March 13, 2008
Hej på er!
Jag skulle egentligen ha åkt till Kina (Beijing - Xi'an osv osv) i en månad i somras. Tyvärr blev det inte av pga. sjukdom, men fördelen är att jag redan har vaccinerat mig inför "Asien". Dessutom har jag inhandlat diverse nyttoprylar såsom ryggsäck och olika förvaringsväskor (inte den klassiska magväskan ;)). Det enda inköpet jag inte fått nytta för är mitt Kinesiska visum som går ut den 21a den här månaden och givetvis min Kina-bibel Lonely Planet China (dock bra för framtida resor till Kina o allmänbildning).
Nu har jag dock sneglat på Japan och tycker att det verkar vara mer sofistikerat och vid närmare eftertanke tror jag att jag kommer trivas bättre där. Dock har jag inte så stor koll på vad man bör göra när man väl är där, och om det verkligen är Tokyo som är höjdpunkten. Det är alltså en semester det rör sig om, förmodligen under sommaren 2011. Jag kan resa själv då jag har gjort det tidigare, dock i Europa. Gillar att stöta på andra resenärer hellre än att enas med svenska kompisar som man känner för väl och därför inte kan enas om vad man ska göra. Så är det i mitt fall.
Har gott om pengar kvar i.o.m att min budget är kvar från Kinaresan som ej blev av. Och hinner ju spara undan desto mer av lönen fram till sommaren 2011.
Så vad bör jag börja planera?
Vilket flygbolag är det som gäller? Flexibilitet och komfort går före billiga flyg.
Vad är rimligt att hinna med på 1 månad? Vilka städer etc/sevärdheter.
Vad bör jag lära mig om kulturen och språket innan jag åker? Vad kan jag göra hemifrån i kunskapsväg?
Ja, kort och gott, delge allt ni kan! Helst inte en wiki-artikel om Japan bara... 😉
Mvh
Alexander
March 10, 2003
Tja, cash is king och kan vara bra att tänka på att engelska bara fungerar i större butiker, knappt det ens. Men de är väldigt hjälpsamma
oavsett.
Jag tog när jag var där billigaste flyget till Narita och sedan limosin bussen till Tokyo. Finns ju en flygplast precis utanför tokyo med, men Narita var billigare skumt nog för min del då. Varierar väl lite.
Tänk på vilken tid du vill åka med, åker du under regnperioden så räkna inte med mycket solsken direkt.
http://www.japan-guide.com/ - är en bra sidan som tar upp de enklara sakerna. Skall du åka en bit ifrån tokyo kan det vara aktuellt med ett Railpass kanske för att spara pengar på Shinkansen.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)