Reproduktiv kloning|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Reproduktiv kloning
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
sp_UserOfflineSmall Offline
1029233
April 2, 2006 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Det känns som om barnen blir special designande möbler.

cybercola
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
1029246
April 2, 2006 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Det känns som om barnen blir special designande möbler.

hehe jaa, snacka om att ha HÖGA krav på sig wink

dree
Member
Medlem
1029268
April 2, 2006 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

cybercola wrote: [quote=dree]Det känns som om barnen blir special designande möbler.

hehe jaa, snacka om att ha HÖGA krav på sig wink

huh?

Det jag menar är att det skulle troligtvis ändra våran syn livet.
Jag anser att barn är ingenting man ska kunna specialbeställa.
Jag anser dock att homosexuella ska kunna få adoptera men inte ett barn med modifierat dna.
Man är vad man föds till och man får helt enkelt leva med det.
Känns att det kan ändra synen på t.ex. utvecklingsstörda.

Om man ser ett fel som kan leda till en störning anser jag att man kan ändra i dnat om det går att fixa till på det sättet.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1029303
April 2, 2006 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: huh?

Det jag menar är att det skulle troligtvis ändra våran syn livet.
Jag anser att barn är ingenting man ska kunna specialbeställa.
Jag anser dock att homosexuella ska kunna få adoptera men inte ett barn med modifierat dna.
Man är vad man föds till och man får helt enkelt leva med det.
Känns att det kan ändra synen på t.ex. utvecklingsstörda.

Om man ser ett fel som kan leda till en störning anser jag att man kan ändra i dnat om det går att fixa till på det sättet.

Man känner redan till bakgrunden till en rad genetiska handikapp, tex downs syndrom, men problemet är att man får reda på detta när det är för sent. Således måste man börja mixtra med dna:t redan innan befruktningen

Ett annat problem är att handikapp av gentiska orsaker beror på mutationer. Även om man vet vad som kan hända om man låter mutationen kvarstå, så betyder det inte att barnet i fråga blir hjälpt. Ändringen i dess dna kan ju leda till någon annan sjukdom/handikapp.

Väldigt svårt dilemma, för om man altererar dna:t innan befruktningen är det ju i princip en specialbeställing...

Anser att abort borde föregå genetisk modifiering...

dree
Member
Medlem
1029312
April 2, 2006 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Man känner redan till bakgrunden till en rad genetiska handikapp, tex downs syndrom, men problemet är att man får reda på detta när det är för sent. Således måste man börja mixtra med dna:t redan innan befruktningen

Ett annat problem är att handikapp av gentiska orsaker beror på mutationer. Även om man vet vad som kan hända om man låter mutationen kvarstå, så betyder det inte att barnet i fråga blir hjälpt. Ändringen i dess dna kan ju leda till någon annan sjukdom/handikapp.

Väldigt svårt dilemma, för om man altererar dna:t innan befruktningen är det ju i princip en specialbeställing...

Anser att abort borde föregå genetisk modifiering...

Jag vet inte så mycket om hur mycket vi vet men om man inte vet så ska man såklart inte genomföra det.

csm101
Member
Medlem
1029319
April 2, 2006 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:

Jag vet inte så mycket om hur mycket vi vet men om man inte vet så ska man såklart inte genomföra det.

Men samtidigt måste vi komma ihåg att _mycket_ av det som vi vet idag baseras på trial and error. Dvs, man provar saker man inte var säker på och fick fram svar.

Är ju tex därför det görs försök på djur först.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1029329
April 2, 2006 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=dree]

Men samtidigt måste vi komma ihåg att _mycket_ av det som vi vet idag baseras på trial and error. Dvs, man provar saker man inte var säker på och fick fram svar.

Är ju tex därför det görs försök på djur först.

Det där är inte sant. Då får inget som helst tillstånd för djurförsök om du inte kan visa på ett tydligt och enkelt sätt vad du vill göra och exakt vad vi har att vinna på det. Du kanske inte menar det så hårt som det låter, men trial and error är helt fel.

//Andreas

csm101
Member
Medlem
1029357
April 2, 2006 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

Det där är inte sant. Då får inget som helst tillstånd för djurförsök om du inte kan visa på ett tydligt och enkelt sätt vad du vill göra och exakt vad vi har att vinna på det. Du kanske inte menar det så hårt som det låter, men trial and error är helt fel.

//Andreas

Du har rätt i det du säger om att djurförsöken är hårt kontrollerade. Men det jag syftade på var att mycket av det som vi vet idag baseras på tidigare djurförsök, dvs 10-15-20-25-xx år sedan.

Att tex göra försök på djur med motivationen att tex "specificera medel x verkan på gen x" kan mycket väl godkännas. Det viktiga är bara att det inte blir onödigt lidande för djuret.

Djurförsök görs till exempel på möss för at tfastställa vissa proteiners verkan på embryonalutvecklineg och genom att alterera i vissa gener har man fått fram möss som saknar huvud. Dessa försök gjordes just för att fastställa vad "head-center" hade för uppgift under embryonalutvecklingen.

Just de här försöken gjordes för att man skulle veta vad man eventuellt kunde vinna med alterering i detta kontrollregion. Således måste man inte i föärväg veta vad man kan vinna på experimentet. Dock får inte experimentet vara syfteslös. Det är det viktiga.

Edit: just trial and error syftades på de äldre experimenten, menadeinte att detvar principen idag, även om det till en liten utsträckning även förekommer idag.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1029375
April 2, 2006 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Du har rätt i det du säger om att djurförsöken är hårt kontrollerade. Men det jag syftade på var att mycket av det som vi vet idag baseras på tidigare djurförsök, dvs 10-15-20-25-xx år sedan.

Att tex göra försök på djur med motivationen att tex "specificera medel x verkan på gen x" kan mycket väl godkännas. Det viktiga är bara att det inte blir onödigt lidande för djuret.

Nej, det kan jaginte hålla med om riktigt. Lidandet för djuret är en central del i det hela ja, men du måste kunna specifiera ganska ordentligt dina mål och vad du tror att du har att vinna på det i mänsklighetens syfte. Att bara prova lite. Det köper inte nämnden.

csm101 wrote: Djurförsök görs till exempel på möss för at tfastställa vissa proteiners verkan på embryonalutvecklineg och genom att alterera i vissa gener har man fått fram möss som saknar huvud. Dessa försök gjordes just för att fastställa vad "head-center" hade för uppgift under embryonalutvecklingen.

Just de här försöken gjordes för att man skulle veta vad man eventuellt kunde vinna med alterering i detta kontrollregion. Således måste man inte i föärväg veta vad man kan vinna på experimentet. Dock får inte experimentet vara syfteslös. Det är det viktiga.

Ja det stämmer, men det var inte igår den fransmannen gjorde det experimentet direkt och det möttes ju inte av några stående ovationer direkt.

Man kan inte heller jämföra EU, eller resten av världen, med Sverige heller. Vi är snuskigt mycket hårdare än alla andra.

//Andreas

csm101
Member
Medlem
1029519
April 3, 2006 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det som du inte höll med om hade jag ju skrivit att djuret inte skulle lida onödigt mycket ju. Finns en rad olika försök där man vet tt djuren lider under experimenttiden men man försöker hålla nere antalet sådana experiment och försöka göra dem så humana som möjligt.

Tycker själv att det är bra att det är så strikt reglerat men å andra sidan, så länge inga änniskor ställer upp som försöksdjur så är det djuren som fårta skiten.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1029537
April 3, 2006 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Men det som du inte höll med om hade jag ju skrivit att djuret inte skulle lida onödigt mycket ju. Finns en rad olika försök där man vet tt djuren lider under experimenttiden men man försöker hålla nere antalet sådana experiment och försöka göra dem så humana som möjligt.

Tycker själv att det är bra att det är så strikt reglerat men å andra sidan, så länge inga änniskor ställer upp som försöksdjur så är det djuren som fårta skiten.

Lidandet ska inte lida onödigt mycket nej, det var mest formuleringen jag hängde upp mig på.

//Andreas

csm101
Member
Medlem
1029626
April 3, 2006 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

Lidandet ska inte lida onödigt mycket nej, det var mest formuleringen jag hängde upp mig på.

//Andreas

Jo jag förstod det men jag hade knappast formulerat mig på det sätt jag gjorde här om jag hade tänkt göra experiment på djur 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 154
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL