Respekt för nyare bilar|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Respekt för nyare bilar
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
sp_UserOfflineSmall Offline
1204478
October 6, 2008 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Angående lastbilar så sköter de svenska sig väldigt bra. Polacker där emot, de borde fan inte få köra på svenska vägar. Ser man en lastbil i vänstra filen här nere så står det med stor sannolikhet PL på skylten.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1204497
October 6, 2008 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Kör ni olika fort beroende på vilken bil ni kör i? Jag kör alltid lika fort.

Japp.. helt 100 % ärligt kör jag olika beroende på vilken bil jag kör.

Sitter jag i Renaulten som varvar ~4000 i 120 så slukar den i sig bensin och då känns det inte värt det.

Kör jag däremot V50:n eller Audin som båda är dieslar så brukar jag väl ligga i ~120-130 då dom bara ligger i runt 2000-2500 varv. Vilket känns lugnare dieselmässigt.

fisken wrote: Vad anser ni om tung trafik och i detta fallet långtradare. Sköter dom sig i trafiken?

Har ingen direkt kommentar ang. lastbilar.. dom ligger i stort sett alltid i högerfilen, dock undrar man ibland om dom verkligen ska ligga i 110 som vissa gör.. men som sagt, jag tänker aldrig på dom.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1204502
October 6, 2008 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte märkt av detta fenomen alls.

Jag hinner köra om innan jag hunnit tänka på vad framförvarande bil gör under omkörningen.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1204517
October 6, 2008 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Kör ni olika fort beroende på vilken bil ni kör i? Jag kör alltid lika fort.

Jupp, obalans på bakhjulen på 306:an så kommer man upp i 120km/h med den skakar hela bilen, 110 så rullar den fint. Perfekt för körkortet. laugh
Med Toyan kör jag för det mesta lagligt på dagarna men på väg hem från jobbet på nätterna går det desto fortare.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1204522
October 6, 2008 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör också olika fort beroende på tidpunkt och omgivning. När det låg en Ferrari 360 Modena framför mig låg jag närmare 200km/h än 100, men ligger det någon jävel bakom mig och tycker att han ska ligga 30cm från kofångaren, då ligger jag gladeligen i 40km/h på 70-väg.

Varierar hemskt mycket med humöret också, kan glida runt med rutan nervevad och lyssna på musik i 70km/h och vara nöjd, för att ibland bara vara sugen på att gasa på och ligga runt 100 på vägarna hemåt.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1204525
October 7, 2008 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

Större delen, eller nästan alltid, när jag kör på vägar med två filer är när jag jobbar och kör lastbil. Skulle jag då tvingas köra om någon så gör jag det i mina 80km/h (något med vid om körning visserligen) utan att bry mig om bakomvarande bilister.

Angående hastighet på lastbilar så är det inte bara utlänningar som kör för fullt. Kör själv alltid i 80km/h och då märker man hur många som kör snabbare än så då man blir jagad mest hela tiden. Däremot är det sällan svenskar fifflar med fartspärren och kör snabbare än 90km/h.

Nu när vi ändå är inne på detta tema så har jag en till fråga.
Varför i helvete blinkar folk med helljuset när de är påväg att köra om?
Det händer minst några gånger per natt jag jobbar att folk gör det, oavsett hur bred och fin vägen är, två filer eller inte.
När man kör på enkelfilig väg med väggren och kör på vägen och inte väggrenen förstår man väl varför folk blinkar när de ligger bakom en, just för att man ska gå ut på väggrenen, vilket jag inte gör, iaf inte när det är mörkt. Men annars då, när hela omkörningen är påbörjad och bilisten är på vänster sida av vägen och i full gång med att köra om, nej då ska det ändå blinkas med ljuset. Samma sak om man kör på sin sida av en tvåfilig väg så ska det ändå blinkas.
Sjukt störande är det iaf, och alla som gör det får tillbaks sju gånger värre.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1204560
October 7, 2008 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote:
Nu när vi ändå är inne på detta tema så har jag en till fråga.
Varför i h*****e blinkar folk med helljuset när de är påväg att köra om?
Det händer minst några gånger per natt jag jobbar att folk gör det, oavsett hur bred och fin vägen är, två filer eller inte.
När man kör på enkelfilig väg med väggren och kör på vägen och inte väggrenen förstår man väl varför folk blinkar när de ligger bakom en, just för att man ska gå ut på väggrenen, vilket jag inte gör, iaf inte när det är mörkt. Men annars då, när hela omkörningen är påbörjad och bilisten är på vänster sida av vägen och i full gång med att köra om, nej då ska det ändå blinkas med ljuset. Samma sak om man kör på sin sida av en tvåfilig väg så ska det ändå blinkas.
Sjukt störande är det iaf, och alla som gör det får tillbaks sju gånger värre.

Har också funderat på den saken. Irreterande är det iaf och som du säger så brukar jag också blinka till en lång blink när dom väl kommit om.

Speglarna är ju ens allt när man kör långtradare så man har grym koll bakåt. Inte som vanliga svenssons som kollar i speglarna 4ggr i timmen.

En sak som jag också blir lite lätt störd på är att när man är snäll och lägger sig på vägrenen för att hjälpa till att släppa förbi personbilar så tackar inte många för det. En höger,vänster,höger blinkning kan ju inte vara så ansträngande eftersom det inte är någon som tvingar mig att ligga där utan det enbart är pga snällhet.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1204564
October 7, 2008 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Har också funderat på den saken. Irreterande är det iaf och som du säger så brukar jag också blinka till en lång blink när dom väl kommit om.

Speglarna är ju ens allt när man kör långtradare så man har grym koll bakåt. Inte som vanliga svenssons som kollar i speglarna 4ggr i timmen.

En sak som jag också blir lite lätt störd på är att när man är snäll och lägger sig på vägrenen för att hjälpa till att släppa förbi personbilar så tackar inte många för det. En höger,vänster,höger blinkning kan ju inte vara så ansträngande eftersom det inte är någon som tvingar mig att ligga där utan det enbart är pga snällhet.

Ja det är ju så. Man ser så tydligt när det kommer någon. Men även om man nu inte hade sett det så tydligt finns det fortfarande ingen anledning till att blinka om man håller sig på sin sida som man ska, men det gör folk ändå.

Det är av den anledningen jag väldigt sällan kör ut på väggrenen. Kör jag i någon backe där det går tungt så brukar jag gå ut på väggrenen ibland, men när jag har farten uppe får folk ta sig förbi bäst de vill själv. När det är mörkt ute går jag aldrig ut på väggrenen.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
1204664
October 8, 2008 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Detta är väldigt vanligt på 2+1-vägar. När det är 2filigt ligger folk ofta i 95-100 men så fort det går ihop till 1fil så saktar de ner till 80-85km/h.
Att folk saktar in beror mycket på att det känns snabbare när man kör på en smal väg än en bred. Körskoleläraren berättade även att det är av den anledningen som vägar i städer ofta får refuger, smalnar av osv för att sänka hastigheten på bilister utan att använda farthinder och 30km/h-skyltar. Störigt är det iaf när folk ligger i 30km/h i stan på 50väg bara för det är stenbelagt eller smalnar av lite, har folk ingen koll på var dom har sin bil?

Jag körde en opel combo(44hk) på 90-talet när man var ny på jobbet. Då körde jag mellan Jönne och nässjö varje dag. Man var rätt lack för den kunde inte köra om på 2filiga delen när fiendebilen axade upp till 95. haha

Hexxy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
1204714
October 9, 2008 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har också upplevt en viss stress från omgivningen i min Celica 88:a .... bara för att man kör en sportigare bil behöver man inte blåsa omkring i 150 knutar.
Men även jag har mött bilister på E4:an som vägrar att låta en köra om i 110.... till sist ligger man i 160+ och är förbannad.

Jonas Klar
Member
Medlem
1204716
October 9, 2008 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad gäller lastbilschaffisar; det ligger en del grustag ute på vägen till mig, det är en 70-väg och självfallet mycket lastbilar... Varenda gång man möter de högfärdiga fettona som är kung över världen ligger de garanterat en halvmeter in i ens fil, det är så man är glad över att ha en smal bil. På motorvägarna är det väl inga större bekymmer, men på vägen ut till mig har jag varit nära att bli påkörd sittandes i såväl bil som cykel flertalet gånger.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1204719
October 9, 2008 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Vad gäller lastbilschaffisar; det ligger en del grustag ute på vägen till mig, det är en 70-väg och självfallet mycket lastbilar... Varenda gång man möter de högfärdiga fettona som är kung över världen ligger de garanterat en halvmeter in i ens fil, det är så man är glad över att ha en smal bil. På motorvägarna är det väl inga större bekymmer, men på vägen ut till mig har jag varit nära att bli påkörd sittandes i såväl bil som cykel flertalet gånger.

Vem försöker du lura? Ofta att du cyklar.

Jonas Klar
Member
Medlem
1204722
October 9, 2008 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Vem försöker du lura? Ofta att du cyklar.

Jag har inte rört min cykel på två år, men innan dess cyklade jag rätt flitigt.

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1204760
October 10, 2008 - 1:42 am
sp_Permalink sp_Print

jag har ingen respekt alls i trafiken längre.. 240 går först! raaaawr! 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 183
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL