October 2, 2003
Nu tar man studenten till sommaren och ett år ledigt skulle inte skada.
Jag och min flickvän har tänkt åka till något land hela hösten. Men tyvärr är budgeten på kanske 8.000:- per person. En tanke är att åka till london och jobba för att kunna försörja sig själv, men finns det inga andra länder man kan åka till för att festa och ha kul?
Det skulle vara bra om det är lätt att hitta arbete då vi endast är 19 år och inte har några speciella jobberfarenheter eller högskoleutbildningar.
Någon som kanske åkt någonstans och har lite erfarenheter och historier och berätta 😀
August 9, 2003
Kom precis hem ifrån en 3 månaders trip till asien.
När jag slutade gymnasiet förra sommaren så tog jag och jobbade i ett halvår och sen drog iväg till australien, vietnam, thailand och malasyia i sammanlagt 3 månader. Det ksotade kanske 40.000 inkl resa och shopping. Det var verkligen en upplevese, man kan resa betydligt billigare speciellt om man struntar i austrialen (kostar nästan lika mycket som i sverige) fast där var det ju en hel del party. Vietnam var annars väldigt fint och om man tycker om att ta det lite lugnt så ar det perfekt. Tokbilligt, bor riktigt bra på hotell för under 10 us$ per dubbelrum. Middag med dricka för 20-30 kr (finns billigare men men). Kostar iof en hel del att resa dit men det är lite äventyr =).
Bara lite erfarenheter som ajg kan dela med mig av.
Känner ett par som jobbade i london. De hade tänkt att åka vidare sen men de tjänade inte tillräckligtmed pengar för att åka vidare, fast de festade iof en hel del =)
October 2, 2003
CTH wrote: Kom precis hem ifrån en 3 månaders trip till asien.
När jag slutade gymnasiet förra sommaren så tog jag och jobbade i ett halvår och sen drog iväg till australien, vietnam, thailand och malasyia i sammanlagt 3 månader. Det ksotade kanske 40.000 inkl resa och shopping. Det var verkligen en upplevese, man kan resa betydligt billigare speciellt om man struntar i austrialen (kostar nästan lika mycket som i sverige) fast där var det ju en hel del party. Vietnam var annars väldigt fint och om man tycker om att ta det lite lugnt så ar det perfekt. Tokbilligt, bor riktigt bra på hotell för under 10 us$ per dubbelrum. Middag med dricka för 20-30 kr (finns billigare men men). Kostar iof en hel del att resa dit men det är lite äventyr =).
Bara lite erfarenheter som ajg kan dela med mig av.
Känner ett par som jobbade i london. De hade tänkt att åka vidare sen men de tjänade inte tillräckligtmed pengar för att åka vidare, fast de festade iof en hel del =)
Fick man bo hyfsat bra under de 3 månaderna eller fick man bo i lägenheter med kackerlackor och så för de 40.000:-? Annars låter det riktigt trevligt att jobba ett halvår och resa sedan.
October 2, 2003
Sardaukar wrote: Jobba i ett halvår och sedan göra av med sina surt förvärvade pengar på 3 månader skulle inte kännas så motiverat för min egen del. Borde det inte vara bättre att investera i något inför framtiden? 😛
Men att uppleva nya saker varje dag och lära känna en ny kultur är nog mer värt pengarna än att köpa massa tekniska prylar som man ändå inte behöver...
December 5, 2001
Bennos wrote: [quote=Sardaukar]Jobba i ett halvår och sedan göra av med sina surt förvärvade pengar på 3 månader skulle inte kännas så motiverat för min egen del. Borde det inte vara bättre att investera i något inför framtiden? 😛
Men att uppleva nya saker varje dag och lära känna en ny kultur är nog mer värt pengarna än att köpa massa tekniska prylar som man ändå inte behöver...
Behöver inte vara tekniska prylar...spara...köp fonder/aktier eller nåt sånt. Kan vara bra att ha sen när man skaffar eget boende eller annat. En bra start på livet med andra ord.
Aja, det är bara vad jag tycker. Gör du vad du tycker är kul 🙂
September 15, 2003
Tja, London är rätt kul på sommaren, men när vintern sedan smyger sig på och man hela tiden upptäcker nya nyanser av grått så blir man lätt jävligt deprimerad.
Jobbade som bartender ett halvår i London. Rätt kul. Ok betalt. Massor med brudar...men du ska ju ta med dig kakan, så det är kanske inte ett säljande argument. Nä, ska du vara med bruden så ska du nog åka nån annanstans, föresten.
Spaniens solkust, kanske? En termin på nån glassig språkskola är ju inte helt fel, och spanska är ju ett fett språk så det är ju inte totalt slöseri med tid. Då är ju inte pengarna något problem eftersom csn sponsrar. Men då loosar du nog bruden till någon strandraggare förstås 😉
Tågluffa är ju också en gammal klassiker som jag hjärtligt rekommenderar. Men det räcker ju inte en hel höst förstås...
Latinamerika skulle jag rekommenderat om du vore ensam eller med ett par polare, men knappast något jag skulle dra med en brud på och känna att jag hade ansvaret för hennes säkerhet. Åkte omkring lite i sydamerika för några år sedan, argentina-chile-peru-bolivia, och såg bla. machu pichu. Coolt som fan. Men det funkar iofs inte med eran budget.
September 15, 2003
Sardaukar wrote: [quote=Bennos][quote=Sardaukar]Jobba i ett halvår och sedan göra av med sina surt förvärvade pengar på 3 månader skulle inte kännas så motiverat för min egen del. Borde det inte vara bättre att investera i något inför framtiden? 😛
Behöver inte vara tekniska prylar...spara...köp fonder/aktier eller nåt sånt. Kan vara bra att ha sen när man skaffar eget boende eller annat. En bra start på livet med andra ord.
Aja, det är bara vad jag tycker. Gör du vad du tycker är kul 🙂
En bra start i livet till ett liv man aldrig verkligen kommer att leva.
Se det som en livförsäkring att resa och uppleva mycket när du är ung. Om du blir en Svensson-Svensson för tidigt i livet utan några äventyrliga livserfarenheter så stiger risken för självmord exponentionellt, skulle jag tro 😉
1 Guest(s)