Regler på cykelbanan|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Regler på cykelbanan
Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 4, 2003 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja som topic undrar jag vad det finns för regler 😛

eftersom på vanlig vägkan ju dom flesta reglerna om vilken sida man går, cyklar och kör motorfordon. Men hur är det på cykelbanor :cy: wink

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
474883
December 4, 2003 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Högertrafik, tror jag

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
474928
December 4, 2003 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

japp, högertrafik e de, plus att mopeder får åka där, dock inte eumopeder. Är det kombinerad cykel -gångbana, så brukar cykelbanan vara längst ut mot vägen.

Coalan
Member
Medlem
474948
December 4, 2003 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Xuestor wrote: japp, högertrafik e de, plus att mopeder får åka där, dock inte eumopeder. Är det kombinerad cykel -gångbana, så brukar cykelbanan vara längst ut mot vägen.

danke

Jo det är väl det som jag undrar mest över. För om man t.ex. cyklar och möter en annan som cyklar vilken sida ska man använda

btw tack jontez med

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
474971
December 4, 2003 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Xuestor wrote: japp, högertrafik e de, plus att mopeder får åka där, dock inte eumopeder. Är det kombinerad cykel -gångbana, så brukar cykelbanan vara längst ut mot vägen.

Enligt de poliser jag har pratat med så får du absolut inte åka på cykelbanan. du ska hålla dig till vägkanten

Edit: mopeder alltså

Xuestor
Member
Medlem
475012
December 4, 2003 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Xuestor]japp, högertrafik e de, plus att mopeder får åka där, dock inte eumopeder. Är det kombinerad cykel -gångbana, så brukar cykelbanan vara längst ut mot vägen.

Enligt de poliser jag har pratat med så får du absolut inte åka på cykelbanan. du ska hålla dig till vägkanten

Edit: mopeder alltså

Isf har dom fel 🙄 e ganska 100 på att man får de

Xuestor
Member
Medlem
475023
December 4, 2003 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found] "1.3.6.2 Påbjuden cykel- och mopedbana"

[Image Can Not Be Found] "1.3.6.3 Påbjuden gång-, cykel- och mopedbana (gemensam bana)"

[Image Can Not Be Found] "1.3.6.4 Påbjuden gångbana och cykel- och mopedbana"

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
475031
December 4, 2003 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

På vägar finns det regler. På cykelbanor och gångbanor råder ANARKI!!
Gamla gubbar skapar egna regler och cykler vingligt mitt i vägen i 1km/h och blir sura när man bränner förbi.

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
475039
December 4, 2003 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Bland det värsta som finns i trafiken är när ett sällskap på fem pers går i bredd och täcker även cykelbanan. Men det finns inte mycket som är lika tillfredsställande som att trampa upp i full fart och precis svepa förbi den personen som går ytterst i cykelbanan. Så jävla gött när man hör bakom sig en dum blondinröst som utbrister "Åh gud!" :bgrin:

De ska faan lära sig att ge utrymme, annars skapar vi det åt dem hehe :bgrin:

Deadleg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
475045
December 4, 2003 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det värsta e när man går ett gäng kompisar å snackar, gärna på bredd och så kommer det någon fartdåre på cykel och bränner tättförbi och tror att han äger gång/cykelbanan... 🙄

Coalan
Member
Medlem
475051
December 4, 2003 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä värst är att köra slalom mellan pensionärerna.

Plus att det här i min stad finns dumt folk som cyklar på vägen bredvid cykelbanan

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
475059
December 4, 2003 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Bland det värsta som finns i trafiken är när ett sällskap på fem pers går i bredd och täcker även cykelbanan. Men det finns inte mycket som är lika tillfredsställande som att trampa upp i full fart och precis svepa förbi den personen som går ytterst i cykelbanan. Så j**la gött när man hör bakom sig en dum blondinröst som utbrister "Åh gud!" :bgrin:

De ska faan lära sig att ge utrymme, annars skapar vi det åt dem hehe :bgrin:

Det gör vi i min klass varje dag när vi går mellan skolorn. :bgrin:

Ogrebeast
Member
Medlem
475153
December 4, 2003 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Deadleg wrote: Det värsta e när man går ett gäng kompisar å snackar, gärna på bredd och så kommer det någon fartdåre på cykel och bränner tättförbi och tror att han äger gång/cykelbanan... 🙄

Gör cyklisterna ju 🙄

Fast jag kanske skulle ta en promenad mitt på motorvägen till skolan imorrn. Bilisterna ska fan inte få blåsa förbi mig och tro att dem äger vägen 🙄

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
475159
December 4, 2003 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hatar folk som tror att det är vänstertrafik i sverig. :arg:
Kommer och cyklar rätt emot en och i sista stund får man väja ner i diket.
Har blivigt påkörd 1 gång (jag gick nissen cyklade).. hans fel men han blev skitsne på mig. laugh

I stan är dom helt sanslösa.. 😮
Kör bara rätt ut i korsningen UTAN att titta först.. har fått tvärnita flera gånger.

En gång fråga jag en kille vad han tänkte på..
Jag: "-Vafan tänker du med arslet eller som bara kör rätt ut!"
Han: "-Ja det är ju du som åker dit på det." sa han och flina.
Jag: "Möjligt men det är inte jag som gör illa mig och kanske får rulla runt i en rullstol rästen av livet."
Han: "-Öhh.. det har jag inte tänkt på."
Jag: "Dumhuve.." sen åkte jag.

Ogrebeast
Member
Medlem
475170
December 4, 2003 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Har cyklat in i en bil en gång. Men då var det faktiskt hans fel som inte såg sig för när han korsade cykelbanan då han skulle köra ut på vägen från en parkering. Jag såg faktiskt långt innan att han var på väg att köra ut och märkte att han inte var uppmärksam med tanke på hans fart. Han körde ut precis när jag kom, men jag hade anpassat min hastighet så att en krock inte skulle bli allvarlig. Jag blev så jävla förbannad på hans sätt så jag cyklade faktiskt med vilje in i hans sidoskärm och slängde mig över motorhuven. Spel för galleriet med andra ord, men jag ville faan lära honom en läxa. Eftersom jag ändå cyklade relativt långsamt så skadades varken bilen, cykeln eller jag. Men rädd som faan blev han och jag sa till honom att han får faan se sig för i fortsättningen. Jag var typ 13-14 år då och hade aldrig sett en vuxen så rädd förut. Med tanke på att detta skedde precis nedanför en nedförsbacke ska han vara glad att det inte var ett mindre barn eller någon annan som kom i hög hastighet med tanke på backen och inte var lika förutseende som jag var då.

Nu när jag är äldre så är jag inte så dramatisk när jag ser folk göra livsfarliga dumheter i trafiken. Har ju fått tvärbromsa några gånger med cykeln osv för några idioter i Göteborgstrafiken, men då får långa fingret eller klapp i plåten räcka.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
475175
December 4, 2003 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tuta eller plinga o kör.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
475177
December 4, 2003 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Hatar folk som tror att det är vänstertrafik i sverig. :arg:
Kommer och cyklar rätt emot en och i sista stund får man väja ner i diket.
Har blivigt påkörd 1 gång (jag gick nissen cyklade).. hans fel men han blev skitsne på mig. laugh

I stan är dom helt sanslösa.. 😮
Kör bara rätt ut i korsningen UTAN att titta först.. har fått tvärnita flera gånger.

En gång fråga jag en kille vad han tänkte på..
Jag: "-Vafan tänker du med arslet eller som bara kör rätt ut!"
Han: "-Ja det är ju du som åker dit på det." sa han och flina.
Jag: "Möjligt men det är inte jag som gör illa mig och kanske får rulla runt i en rullstol rästen av livet."
Han: "-Öhh.. det har jag inte tänkt på."
Jag: "Dumhuve.." sen åkte jag.

Ja jag hade ju gett honom en fet smäll. Jävla idiot asså.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
475223
December 5, 2003 - 6:38 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Har cyklat in i en bil en gång. Men då var det faktiskt hans fel som inte såg sig för när han korsade cykelbanan då han skulle köra ut på vägen från en parkering. Jag såg faktiskt långt innan att han var på väg att köra ut och märkte att han inte var uppmärksam med tanke på hans fart. Han körde ut precis när jag kom, men jag hade anpassat min hastighet så att en krock inte skulle bli allvarlig. Jag blev så j**la förbannad på hans sätt så jag cyklade faktiskt med vilje in i hans sidoskärm och slängde mig över motorhuven. Spel för galleriet med andra ord, men jag ville faan lära honom en läxa. Eftersom jag ändå cyklade relativt långsamt så skadades varken bilen, cykeln eller jag. Men rädd som faan blev han och jag sa till honom att han får faan se sig för i fortsättningen. Jag var typ 13-14 år då och hade aldrig sett en vuxen så rädd förut. Med tanke på att detta skedde precis nedanför en nedförsbacke ska han vara glad att det inte var ett mindre barn eller någon annan som kom i hög hastighet med tanke på backen och inte var lika förutseende so :arg: m jag var då.

Nu när jag är äldre så är jag inte så dramatisk när jag ser folk göra livsfarliga dumheter i trafiken. Har ju fått tvärbromsa några gånger med cykeln osv för några idioter i Göteborgstrafiken, men då får långa fingret eller klapp i plåten räcka.

laugh
Vilken skön bild jag fick i huvudet nu.

Håller för övrigt med Ogrebeast om att det är irriterande med folk som går i bredd på cykelbanan. 😡

Samtidigt så tycker jag det är irriterande som bilist med cyklister och gångare som inte ser sig för.
Gångarna har visserligen rätt å gå ut på ett övergångsställe men lite vett får de väl fan ha.
Sen är jag förvånad över hur många cyklister som verkar tro att regeln som gäller gångare vid övergångställen även gäller cyklister, regeln gäller inte cyklister, cyklister ska släppa bilar före, kan alla cyklister FATTA DET NÅN GÅNG! 👿

Andra saker som jag tycker är irriterande är t.ex. bilister som ligger å luskör i vänsterfilen på motorvägen trots att det inte finns någon i högerfilen. :arg:

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
475228
December 5, 2003 - 6:50 am
sp_Permalink sp_Print

glöm inte att det är olagligt att cykla full bara!

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
475233
December 5, 2003 - 6:57 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: glöm inte att det är olagligt att cykla full bara!

Så förvånande att Hauk skulle komma med den kommentaren, eller inte förresten 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 329
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL