May 19, 2003
Ok, skulle behöva proffshjälp ( 8-)) att hitta information om olika krig som har startas/handlat om religion etc.
Har googlat en del, men hittar bara en massa fnassidor. Den enda grejen jag kan komma på bara sådär är när ett par terrorister tog ett plan och dess passagerare som gisslan i Algiriet eller nåt liknande.
Vill inte ha någon diskussion här om religioner och krig!
Är väldigt tacksam för alla sidor ni kan tipsa mig om, eller namn/årtal etc på olika krig.
August 11, 2005
ok, som sagt så tycker jag att du ska kolla närmare på tutsier vs hutuer (stavning?) som ägde rum i rwanda för inte så länge sen, folkmord å det grövsta med religiöst bakgrund.
Edit: kolla på wikipedia med. Vad ska du skriva om? Typ vilket ämne och hur djupt ska du gå?
June 30, 2003
Om det senare så har du ju tex tutsierna i rwanda
Haha.. tutsierna är kristna och det är även hutuerna. Folkmordet "berodde" tyå på att minoriteten (tutsierna) hade nästan all makt(iaf under en viss tid), sedan blandar du in lite rasövertoner och afrikansk tribialism. Så har du en riktig krutdunk.
November 19, 2005
csm101 wrote: ok, som sagt så tycker jag att du ska kolla närmare på tutsier vs hutuer (stavning?) som ägde rum i rwanda för inte så länge sen, folkmord å det grövsta med religiöst bakgrund.
Edit: kolla på wikipedia med. Vad ska du skriva om? Typ vilket ämne och hur djupt ska du gå?
jo det är ett väldigt bra tips om det. har sett en film om det....den hette typ hotel rwanda tror jag...iaf nått med hotel.
August 11, 2005
p0rky wrote:
Om det senare så har du ju tex tutsierna i rwanda
Haha.. tutsierna är kristna och det är även hutuerna. Folkmordet "berodde" tyå på att minoriteten (tutsierna) hade nästan all makt(iaf under en viss tid), sedan blandar du in lite rasövertoner och afrikansk tribialism. Så har du en riktig krutdunk.
du har delvis rätt, de är kristna bägge två men det var mellan katoliker och protestanter stridigheterna ägde rum. samma sak låg bakom "kriget" mellan IRA och Storbritannien ju.
Edit: andelen av rwandas befolkning som tillhör "inhemska religioner" uppgår till 0,1%, resten är katoliker, protestanter, muslimer och sjundedagsadventister. så den afrikanska tribalismen hade inte mycket med konflikten att göra.
Rasövertonen håller jag med dig dock
January 8, 2005
jensa_morini wrote: [quote=csm101]ok, som sagt så tycker jag att du ska kolla närmare på tutsier vs hutuer (stavning?) som ägde rum i rwanda för inte så länge sen, folkmord å det grövsta med religiöst bakgrund.
jo det är ett väldigt bra tips om det. har sett en film om det....den hette typ hotel rwanda tror jag...iaf nått med hotel.
filmen heter Hoetl rwanda precis som du sa 😉
mkt bra film och skilldrar hur hemskt det var där nere.
om topic så kan du väl dra upp judarna i WW2 ? inte för att det startade men det är ju värt att ta upp.
August 11, 2005
Delph1 wrote: Judarna under WW2 är nog farligt att ge sig in på. Varför Hitler gav sig på dom finns det metervis med litteratur om och vad det beror exakt varierar i olika slutsatser. Bara en heads up 😉
//Andreas
Jag håller med om det du säger.
MEN! Hade det varit jag hade jag inte skrivit om ww2. det känns som att folk glömmer bort alla andra krig/folkmord i skjuggan av ww2. missförstå mig rätt, det som hände var hemskt, men det händer andra hemska saker i världen med som man inte får låta komma i skymundan.
Ett exempel på en situation som för tillfället verkar vara okänt för allt för många är situationen i sudan. Alla vet vad som hände under ww2, men få vet vad som händer världen runt idag.
January 6, 2003
Angående WW2 så finns det faktiskt en hel del idioter, om man får säga så, som helt ärligt tror att förintelsen är påhitt av judarna för att skapa sympati för dem.
Angående religösa krig i Afrika så finns det en del länder där kristna och muslimska millis krigar emot varandra och stöter en kristen eller muslimsk millis på en bya från den andra religionen så halshugger de alla männen, våldtar alla kvinnor, sen hugger de av huvudet på dem med och tillslut så bränner de ner alla byggnader. Det är faktiskt väldigt hemska saker som händer där nere.
Sen finns det även de inte riktigt stridigheter utan snarar rena folkmorden nere i Kina då minoritets gruppernas religioner är förbjuda och blir man påkommen med att utöva den så blir man dödad tillsammans med hela sin familj. Den inofficiella siffran är att sen 80 talet har över 80 milj kineser blivit mördade pga sin religösa, kulturella och politiska tillhörigheter. Den officiella siffran är att det alldrig har skett ett sådant folkmord.
Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71
November 10, 2003
August 11, 2005
CasO wrote: I tibet skedde väl nån sorts krig eller nått har jag för mig. Sen har du i indien/pakistan området där tex buddha statyer förstörts eller nåt sånt. I afrika lär du även ha några krig som media inte fokuserat på så jätte mycket.
DU har rätt angående tibet vs kina. fast var det inte talibaner som förstörde de gamla statyererna?
October 22, 2002
Jag har tyvär inte nån mer detaljerad kunskap än den jag anget ovan.
Ville tilläga att de olika religionerna har olika grupper som ständigt krigar mot varandra, både genom ord och handling. Tex Terroristerna i irak som har öppet krig just mot shia muslimer. Terroristerna i sig påstår sig vara muslimer, men tyvär är de väldigt långt från att klassas som det.
Samma sak gäller i indien, där olika grupperingar bråkar med varandra. I afrika/sydamerika finns det säkerligen olika stammar med olik tro etc.
August 11, 2005
CasO wrote: Jag har tyvär inte nån mer detaljerad kunskap än den jag anget ovan.
Ville tilläga att de olika religionerna har olika grupper som ständigt krigar mot varandra, både genom ord och handling. Tex Terroristerna i irak som har öppet krig just mot shia muslimer. Terroristerna i sig påstår sig vara muslimer, men tyvär är de väldigt långt från att klassas som det.
Samma sak gäller i indien, där olika grupperingar bråkar med varandra. I afrika/sydamerika finns det säkerligen olika stammar med olik tro etc.
Håller med dig, terorrister, oavsett religion, är inte så troende som de önskar att de vore, de är mestadels bara hjärntvättade till att tro så.
En sann troende person VET att alla religioner i grund och botten går ut på att man ska behandla andra med respekt. tyvärr finns det idioter som hakar upp sig på oviktiga saker och kör stenhårt sitt eget race...
1 Guest(s)