Religion och samhället.|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Religion och samhället.
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1138370
May 21, 2007 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: Här är en länk jag hittade lite snabbt:
http://www.positiveatheism.org.....ichcom.htm
Edit: Du hittar det om du scrollar ner lite på sidan

Naturligtvis var det på en sida gjord av ateister..
Nåväl, tavlorna du hänvisar till är de så kallade förbundet. Dvs "straffkommendering" efter att de första tavlorna förstörts, kikar du runt lite i Exodus kommer du snart att förstå hur det låg till.
Av vad jag förstått så upplöstes det senare förbundet av Jesus när han dog på korset/pålen. Det är iaf inget som kristendomen av idag tar hänsyn till, vill minnas att det även var ett straff typ personligt riktat mot judarna. Har dock inge källhänvisning till detta, och är allt för seg i roten för att kolla upp det. Men jag kan återkomma till detta imorgon eventuellt.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1138382
May 22, 2007 - 5:05 am
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: För att det inte är barn.

Varför är det inte barn?
Du vet väl att du i Sverige kan göra abort ända till vecka 24 men att läkarna kan rädda barn födda i vecka 21.
När man gör en abort så tar man livet av ett barn, det kan ingen aldrig så vacker diskussion om kvinnans rätt att välja ändra på.

För att få perspektiv på saken så klistrar jag in en länk till en bild som kan vara intressant:
Jag vill varna känsliga tittare, men en varning är ju kanske onödig, det är ju ändå inte ett barn utan "bara" ett foster man tagit bort.
http://www.abortnej.se/images/.....eks-01.jpg

Även Lennart Nilssons böcker kan vara bra att konsultera innan man säjer att det inte är barn som skrapas bort och slängs i soptunnan.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1138400
May 22, 2007 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=Tyrfing] För att det inte är barn.

Varför är det inte barn?
Du vet väl att du i Sverige kan göra abort ända till vecka 24 men att läkarna kan rädda barn födda i vecka 21.
När man gör en abort så tar man livet av ett barn, det kan ingen aldrig så vacker diskussion om kvinnans rätt att välja ändra på.

För att få perspektiv på saken så klistrar jag in en länk till en bild som kan vara intressant:
Jag vill varna känsliga tittare, men en varning är ju kanske onödig, det är ju ändå inte ett barn utan "bara" ett foster man tagit bort.
http://www.abortnej.se/images/abortion/22_weeks-01.jpg

Även Lennart Nilssons böcker kan vara bra att konsultera innan man säjer att det inte är barn som skrapas bort och slängs i soptunnan.

det finns ingen bild eller fakta som kan få mig att välja bort kvinnans rätt till abort.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138405
May 22, 2007 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Josey Wales][quote=Tyrfing] För att det inte är barn.

Varför är det inte barn?

det finns ingen bild eller fakta som kan få mig att välja bort kvinnans rätt till abort.

Abort eller mord, same shit, different name..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

obelix
Member
Medlem
1138408
May 22, 2007 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Abort eller mord, same shit, different name..

men det är till syvende og sidst kvinnans val om det ska ske eller inte, ingen annans.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138413
May 22, 2007 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd] Abort eller mord, same shit, different name..

men det är till syvende og sidst kvinnans val om det ska ske eller inte, ingen annans.

Mord är alltid en samhällsangelägenhet, oavsett vad du eller jag tycker. 1 abort=1 människa mindre..
Ser ingen direkt skillnad mellan abort, dödsstraff, barmhärtighetsmord, dödshjälp eller ättestupa., alla dessa går ut på att ta livet av någon människa av en eller annan orsak.
Abort är nästan steget värre, eftersom det i de flesta fall handlar om slarvighet och promiskuöst leverne, ungefär som att abort skulle vara ett slags preventivmedel att ta till när man själv har handlat oansvarigt. feminism och behå-bränning i all ära, men här är det frågan om något helt annat.
Och ja, fäderne till dessa ofödda barn är ofta minst lika illa på att ta sitt ansvar.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1138414
May 22, 2007 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Något jag aldrig komemr förstå hos vissa personer är abortfrågan.

Hur kan man vara emot abort? Fostret i magen, d vs avkomman kommer inte ens vid födslen ha några som helst minnen, knapp medvetande inteligens osv osv. Det enda barnet betyder något för är dess föräldrar när det föds. Alltså, är det upp till föräldrarna. Barnet kommer ju aldrig ens ha fattat vad som har hänt.

Det är helt ologiskt att man ska tvingas föda detta barn när man har en osäker framtid vilket är anledningen till aborten. Jag kan hitta fleratals anledningar till abort, men den större frågan är om ni som är emot abort kan hitta någon anledning till att inte göra abort?
Och om ni kallar det mord så måste ni specifera er. Det är ju inte mer mord en den mus musfällan tog.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138421
May 22, 2007 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: Något jag aldrig komemr förstå hos vissa personer är abortfrågan.

Hur kan man vara emot abort? Fostret i magen, d vs avkomman kommer inte ens vid födslen ha några som helst minnen, knapp medvetande inteligens osv osv. Det enda barnet betyder något för är dess föräldrar när det föds. Alltså, är det upp till föräldrarna. Barnet kommer ju aldrig ens ha fattat vad som har hänt.

Så då skulle det också vara okej att dräpa obekvämt folk när dom t.ex sover eller av någon anledning är medvetslösa också? Det förenklar ju också frågan om dödshjälp, iom det många gånger handlar om "grönsaker" som knappt är vid medvetande.
Det är ett liv som släcks, inte ett "det"..

Ang wrote:
Det är helt ologiskt att man ska tvingas föda detta barn när man har en osäker framtid vilket är anledningen till aborten. Jag kan hitta fleratals anledningar till abort, men den större frågan är om ni som är emot abort kan hitta någon anledning till att inte göra abort?
Och om ni kallar det mord så måste ni specifera er. Det är ju inte mer mord en den mus musfällan tog.

Och i hur många fall tror du att det är så? Och väg sen detta mot hur många tonåringar det är som i princip använder sej av abort som retroaktivt preventivmedel.
Nog för att jag är djurvän, men inte i den bemärkelsen att jag skulle jämställa djur med människor.

obelix
Member
Medlem
1138425
May 22, 2007 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Och i hur många fall tror du att det är så? Och väg sen detta mot hur många tonåringar det är som i princip använder sej av abort som retroaktivt preventivmedel.
Nog för att jag är djurvän, men inte i den bemärkelsen att jag skulle jämställa djur med människor.

här är vi nog överrens, jag är starkt emot att anvda abort som preventivmedel, annars är jag för, om det är helt och hållet kvinnans val/önskan.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138428
May 22, 2007 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd]

här är vi nog överrens, jag är starkt emot att anvda abort som preventivmedel, annars är jag för, om det är helt och hållet kvinnans val/önskan.

Tänkvärda artiklar:
http://www.varldenidag.se/ArticlePages/200705/14/20070514095019_323/20070514095019_323.dbp.asp
http://stefanolsson.nu/2007/05/13/sverige-i-topp-nar-det-galler-aborter-bland-tonaringar/

obelix
Member
Medlem
1138430
May 22, 2007 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd]

Tänkvärda artiklar:
http://www.varldenidag.se/ArticlePages/200705/14/20070514095019_323/20070514095019_323.dbp.asp
http://stefanolsson.nu/2007/05/13/sverige-i-topp-nar-det-galler-aborter-bland-tonaringar/

som jag skrev inann så är abort som preventivmedel förkastligt, det är dessutom en fara för modern, det kan bli att de får svårt att få barn senare om de vill bla.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138443
May 22, 2007 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: Jag kan hitta fleratals anledningar till abort, men den större frågan är om ni som är emot abort kan hitta någon anledning till att inte göra abort?

Du jämställer alltså en ofödd människa med en mus i en musfälla? jag hoppas i så fall innerligt att du inte har barn eller planerar att skaffa några.
Att med berått mod och efter planering ta livet av en människa är just vad man gör när man gör en abort och det kan, och skall, man jämställa med mord.

Den enda egentliga fördelen med en mer restriktiv abortlagstiftning är att man inte tar livet av så många oskyldiga människor, det räcker så.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1138459
May 22, 2007 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=Tyrfing] För att det inte är barn.

Varför är det inte barn?

Jaha? Vad var det du ville uppnå med bilden empati?
Som jag ser det tills fostret är fött så likställs det i min värd med ett organ som tillhör kvinnans kropp och som hennes organ bestämmer hon vad hon ska göra med det.

Ilgadd jag vet att det finns bitar av bibeln många kristna har valt bort idag men det finns faktist en debat om det är korrekt att göra det eller inte.
Sen förstår jag inte direkt problemet med att det var en ateistisk sida jag länka till. Är deras information mindre korekt än en kristen sida?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138480
May 22, 2007 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote:
Ilgadd jag vet att det finns bitar av bibeln många kristna har valt bort idag men det finns faktist en debat om det är korrekt att göra det eller inte.
Sen förstår jag inte direkt problemet med att det var en ateistisk sida jag länka till. Är deras information mindre korekt än en kristen sida?

Jag tror nog du skulle behöva läsa Bibeln själv och bilda dej en egen uppfattning och inte bara haka på vad ateister förespråkar och vrider det till.
Det känns ganska meningslöst att diskutera en sak där man märker att den andra parten bara häver ur sej tankar som andra tänkt.
Du läste väl vad jag skrev i mitt förra inlägg?
Eftersom iaf jag inte är praktiserande jude, så är jag inte speciellt insatt i vad dom deras seder och bruk, mer än att kosher är ett måste vid slakt och att fiskar med fjäll och endast djur med klövar får ätas.

"jag vet att det finns bitar av bibeln många kristna har valt bort idag"
Jag vet inte var du fått detta ifrån eller hur du menar, men sist något ändrades i dagens Bibel angående innehåll torde varit i vid det av Kejsaren Konstantin den stores sammankallande av det första konciliet i Nicaea 325.
Det påstås hur som helst iaf att en del skrifter att det var då Bibeln utformades till hur den är uppbyggd idag vad det gäller hur och var "böckerna" ligger i ordningsföljd idag.
Det pratas/skrivs även en del om att vissa "böcker" lades till/togs bort p.g.a dess irrelevans i det historiska skeendet såväl som det kristna budskapet.
Större delen av det borttagna materialet kan du kika på i närmsta välsorterade bibliotek, det är bara att fråga efter De Apokryfiska skrifterna.
Huruvida folk väljer bort vissa pekpinnar idag står väl ganska klart, titta bara på Uppsala domkyrka agerade vid Ecce Homo, vigsel/välsignelse av homosexuella i kyrkans regi, hur man kryper för homolobbyn t.ex när man satte åt Åke Green.. Visst, vissa samfund tar inte så hårt på "reglementet" idag, men därmed tycker jag nog att man åsidosatt tron och fallit för populismen.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138507
May 22, 2007 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: Jaha? Vad var det du ville uppnå med bilden empati?
Som jag ser det tills fostret är fött så likställs det i min värd med ett organ som tillhör kvinnans kropp och som hennes organ bestämmer hon vad hon ska göra med det.

Det jag ville uppnå med bilden var att visa vad flera på forumet hävdar inte är ett barn, eftersom jag tycker att det är barn som mördas och inte objekt/saker/organ/vävnad/kroppsdel eller vilka käcka omskrivningar som är på modet för att skönmåla morden just för tillfället så ville jag visa vad jag baserar mitt ställningstagande på.

Förresten, varför skall du dra gränsen när objektet föds?
Det dröjer länge till objektet kan klara sej själv även efter födseln, rent naturligt så är objektet lika beroende av mamman för att få näring även utanför magen så varför inte tillåta "aborter" även efter födseln, det är ju bara ett organ.

Tydligen har du tittat på bilden jag länkade till, kan du fortfarande tänka att "det är bara ett organ" när du tittar på den?

Tyrfing
Member
Medlem
1138535
May 22, 2007 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Tyrfing] Ilgadd jag vet att det finns bitar av bibeln många kristna har valt bort idag men det finns faktist en debat om det är korrekt att göra det eller inte.

Jag tror nog du skulle behöva läsa Bibeln själv och bilda dej en egen uppfattning och inte bara haka på vad ateister förespråkar och vrider det till.
Det känns ganska meningslöst att diskutera en sak där man märker att den andra parten bara häver ur sej tankar som andra tänkt.
Du läste väl vad jag skrev i mitt förra inlägg?
Eftersom iaf jag inte är praktiserande jude, så är jag inte speciellt insatt i vad dom deras seder och bruk, mer än att kosher är ett måste vid slakt och att fiskar med fjäll och endast djur med klövar får ätas.

"jag vet att det finns bitar av bibeln många kristna har valt bort idag"
Jag vet inte var du fått detta ifrån eller hur du menar, men sist något ändrades i dagens Bibel angående innehåll torde varit i vid det av Kejsaren Konstantin den stores sammankallande av det första konciliet i Nicaea 325.
Det påstås hur som helst iaf att en del skrifter att det var då Bibeln utformades till hur den är uppbyggd idag vad det gäller hur och var "böckerna" ligger i ordningsföljd idag.
Det pratas/skrivs även en del om att vissa "böcker" lades till/togs bort p.g.a dess irrelevans i det historiska skeendet såväl som det kristna budskapet.
Större delen av det borttagna materialet kan du kika på i närmsta välsorterade bibliotek, det är bara att fråga efter De Apokryfiska skrifterna.
Huruvida folk väljer bort vissa pekpinnar idag står väl ganska klart, titta bara på Uppsala domkyrka agerade vid Ecce Homo, vigsel/välsignelse av homosexuella i kyrkans regi, hur man kryper för homolobbyn t.ex när man satte åt Åke Green.. Visst, vissa samfund tar inte så hårt på "reglementet" idag, men därmed tycker jag nog att man åsidosatt tron och fallit för populismen.

Det jag menade var just det du påpekade i slutet av ditt inlägg att folk väljer vilka delar av bibel dom vill följa och vilka inte. Inte att bibel skulle ha skrivits om helt på senaste.
Angående att jag borde läsa igenom bibeln så är fallet att jag hadde påbörjat det när min väns mor lånade den av mig då hon vill jämnföra sin version med denna jag hadde införskaffat så för tillfället arbetar jag mig igenom Qur'anen när jag har tid. Dock så skall jag inte påstå (och har inte vad jag minns) att jag är den bästa att debatera över forum. Fick bara lust att slänga in lite pinnar på veden och se va som hände.

Josey> Jag har valt att göra den gränsen då den är ganska klart om när det sker. Delvis då fostret går från att leva enbart på modern till att bli en "fristående" organism.
Angående "retroaktiv abort" så är det inte en realistikt alternativ i som samhället ser ut eller hur det kommer se ut i närmaste framtiden (i alla fall som jag ser det.) dom och så är det inte nått som skulle vara helt uteslutet i min värdsbild.
Och som svar på din sista punkt så ser jag inte objektet på bilden som ett organ utan som vad det är ett dött foster.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138560
May 22, 2007 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote:
Angående att jag borde läsa igenom bibeln så är fallet att jag hadde påbörjat det när min väns mor lånade den av mig då hon vill jämnföra sin version med denna jag hadde införskaffat så för tillfället arbetar jag mig igenom Qur'anen när jag har tid. Dock så skall jag inte påstå (och har inte vad jag minns) att jag är den bästa att debatera över forum. Fick bara lust att slänga in lite pinnar på veden och se va som hände.
.

Nja, att debattera Bibeln över forum är väl ingen höjdare, då är det helt klart mer intressant att debattera detta IRL som det heter.
Själv tycker jag det är jäkligt intressant med religionshistoria, men får väl erkänna att jag ännu inte fått tummen ur röven och införskaffa mej ett ex av Koranen.

Tyrfing
Member
Medlem
1138566
May 22, 2007 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Tyrfing] Angående att jag borde läsa igenom bibeln så är fallet att jag hadde påbörjat det när min väns mor lånade den av mig då hon vill jämnföra sin version med denna jag hadde införskaffat så för tillfället arbetar jag mig igenom Qur'anen när jag har tid. Dock så skall jag inte påstå (och har inte vad jag minns) att jag är den bästa att debatera över forum. Fick bara lust att slänga in lite pinnar på veden och se va som hände.
.

Nja, att debattera Bibeln över forum är väl ingen höjdare, då är det helt klart mer intressant att debattera detta IRL som det heter.
Själv tycker jag det är jäkligt intressant med religionshistoria, men får väl erkänna att jag ännu inte fått tummen ur röven och införskaffa mej ett ex av Koranen.

Jag har också ett stort intresse av religionshistoria och teism även om jag är nihilist. Dock anser jag att religion tillhör det privata planet och inte det politiska, om din tro är baserad på dinna erfarnheter och du kan argumentra varför så kommer jag repektera dig som individ.
Jag finner det dock fel att indokrinera barn med en viss tro då du inte ger barnet chansen att bilda sin egen uppfatning under relativt fria omständigheter.

Och om du införskafar dig ett ex av Qur'an så rekomenderar jag Oxford översättningen om du orkar läsa den på engelska.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138572
May 22, 2007 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote:
Jag har också ett stort intresse av religionshistoria och teism även om jag är nihilist. Dock anser jag att religion tillhör det privata planet och inte det politiska, om din tro är baserad på dinna erfarnheter och du kan argumentra varför så kommer jag repektera dig som individ.
Jag finner det dock fel att indokrinera barn med en viss tro då du inte ger barnet chansen att bilda sin egen uppfatning under relativt fria omständigheter.

Och om du införskafar dig ett ex av Qur'an så rekomenderar jag Oxford översättningen om du orkar läsa den på engelska.

Precis, och därför är min son inte döpt som barn, trots moderns protester.
Jag är iofs döpt, men kom väl in på villovägar när frågorna började hopa sej. Troende är jag väl delvis, men vet nog inte riktigt vad jag ska tro på, eller om det ens finns samfund som tror lika som mej 🙂
Är alltför bekväm av mej för att engagera mej i t.ex regelbundna kyrkobesök etc etc.. Sen är jag även lite oense med Svenska kyrkan och treenighetsläran (Nicea 325) vilken jag inte finner grund för i Bibeln, även skapelseberättelsen känns flummig för att nämna några exempel.

Jag kommer nog så småningom införskaffa ett ex av Koranen, men det blir nog en på Svenska det, så man lättare kan förstå vad man läser.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1138573
May 22, 2007 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är lite på Tyrfings sida när det gäller abort i alla fall.
Det jag tänker på främst är att liv överhuvudtaget inte har något värde "egentligen". Det har enbart ett slags egoistiskt egenvärde. För en kvinna är ju det egoistiska egenvärdet större än vad den är för ett foster, eftersom fostret saknar medvetandet att avgöra hur mycket han är värd för sig själv.

Om ett foster äventyrar kvinnans livskvalitet och på kuppen kanske även eventuella barnets livskvalitet ser jag inget fel med abort.
Abort som retroaktivt preventivmedel är ju rätt fel iofs, främst för att det är en risk för modern och sedan för att det kostar samhället mer än kondom/ppiller.

F.ö, när slutar fostret vara ett organ och bli ett barn? Vem är det som avgör det? Någonstans går ju gränsen. Är det när cellklumparna börjar likna ett barn? Eller när hjärtat börjar slå? Eller när den når 200 gram? Jag menar en arm har ju mer liv och nytta än ett väldigt tidigt foster, är det då mord att amputera en arm? Jag kan förstå att vissa tycker att tidsgränsen är dragen på tok för långt fram, men det finns säkert anledningar till det. Men men.. kalla det gärna för mord, det är fortfarande befogat.

Dessutom så är efterfrågan ganska stor, dvs att det allmäna rättsmedvetandet är ganska "pro-choice", och det är det enda som egentligen spelar någon roll. Om majoriteten ansåg att alla hade rätt att mörda vem dom ville så skulle vi se oss tvugna att acceptera såna lagar också.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 417
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL