December 6, 2006
Detta kan verka som en lite smått löjlig tråd men jag har faktiskt haft en fruktansvärt lång tankekörare ang. en sak när man kör olika bilar / bilfabrikat.
Jag har lagt märke till att förare har olika slags respekt beroende på vad för slags bil man har.
Ta mig som exempel.. jag kör olika bilar till och från - allt från en gammal Renault 19, V50, till nyaste Audi A4:an och som jag skrev så beter sig förare framför en olika upp beroende på vad för bil man har.
Exempel:
Du kör på motorvägen och påbörjar en omkörning av en bil.. samtidigt har du en annan bil framför dig i vänster körfält som kör om och det är här som allting händer: Sitter du och kör en Renault 19 -92 som ser lite skrutten ut framifrån så får du absolut ingen respekt från föraren framför sig som långsamt fortsätter att köra om bilar på vänster sida utan att släppa förbi dig som antagligen hade kört om honom med.
Exempel 2:
Du kör på motorvägen och påbörjar en omkörning av en bil.. samtidigt har du en annan bil framför dig i vänster körfält som kör om och det är här som allting händer: Du kör nu en Audi A4 med xeonljus som syns så vackert i backspegeln.. här så börjar föraren framför dig att knö sig in mellan två bilar istället för att i exempel 1 bara fortsätta köra på.
Varför är det såhär ?
Kan inte alla ha samma respekt för alla vilken bil man än kör ?
Detta hände mig senast idag.. körde mellan Ulricehamn-Borås på R40 i en V50.. föraren i en silvrig V70 framför mig som kör om blinkar snällt åt sidan när jag kör upp bakom honom för att sedan när jag kört förbi påbörja omkörningen igen. Andra dagar när man tagit Renaulten till jobbet skiter dom i mig.. jag har för "klen" bil i deras ögon, med stor sannolikhet.
Jag själv brukar oftast skita fullständigt i vad det är för bil bakom mig ( om det inte är ett utryckningsfordon förstås :bgrin: ) .. jag kör klart den omkörningen jag börjat.. vare sig det är att köra förbi 1 bil eller 3 bilar.
Ne usch.. detta blev en väldigt hög tankeställare detta. :-k :hehe:
Jag lär väl bli utskrattad.. so be it.
December 24, 2002
Jag känner likadant.. Just nu kör jag runt i en A6'a med xenon..
Fast jag måste erkänna att jag tänker likadant också.. vad man köper för bil, säger ofta mycket om föraren.. en normal förare kör en normal alldaglig bil.. folk med tygre gasfot kör oftare en tysk bil..
Säger inte att detta är fakta, utan hur jag upplever det..
Man ser en viss trend i trafiken.. förare som zick-zackar mellan filerna, kör fortast osv. är ofta BMW, Merca eller AUDI förare..
inte ofta en renault eller liknande.. (men det händer)
Dock flyttar jag ALLTID på mig om någon vill förbi... jag har ingen som helst förståelse för folk som inte gör det..
October 7, 2007
Om det är nån stackare som inte flyttar på sig oavsett vilken bil man kör så är det bara att kasta sig på tuten. Har jag gjort ett par gånger, visserligen har jag inte körkort utan det är när jag åkt med mina föräldrar tex. Dem vågar ju inte kasta sig på tuten, så då får man göra det åt dem. Och den nyaste bil vi har haft är en Volvo 240 -89. Så vet ej hur det är om man kör nyare bilar.
Christian
Köra om?
Tur man åker sossecontainer och slipper sådana problem..
Röda kärran längst bak. Det är jag det.
Har aldrig någon större brådska trots att man kommit till åren.
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 13, 2003
På tal om omkörningar. Det absolut värsta är motorvägar på vardagar mellan 14-18 när där är mycket trafik när folk slutar jobben. Då är det inte alls ovanligt att det ligger uppåt 10 bilar i 105km/h i vänsterfilen redo för omkörning, men bilen/lastbilen de ska köra om är flera hundra meter framför klungan. Då brukar jag lacka ur rejält och bränner om dom i full karriär i högerfilen för att visa att dom ska hålla sig i högerfilen tills det är dax att köra om. Ibland undrar man om vi har så många japaner/britter här som trivs med vänstertrafik.
December 6, 2006
beta wrote: Då brukar jag lacka ur rejält och bränner om dom i full karriär i högerfilen för att visa att dom ska hålla sig i högerfilen tills det är dax att köra om. Ibland undrar man om vi har så många japaner/britter här som trivs med vänstertrafik.
Haha ! :)R
Jag har inte riktigt vågat på mig att köra om i högerfilen.. är för rädd om bilen då jag tror att dom helt plötsligt ska lägga sig i högerfilen igen och knööööö ut mig. :bgrin:
Men som sagt.. tur att jag inte känner mig ensam om detta. Då kanske vi kan gå ut officielt att folk ska FLYTTA PÅ SIG NÄR MAN KOMMER BAKOM I VÄNSTERFILEN :bgrin:
February 3, 2003
Tänkte bara hijacka tråden lite
Vem tusan är det man ska ringa till om man ligger bakom en bilist som uppenbarligen inte är helt kry i huvudet? 112?
Och sedan är det något jag funderat över väldigt länge:
Du är ute och kör på en vanlig svensk 90väg bakom någon som håller runt 10-15km/h under hastighetsgränsen. Du får då ett tillfälle att köra om. Vad händer? Jo, personen framför börjar OCKSÅ( :gunsfire: :gunsfire: :gunsfire: :gunsfire: ) accelerera och tillslut håller du en bra bit över 100km/h för att passera den jäveln.
Detta hände mig så sent som igår, inne i Lund på en 70väg. Det absolut värsta var att personen jag körde om var en övningskörare. Har föräldrarna eller vem det nu än var som körde med ungen inget förstånd?
Kan detta fenomen också vara kopplat till vilken bil man kör? (En vit Volvo 740 i väldigt fint skick, i mitt fall. Bilen jag körde om var en V70 om jag inte minns fel). Eller har personerna man kör om bara en "liten utrustning"?
December 6, 2006
Lord_Kvadd wrote: Tänkte bara hijacka tråden lite
Vem tusan är det man ska ringa till om man ligger bakom en bilist som uppenbarligen inte är helt kry i huvudet? 112?
Skulle gissa på 114 14 som är Polisens tipsnummer.. ringde dit för några veckor sedan då jag tipsade dom om en fortkörare ( är så underbart att tipsa folk som kör i ~160 när man själv ligger runt 130 :bgrin: )
Lord_Kvadd wrote: Och sedan är det något jag funderat över väldigt länge:
Du är ute och kör på en vanlig svensk 90väg bakom någon som håller runt 10-15km/h under hastighetsgränsen. Du får då ett tillfälle att köra om. Vad händer? Jo, personen framför börjar OCKSÅ( :gunsfire: :gunsfire: :gunsfire: :gunsfire: ) accelerera och tillslut håller du en bra bit över 100km/h för att passera den jäveln.Detta hände mig så sent som igår, inne i Lund på en 70väg. Det absolut värsta var att personen jag körde om var en övningskörare. Har föräldrarna eller vem det nu än var som körde med ungen inget förstånd?
Kan detta fenomen också vara kopplat till vilken bil man kör? (En vit Volvo 740 i väldigt fint skick, i mitt fall. Bilen jag körde om var en V70 om jag inte minns fel). Eller har personerna man kör om bara en "liten utrustning"?
Då är vi två som stött på detta moment.. folk kör i 60-65 på 50 vägar ( !! ) men såfort dom kommer ut på 90 vägar ja då ligger vi plötsligt fast på 85-90 ? Och börjar man då att köra om personen så börjar även han gasa.
Jag har det som inställt att alltid ligga i 50-55 på 50 vägar och 5-20 km över hastighetsgränsen på 90 & 110 vägar då säkerheten är större på dom större vägarna än inne i tätbebyggt område.
January 13, 2003
Lord_Kvadd wrote:
Du är ute och kör på en vanlig svensk 90väg bakom någon som håller runt 10-15km/h under hastighetsgränsen. Du får då ett tillfälle att köra om. Vad händer? Jo, personen framför börjar OCKSÅ( :gunsfire: :gunsfire: :gunsfire: :gunsfire: ) accelerera och tillslut håller du en bra bit över 100km/h för att passera den jäveln.
Detta är väldigt vanligt på 2+1-vägar. När det är 2filigt ligger folk ofta i 95-100 men så fort det går ihop till 1fil så saktar de ner till 80-85km/h.
Att folk saktar in beror mycket på att det känns snabbare när man kör på en smal väg än en bred. Körskoleläraren berättade även att det är av den anledningen som vägar i städer ofta får refuger, smalnar av osv för att sänka hastigheten på bilister utan att använda farthinder och 30km/h-skyltar. Störigt är det iaf när folk ligger i 30km/h i stan på 50väg bara för det är stenbelagt eller smalnar av lite, har folk ingen koll på var dom har sin bil?
August 13, 2004
Känner igen mig en del i det du säger, speciellt om man (som jag) övningskör. Och till råga på det övningskör i farsans Renault 5. :cy:
Mest irriterande är om jag ligger bakom någon som släpar i 80-90 på en 110-väg, och vill komma förbi. Vilket ju inte alltid är så lätt när varenda en bilist bakom är fast beslutna om att de minsann ska köra om övningsköraren i skitbilen.
October 22, 2002
Dehman wrote: Kör ni olika fort beroende på vilken bil ni kör i? Jag kör alltid lika fort.
En intressant fråga faktiskt...
Själv så håller jag samma hastighet oavsett vilken bil jag kör. Däremot har jag märkt att man dra till sig uppmärksamhet på olika nivåer pga bilen.
Hade förut en golf 2:a som såg lite sliten ut och minst 2ggr i veckan när man åkte hem från jobbet mellan 03-05 på morgonen så vände polisen för att åka efter mig. När jag sen skaffade passaten och håller samma hastighet så har dom aldrig vänd trots att det gått i samma hastighet som har varit för hög.
När man kör i Imprezan och håller lagig fart så hetsar folk som fan att man ska åka på. Däremot när man håller lite högre tempo så är det lugnt.
Ska slänga in en liten frågeställning till här.
Vad anser ni om tung trafik och i detta fallet långtradare. Sköter dom sig i trafiken?
fisken wrote:
.............................
Ska slänga in en liten frågeställning till här.Vad anser ni om tung trafik och i detta fallet långtradare. Sköter dom sig i trafiken?
Kan av förklarliga skäl inte uttala mej om hur det är söderöver, men här i mellansverige måste jag nog påstå att dom till 99% sköter sej alldeles utmärkt faktiskt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 23, 2002
fisken wrote:
Vad anser ni om tung trafik och i detta fallet långtradare. Sköter dom sig i trafiken?
De flesta långtradare brukar sköta sig anser jag, sen finns det vissa spån som slänger sig ut framför("störst först"). Bussar ska vi dock inte tala om, jävla idioter. Jag verkerligen AVSKYR bussar i trafiken, de kör hur fan dom vill och skiter i alla andra medtrafikanter. Ja, jag drar alla över en kam för det är så majoriteten av alla busschafförer i Stockholm "kör".
Dehman wrote: Kör ni olika fort beroende på vilken bil ni kör i? Jag kör alltid lika fort.
Kör inte alls lika fort numera i min Peugeot 106 Rallye som jag gjorde/gör i min Seat Leon 1.8T 20V. Dels för att min 106 Rallye känns som en rally och det känns som att det går snabbare än det gör och den har sisådär 110hk mindre men väger iofs betydligt mindre.
Det bästa av allt i trafiken är när det kommer nån stressad jävel bakom och fullkomligen ligger och trycker en i röven(bög!) så kommer det en 30-väg och man bromsar in till 20-25 och njuter sålänge bilen inte kan köra om.
1 Guest(s)