli överfallen äv en kille med ett järnrör som slår ner henne till backen och börjar sparka på henne.

Du hjälper henne med följden att du slår ihjäl killen som anfallit din fru.

Det visar sig vi utredningen att du har använt mer våld än nöden krävde.

Ska du då dömmas får dråp, mord eller bli frikänd?

dree
Member
Medlem
860822
March 18, 2005 - 1:37 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dree] Såklart att det inte finns nåra bevis på att någon har lyckats lura till sig vård.

Det som sticker folk i ögonen är när dom som döms till vård kommer ut inom ett år.

Orsaken till det är att dom kan ha hamnat i vård innan rättegången och nästan är färdigbehandlade.

En sak man ska fundera på om lagen ändras till att man kan få både vård och efterföljande fängelsestraff är detta:

Du ser din gravida fru bli överfallen äv en kille med ett järnrör som slår ner henne till backen och börjar sparka på henne.

Det är nog ett dilemma det inte finns ett svar på ifall alla ska ha sin mening.
Men det är ju dråp enligt mig iochmed att det inte är planerat.
Men om har ett våldsamt förflutet så ska man nog sitta inne länge.
Om man inte har det så är det ju en svår fråga.

obelix
Member
Medlem
860823
March 18, 2005 - 1:41 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=obelix][quote=dree] Såklart att det inte finns nåra bevis på att någon har lyckats lura till sig vård.

Det är nog ett dilemma det inte finns ett svar på ifall alla ska ha sin mening.
Men det är ju dråp enligt mig iochmed att det inte är planerat.
Men om har ett våldsamt förflutet så ska man nog sitta inne länge.
Om man inte har det så är det ju en svår fråga.

Grejen är at man troligen blir frikänd, eftersom det hände i stundens hetta och beroende på att situationen var som den var.

Själva själva orsaken gjorde att man handlade på ett sätt man aldrig skulle i vanliga fall, och då går man fri.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
860830
March 18, 2005 - 6:11 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Dom handlar utifrån vad dom tror är det rätta, dom är inte ute efter att skada en människa eller begå ett brott.

En bunke psykfall går ju "igång" på våld, blod osv. Är inte de heller ute efter att skada någon då?

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
860965
March 18, 2005 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Öppna Dårhusen igen.

Då skulle iallafall JAG känna mig säkrare, bor i ett minighetto, bor många "behandlade" människor här som anses som "friska"

kan ju säga genom att bara se dom gå över gården att dom inte är friska. Nästan så man sover med baseboll trä't vid sängen :blink:

obelix
Member
Medlem
861096
March 18, 2005 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=obelix]Dom handlar utifrån vad dom tror är det rätta, dom är inte ute efter att skada en människa eller begå ett brott.

En bunke psykfall går ju "igång" på våld, blod osv. Är inte de heller ute efter att skada någon då?

Vilken "bunke psykfall" är det?

MrWeizel
Member
Medlem
861104
March 18, 2005 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=MrWeizel][quote=obelix]Dom handlar utifrån vad dom tror är det rätta, dom är inte ute efter att skada en människa eller begå ett brott.

Armin Schwarz t.ex, eller vad den tyska kannibalen hette. Han verkade inte ha allt för mycket emot att varken mörda eller äta andra människor?

Fast du hävdar kanske att det inte finns några psykfall vars kickar är våld och död?

obelix
Member
Medlem
861111
March 18, 2005 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=obelix][quote=MrWeizel][quote=obelix]Dom handlar utifrån vad dom tror är det rätta, dom är inte ute efter att skada en människa eller begå ett brott.

Armin Schwarz t.ex, eller vad den tyska kannibalen hette. Han verkade inte ha allt för mycket emot att varken mörda eller äta andra människor?

Fast du hävdar kanske att det inte finns några psykfall vars kickar är våld och död?

Det behöver man inte vara psykiskt sjuk för att göra.

Det är fortfarande mer farligt att träffa normalla friska svenska på en tunnelbana en lördagskväll, än att springa på en person som är psykostisk.

MrWeizel
Member
Medlem
861113
March 18, 2005 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Det behöver man inte vara psykiskt sjuk för att göra.

Så man är inte psykiskt sjuk om man mördar någon och sedan äter upp den personen?

Undrar om din definition av psykiskt sjuk, eller kannibalen, skrämmer mig mest.

Vad var topic nu igen? 🙄

Edit: Får väl påpeka att jag då menar en som Armin, som växt upp under hyffsat normala förhållande i ett civiliserat land, och inte bland någon infödingsstam på Nya Guinea...

obelix
Member
Medlem
861116
March 18, 2005 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=obelix]Det behöver man inte vara psykiskt sjuk för att göra.

Så man är inte psykiskt sjuk om man mördar någon och sedan äter upp den personen?

Undrar om din definition av psykiskt sjuk, eller kannibalen, skrämmer mig mest.

Vad var topic nu igen? 🙄

Edit: Får väl påpeka att jag då menar en som Armin, som växt upp under hyffsat normala förhållande i ett civiliserat land, och inte bland någon infödingsstam på Nya Guinea...

Två experter har kommit till slutsatsen att Armin Meiwes visserligen är psykiskt störd, men menar ändå att han varit fullt medveten om konsekvensen av sina handlingar. Någon ytterligare rättsmedicinsk undersökning väntas inte genomföras.

Det är inte dom jag pratar om.

Jag vet vad en psykisk störning är, vet du?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
861160
March 18, 2005 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Jag vet vad en psykisk störning är, vet du?

Det är möjligt att du vet det, men det är kanske inte alltid relevant. Frihetsberövanden och dödsstraff handlar inte om att bota, utan att skydda samhället från ytterligare risk för upprepanden av brottet.

Som du sade, så kanske det är svårt att bevisa att någon har dömts till psykisk vård då han inte skulle haft psykisk vård. Det riktigt tragiska är att psykvården är så förbannat självgod att de tror att de kan bota någon på ett år eller mindre.

Det finns bara en lösning, och det är att sätta folk i fängelse för vad de har gjort, och ge dem den vård de behöver. Sen om de blir friska eller inte inom fängelsestraffet borde inte påverka strafftiden.

obelix
Member
Medlem
861171
March 18, 2005 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix]Jag vet vad en psykisk störning är, vet du?

Det är möjligt att du vet det, men det är kanske inte alltid relevant. Frihetsberövanden och dödsstraff handlar inte om att bota, utan att skydda samhället från ytterligare risk för upprepanden av brottet.

Som du sade, så kanske det är svårt att bevisa att någon har dömts till psykisk vård då han inte skulle haft psykisk vård. Det riktigt tragiska är att psykvården är så förbannat självgod att de tror att de kan bota någon på ett år eller mindre.

Det finns bara en lösning, och det är att sätta folk i fängelse för vad de har gjort, och ge dem den vård de behöver. Sen om de blir friska eller inte inom fängelsestraffet borde inte påverka strafftiden.

Jag har länge efterlyst att man ska kombinera vård och straff, dvs att om vårdtiden blir kortare än straffet så ska man göra resten av tiden på fängelset, eller att man helst ska skapa specialfängelse där dom både tjänar av straffen och får vård på två olika avdelningar.

Men det som strular till det är att man kan ha ahft en allvarlig störning när man begick brottet, men är frisk när straffet kommer.

Det är det stora problemet som folk inte fattar hur det funkar.
Dom ser bara en människa som inte fick ett straff.

Men att tvångsvårda en människa med en psykisk störning är ett straff, på sätt och vis.

Tänk dig själv om du skulle bli inlåst, och tvingad att ändra hela din personlighet till något du anser vara sjukt och fel?

Hur skulle du uppleva det?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
861223
March 19, 2005 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Hur skulle du uppleva det?

Som att jag gjorde bot för det hemska brott jag begick, kanske?

Det har ingen som helst betydelse för offret om personen var vid sina sinnens fulla bruk eller inte. Offret blir inte mindre mördat för att någon har blivit frisk.
Det du säger är nästan att brottet är ogjort bara för att personen kanske har tillfrisknat. Tyvärr är inte världen så enkel. I årtusenden har vi utvecklat ett regelverk som säger att vi skall sona våra brott, och de skall sonas i en grad som motsvarar brottet. Nu vill du och andra människor som sätter sin tilltro till en ständigt ifrågasatt disciplin, psykologin, att vi skall glömma alla erfarenheter vi har, för att vi tidigare har varit så ociviliserade. Tillåt mig tvivla om att vi skulle ha blivit så mycket bättre. Knappast.

obelix
Member
Medlem
861224
March 19, 2005 - 12:52 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix] Hur skulle du uppleva det?

Som att jag gjorde bot för det hemska brott jag begick, kanske?

.

Så du skulle känna att du gör bot för ett brott du enligt dig själv inte har begått?

Då är det ok att oskyldiga straffas enligt dig?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 261
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL