Rättvisa skipad..?|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rättvisa skipad..?
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
861226
March 19, 2005 - 12:59 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=denstore][quote=obelix] Hur skulle du uppleva det?

Som att jag gjorde bot för det hemska brott jag begick, kanske?

.

Så du skulle känna att du gör bot för ett brott du enligt dig själv inte har begått?

Då är det ok att oskyldiga straffas enligt dig?

Saken är ju att personen inte är oskyldig. Bara för att man blir frisk är inte brottet ogjort.

Jag ångrar jävligt mycket jag har t.ex. gjort på fyllan. Den som påstår att man inte kan ångra något man inte varit medveten om, är antingen guds bästa barn, eller har inget samvete.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
861228
March 19, 2005 - 1:08 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Saken är ju att personen inte är oskyldig. Bara för att man blir frisk är inte brottet ogjort.

Jag ångrar jävligt mycket jag har t.ex. gjort på fyllan. Den som påstår att man inte kan ångra något man inte varit medveten om, är antingen guds bästa barn, eller har inget samvete.

Du kan väl inte mena allvar med din jämförelse mellan att vara på fyllan och att vara psykiskt sjuk?

denstore
Member
Medlem
861231
March 19, 2005 - 1:15 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=denstore] Saken är ju att personen inte är oskyldig. Bara för att man blir frisk är inte brottet ogjort.

Du kan väl inte mena allvar med din jämförelse mellan att vara på fyllan och att vara psykiskt sjuk?

Bortom sina sinnens fulla bruk brukar det väl heta.
Och jo, jag menar på fullt allvar att man kan jämföra att begå brott under sjukdomspåverkan och drogpåverkan. Skall man tro på en hel del framstående forskare, så beror båda på en kemisk obalans i nervsystemet.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
861232
March 19, 2005 - 1:22 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=denstore] Saken är ju att personen inte är oskyldig. Bara för att man blir frisk är inte brottet ogjort.

Vi är ofta mycket överens när vi diskuterar....men Denstore´s liknelse är inte helt fel här.

Man kan göra en massa saker som har gjorts i fyllan men vara pinsamt medveten om sakernas tillstånd senare.

Precis samma sak kan man säga om psysiskt sjuka.

obelix
Member
Medlem
861234
March 19, 2005 - 1:31 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix][quote=denstore] Saken är ju att personen inte är oskyldig. Bara för att man blir frisk är inte brottet ogjort.

Bortom sina sinnens fulla bruk brukar det väl heta.
Och jo, jag menar på fullt allvar att man kan jämföra att begå brott under sjukdomspåverkan och drogpåverkan. Skall man tro på en hel del framstående forskare, så beror båda på en kemisk obalans i nervsystemet.

Skillnaden, som inte är liten, är den att en sjukdom är inget du utsatt dig för frivilligt.

En fylla eller drog skaffar du frivilligt.

det är det som gör att jag tycker att jämförelsen haltar.

Skillnaden är även att du nyktrar till, det gör inte den som är psykiskt sjuk, den blir frisk med hjälp av mediciner och/eller terapi.

denstore
Member
Medlem
861235
March 19, 2005 - 1:40 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Skillnaden, som inte är liten, är den att en sjukdom är inget du utsatt dig för frivilligt.

En fylla eller drog skaffar du frivilligt.

det är det som gör att jag tycker att jämförelsen haltar.

Skillnaden är även att du nyktrar till, det gör inte den som är psykiskt sjuk, den blir frisk med hjälp av mediciner och/eller terapi.

OK. Så då menar du att en alkoholist som gör något på fyllan är oskyldig om han mördar någon?

Och vad är den fysiska skillnaden på att bli frisk från sjukdomen och att nyktra till? Hur förändrar skillnaden brottsoffrens situation? Hur påverkar det samhället i dess helhet? Kan man med säkerhet säga att någon är 100% frisk? Om han slutar med sin medicin eller terapi, och blir sjuk igen, skall han då sitta i vanligt fängelse nästa gång? Då har han ju enligt dig frivilligt satt sig i den situationen?

obelix
Member
Medlem
861238
March 19, 2005 - 2:06 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
OK. Så då menar du att en alkoholist som gör något på fyllan är oskyldig om han mördar någon?

Nope, det har jag inte sagt, jag sa att man kan inte jämföra enalkoholist med en psykiskt sjuk, man kan kanske jämföra någon med Dilerium, man jag kan förlit om alkoholism.

Och vad är den fysiska skillnaden på att bli frisk från sjukdomen och att nyktra till?

En alkoholist kan bli "frisk" genom att du tar bort spriten.

En person med en psykisk störning måste ha hjälp med mediciner och/eller terapi.

Hur förändrar skillnaden brottsoffrens situation?

För de anhöriga spelar det säkert ingen roll, det skulle säkerigen inte heller spela roll om personen blev avrättat för ett brott, det är nog lika hemskt oavsett orsak.

Hur påverkar det samhället i dess helhet? Kan man med säkerhet säga att någon är 100% frisk

?
Man kan säga att person är sjuk eller frisk nog att dömmas till vård eller fängelse.
Det är därför dom har termen allvarlig psykisk störning.

Om han slutar med sin medicin eller terapi, och blir sjuk igen, skall han då sitta i vanligt fängelse nästa gång? Då har han ju enligt dig frivilligt satt sig i den situationen

det är här det blir bökigt.

Orsaken till at tdom slutar med medicinerna är oftast att dom har sk bristande sjukdomsinsikt.

Dvs, nu när dom är friska så behöver dom inte ta sina mediciner längre, och varför skulle dom det?
Dom är ju nu friska.

Dom inser inte att dom blir sjuka igen om dom slutar med medicinerna.

och slutar dom med medicinerna, så blir dom sjuka, och dom märker inte av att dom blir sjuka.

Här är det på gånge en ändring i lagen.
Som det är nu så kan inte sjukhusen (psyk) tvinga friska att ta sina mediciner, dom mmåste vänta tills dom blir sjuka igen.

Men ändringen som är på väg, så kan dom tvinga in dom som fått frigång att ta sina mediciner på avdelning, och senare när dom gör det själva så kan dom tvinga in dom för provtagning för att se att dom verkligen tar sina mediciner.
Dom ska även få rätt att göra planerade och oplanerade hembesök för att kolla upp dom.

Ett annat stort problem är det obefintliga samarbetet mellan kommun och psyk.

Kommunen saknar kompetens i många fall, och dom är även ovilliga att lägga ner resurser på sin psykvård.

denstore
Member
Medlem
861243
March 19, 2005 - 2:45 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Nope, det har jag inte sagt, jag sa att man kan inte jämföra enalkoholist med en psykiskt sjuk, man kan kanske jämföra någon med Dilerium, man jag kan förlit om alkoholism.

Det du säger här är i stort sett att psykisk sjukdom är ett statiskt tillstånd, som enkelt kan fastställas. Så enkelt tror jag knappast ens att en legitimerad psykiatriker skulle vilja göra det. Tillståndet hos psykiskt sjuka kan ju vara allt från en personligförändring, till en total frånvaro. Alltså precis så som alkohol och andra droger kan påvera människor.

En alkoholist kan bli "frisk" genom att du tar bort spriten.
En person med en psykisk störning måste ha hjälp med mediciner och/eller terapi.

Det där är också helt fel. En alkoholist blir aldrig frisk. Visst, efter en viss tid försvinner det fysiska beroendet, men det psykiska finns oftast med honom i hela livet, och kan påverka hans val utifrån det. Oftast behöver de ha stöd från kontaktnät eller liknande för all framtid.

För de anhöriga spelar det säkert ingen roll, det skulle säkerigen inte heller spela roll om personen blev avrättat för ett brott, det är nog lika hemskt oavsett orsak.

Min personliga åsikt är att folk har en betydligt större förmåga att gå vidare i livet om de vet att föröveren har fått sitt rättmätiga straff. Som läget är nu, så bryr sig samhället betydligt mer om hur den kriminella mår, än hur brottsoffret mår. Totalt fel sätt att tackla dagens problem. Det raserar totalt de små spillror av moraliskt medvetande som finns kvar.

Man kan säga att person är sjuk eller frisk nog att dömmas till vård eller fängelse.
Det är därför dom har termen allvarlig psykisk störning.

Man kan kalla det vad man vill, men folk som av olika anledningar ställer sig utanför samhällets regler måste tillrättavisas. Och lika viktigt är att samhällsmedborgarna ser att det finns anledning att följa de gemensamma reglerna. Som läget är nu, ger vi vård till de som missköter sig, och straffar de som sköter sig.

det är här det blir bökigt.

Orsaken till at tdom slutar med medicinerna är oftast att dom har sk bristande sjukdomsinsikt.

Dvs, nu när dom är friska så behöver dom inte ta sina mediciner längre, och varför skulle dom det?
Dom är ju nu friska.

Dom inser inte att dom blir sjuka igen om dom slutar med medicinerna.

och slutar dom med medicinerna, så blir dom sjuka, och dom märker inte av att dom blir sjuka.

Det är klart att det är bökigt. Du har ju inte givit något som helst argument för att det skulle vara någon skillnad på att begå något under ett självförvållat rus, eller ett psykotiskt tillstånd. I detta sista scenariot är sjukdomsförhållandet lika "självförvållat" som alkoholistens.
Inga hembesök i världen kommer att förhindra att någon som slutar med sin medicinering inte kommer att skada någon. Vad du egentligen säger hä, är att dessa människor är en risk, och att psykiatrin i sverige tycker att oskyldigas säkerhet är ett är ett rimligt pris att betala för de här personernas möjlighet att gå fria.

obelix
Member
Medlem
861248
March 19, 2005 - 3:22 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det du säger här är i stort sett att psykisk sjukdom är ett statiskt tillstånd, som enkelt kan fastställas. Så enkelt tror jag knappast ens att en legitimerad psykiatriker skulle vilja göra det. Tillståndet hos psykiskt sjuka kan ju vara allt från en personligförändring, till en total frånvaro. Alltså precis så som alkohol och andra droger kan påverka människor

Jag har inte sagt att det är enkelt, jag vet däremot att det kan vara krångligt som attan.

Vet en del som har fått olika diagnoser innan dom träffar rätt.

Men man kan, om man är psykiater och har en person under bevakning och utredning för ett brott att fastställa om personen hade en allvarlig störning när brottet begicks, d.v.s. stor eller liten sinnesundersökning.
Men även där så kan dom vara oense expertisen, det är bara att titta på hur det var med Anna Lindhs mördare, där var dom överrens om att han var sjuk, med det dom var oense om var i vilken grad han var sjuk.

Och visst påverkar alkohol och droger människors sätt, hur och vad som händer kan jag för lite om, och av olika anledningar kommer jag inte att läsa in mig på det än på ett tag heller.
Men jag anser att man inte kan jämföra dessa två grupperna, vilket man inte gör.

Det där är också helt fel. En alkoholist blir aldrig frisk. Visst, efter en viss tid försvinner det fysiska beroendet, men det psykiska finns oftast med honom i hela livet, och kan påverka hans val utifrån det. Oftast behöver de ha stöd från kontaktnät eller liknande för all framtid.

Det var därför jag satte frisk inom situationstecken.

Min personliga åsikt är att folk har en betydligt större förmåga att gå vidare i livet om de vet att förövaren har fått sitt rättmätiga straff. Som läget är nu, så bryr sig samhället betydligt mer om hur den kriminella mår, än hur brottsoffret mår. Totalt fel sätt att tackla dagens problem. Det raserar totalt de små spillror av moraliskt medvetande som finns kvar.

För dom anhöriga till offret ja, jag syftade på dom anhöriga till en som blivit avrättad.

Man kan kalla det vad man vill, men folk som av olika anledningar ställer sig utanför samhällets regler måste tillrättavisas. Och lika viktigt är att samhällsmedborgarna ser att det finns anledning att följa de gemensamma reglerna. Som läget är nu, ger vi vård till de som missköter sig, och straffar de som sköter sig.

Visst ska dom till rättavisas, det säger jag inte emot.
Det jag ifrågasätter är om man ska straffa skyldiga och oskyldiga på samma sätt.

Och ja, jag anser att en som har en allvarlig psykisk störning är oskyldig i lagens mening.
Dom vet inte att det dom gör är fel, dom utgår från att dom är friska och att det dom gör är det rätta.

Det är klart att det är bökigt. Du har ju inte givit något som helst argument för att det skulle vara någon skillnad på att begå något under ett självförvållat rus, eller ett psykotiskt tillstånd. I detta sista scenariot är sjukdomsförhållandet lika "självförvållat" som alkoholistens.
Inga hembesök i världen kommer att förhindra att någon som slutar med sin medicinering inte kommer att skada någon. Vad du egentligen säger här, är att dessa människor är en risk, och att psykiatrin i Sverige tycker att oskyldigas säkerhet är ett är ett rimligt pris att betala för de här personernas möjlighet att gå fria.

Ett psykotiskt tillstånd är ett icke självförvållat tillstånd, det är ett rustillstånd.

Om man t.ex. tar en alkoholist som vet om att han blir aggressiv när han dricker, han tar en medveten risk och gör ett medvetet val som inte söker hjälp.

En person som är i ett psykotiskt tillstånd vet inte om att det är ett overkligt tillstånd, han tror att det är verkliga änglar som talar om för honom att kvinnan framför är en demon, och om han inte dödar henne så kommer hon att fört döda hans familj, och sedan förgöra jorden.

Och frågan är vad man ska göra?
Ska man låsa in alla psykiskt sjuka som man gjorde förr, göra alla till kroniker, inte försöka få dom friska och ut i samhället igen.

Ska man förverka deras rätt till ett normalt liv.

Det är inte många som är farliga, men dom som är det för en sjukligt stor uppmärksamhet i media.

Som jag har skrivit tidigare så är det farligare med normala, friska Svenska som är fulla en lördagskväll.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
861278
March 19, 2005 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

obelix, läs på om alkolism innan du yttrar dig om det. Du kan ju inte säga att du vet för lite om det, och sedan göra jämförelser/förneka att det har likheter med psykiska sjukdomstillstånd.

Och som denstore redan sagt, en alkolist blir aldrig frisk från alkolismen, det kan ju vara en bra utgångspunkt, kanske?

Eller en alkolists bristande sjukdomsinsikt?

Väldigt ofta är de inte medvetna om att de har något problem med alkohol, eller så anser de att deras drickande är fullt normalt. Vad är då skillnaden med en psykiskt sjuk som inte heller inser att den är just psykiskt sjuk? Menar, båda har väldigt bristande sjukdomsinsikt, båda kan göra saker som får anses ske bortom deras sinnes fulla bruk osv.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
861518
March 19, 2005 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Egentligen undrar jag om det inte vore bäst att gå tillbaka till ett helt pragmatiskt synsätt, ett system där man helt enkelt konstaterar att brottslingen gjort fel och därefter straffar honom.

obelix
Member
Medlem
861599
March 19, 2005 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: obelix, läs på om alkolism innan du yttrar dig om det. Du kan ju inte säga att du vet för lite om det, och sedan göra jämförelser/förneka att det har likheter med psykiska sjukdomstillstånd.

Och som denstore redan sagt, en alkolist blir aldrig frisk från alkolismen, det kan ju vara en bra utgångspunkt, kanske?

Eller en alkolists bristande sjukdomsinsikt?

Väldigt ofta är de inte medvetna om att de har något problem med alkohol, eller så anser de att deras drickande är fullt normalt. Vad är då skillnaden med en psykiskt sjuk som inte heller inser att den är just psykiskt sjuk? Menar, båda har väldigt bristande sjukdomsinsikt, båda kan göra saker som får anses ske bortom deras sinnes fulla bruk osv.

Jag vet en del om alkoholism, det jag inte vet är hjärnans reaktion om man ska jämföra med psykiskt sjuka.

När det gäller alkoholism så finns det även där olika grader.

Allt från en person som kan sluta utan större fysiska och psykiska besvär, till dom som rent av kan dö av att tvärt sluta.

Och som jag skrev tidigare så använde jag ordet sjuk inom situationstecken av den orsaken att dom egentligen aldrig blir friska.
Att dom är nyktra alkoholister.

Jag vet även att alkoholister som supit ett bra tag kan få psykiska besvär, och att det finns dom som blivit alkoholister pga av psykiska besvär som fått vara obehandlade.

Det jag vile ha fram med att det var en dålig jämförelse är att en alkoholist kan leva ett normalt liv om man tar bort spriten, alkoholisten har det tufft ett tag men det går över, medans en psykiskt sjuk måste ha hjälp i form av mediciner och terapi.

Gissa vem som skulle klara sig bäst på en öde ö?

denstore
Member
Medlem
861601
March 19, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Gissa vem som skulle klara sig bäst på en öde ö?

En kvalificerad gissning är att den psykiskt sjuke skulle klara sig bättre.

obelix
Member
Medlem
861603
March 19, 2005 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix] Gissa vem som skulle klara sig bäst på en öde ö?

En kvalificerad gissning är att den psykiskt sjuke skulle klara sig bättre.

varför då?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 321
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL