January 12, 2004
Väljer att starta en ny tråd eftersom detta var på väg in i denna tråden och hade blivit off topic https://www.nordichardware.se/.....57243.html
Jag är av den åsikten att religion inte har i ett modernt samhälle att göra (när det gäller beslut och debatt).
Religion ger en ett begränsat utrymme att tänka själv, man är tvungen att hålla sig inom de ramar som den heliga skriften sätter upp.
Har själv suttit i en diskussion med ett antal religiösa (kristna), och för varje fråga jag ställde så svarade dom och hänvisade till bibeln genom att läsa upp ett stycke.
I mina ögon så är det ett styrt tänkande, inte ett fritt tänkande.
Men religion behövs andock i samhället det finns de som behöver något att tro på, en det har inget i beslutsleden att göra.
February 12, 2003
Jag är inte direkt liberal på punkten religion, jag anser att det är något som bara försvagar människor och vilseleder dem.
Men å andra sidan tror jag inte den här tråden kommer föra med sig något positivt heller, blir nog ett redigt gnällande från religiösa fanatiker (om vi nu har några).
Förresten, det allra värsta (roligaste) är folk som går runt och kallar andra "satanister" för hur de ser ut, medan de försöker framställa sig själva som kristna. 🙂
Hahaha, hade på känn att någon skulle ta upp detta i en egen tråd..
Jaja, samhällena har ju lagar, idrottsrörelser sina regler.. Vad skulle det vara för skillnad mellan religiösas "regler" och dessa andra regler?
Det mesta i Bibeln går ju ut på ett moraliskt rätt och sunt leverne.
Bra pekpinnar där också i de tio budorden, skulle alla följa dessa kunda man avskaffa rättsväsendet direkt.
Iofs kanske inte så bra, det ger ju måmga arbetstillfällen..
Vad är det egentligen du åsyftar med "I mina ögon så är det ett styrt tänkande, inte ett fritt tänkande." Kan du specificera..
I diskussioner så efterfrågas ofta "fakta" eller "källa", kanske är det ett bra sätt att då påvisa att det står så i Bibeln för en troende människa, liksom en som anser sej bli felaktigt dömd för foul i basket går efter regelboken och hävdar att jag gjorde inte fel?
Hur som helst, detta är ett intressant ämne.
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
visst har lagar och regler vi måste förlja i samhället, som dessutom i mångt och mycket bygger på religiösa värderingar.
Men dessa lagar och regler inskränker inte på en sätt att tänka och debattera, de säger inte, på samma fyrkantiga sätt, hur man ska leva (om man bara håller sig inom lagens råmärken).
Det jag menade är att det är skrämmande med religiösa månniskor som inte kan ha egna åsikter utan de ha de åsikter som deras heliga skrift säger åt de att ha.
May 21, 2007
obelix wrote:
I mina ögon så är det ett styrt tänkande, inte ett fritt tänkande.
Håller med obelix på denna punkt. Religionens ramar om hur saker och ting ska/bör fungera är relativt skarpa. But then again, religion är en tolknings fråga, jag tror nog bara dem "mentalt svaga" personerna är dem som blir "styrda" av sin religion. Men jag måste ju tycka att dom gudstjänster och dylikta saker har varit väldigt lika dom gammla propaganda filmerna från WWII. Och ja, detta är en tråd vi kommer få mycket skratt ifrån.
obelix wrote: visst har lagar och regler vi måste förlja i samhället, som dessutom i mångt och mycket bygger på religiösa värderingar.
Men dessa lagar och regler inskränker inte på en sätt att tänka och debattera, de säger inte, på samma fyrkantiga sätt, hur man ska leva (om man bara håller sig inom lagens råmärken).
Det jag menade är att det är skrämmande med religiösa månniskor som inte kan ha egna åsikter utan de ha de åsikter som deras heliga skrift säger åt de att ha.
Jag känner definitivt inte igen det där, och då umgås jag en hel del med religiösa människor.. Det enda aviga jag egentligen ser med dem är väl att dom "tvingas" gå i kyrkan i tid och otid, vilket resulterar i lite mindre fritid för dom.
Dock påstår dom själva att det är inget som bekommer dom, dom är där av fri vilja och trivs med det.
Jag har även jobbat med 2 killar (JV) (Far och Son) på fabriken, där fadern f.ö var skiftbasreserv som vi fick ha många skift. Och att beskylla den mannen för att inte ha egna åsikter vore nog i klass med att påstå att Svenska flaggan är svart och grön.
Däremot kan jag inbilla mej att sekter typ Livets ord kanske styr sina medlemmar på det viset du beskriver, för det stämmer då inte alls in på mina erfarenheter av Svenska kyrkan, Frikyrkor ala Bethel och Bettania häromkring.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 3, 2001
Alltså religion innehåller ändå en hel del tänkande och ifrågasättande inom religionens egna ramar. Det är därför det finns så många förgreningar inom t.ex. kristendomen.
Det enda som inte ifrågasätts är i princip att det existerar en gud och att den guden är allsmäktig. Men sen ställer man sig olika i olika frågor.
Problemet tycker jag kommer i att religiösa har så otroligt svårt att ändra sin åsikt om saker och ting. Det är nästan som en rädsla för allt som går emot det dom har bestämt sig för att tro. Och det trots att dom baserar sina små olika ståndpunkter på lösa tolkningar av en och samma tvetydiga bok.
Ta evolution eller big bang t.ex. De religiösa är ju långt ifrån enade, men försök ändra på en religiös uppfattning om det. Det är är ju nästintill omöjligt, oavsett hur lite grund han har för sin tro.
Nä jag tycker att det är ett stort problem att religion just går ut på att blind tro är en positiv egenskap. Blind tro på att alla livets frågor redan är besvarade på ett eller annat sätt i en bok som täcker 99% av allt.
Den lilla delen som bibeln/koranen m.m. inte kan svara på, svarar påven eller andra dylikar på genom att tillfråga gud på något sätt. T.ex. som när påven sa att onani var skadligt. Det forskare och experter säger är en fis i rymden liksom.
AHH! och där har vi en annan dålig punkt. Forskare är, enligt starkt religiösa, lögnare eller inspirerade av satan så fort dom kommer på något som går emot deras tro. Det är sant att vissa forskare kan fuska för att bli kända osv men religiösa är ju sjukt nonchalanta inför all forskning där man redan har en uppfattning.
Sen har man alla dessa oreligiösa men andliga människor (new age osv) som försöker förklara allt med att vi egentligen ingenting vet, att våra sinnen är så pass begränsade osv osv. Nog för att man inte ska vara så himla säker på att man vet allt men det här är ju bara löjligt. Kvasi-intellektuella som talar om andar och energier hit och dit.
Jag tycker att det är en rätt farlig rörelse det med.
August 11, 2002
Religion är ju i många fall en guide till livstil och moraliska tankar som gällde då de skrevs ner eller liknande. Så visst kan den ha ett visst värde och borde inte bli helt ogiltigförklarad för att den kommer från en religion det är ju i de flesta fall bland de religiösa jag träffat något som de står för som person också.
Sen är det ju inte bara religiösa människor som är envisa i sina uppfattningar och värderingar många, de flesta människor är oftast fast i vad de tror och tycker på. Sen så är hur frågor inte alls vad religion går ut på, finns ju så många knasiga skapelsehistorier att man skulle dumförklara en jäkla massa om man tror att de skulle trott på det själva..
February 12, 2003
Kame_boy wrote: Ta evolution eller big bang t.ex. De religiösa är ju långt ifrån enade, men försök ändra på en religiös uppfattning om det. Det är är ju nästintill omöjligt, oavsett hur lite grund han har för sin tro.
Precis vad jag brukar köra som exempel. De som är religiösa har i 99% av fallen vuxit upp i en religiös familj och blivit inpräntad från början att det han/hon vuxit upp med är rätt, och då har han/hon inte haft chansen att ifrågasätta om man vuxit upp med det.
Lite som en insändare jag läste som någon muslim hade skrivit, hon påstod på fullt allvar något i stil med "bakom slöjan kan jag vara mig själv", eftersom det absolut inte är något kvinnoförtryckande, det är samma princip där. (Jag har ingen koll på sambandet religion - slöja, men det är främst muslimer som har det, right?) Man har alltså vuxit upp med en idé, när man sedan är vuxen accepterar man den utan att ifrågasätta. Därför är jag mina föräldrar jäkligt tacksam som alltid gett mig frihet att tycka och tänka som jag vill.
Kame_boy wrote:
AHH! och där har vi en annan dålig punkt. Forskare är, enligt starkt religiösa, lögnare eller inspirerade av satan så fort dom kommer på något som går emot deras tro. Det är sant att vissa forskare kan fuska för att bli kända osv men religiösa är ju sjukt nonchalanta inför all forskning där man redan har en uppfattning.
.
Ursäkta om jag rubbar lite på dina uppfattningar angående vetenskap/forskning och religiösa, men i t.ex JV finns åtminstone en Nobelpristagare vad jag vet.
Niels K. Jerne från Danmark, fick 1/3 pris i medicin 1984.. Sen om man vill benämna medicinarna för forskare är väl lite upp till var och en, själv ser jag dom nog som det.
http://nobelprize.org/nobel_pr.....ates/1984/
Lite mer om denne figur i "propagandabladet " Vakttornet.
http://www.watchtower.org/z/hb.....cle_02.htm
December 11, 2002
Rainyx wrote: Men jag måste ju tycka att dom gudstjänster och dylikta saker har varit väldigt lika dom gammla propaganda filmerna från WWII.
Hmm måste fråga vilken kyrka du har knallat in i isf?
Kame_boy wrote: Nä jag tycker att det är ett stort problem att religion just går ut på att blind tro är en positiv egenskap. Blind tro på att alla livets frågor redan är besvarade på ett eller annat sätt i en bok som täcker 99% av allt.
Den lilla delen som bibeln/koranen m.m. inte kan svara på, svarar påven eller andra dylikar på genom att tillfråga gud på något sätt. T.ex. som när påven sa att onani var skadligt. Det forskare och experter säger är en fis i rymden liksom.
Detta kan man ju ifrågasätta. Var lägger du dina grunder för att religion går ut på att ha en "blind tro"? Jag är själv katolik och jag lever ett jäkla fritt liv vill jag mena. Och precis som Coalan säger är det inte frågan om någon blind tro utan en gemenskap, en trygghet, en säkerhet som du ofta kan har stor nytta av. Har inga som helst problem med att tro på forskare eller dra en banjo på muggen. Samtidigt har jag inte heller några problem med att gå till kyrkan och bikta mig för mina synder. Tycker inte man ska vara så snabb med att kritisera en religion för mycket utan att ha sett hur det verkligen fungerar...
May 21, 2007
ilg@dd wrote:
Ursäkta om jag rubbar lite på dina uppfattningar angående vetenskap/forskning och religiösa, men i t.ex JV finns åtminstone en Nobelpristagare vad jag vet.
Niels K. Jerne från Danmark, fick 1/3 pris i medicin 1984..
Ojojoj, 1/3. Hörde att Bruce Willis ska få den undre delen på Oskars statyetten för "Halvbra skådespeleri" i Diehard 4.
Skämt och sido. Klart ALLA religösa inte är helt ur balans och är stenhårt fast vid att ALLA härstammar från Adam och Eva som en liten kille i skägg uppe bland molnen pruttade ut. Men jag vill nog påstå att en större del av de religösa personerna i dagens samhälle löper en tendens till att vara "Small minded" och väldigt kant-skadade. Förövrigt tycker jag att vi har klaffat ihop en större sämja om vad vi tycker/tror om det religösa, förutom illg@dd, men säg någon gång han flyter med strömmen.
September 3, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Kame_boy] AHH! och där har vi en annan dålig punkt. Forskare är, enligt starkt religiösa, lögnare eller inspirerade av satan så fort dom kommer på något som går emot deras tro. Det är sant att vissa forskare kan fuska för att bli kända osv men religiösa är ju sjukt nonchalanta inför all forskning där man redan har en uppfattning.
.
Niels K. Jerne från Danmark, fick 1/3 pris i medicin 1984.. Sen om man vill benämna medicinarna för forskare är väl lite upp till var och en, själv ser jag dom nog som det.
http://nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/1984/
för varje nobelpristagare som är religiös kan jag nog rota upp tusen som är nonchalanta om forskning. Ok inte riktigt så då.
Men jag tyckte att det var lite underförstått att man snackade om stora massornas uppfattning. Det är ju långt ifrån en majoritet av nobelpristagarna som är JV eller utövande religiösa. Många uppger dock att dom är "kristna" eller "katoliker" för att det har blivit en slags kulturell bemärkning i t.ex. nordamerika, det har alltså mer att göra med kulturell härstamning än med att man är en praktiserande religiös.
Sen ska jag också förtydliga än en gång att jag menar nonchalanta inför all forskning där man redan har en uppfattning. Med det menar jag att dom flesta inte har problem med forskare som försöker hitta nya material, läkare, eller andra vetenskapsmän, förrän dom börjar forska i dessa nyckel-ämnen som genetik, astronomi (syftar på big bang t.ex.), vissa kvantfysiker, osv.
May 21, 2007
För att svara på din fråga Joni angående mina "Kyrko-dates" så har det varit i sveriges avfallskvarn Närke. Men jag vill nog påstå att vi här ute på "Vischan" är lite rubbade i stora drag. Men som sagt var, jag säger inte att ALLA är som det jag upplevt, men det är vad jag fått för bild av kyrko tillfällen. och har ett antal vänner och bekanta som håller med mig på den punkten.
Men nu är det ju så att det är våra olikheter och annurlunda sätt att tänka och betee sig på som gör oss till unika och kramvänliga individer.
Rainyx wrote: [quote=ilg@dd] Ursäkta om jag rubbar lite på dina uppfattningar angående vetenskap/forskning och religiösa, men i t.ex JV finns åtminstone en Nobelpristagare vad jag vet.
Niels K. Jerne från Danmark, fick 1/3 pris i medicin 1984..
Ojojoj, 1/3. Hörde att Bruce Willis ska få den undre delen på Oskars statyetten för "Halvbra skådespeleri" i Diehard 4.
.
Det hör inte till ovanligheten att Nobelpriset delas på flera personer, däremot att Bruce Willis skulle få en Oscar gör det.
Kame_boy wrote:
Sen ska jag också förtydliga än en gång att jag menar nonchalanta inför all forskning där man redan har en uppfattning. Med det menar jag att dom flesta inte har problem med forskare som försöker hitta nya material, läkare, eller andra vetenskapsmän, förrän dom börjar forska i dessa nyckel-ämnen som genetik, astronomi (syftar på big bang t.ex.), vissa kvantfysiker, osv.
Jag tror inte att folk som känner till praktiserande judar riktigt håller med dej där.
Einstein t.ex?? Fast nu vet jag ju inte om han var en praktiserande jude, men jude ska han dock enligt många källor ha varit. Faktum är att många framstående forskare/vetenskapare är judar..
*Edit*
Det finns för övrigt inga konkreta bevis för "Big Bang" heller, bara teorier, känns lite som en religion det också, fast då för vetenskaparna och dess anhängare.
September 3, 2001
ilg@dd wrote:
Det hör inte till ovanligheten att Nobelpriset delas på flera personer, däremot att Bruce Willis skulle få en Oscar gör det.
😀
Joni wrote:
[quote=Kame_boy]Nä jag tycker att det är ett stort problem att religion just går ut på att blind tro är en positiv egenskap. Blind tro på att alla livets frågor redan är besvarade på ett eller annat sätt i en bok som täcker 99% av allt.
Detta kan man ju ifrågasätta. Var lägger du dina grunder för att religion går ut på att ha en "blind tro"? Jag är själv katolik och jag lever ett jäkla fritt liv vill jag mena. Och precis som Coalan säger är det inte frågan om någon blind tro utan en gemenskap, en trygghet, en säkerhet som du ofta kan har stor nytta av. Har inga som helst problem med att tro på forskare eller dra en banjo på muggen. Samtidigt har jag inte heller några problem med att gå till kyrkan och bikta mig för mina synder. Tycker inte man ska vara så snabb med att kritisera en religion för mycket utan att ha sett hur det verkligen fungerar...
Tro mig när jag säger att jag sett hur det verkligen fungerar. Jag vet även att det finns ett brett spektrum av hur hårt man praktiserar och "lyder sin religion. Även jag har varit katolik en gång i tiden, och jag var väl ungefär lika troende som du verkar vara. Sedan är större delar av min släkt katoliker eller kristna i någon form och utövande i olika grad.
När jag kritiserade försökte jag framförallt tala rent generellt och även blanda in judar, muslimer och alla möjliga kristna. Och om man jämför med ...a.. världen utanför sverige, så är ditt utövande av din religion ganska "light" så att säga. Och det är väl i princip en ganska sund inställning till religion egentligen. Inget i din inställning till din religion skulle väl få dig att döda andra eller vara hatisk och uteslutande för vissa andra grupper i ditt samhälle eller? För det är tyvärr många gånger fallet med "middle weight" och "heavy weight" religiösa.
Egentligen finns det ju väldigt många starkt utövande religiösa som lever lugnt och stilla i harmoni med sin gud och sin församling utan att vara sämre medborgare för det. Tyvärr är det ju en grogrund för nötter som inte förstår alla andra i världen inte har lust att tycka precis som dom.
September 3, 2001
ilg@dd wrote:
[quote=Kame_boy] Sen ska jag också förtydliga än en gång att jag menar nonchalanta inför all forskning där man redan har en uppfattning. Med det menar jag att dom flesta inte har problem med forskare som försöker hitta nya material, läkare, eller andra vetenskapsmän, förrän dom börjar forska i dessa nyckel-ämnen som genetik, astronomi (syftar på big bang t.ex.), vissa kvantfysiker, osv.
Jag tror inte att folk som känner till praktiserande judar riktigt håller med dej där.
Einstein t.ex?? Fast nu vet jag ju inte om han var en praktiserande jude, men jude ska han dock enligt många källor ha varit. Faktum är att många framstående forskare/vetenskapare är judar..
*Edit*
Det finns för övrigt inga konkreta bevis för "Big Bang" heller, bara teorier, känns lite som en religion det också, fast då för vetenskaparna och dess anhängare.
Einstein trodde på gud ja. Han trodde nämligen att hans forskning var ett sätt att läsa guds verk så att säga. Men han var inte särskilt praktiserande mer än att han kanske tog ledigt vid judiska högtider.
Hur som helst, så återkommer vi ju till det här med att vad man uppger att man har som religion sällan återspeglar hur starkt religiös man är. Finns ju väldigt sekulariserade människor inom alla dom stora religionerna, men som kanske vuxit upp i en religiös miljö. Inget som hindrar dom från att vara forskare.
Att big bang är en teori är alldeles riktigt. Men det går inte för det att likställa med Adam och Eva som till skillnad från teori är en hypotes. Det finns ju väldigt starka tecken som tyder på att big bang är rätt så vattentätt jämfört med vad man har för skapelsehypotesen.
Det intressanta är att om en forskare imorgon kom och väldigt seriöst och påtagligt med mycket bra belägg för sin sak och sa att big bang inte är korrekt, utan att "the little bang and the g-string" är mer korrekt så skulle forskarna ändra sin åsikt ganska snabbt. Självklart skulle teorin få utstå en hel del kritik och granskning men det är ju inte mer än rätt.
Skulle man däremot komma med glasklara bevis på att Jesus aldrig återuppstod eller att Mohammed led av schizofreni skulle världens religiösa mest troligen strunta i det helt och hållet och skylla på dåliga forskare.
Det är det som är den stora skillnaden mellan religion och vetenskap.
2 Guest(s)