October 27, 2001
Hej!
Jag kommer inte ihåg vem det var som nyss skapade en tråd och frågade något om RC-bilar. Jag och gillbert fick ett ryck och drog igång våra bilar. När diverse delar köpts snubblade vi ut och efter lite inställnigar och snörbyten fick vi igång min konstiga bil.
Men så en lyckades jag komma åt en stor sten i gräset och framfälgen krossades. Jag kunde inte annat än att skratta åt saken, med tanke på att jag har en bil som slutats säljas i Sverige och reservdelar kan man ju bara drömma om. Men så mätte jag lite och grubblade och drog slutsatsen att min lilla udda bil hade samma standard på hjulfästet som t.ex. Inferno mp 7.5 och genast blev det lite lättare. Jag har nu beställt lite däck och fälgar från en halvtaskig sida, känns som att inget kommer att komma. Så jag undrar om någon fantast vet någon stabil och bra butik som man kan beställa från? Eller om någon hittat en butik som säljer Hong Nor artiklar, helst delar till en HÖDR/HODR.
Några få bilder (det sägs att det lär komma fler senare): .Klicka här
Den svart-silvriga mp6an (Kyosho) är "gillberts" och den lila HÖDRn (Hong Nor) är min (det var inte jag som valde färgen :P, jag köpte den av min granne som i sin tur köpte den av någon).
May 9, 2001
Kul. Jag har själv en Inferno MP-5 som jag köpte för måååånga år sedan.
Köpte lite extra tillbehör till den som tex. kullagrad styrning, extra krängningshemmare mm.
Nu står den på hyllan. Här är lite bilder på den:
November 6, 2001
Vet ingenstans dom säljer såna grejer på nätet, men om du bor i sthlm vet jag ett par affärer.
Har själv en fem år gammal Kyosho tracker, som jag inte kört på typ tre år. Mest för att det aldrig finns 12 laddade AA-batterier till sändare+mottagare:P Blir nästan sugen på att köpa ett tio-pack och dra ut på gatan och köra, nu när sommaren börjar komma och det är massa snack om RC här på NH.
November 8, 2002
Det var jag som skrev den där tråden för nån månad sen om Inferno bilar... Får väl dra upp lite bilder på min ögonsten då! (DYR
HOBBY) ursäkta den dåliga bildkvaliten!
inferno mp 7.5 sports kanai edition
2.0HK på 3.2kg bil, fyrhjulsdrift, de ger prestanda det 😀
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Paint it black, grrr.... 😉
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Den är extra utrustad med kopplingsklocka i smitt stål, huvuddrev i härdat stål, racing däck (ej på bild) krängningshämmare kommer inom kort 😉 samt att dn är lite uppdrevad, känns lite överflödigt med kraft när den spinnerlös på asfalten...
stort tack till goober för att jag fick använda hans server att lägga upp bilderna på! :bgrin:
Öj, nu blev man ju sugen å ut å köra? 😀
October 27, 2001
Så det finns fler där ute 🙂
Jag bor tyvärr inte i Sthlm, jag bor mitt ute i ingenstans 😛
Blue_Moon_ du har väl en inferno mp7,5 (en mkt fin sådan ;)? Isf.. Skicka dina däck och fälgar! ;P
Det är en dyr men rolig hobby, jag fick ju en billig inspark in i metanolbil branchen iaf. Jag fick ju köpa en racing utrustad bil för bara en 1000-lapp, den var dock krockad, med det gick lätt att laga.
Jag har kommit på att det är mycket lättare att få ekonomiskt stöd av föräldrar till utomhusligaaktiviteter än innomhusliga, man kanske fråga om man fick lite pengar till en 250gig hdd till RC-bilen.. 😛
rsatin, vf ska du ha 7,2 volt accet i bilen till? Fin bil annars 🙂
Någon som vet om det är någon skillnad på mp6an och mp7.5ans karosser? För gillberts mp6 kaross passade nästan på min. Jag har ju beställt nya fälgar m.m. och det matchar inte karossen så jag måste ha ny 😛 (välidgt viktigt med matchande färger 😉
November 8, 2002
PaiN wrote: Så det finns fler där ute 🙂
Jag bor tyvärr inte i Sthlm, jag bor mitt ute i ingenstans 😛
Blue_Moon_ du har väl en inferno mp7,5 (en mkt fin sådan ;)? Isf.. Skicka dina däck och fälgar! ;P
tackar tackar!
haha det tycker du ja sak göra va? 😉 köpte nya racingdäck för inte så länge sen som jag har till enbart grus, däcken som är på bilderna är mina lek-körningsdäck..
Jag handlar alla min grejor på den här butiken i falun,
http://www.wale.pp.se/kb/Hobby/index.htm
Ta nr och ring, gubben är mkt kompetent och om jag inte missminnner mig så har han även postorder! han är seriös, de kan jag intyga.
Vad var de för märke på däcken du beställde?
November 8, 2002
Starscream wrote: hur fort går en sån där?
runt 60-65km/h med orginaldrev, drevar du den lite så kanske runt 70-80km/h. Sen kan du få den gå ännu snabbare men de bir tråkigt om axxen försvinner, det är ju trots allt en offroadbil, även fast det är roligt att sätta på landsvägsdäck, minska markfrigången, öka på fjädringen lite och köra på asfalt... 8)
November 8, 2002
Starscream wrote: ok 🙂 60km/h bör räcka rätt långt... attro på det, hur långt räcker signalen?
tillräckligt hehehe.. kommer inte ihåg i huvet men rakt upp i luften så räcker signalen två kilometer om jag inte missminner mig. Det är hursomhelst inget man behöver stå å fundera på när man kör 😀
Finns de nån här som flyger RC också?
February 12, 2003
Blue_Moon_ wrote:
Finns de nån här som flyger RC också?
Jopp jag har flugit i ett antal år, sketskoj!
Håller på och bygger ett flygplan med 3 meter spännvid! 👿
Vi flygare har tävlat mot en MP 7.5 uppe på fältet (acc) och våran skolkärra drog bilen hur lätt som hellst, det är sådant vrid i dom att om man drar fullt med en gång så drar dom till vänster och lägger sig uppochnedpå! 👿 8)
October 27, 2001
Stort intresse här ser jag 🙂
Jag har för mig att räckvidden är ungefär 400-500 meter, det räcker ganska bra 😛
Jag har en RC-elbil som går i 50km/h+ och metanolbilen går tok-mycket snabbare.
Info om motorn i min metanol bil.
Thinder tiger PRO 21 (BXRPZ tror jag)
3,5cc
~2,1hkr
33.000varv/min
Den går jaede fint med 16%nitrometan.
Jag beställde fälgar och däck från micro-racing.se
6-ekrade fälgar
och däcken som har nummer 87098 (inne på färgade däck sidan, längst ner till höger)
Det är mitt första köp därifrån, så jag ska bara testa om de funkar typ, sen ska jag beställa asfalts däck m.m. 🙂
Jag har ~13st elbilar , men ingen av dem klår metanolbils upplevelsen. Men ujj va hobbies kostar 😛 Fast RC-hobbyn har jag haft i väldigt många år och dator-kostnader har gått om på bara ett år, skrämmande 😛
January 23, 2003
Blue_Moon_ wrote: [quote=Starscream]hur fort går en sån där?
runt 60-65km/h med orginaldrev, drevar du den lite så kanske runt 70-80km/h. Sen kan du få den gå ännu snabbare men de bir tråkigt om axxen försvinner, det är ju trots allt en offroadbil, även fast det är roligt att sätta på landsvägsdäck, minska markfrigången, öka på fjädringen lite och köra på asfalt... 8)
e inte d lite väl slött? ja har en Inferno DX II (gammal Inferno) den går lätt i 80km/h me orginal motor och drev, har själv mätt hastigheten på racing bana. å era värsting bilar e ju fan inferno 6/7,5:er. så ja tror knappast dom har sänkt hastigheten på dom. eller? 😛
November 26, 2002
x-per wrote: [quote=Öwall]ni som är lite erfarna: om jag vill få min bil att gå lite snabbare, utan att köpa mera delar, hur ska jag göra då?? mecka med utväxlingen, mera ström?
lite som att överklocka 🙂
Du kan ju sätta in en till cell, höja volten! (hmm aja det var ju en del ändå)
jag tänkte mig att jag skulle koppla in ytterligare ett paket... men det kan nog skada motorn..
Jag ska nog köra med det manuella fartreglaget iallafall.. Tänker inte riskera mitt elektroniska 🙂
Förresten, tror ni att man kan använda ett trestegs manuellt fartreglage till en rheobus? 🙂
3 Guest(s)