May 12, 2005
Köpte en beg. bil igår kväll, bes o skatt.
Problemet är att jag inte har någon trafikförsäkring än, pga. länsförsäkringars öppetider. Finns det någon slags jour där man kan teckna trafikförsäkring under helgen (har letat som en dåre på deras hemsida, men icke)?
Om inte, tecknas en automatisk trafikförsäkring av bilen till på måndag? Kommer ihåg att när min trafikförsäkring för en annan bil tog slut en två veckor innan jag kom på att ställa av den, så tvingades jag betala en svindyr trafikförsäkring hos..tror det var vägverket eller nåt. De sa att den var automatiskt pålagd på varje påställd bil som inte var försäkrad.
Om det stämmer så borde jag ju åtminstone kunna köra den i helgen, eller?
May 12, 2001
ja, det kan du göra men det blir dyrt som sagt...
Kolla med andra försäkringsbolag annars om du inte hittar nåt.
Edit: Här har du en länk till att regga försäkring hos LF. 🙂
January 31, 2004
Precis, det är vägverket som tar ut en riktigt fin avgift för oförsäkrade bilar. Vet inte om den varierar i sverige, men jag betalade runt 115:-/dag i 5 dagar
Vad händer om ditt fordon är oförsäkrat?
Om du inte har tecknat en trafikförsäkring blir du automatiskt rapporterad till Trafikförsäkringsföreningen och får betala en avgift. Avgiften är avsevärt högre än den premie du behöver betala för en ordinarie trafikförsäkring.
May 12, 2005
Jo, det är helt sjukt. Men jag hittade tillslut en tjänst på länsförsäkringars hemsida som verkar registrera försäkringar direkt (kl 7-23 varje dag):
http://www3.lansforsakringar.s.....fault.htm#
Tack för hjälpen iaf 🙂
Föresten, om man reggar en halvårsförsäkring, och sedan måste ställa av bilen innan den tiden löper ut, får man då tillbaka överskridande belopp som man betalat in av försäkringen?
March 19, 2003
Trafik Försökrings Föreningen typ.
Jag råkade ut för samma skit, ställde på bilen och tänkte in mer på det första tiden 🙂
Tänkte bara att jag skulle skaffa försäkring när jag började använda den och inte från första dagen jag ställer på den.
Fick typ räkning på 2-3 tusen.
June 7, 2004
Många försäkringsbolag har öppet på helgerna. Bla Trygghansa och if.
Så du kan teckna försäkringen på helgen hos ett annat bolag och sedan ringa Länsförsäkringar på måndagen och säga upp den andra försäkringen. Det funkar eftersom man numera har 14dagars ångerrätt på försäkringar.
1 Guest(s)