Religion, krig?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Religion, krig?
Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
sp_UserOfflineSmall Offline
1010798
February 3, 2006 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=CasO]Jag har tyvär inte nån mer detaljerad kunskap än den jag anget ovan.

Ville tilläga att de olika religionerna har olika grupper som ständigt krigar mot varandra, både genom ord och handling. Tex Terroristerna i irak som har öppet krig just mot shia muslimer. Terroristerna i sig påstår sig vara muslimer, men tyvär är de väldigt långt från att klassas som det.

Samma sak gäller i indien, där olika grupperingar bråkar med varandra. I afrika/sydamerika finns det säkerligen olika stammar med olik tro etc.

Håller med dig, terorrister, oavsett religion, är inte så troende som de önskar att de vore, de är mestadels bara hjärntvättade till att tro så.

En sann troende person VET att alla religioner i grund och botten går ut på att man ska behandla andra med respekt. tyvärr finns det idioter som hakar upp sig på oviktiga saker och kör stenhårt sitt eget race...

Tja även om jag förstår vad du menar så skulle jag dock säga att Terorristerna är några av dom med starkast tro, även om den är rätt säregen.

p0rky
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 187
1010806
February 3, 2006 - 12:59 am
sp_Permalink sp_Print

Edit: andelen av rwandas befolkning som tillhör "inhemska religioner" uppgår till 0,1%, resten är katoliker, protestanter, muslimer och sjundedagsadventister. så den afrikanska tribalismen hade inte mycket med konflikten att göra.
Rasövertonen håller jag med dig dock

Du har nog missuppfattat vad tribalism betyder. Här är en förklaring;

"Tribalism is a social system where human society is divided into small, roughly independent subgroups, called 'tribes"

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
1010854
February 3, 2006 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: Tja även om jag förstår vad du menar så skulle jag dock säga att Terorristerna är några av dom med starkast tro, även om den är rätt säregen.

Starkast tro brukar inte vara rätt tro ;). Sidan om detta så brukar jag alltid säga att de med väldigt stark hållning till sin religion brukar alltid vara de som är enklast att skaka om.

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1010987
February 3, 2006 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

folkmordet på armenierna är väl ett under 1900-talet

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1011169
February 4, 2006 - 2:04 am
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=Tyrfing]Tja även om jag förstår vad du menar så skulle jag dock säga att Terorristerna är några av dom med starkast tro, även om den är rätt säregen.

Starkast tro brukar inte vara rätt tro
;). Sidan om detta så brukar jag alltid säga att de med väldigt stark hållning till sin religion brukar alltid vara de som är enklast att skaka om.

Håller med dig till fullo på detta då jag anser att ingen tro är rätt tro. 😉

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1011284
February 4, 2006 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

p0rky wrote:

Edit: andelen av rwandas befolkning som tillhör "inhemska religioner" uppgår till 0,1%, resten är katoliker, protestanter, muslimer och sjundedagsadventister. så den afrikanska tribalismen hade inte mycket med konflikten att göra.
Rasövertonen håller jag med dig dock

Du har nog missuppfattat vad tribalism betyder. Här är en förklaring;

"Tribalism is a social system where human society is divided into small, roughly independent subgroups, called 'tribes"

Jo, men har inte dessa små subgrupper en reilogion som skiljer sig från majoriteten? dvs, en religion annan än kristendomen, islamen och sdventisterna? det var iaf så jag syftade.

Sen angående terroristerna, som en annan sa, bara för att de har starkast tro betyder inte att det är samma "vanliga" tro som alla andra har. Tex, bara för att terorristernma är muslimer betyder inte att det är d få som spränger upp saker som har den rätta tron medan de andra, miljontals godtrogna muslimerna, har fel tro. de är övertygade om vad de tror på, men det är inte samma sak som andra muslimer.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 328
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL