October 10, 2001
Eftersom tråden låstes så kunde jag inte lägga mitt svar där men här kommer det.
On 2001-11-09 23:43, skiroy wrote:
Hmmm..nu blir jag tveksam här..det är klart att vissa ord kan o bör censureras men om jag läser en bok där det faktist kan förekomma ett o ett annat fult ord..om vi tänker oss att alla fula ord istället är svarta plumpar hur skulle det se ut att läsa den boken då???
Minst halva nöjet är borta i o med detta..o jag vet att Quareo finner en tillfredsställelse i att läsa böcker..samma här men jag vill inte ha svarta plumpar..Den här tråden är en smula närbesläktad med Zavers tråd..ibland kan ett kraftuttryck vara relevant fast inte riktat direkt mot någon här på forumet..svårt det här..blev fundersam nu.
Jag tror att du missförstår mig. Jag är ingen högreligiös person, jag tycker helt enkelt att orden känns ovälkomna och jag gillar INTE vad de står för och anser att det går bra att uttrycka sig utan dem. Naturligtvis kan man använda sådana uttryck när de är relevanta. Detta är också ett krav för att jag ska acceptera dem i en bok. Om boken behöver svordomarna, exempelvis att de används av en person i boken, så bör de ju finnas med. Om de däremot inte har någon direkt funktion så ska de tas bort och det är väldigt få, om några, böcker som använder sig av svordomar annat än i dialoger.
EDIT: Lade till ett "inte" på ett ställe som ändrade själva hela meningen. Glömde det förut vilket fick katastrofala följder för mitt budskap, ber om ursäkt för eventuella missförstånd som hunnit uppkomma.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-10 00:17 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-10 00:18 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-10 00:18 ]
September 12, 2001
Näää..jag har inte missförstått dej..
Jag var inne på din tankegång i ditt svar här..hann bara inte skriva ner allt för jag misstänkte att tråden snart skulle låsas..tyvärr fick jag rätt.
Jo om orden är relevanta finner jag ingen som helst anledning till att censurera så länge det inte riktar sig till någon i syfte att förolämpa..om vi tänker oss en fult något censurerat ord+en smiley för att tydliggöra vad man menade går det inte att missförstås.
Det är så jag menar men tyvärr respekteras inte det detta av alla o kan missförstås i all oändlighet.Det skrivna ordet kan som sagt missförstås bra mycket mer jämfört i en situation där vi har ögonkontakt,då är det o kan vara en stor skillnad.
Jo det är sällan jag läser en bok där det förekommer en massa fula ord utan i egentligt syfte..där håller jag med.
1 Guest(s)